ORUN cursussen 2008-2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 14:05

MargrietJonk schreef:
Ja en ik hoop echt dat ik slaag want dan heb ik alle 'delen'!

Erg leuk! Waar doe jij die cursus en van wie krijg je het?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:25

kaatje77 schreef:
Wij moeten ook met 2 anderen een b parcours springen. :P

Bij ons moest je in principe 1 ander paard springen, mocht de examencommisie twijfelen bestond de kans dat je een 3e rondje op een ander paard moest doen.

Verder heb ik als alrounder met het dressuur deel alleen paarden gereden van dressuur mensen (was ik heel blij mee, trof erg fijne paarden) Het kan dus wel dat je als alrounder dressuur paarden treft (ligt idd aan de aantallen).

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:56

Ik heb de cursus in Ermelo op de donderdagochtend.
We krijgen les van Johan Hamminga en Ton de Kok.
Als er een van de twee verhinderd is valt Tonnie Huberts in.
Hij is ook erg goed.

VValar schreef:
MargrietJonk schreef:

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:58

VValar schreef:
MargrietJonk schreef:

Ik heb ook mijn eerste fase cursus in Benningbroek gedaan (dressuur)
ik kreeg les van Cees Rijpkema.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:04

nog tips voor ons over de theorie waar moet je extra opletten :D

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:00

sibbe schreef:
nog tips voor ons over de theorie waar moet je extra opletten :D

Bij theorie exame fase 2 krijg je veel vragen over:

Kenmerken van het paard.
Het skelet.
Wat is het doel van het skelet.
Hoeveel wervels heeft n paard.
De beengebreken harde en zachte en waar ze zitten.
Opbouw van een les.
Alle defenities die je in een les gebruikt b.v ritme takt regelmaat
aanleuning contact enz..
Benoem de gewrichten van voor en achter been.
Noem de botten van voor en achter been.
Holle en bolle zijden van het paard.
Noem de hulpen voor het aanspringen in galop, wijken,
en waarvoor dient het wat zijn de moeilijkheden en beschrijf
hoe je het oplost.

En zo kan ik nog wel even doorgaan......

VValar

Re: ORUN cursussen 2008-2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:11

@ MargrietJonk: Wat leuk ik doe hem ook in Benningbroek zoals je hebt gelezen en ik krijg hem ook van Cees Rijpkema. Woon je in de buurt?

Lijkt me erg leuk om 3e en 4e fase ook te doen. Waar heb jij die 3e gedaan, in Oudkarspel?

Johan Hamminga lijkt me heel fijn les geven. Zijn alle instructeurs die ook van die M/Z kampen in Ermelo geven.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:54

VValar schreef:
@ MargrietJonk: Wat leuk ik doe hem ook in Benningbroek zoals je hebt gelezen en ik krijg hem ook van Cees Rijpkema. Woon je in de buurt?

Lijkt me erg leuk om 3e en 4e fase ook te doen. Waar heb jij die 3e gedaan, in Oudkarspel?

Johan Hamminga lijkt me heel fijn les geven. Zijn alle instructeurs die ook van die M/Z kampen in Ermelo geven.

Ik woon in Volendam, dus Benningbroek was voor mij het dichtste in de buurt.

Mijn fase 3 ( tweede fase) heb ik ook in Ermelo gedaan. Toendertijd was het nog niet decentraal. Toen kon je alleen in Ermelo of in Wanrooy deze fase doen. Nu kun je die fase wel decentraal doen o.a. in Oudkarspel. Fase 4 is wordt alleen nog gegeven in Ermelo en wanneer er voldoende inschrijvingen zijn ook in Wanrooy.

De instructeurs geven ook les tijdens de Harry Horse kampen dat klopt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:09

Wat leuk, Volendam is inderdaad heel erg in de buurt. Ken ik jou dan niet van wedstrijden oid?

