Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ireika

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:44

x_linz_x : tikkertje lijkt me echt leuk om te laten spelen met de kinderen! Spijtig genoeg zijn de paarden bij ons op de manege echt gemeen tegen elkaar, vanaf dat ze te dicht bij elkaar lopen is het gegarandeerd miserie, bokken en bijten en doen...

Ik geef volgende week trouwens kamp en heb alvast een voorlopig weekschema'tje opgesteld. Elke morgen krijgen de kinderen 'gewoon' les, maandag namiddag voltige, dinsdag schriktraining, woensdag een groot spel, donderdag wandeling of iets naar keuze en vrijdag kijkdag voor de ouders!

Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:45

klinkt leuk allemaal :)
wij hebben nog enkele weken te gaan voor kamp.

het is trouwens nu bij ons duidelijk te merken dat de vakantie is begonnen.
de ene les zit stampensvol en de ander is bijna helemaal leeg (2 man)
en één les is gewoon helemaal niet komen opdagen (2 moeders met dochters)
dus had ineens 1,5 uur pauze :+ heb toen maar even m'n paard gereden :D

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:19

Bijn ons kun je vantevoren opgeven in welke weken je gewoon wil en kan rijden, en dan word je alleeen die weken ingedeeld. Dan worden er alleen op dinsdagen en woensdagen lesgegeven. En op Donderdag en Vrijdag zijn er ponykampen. Want die zijn er op onze manege maar 2 dagen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:19

heb trouwens vandaag voor het eerst iemand uit de les gezet, nou ja gezegt dat hij eerst de komende lessen niet bij mij in de les hoeft te komen, voordat hij zijn oren weer kan gebruiken.

hij heeft een eigen pony, en zat al constant niet op te letten in de les (dat kan een keer voorkomen), maar tijdens het wachten met galoperen ging hij steeds met zijn pony onder een hele hoge hindernis door, natuurlijk zag ik dat pas na een paar keer :o en natuurlijk gebeurde toen precies wat er mogelijk zou kunnen gebeuren, hij tikte de balk aan, viel op zijn hoofd en daarna op de hals van de pony, (geluk bij ongeluk, was het nog de lichte balk. nou ja na uitleg dat dat dus echt niet de bedoeling was en ik dat soort dingen niet wilde, verder gegaan. gingen we daarna in het bos uitstappen, ging hij ineens een ander pad in (zijn zus liep naast de pony), dus meteen gezegd dat ze terug moesten komen, en ik dat dus ook niet wilde (dan moesten ze maar voor zichzelf gaan rijden), deden ze het op de terugweg weer.
nou ja dus ik zo, dat hij volgende les niet hoefde mee te rijden, toen de manegeeigenaar dit hoorde heeft ie er meteen een maand van gemaakt :+

Marleennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:36

Ladypaard: Mooi dat de manege eigenaar achter je staat en er direct een maand van maakt :D Ik snap trouwens heel goed dat je boos bent geworden. Goeiedag zeg, wat moet dat een lastig/irritant en vooral frustrerend kind zijn :P

Zelf geef ik nog geen les, maar waarschijnlijk ga ik binnenkort beginnen met de kleine kinderen. Privélessen en alleen de kinderen die nog niks kunnen

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:38

op zich is het wel een lief joch hoor, heb meestal ook geen problemen met de kids, maar dit joch is af en toe een beetje een clowntje, en zoekt hiermee aandacht. en ja dat ging nu gewoon te ver. dus direct duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is, dan hoop ik dat we weer een tijdje normaal vooruit kunnen.

de kleintjes die nog niks kunnen zijn het leukst want die zie je gewoon elke keer vooruit gaan. Nu met de groepslessen moet je soms dingen echt elke week zeggen en nog zit er dan geen (blijvende) verbetering in :+ .

Marleennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:44

Dat lijkt mij ook. Vandaag ga ik praten met de manege eigenaar en ik hoop dat ik wat van die kleine hummels les mag gaan geven! :D

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:35

Mijn collega gaat binnekort een keer stoppen, dus dat betekend voor mij dat ik waarschijnlijk alle zaterdagen les kan gaan geven..alleen wil ik de vrijdag-avonden dan toch schrappen..dus ben op zoek naar een invaller voor de vrijdag..

Afgelopen vrijdag ook een kind heeeeel lastig gehad..enja, ook die kleine hummels kunnen er wel eens wat van!!
Wel weer een autistisch meisje leren galopperen en over haar angst heen geholpen.. *D Maakte m'n avond weer goed..

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:06

Vandaag moet ik weer lesgeven aan de beginnertjes, khoop dat het goed zal gaan!

