ORUN 2011/2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_bloempje01_

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:26

In het filmpje wordt toch wel erg hoog gesprongen in de les of niet? Ik heb namelijk geen ruiter mee die deze hoogte wil springen...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:58

Ik spring 80/90 met de fries, daarna zetten ze meestal een oxer neer, die spring im niet want ze ietsje sneller moe.

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:30

Black_riders schreef:
Hier een kleine video van het praktijk lesgeven van 11 april 2012

HTM schreef:
@ Black_riders zijn de mensen uit het filmpje geslaagd?

die gene in het filmpje is geslaagt voor het les geven. Dit waren mijn combinatie's die ik had mee genomen en die ik geen les kon geven.
Toen ik les gaf had ik een meisje die ook niet hoog durfde te springen, maar dan komt de kracht van jou om te zeggen dat ze het toch eens moet proberen omdat haar paard het wel degelijk kan en dus echt wel talent heeft, dit kun je dus zien als je begint met balkjes lopen en een laag in uitje. Dat kun je dus zien doordat haar paard meer ervaring had in het springen dan zei :D

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:03

net toch maar even de knhs gebeld, ik mag gelukkig gewoon examen doen op krukken :D

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:38

Kijk dat is goed nieuws dana..
Zo hoog staan de sprongetjes toch niet in het filmpje.
B/L niveau is 1.00M tot 1.10M naar mijn weten

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:56

Fijn dat je gewoon mag met krukken!
Ik vind het erg lastig hindernissen tot een meter op te bouwen in een kwartier... Maar idd met goede ruiters kan het wel.

Oooooh ik moet morgen al... Echt heel eng vind ik het. Mag je trouwens jodphurs aan? Of moeten de chaps dan persee leer zijn? Anders worden het plastic laarzen :P

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:19

ja hele opluchting, nu nog een lesplan in elkaar draaien voor maandag :=

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:23

Hoe ga je een lesplan maken? Of weet je al welke combis je lesgeeft?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:25

jazeker, mijn eigen en nog 1 met dezelfde maat pony.
dus maandag tijdens de cursus lesplan voorleggen en overleggen met de andere cursist en dan in mei los

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:57

Nou, kan zeggen dat ik voor morgen behoorlijk zenuwachtig ben. Heb het examen in Horst. Moet alleen lesgeven, rijden gaat helaas niet en dat doe ik dan op een later tijdstip dit jaar. Maar knijp em toch wel voor het lesgeven. Ik weet dat ik het kan, maar hoop dat ik niet geïntimideerd wordt door een goede combinatie. Ben zelf pas L2 en B springen en er komen toch wat goede combinaties die allemaal Z rijden in dressuur of springen. Er zijn ook combinaties die B of L zijn en ik hoop dat ik hun loot. Zou toch fijner zijn. Ik kan een Z combinatie niets leren wat ik zelf nog niet weet.
Ik probeer het maar met het skala der ausbilding en hoop dat het op die manier gaat lukken. Ook wanneer ik een Z combinatie tref. Maar zenuwen zijn er behoorlijk.
In het filmpje voor diegene die gefilmd heeft. Ik zie dat ze begon met losrijden, dan een paar drafbalken, klein steiltje en vervolgens naar dubbel vanuit draf op 2 en daarna dubbel vanuit galop op 1. Dat is behoorlijk wat. heeft zij als eerste lesgegeven aan deze twee of als tweede?
Ik dacht zelf aan beginnen met 2 balken op 5 of 6 galopsprongen (19 m) en daarna kruisje om los te springen gevolgd door steiltje en dan pas opbouwen naar dubbel met steil en vervolgens dubbel met oxer op 2 sprongen.
Ik vind de tijd behoorlijk krap. Maar heeft deze persoon op het filmpje ook een opdracht meegekregen of niet?

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:59

Laureentje schreef:
Nou, kan zeggen dat ik voor morgen behoorlijk zenuwachtig ben. Heb het examen in Horst. Moet alleen lesgeven, rijden gaat helaas niet en dat doe ik dan op een later tijdstip dit jaar. Maar knijp em toch wel voor het lesgeven. Ik weet dat ik het kan, maar hoop dat ik niet geïntimideerd wordt door een goede combinatie. Ben zelf pas L2 en B springen en er komen toch wat goede combinaties die allemaal Z rijden in dressuur of springen. Er zijn ook combinaties die B of L zijn en ik hoop dat ik hun loot. Zou toch fijner zijn. Ik kan een Z combinatie niets leren wat ik zelf nog niet weet.
Ik probeer het maar met het skala der ausbilding en hoop dat het op die manier gaat lukken. Ook wanneer ik een Z combinatie tref. Maar zenuwen zijn er behoorlijk.
In het filmpje voor diegene die gefilmd heeft. Ik zie dat ze begon met losrijden, dan een paar drafbalken, klein steiltje en vervolgens naar dubbel vanuit draf op 2 en daarna dubbel vanuit galop op 1. Dat is behoorlijk wat. heeft zij als eerste lesgegeven aan deze twee of als tweede?
Ik dacht zelf aan beginnen met 2 balken op 5 of 6 galopsprongen (19 m) en daarna kruisje om los te springen gevolgd door steiltje en dan pas opbouwen naar dubbel met steil en vervolgens dubbel met oxer op 2 sprongen.
Ik vind de tijd behoorlijk krap. Maar heeft deze persoon op het filmpje ook een opdracht meegekregen of niet?

