Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sophie_tara
Berichten: 37
Geregistreerd: 09-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:51

ik geef les bij mijn verzorg ponys aan 6 kinderen met een fjord, welsh en een shetlander.
ik geef de dochter van de eigenaar ook les die heeft door mij leren rijden. als ik zou moeten gokken zit ze nu op het nivea f4.
ik vraag meestal zelf wat ze nog moeilijk vind en :D wat ze nog wil oefenen. en anders behandel ik wat ik zelf in de les op de manege heb gehad. en als ze goed hun best hebben gedaan mogen ze een spelletje kiezen.

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:05

Aah wat leuk!
Ik zou zelf ook ontzettend graag les willen geven aan beginnende kinderen

haike
Berichten: 13527
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:42

Dit topic leeft ook weer? Zou het wel leuk vinden met 'collega's' te kletsen!

Ik werk 28 uur op een manege, waar ik me vooral bezighoud met het geven van lessen. Van eerste lesjes tot gevorderden, pony's en paarden. Erg leuk en afwisselend werk!

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:58

kinderen les geven is en blijft voor mij één van de leukste lesjes om te doen
de big smile´s op de koppie´s kan je dag hellemaal goed maken.
probeer altijd van iedere les een klein feestje te maken en ze toch ook goed en netjes te leren rijden.
had vorige week al opdracht gegeven, neem iets kerstachtig mee, en daar was massal (ook de volwassenen) gehoor aan gegeven
afgelopen maandag had ik onder de X een ienemienie boompje geparkeerd incl lampje´s
zelf een grote kerstmuts op gezet, en een aantal gewei haarbandjes mee genomen.
kerstmuziek onder de boom, eerst een half uurtje serieus gereden en daarna stoelen dans.
was genieten geblazen
paarden keken wel even vreemd bij binnenkomst bak {:)

Afbeelding

Afbeelding

haike
Berichten: 13527
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:06

Wat een leuk idee, en super die foto's!

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:49

Wat een leuk idee Terorita. :D

wij hadden van de week showblok, hier zet iedereen zijn beste beentje vooral wat betreft creativiteit.
Iedereen kan mee doen, manegepaarden, pensionpaarden, en paarden uit de wijde omgeving.
Ik had een paar groepjes samengevoegd en een leuke voltigekur in elkaar geflanst op de muziek van Greace, meisjes allemaal als pink lady's, ik als Danny en een gave Yellow cab erbij met een paar stoere Danny's (broers van de meisjes die meededen erbij.)
Erg leuke avond met hele enthousiaste kinderen en ouders en natuurlijk niet te vergeten onze superfjord max, hij moest in het roze, ach..................zieluggggg. :D <3

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:08

ik geef ook les op een manege.
ik heb kinderen in de leeftijd van 6 tot 11 jaar.
erg leuk om te doen, soms is het wel eens lastig, maar ja dat tref je altijd wel een keer.

met de kerst hebik mijn eigen paarden beest mee gneomen, hebben we eerst een half uurtje zitles gedaan, en toen nog een paar spelletjes zodat ze allemaal weer lekker warm waren geworden. als afloop kregen ze wat lekkers, en een beker warme choco of warme ranje.
dit vonden ze helemaal gewelldig.

lovezico
Berichten: 515
Geregistreerd: 02-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:55

Ik geef zelf ook les aan kinderen maar ben zelf ook pas 12 jaar

showteam
Berichten: 3637
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:06

Even dit topic weer een beetje opfrutselen! (als dat mag?)

Heb met plezier een groot deel doorgelezen, geef zelf ook les aan 7 kindertjes (2 groepen) van allemaal +/- 8 jaar.
Heb hier een hele hoop leuke ideetjes voor spelletjes gekregen en kan niet wachten tot volgend weekend om er een paar uit te proberen, denk dat ze aardig in de smaak zullen vallen :D!

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:57

Leuk, dit topic 'leeft' weer.