Ik bedacht me net om een groot spel met hen te spelen. (ik hoop dus dat er vandaag geen volwassenen in de les zitten :P)
Een soort parcoursje opstellen met verschillende oefeningen:
- Tussen twee balken lopen
- Slalommen
- Stoppen voor een balkje en een rondje draaien in het zadel (dan hou ik de pony natuurlijk wel vast!)
- Twee staanders enkele meters uiteen zetten met daaraan een emmer. In de eerste emmer zitten vlagjes die ze moeten nemen en in de volgende emmer steken. (Op de vlagjes bijvoorbeeld een smiley=1punt, een paard=2punten)
Wie dan wint krijgt een medaille (voor de rest maak ik ook een medaille hoor, maar dit zeg ik dan natuurlijk niet O:) )

Lijkt jullie dit een goed idee of niet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:12

kgeef zelf geen les maar spelletjes werden bij ons in de les altijd slagvelden ^^
we waren (ben er inmiddels al uit de les) de meest gevorderde pony les en ook de meest gemotiveerde
het bleef uiteraard wel veilig voor pony en ruiter, maar wat werd het soms serieus =)
bij tikkertje kwamen ze niet eens meer achter me aan omdat ze wisten dat het paard waar ik op zat in 2 tellen aan de andere kant van de bak was
wat we ook wel eens deden was het handoeken spel
1 iemand kreeg een handdoek onder zn been en moest zorgen dat de rest die niet kon afpakken
de rest moet dus samenwerken om die handdoek aftepakken
ben er zo een keer afgedondert want het paard waar ik op zat ging naar links, en diegene die de handoek had ging rechts, maar ik wou de handoek niet los laten :o

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:16

Oei ja dat lijken idd wel spelletjes die er soms om vragen :):)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:24

ik las aan het begin een titel van een boekje dat je moest hebben voor het lesgeven van kids,
heb nog nooit lesgegeven maar moet nu straks 2 kids van 6 en 9 les gaan geven (is besloten door de ouders die weten dat ik het nog nooit gedaan heb maar ja hahah)en ik vind dat toch best lastig,..
heeft iemand nog meer tips of handige boekjes / sites voor me misschien dan onderstaande? waar letten jullie zoal op als kids net beginnen met rijden, misschien een klein beetje kunnen lichtrijden maar thats it,..
wil het wel proberen leuk te doen :-)

Ze rijden wel 1 voor 1 trouwens en niet samen

- Spelletjes met pony's van F.Zeelen.

uhm heeft iemand toevallig dat boekje of een andere (over)voor me?
(te koop)?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:29

Zijn ze nog groen?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:38

ze kunnen een heel klein beetje rijden en de pony is nog maar 4 maar wel erg braaf (van horen zeggen)...
zou dan wel graag veilig met ze aan de slag willen... eerst uiteraard wat basis voor de spelletjes,.. maar ja,.. hoe begin je,.. (leuk bedacht van hun ouders dat ik dat maar "ff"moet doen,.. haha),.. pieker me nu al suf wat ik met ze kan doen,..
Gelukkig bestaat BOKT :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:59

Ik ben begonnen met mijn groene ruiter als volgt. (mijn paarden worden nu nog bitloos en boomloos bereden).
Haar erop zetten en alleen maar stappen. Ik ervoor en zo een aantal rondjes stappen lekker zonder beugels en teugels. Ik had haar nog wel vast ben veel te bang dat ze er nu al af zou vallen. Tussendoor slalommen met haar armen als 'een vliegtuig' zo leren ze beter hun evenwicht te bewaren. Ook oefeningen zoals schouders naar oren trekken, knieën naar neus, voet vastpakken en naar billen trekken en knieën naar grond en veel de beenrol oefenen voor een goede beenligging. Hier heb ik veel tijd aan besteed en doe ik nog steeds en ook met het creëren van een onafhankelijke zit dus veel bewegingsspelletjes en toch blijven zitten in het boomloomloze/stijgbeugeloze zadel. Ook harder stappen (ik had mijn paard nog steeds vast en begeleid haar met stemhulpen) en haar dan leren los in haar bekken te zijn. Ik doe alles voor erlangs en help mee door zelf haar bekken/armen/benen te pakken en zo aan te geven wat de bedoeling is dit herhaal ik heel vaak totdat ze het helemaal zelfstandig kan. Dan beginnen we met het sturen uiteraard zonder teugels maar met focus op houding en zit. In verschillende fases:
1. Kijken met je ogen
2. Kijken met ogen en schouders
3. Sturen met indirecte teugel (been aanleggen en duwen op de hals).