Ik hoop dat bij voldoende inschrijvingen ik volgend jaar in Oudkarspel terecht kan. Ermelo lijkt mij zo'n ramp, is geloof ik 2 uur rijden (zonder file op die A1). Moet je dan ook echt elke week met je paard er heen?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:12

Iedereen is hier zo optimistisch over 'slagen'....

Wij hebben gisteravond weer gereden, gewisseld en lesgegeven. Had een nieuw paard bij me, hij was bij mij wel erg braaf, degene na mij probeerde hij even uit, maar ging uiteindelijk ook wel braaf, voor zover ik heb meegekregen.
Volgende week gaan wij met de 4 allrounders het hele parcours springen en misschien wisselen, iemand dat al gedaan?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:15

Hoe bedoel je dat Somebody? Dat iedereen zo optimistisch is over het slagen. Zie jij het anders?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:17

VValar schreef:
Hoe bedoel je dat Somebody? Dat iedereen zo optimistisch is over het slagen. Zie jij het anders?

Dat de algemene sfeer hier in het topic is dat 'men wel even slaagt'. Die stemming zou ik nou nooit kunnen hebben. Ik zou er ook echt niet zo makkelijk over kunnen denken..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:20

Ach je kunt met dat betreft toch beter positief ingesteld zijn toch? Anders wordt het in het topic zo'n dooie boel :D

Zelf denk ik er niet heel makkelijk over. Allereerst de theorie, en daarna nog de praktijk goed uitvoeren. Je moet ook nog het geluk hebben om bij de juiste paarden ingedeeld te worden, alhoewel het nu niet veel meer uitmaakt of je een 6 of een 8 krijgt. Aangezien je wordt beoordeeld met "voldaan" (of iets in die richting), cijfers krijg je niet meer. Evengoed moet je nog maar knap rijden die dag. Én ook nog eens duidelijk lesgeven met de juiste structuur in je lessen. Ik vind het iig al spannend.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:24

denk d´r geheel niet makkelijk over..
idd de theorie tis nog al een hoop stof..
en leren mennnn ben al meer dan 20 jaar uit de schollbanken en moet echt weer ff inkomen.
dan het les geven...en met name de springles vind ik best moeilijk.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:25

Maar toch ben je al bezig met volgend jaar de volgende fase :D Dus blijkbaar denk je er relatief makkelijk over!

Ik heb gister aan 4 combinaties lesgegeven en moet zeggen dat ik zeker in het begin wel even moest slikken, ondanks dat ik in het dagelijks leven toch wel heel wat uurtjes privéles geef. Om dat dan ook voor een examencommissie te doen, lijkt me nog best pittig(2 combi's dan,ok) Evenals met het rijden....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:27

Als ik nu al zou denken dat ik het niet zo redden, dan had ik inderdaad niet gedacht over een volgende fase. Maar zoals ik al zei blijf ik positief ;)

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:30

niets mis met een positiefe instelling!!
met zo een instelling moet je naar mijn mening ook de bak in gaan met examen.
1ste keer op het orun les geven moes´t ik ook ff slikken..
ondanks dak al langer les geef...staan toch ff wat neusjes mee te loeren.
maar na een paar minuten ben je zo bezig met de ruiters in de bak(teminste ik wel) dat je de neusjes aan de kant niet meer hoort of ziet

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:39

VValar schreef:
Wat leuk, Volendam is inderdaad heel erg in de buurt. Ken ik jou dan niet van wedstrijden oid?

Ik hoop dat bij voldoende inschrijvingen ik volgend jaar in Oudkarspel terecht kan. Ermelo lijkt mij zo'n ramp, is geloof ik 2 uur rijden (zonder file op die A1). Moet je dan ook echt elke week met je paard er heen?

Van wedstrijden zou gerust kunnen. Sommige mensen kennen mijn paard Jura beter dan de combinatie. Hi hi hi.