Afgelopen zatersag hadden wij een onderlinge springwedstrijd (40cm hoog). Eén van mijn leskinderen (8 jaar) deed mee. We hebben twee lessen een parcoursje gesprongen, compleet met kruisjes, stijltjes en oxertjes. Uiteraard moet er in het parcours goed gestuurd worden en om dat nog eens extra te oefenen heb ik de halve bak vol gezet met pionnen. Ik merk toch altijd dat het springen opzich wel goed gaat, maar dat het sturen en kijken naar de volgende hindernis vaak lastig is. Daarom probeer ik altijd heel gericht naar een wedstrijd toe te werken. Eerst begin ik met meer aandacht voor het sturen; langs pionnen rijden, goed naar de letters toe rijden en ook tussen balkjes door. Een les later komen de hindernissen.

Zelf ben ik een groot fan van het federatiespel voor beginners, omdat ze dan én moeten sturen, slalommen, springen, halthouden en met één hand rijden moeten rijden.
Voor degenen die niet weten wat een federatiespel is: Je zet een parcours uit in de bak; bestaande uit: een cavaletti, een kruisje, een nauwe doorgang, een 'parkeervak' (vierkant bestaande uit balkjes) een fles water die de ruiters van punt A naar punt B moeten brengen en een slalom met tonnen en een slalom met staanders. De route is zelf te bepalen en de ruiters mogen alleen in draf. Ieder gereden onderdeel levert punten op, degene die in 90sec. de meeste punten heeft verzameld heeft gewonnen, uiteraard tellen de de verzorging, netheid, juistheid van de hulpen etc. etc. ook mee

Moska

Berichten: 3428
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:08

@Tijgertje: zou je mij wat meer willen vertellen (mag ook via pb) over dat spel? Ik zoek nl nog een leuk spel voor onze bixie wedstrijd en dit klinkt wel heel leuk!

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:04

Moska schreef:
@Tijgertje: zou je mij wat meer willen vertellen (mag ook via pb) over dat spel? Ik zoek nl nog een leuk spel voor onze bixie wedstrijd en dit klinkt wel heel leuk!


Zoals ik het hierboven heb uitgelegd is het toch redelijk duidelijk? Je zet dus genoemde onderdelen in de bak neer en zorgt dat er meerdere routes te rijden zijn, zodat de kinderen zelf hun ideale route kunnen bepalen.

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:28

Ik ben bezig met dit topic helemaal door te lezen,
leuk dat er terug gereageerd wordt, want topic is toch al redelijk oud denk ik :)

showteam
Berichten: 3637
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:03

Ik ga morgen de quiz met mn paardrij kids doen! :D

Moska

Berichten: 3428
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:03

Tijgertje86 schreef:
Moska schreef:
@Tijgertje: zou je mij wat meer willen vertellen (mag ook via pb) over dat spel? Ik zoek nl nog een leuk spel voor onze bixie wedstrijd en dit klinkt wel heel leuk!


Zoals ik het hierboven heb uitgelegd is het toch redelijk duidelijk? Je zet dus genoemde onderdelen in de bak neer en zorgt dat er meerdere routes te rijden zijn, zodat de kinderen zelf hun ideale route kunnen bepalen.


Nou zat meer aan punten en de regels te denken, maar we annuleren de wedstrijd waarschijnlijk toch, we hebben nog maar 5 deelnemers en om daar nu alles helemaal voor op te tuigen...

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:10


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:11

Hey wat leuk ik meld me ook even!!!
Ik geef ponykampen bij activak, en daarbij hoort vaak ook les geven. Heel leuk, je kunt in die week echt wat opbouwen met de kids. Diploma oid heb ik niet, doordat ik als vrijwilliger geregistreerd sta is dat in belgie namelijk niet nodig. Ik heb het wel overwogen, maar wat ik van opleidingen als de orun hoor/zie is diep triest, dus absoluut geen zin in.
De rode draad in mijn lessen is altijd houding, gas, stuur, rem.
Bij absolute beginners is dat puur zelfvertrouwen hebben, en de pony enigzins de bak door kunnen sturen. Maar soms heb ik er kids tussen zitten die het juiste paard heel fijn nagevelijk kunnen leren rijden. Desnoods met wat hulp van mij om het gevoel te pakken te krijgen.

Vanmiddag vertrek ik ook weer op kamp, maar dan een western kamp. Het schijnt daar de bedoeling te zijn dat de animatoren voorop in het treintje rijden. :') Lesgeven doet de manege zelf. Ben heel erg benieuwd of ik me in ga kunnen houden als ik iets hoor wat niet klopt, aangezien ik zelf ook western rijd.

kehdra

Berichten: 6391
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:12

Wat een leuk topic!