Ondertussen vraag ik ook veel ze wist bijvoorbeeld nog niet wat de hoefslag, afwenden, halthouden, volte, gebroken lijn etc. was en dat vraag ik dan tussendoor en stamp het er als het ware in. Verder oefenen we veel met halthouden en dus ook in fases:
1. Bekken kantelen
2. Zwaar maken
3. Bovenbenen/knieën klemmen
4. Teugelcontact maar in haar geval een plukje maan pakken en er kneepjes in geven (mijn paarden kennen alle soorten van Follow the feel dus ook bij een stukje maan).

Ook leg ik veel uit over het van een paard afvallen en dingen over paarden.
Het aandrijven deden we ook in fases ik ben namelijk tegen schopjes en aangezien ze nog groen is en niks wist hoefde ik EINDELIJK het schopjes geven er niet uit te rammen. Heerlijk :D !!
1. Bovenste kuitspier
2. Onderste kuitspier
3. Hak
4. Zweep

Ook dit heb ik helemaal met haar doorgenomen en ik noem de fases nog steeds op. Hakken naar buiten duwen en in het zand zetten fase 1 en ga zo maar door. (dit vond ze heel erg moeilijk vooral omdat mijn eigenwijze shet wel goed staat ….. stilstaand en haal die maar is van haar plek).

We zijn trouwens de eerste 3 lessen begonnen met grondwerk, kennis maken met paardje en snappen wat er nu eigenlijk vanaf de grond allemaal gebeurd, veel poetsen en van alles leren.

Op een gegeven moment ben ik met haar gaan draven (heeft lang geduurd) maar het harder stappen kon ze prima uitzitten op mijn shet en het draven ging dus eigenlijk fantastisch (zonder beugels en teugels ;) ). Even later teugels aan het touwhalstertje gedaan en haar leren sturen met teugels (we deden er dus een fase 4 bij: 4. Sturen met directe teugel. De buitenteugel op de hals verving het duwen op de hals en zo ging het erg goed. Bij het halthouden werd het plukje maan vervangen door zachte kneepjes in de teugel en dat was ook helemaal niet moeilijk. Nu rijdt ze ondertussen los en is ze 1 keer gevallen en door al mijn gepraat erover was ze totaal niet bang, ik ving haar op tijd op en zo viel ze niet hard en heb ik haar weer in het zadel gezet en binnen 10 sec was ze het vergeten en reed ze weer een goede gebroken lijn. Ik ben vrij hard in pijn hebben want ik wil niet dat ze om elk ding gaan zeuren dus als er nog geen bot uitsteekt heeft ze geen pijn en negeer ik dat dus (jullie weten vast hoe het gaat met kleine kinderen.. 1 keer veel aandacht geven bij niks en plots overal pijn ;) ).

Mijn lessen zijn vooral gericht op ontspanning bij zowel paard als ruiter en een onafhankelijk zit creëren. Ik merk dat deze rustige leerzame omgang een goed effect op haar heeft, ze gaat met sprongen vooruit en mijn pony ook. Erg leuk om te zien hoe enthousiast ze met het poetsen al is en dan nog maar zeg ik nog maar niet hoe geweldig ze het vindt Shadow uit de wei te halen (in de grondwerklessen hebben we het gehad over een paard benaderen in de wei dus kijken of je in zijn/haar ruimte mag komen, toestemming krijgen en zo verder gaan). Ze vindt het geweldig en ik doe het met plezier :D .
Over een tijdje hoop ik er een bitje in te kunnen leggen en verder te gaan met het dressuurmatige doortrainen van ruiter en paard.

Hopelijk heb je er wat aan.. het is een beetje een verhaal geworden maar zo doe ik het tot nu toe.. :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:56

Bij mij op stal doen we bij nieuwe kindjes altijd eerst zo rond de 3 longeer lessen. De kinderen gaat eerst aan de lijn eerst uitleggen waar het gas en de rem zit. dan voorzichtig het sturen. ik laat ze aan de lijn en dan moeten ze de pony voor mij langs sturen als dit goed gaat leg ik uit wat licht rijden is en laat ik ze met losse teugels eerst in stap een paar keer staan en zitten en dan in draf met de armen wijd voor hun evenwicht als dit goed gaat en ze hebben het ritme te pakken dat rustig handjes voor hun houden als ze de handen een beetje stil kunnen houden dan de teugels vast pakken. Ik laat ze altijd even los uitstappen in een klein longeerbakje.