Ik denk dat er zeker wel voldoende inschrijvingen zijn hoor. Ze willen deze cursussen voor mensen beter toegankelijk maken. Op deze manier zul je gemakkelijker inschrijven omdat het niet zo'n lang eind rijden is. Vanaf Volendam is naar Ermelo anderhalf uur rijden ZONDER file. Met file zit je al snel op zo'n 2 a 2 1/2 uur.

En ja elke week moet je je paard meenemen. Je mag er ook zelfs meerdere meenemen.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:46

Mijn ervaring met examen is: Dat je zenuwachtig bent voordat je de bak in moet om les te geven. Als je je kaartje kreeg met daarop de oefeningen die je o.a. in je lesgeven moest behandelen, ging je daarmee aan de slag. Nadat je begonnen bent met je examen lesgeven rol je als het ware in je eigen lesgeven en zal je je niet meer zoveel aantrekken van je omgeving van examinatoren.
Die zien ook liever dat je gewoon lekker aan t lesgeven gaan dan dat ze je fouten boven water halen.

Verder voordat je je inschrijft voor een vervolgcursus zou ik toch goed de eisen waaraan je moet voldoen. Als je dan twijfelt zou ik nog een jaartje wachten totdat alles beter bevestigd is.

mutopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:50

Hoi ik ben in november begonnen. Tot nu toe vind ik t erg gezellig!! De theorie is wel erg veel zeg maar heeft er toevallig niet een examen van andere jaren???

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:56

@ MargrietJonk: Ik ken je paard Jura niet. Heb je geen foto van jullie :D
Vervolgeisen voor de vervolgcursus zijn toch M+ winst?

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:43

VValar schreef:
@ MargrietJonk: Ik ken je paard Jura niet. Heb je geen foto van jullie :D
Vervolgeisen voor de vervolgcursus zijn toch M+ winst?

Oh op mijn hyves Margriet Jonk staat wel wat onder kopje Jura Nabuur x Jason. Het lukt me niet om op bokt een foto te zetten :o .

M+ 1 is wel de eis :list: . Maar als alles zeg maar met hakken over de sloot gehaald is zou ik er niet aan mee doen.

In onze groep (fase 4) zijn er twee gestopt in het tweede gedeeltje van de cursus omdat hun paard gewoon niet goed genoeg was voor de cursus, terwijl ze wel aan de eisen voldeden (M2+1). En dat is gewoon erg zuur :( want je moet wel gewoon het tweede gedeelte van je cursusgeld betalen :$ . Tenzij je kan aantonen dat je paard afgekeurd is door een dierenarts........

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:48

mutopia schreef:
Hoi ik ben in november begonnen. Tot nu toe vind ik t erg gezellig!! De theorie is wel erg veel zeg maar heeft er toevallig niet een examen van andere jaren???

Examens van vorige jaren zul je denk ik niet vinden :n .
Vroeger (1997) werden ze nog wel uitgedeeld, maar tegenwoordig
worden alle examenvragen/lijsten teruggehaald. Dit omdat de vragen
steeds meer op elkaar gingen lijken en dat ze simpelweg op raakte!!!!

Ik had er nog een paar liggen maar zijn kwijtgeraakt...... |( |( |( Dit waren vragen
van fase 3.....
Sorry..... :\

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:49

Ik voldoe op dit moment wel aan de eisen voor 3/4e fase met dit paard. Op dit moment haal ik ook nette pnt voor het rijden (we mogen de punten inkijken). Maar hoe dat op het examen is, is altijd de vraag natuurlijk.

Sta jij toevallig bij Elise Koning op stal?
Laatst bijgewerkt door VValar op 10-02-09 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:56

Indien alles bevestigd is, moet het geen probleem zijn. Natuurlijk moet je ook gewoon het geluk hebben om in die periode je paard 'heel' te houden.

Voor je examen met je zelf lesgeven aan je cursusgenootjes. Met examen rijden moet je eigen en nog twee andere paarden (ook van je cursusgenootjes) rijden. In de laatste fase (fase4) moet je ook nog een kür rijden op Z niveau.