Ik geef hier in Egypte gemiddeld zo'n 45 privelessen per week. De jongste is 3 en de oudste is 12 (en dan nog een aantal volwassenen).
Het lesplan hier is eerst het werken aan positie en balans aan de longe en daarna door naar de paddock (kleine bak) waar alle figuren, sturen, gas en rem, zijgangen, en galop e.d. worden geinstalleerd, en daarna kunnen ze desgewenst door naar springlessen van mijn werkgever hier, een FEI gecertificeerd instructeur

De kinderen hier komen voornamelijk uit de rijkere gezinnen en zijn dus (lichtelijk) verwend, en vaak is paardrijden niet hun passie, maar een van de vele sporten die ze 'moeten' doen. Deze kids leren wel erg snel maar zijn niet echt gemotiveerd, en hebben niet erg veel intresse in het wezen paard. Het handjevol wat wel gemotiveerd is is dan ook echt super leuk om les te geven, die komen na de les ook het paard mee afzadelen waar de eerste groep dat liever aan de groom overlaat.

ik ga nu maar het topic eens doorlezen om te zien wat ik nog voor leuke dingen tegen kom.
Laatst bijgewerkt door kehdra op 10-04-11 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:14

Wat leuk kehdra, maar het lijkt me moeilijk hoor, lesgeven aan mensen die het puur als een sport zien.

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:16

Kehdra, idd leuk :)
maar moeilijk om kindjes die verplicht zijn van hun ouders te motiveren...

ben ook bezig met dit topic door te lezen (zit al aan pagina 20 :D ) en er staan veel handige tips en spelletjes in :j

kehdra

Berichten: 6391
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:17

Ik begin er gewend aan te raken. Met deze kinderen werken we gewoon kei- en keihard en moet alles perfect zijn, en geef ik het paard gewoon wat extra aandacht ;).
Met de andere kids hebben we veel meer lol, en hoeft het niet zo perfect, maar wel goed ;)

kehdra

Berichten: 6391
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:26

even een klein schopje... Ik denk dat dit het beste topic is om mijn vraag te stellen.

Ik heb het idee om ze huiswerk mee te geven. Elke maand ofzo, gewoon iets simpels, maar wel iets wat ze thuis even met paarden bezig houd. Zal waarschijnlijk iets zijn met dingen tekenen, antwoorden opzoeken op internet, filmpje over dressuur oid bekijken en een klein verslagje erover schrijven, zoiets..
Als iemand goede iedeeen heeft voor huiswerk (wat naast leuke tekening voor aan de muur van kantoor oplevert én ook nog eens educatief en leuk is) hoor ik het graag!

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:19

heb dat ook eens hier geprobeerd, maar de kids namen dat toen niet op. erg jammer
Weet toen niet meer wat voor vragen ik stelde.

Zal s over na denken

kehdra

Berichten: 6391
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:27

Niemand meer ideeen?

Ik ga ze sowieso de bak met letters en voltes, diagonalen, en lijnen laten tekenen. Ook het hoofd van het paard met de namen van oor, neus e.d. erbij. ook wil ik ze iets op internet laten onderzoeken, maar daar heb ik eerst een goede engelstalige website voor nodig (de boktwiki in het Engels zou te gek zijn! )

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:08

je kunt het huiswerk idee wel integreren in de les zelf :j
ik heb van de winter toen er zoveel sneeuw en ijs lag, gewoon enkele theorie lessen gegeven.
hoop gemopper van de kids :+ ( hoofstel, zadel etc helemaal leren en in/uit elkaar halen)
leukste; les erna een wedtsrijd doen tussen 2 teams wie bijvoorbeeld het snelst zo'n hoofdstel weer in elkaar kan zetten.

of laat ze engelse benamingen opzoeken van fih=guren en dit de les erna gebruiken ipv de nederlandse, altijd grappig!

" echt" huiswerk opgeven lukt denk ik niet, kinderen hebben al verplichtingen zat per week, en dan dat erbij? heeft weinig meerwaarde denk ik