Longeerlessen doe ik niet meer omdat ik de echte beginners niet zo heel leuk vind. wel heb ik een echte galop groep en een beginnend galop groepje. verder nog een beginnend galop groep voor volwassen en 2 gevorderde groepen met meiden tussen de 12 en 16.

Als spelletje speel ik veel schipper mag ik overvaren. de gekste dingen komen voorbij rondje om de wereld achterste voren op de pony. Tikkertje ben ik geen fan van ivm pony's die schoppen en de pony's moeten dat ook de hele tijd draven en galoperen en hebben weinig rust. Of ik speel een letter spel. Dan moeten ze op de volte om mij heen dan roep ik een letter wie als laatste is valt af tot dat er eentje over is die heeft gewoon. om het moeilijker te maken laat ik ook wel eens de G de X en de D mee doen

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:31

bedankt Marliez en Marcella voor jullie uitleg! Daar kan ik wel wat mee! Ik ga zeker eerst met ze aan de longe en ik wil zelf graag en keer op die pony (tja hij is 4 en ik weet niet wat ie wel en niet kent en doet,..) ben niet zo groot dus dat kan makkelijk...
De 1 vindt rijden heel leuk (van 6 jaar) en die van 9 MOET van papa, dus dat is een uitdaging om het voor haar leuk te laten worden,.. zij ment liever.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:07

kinderen vinden het altijd leuk om spelletjes doen. Ik doe het in mijn lessen ook veel. een groot voordeel daarvan vind ik dat ook bange kindjes vergeten dat ze bang zijn. als ze in dames zit van de pony afglijden vinden ze het niet eng om te vallen. Voor mij is het resultaat dat ik helemaal geen bange kindjes meer heb en dat is sowieso makkelijk

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:54

inderdaad! ze moeten het wel leuk (blijven) vinden,..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:59

Maar je geeft dus een soort van privéles begreep ik?
Ik kan niet al die leuke spelletjes doen met mijn ruitertje aangezien ze alleen met mij en de pony is. Voor zaterdag heb ik een leuk waterspelletje in gedachten omdat het lekker weer is maar normaal rijden we gewoon echt lekker en daar doe ik haar net zoveel plezier mee merk ik. Over een tijdje gaan we een keer een buitenritje maken, ben benieuwd hoe dat bevalt.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:48

als je alleen bent houd een spelletje op. Wel kan je dan zit lessen doen aan de lijn. teugels los beugels uit (een beetje afhankelijk van de ervaring van het ruitertje) tenen aanraken rondje in het zadel draaien rondjes in de beugels laten staan in draf. Buitenritje is inderdaad ook altijd leuk sowieso wel voor de pony en de meeste kindjes vinden het ook wel even leuk

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:19

ja ik zit ook alleen met haar en de pony trouwens,..

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 10:34

pfff ik had gister ook weer wat.. 1 meisje in mijn les heeft gehoorapparaatjes (wist ik niet). Maar er was er 1 kapot en een kwijt dus ze hoorde me niet goed en bleef maar in het midden staan en om zich heen kijken. Ik een aantal aanwijzingen gegeven en gewoon niet luisteren, dus ik had op een gegeven moment zoiets van: als je in het midden blijf staan dan kun je net zo goed een stoel pakken en gaan zitten..
Kom de moeder vn het meisje naar me toe om te vertellen dat ze haar apparaatjes niet inhad........ lekker dan, ik voelde me een beetje l*llig haha. De rest van de les heb ik maar een hele harde stem opgezet dat werkte wel hahaha

Ponytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:35

ik krijg les van iemand die ook bokt speelt
daar heb ik haar ook van

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:14

KimH schreef:
pfff ik had gister ook weer wat.. 1 meisje in mijn les heeft gehoorapparaatjes (wist ik niet). Maar er was er 1 kapot en een kwijt dus ze hoorde me niet goed en bleef maar in het midden staan en om zich heen kijken. Ik een aantal aanwijzingen gegeven en gewoon niet luisteren, dus ik had op een gegeven moment zoiets van: als je in het midden blijf staan dan kun je net zo goed een stoel pakken en gaan zitten..
Kom de moeder vn het meisje naar me toe om te vertellen dat ze haar apparaatjes niet inhad........ lekker dan, ik voelde me een beetje l*llig haha. De rest van de les heb ik maar een hele harde stem opgezet dat werkte wel hahaha

*proest* jij kon het ook niet weten.
heb zelf ook een jongentje die half doof is, maar ook graag oostindisch doof is waneer iets hem niet zint.
heb m ook wel eens in tranen gehad omdat ik even wat streng werd, maar bleek dat hij het echt niet kon horen omdat hij net weer een ontsteking had ofzo :+