Je krijgt een opdracht, ik had opdracht nummer 1, ik begon met dressuur nog geen 10 min later kreeg ik een seintje dat ik mocht beginnen met springen en toen ik hoger wilde bouwen mocht ik al stoppen dus een geheel les plan heeft geen zin, je combinatie rijden los en en komen warm binnen, je heb al met al nog geen 20 min voor alles.

Het filmpje is een kleine samenvatting ik moest namelijk ook tussendoor ff helpen met de pvb :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:05

Hoe zit dat met die opdrachten? Onze cursusleidster zei dat we daar maar niet te veel op moesten letten. Maar meer moeten kijken naar de paarden en combinaties.
Wat denken jullie daarvan?

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:54

Ja dat zeiden ze bij ons ook, wel proberen maar vooral kijken of je combi hier baat bij heeft en het wel kan.
Bij losrijden heb je geen opdrachten toch? Dat moet ik namelijk doen.
En die beengebreken krijg ik niet in m'n hoofd... Weet wel waar ze zitten. Hoe precies moet je ze weten uit te leggen?

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:58

ik had de opdracht basis loswerken, mijn vriendin had de opdracht waar zijgangen in moesten

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:23

Hier ook een zenuwachtige dame...overmorgen examen!

Heb me niet zo goed voorbereid als ik had gewild, wegens inslapen verzorgpaardje afgelopen week. Dus ik ga vandaag en morgen nog even hard leren (ook met name voor de pvb) en een plan maken voor het lesgeven. We geven les in een hele smalle bak, 16 x 39 geloof ik, dus qua springen heb ik weinig keus. Zal wel een dubbel worden op 2/3 galopsprongen met een oxer erin en op de andere lange zijde een kruisje en vervolgens een steiltje. Ofzo :=

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:19

Hoe zouden jullie kort de verlichte zit uitleggen?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:12

Staan in de beugels, met je kont licht uit het zadel.
Bovenlichaam iets voor over, aangezien het toch neit zo hoog is.
Maar ook wel veren in je enkels en knieen. :)
Zonder de handen op de manenkam te leggen of steun te zoeken op de teugels.

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:41

Geslaaaaagd! 2 bij ons zijn gezakt, op lesgeven, 1tje door geen gebruik van veiligheidslebels bij de achterste palen van een oxer, let hier op!!
En de anders echt op lesgeven helaas..
Pvb iedereen geslaagd.
Vond het erg meevallen al was ik heel erg zenuwachtig. Pvb is wel pittig, erg goed leren!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:44

Charly: hakken laag, gelijke druk op 2 beugels. Niet te ver uit het zadel willen gaan, dan springen ze voor het paard uit. Bovenlijf naar voren én beneden brengen, veel mensen gaan te veel staan en dan blijf je in de landing weer achter de beweging. Gewoon even zeggen doe eens verlichte zit? En dan evt corrigeren. Het zijn geen hoge sprongen dus zo hoeven ze ook niet te zitten. Handen voldoende mee naar voren bewegen vanuit schouder en elleboog zodat ze het paard ruimte geven om de sprong te maken.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:24

Geslaagd voor lesgeven en pvb. Rijden doe ik op een later tijdstip. Ben wel blij, ging heel goed en ik had opdracht 2. Pvb was goed te doen. Werd wel veel gevraagd (eigenlijk alles) mbt exterieur, beenwerk, standen en beengebreken. Oefen de knoop , dat is mijn tip want ik had hem wel fout, maar ik oefende op een meneer die ik ken en die is toch wel erg bekend in de paardenwereld en die zei direct o zo maak ik hem ook al 100 jaar. dat was wel grappig. Dus de jury voor ons beide nog even voorgedaan hoe het moest. Nu alleen nog het rijden.
In onze groep is helaas niet iedereen geslaagd. Ik geloof dat wel iedereen voor het rijden is geslaagd, maar een paar niet voor het lesgeven ivm niet passende afstanden tijdens het springen. Voor iedereen die nog op examen moet, Veel succes!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:31

Ja de knoop zaten we vandaag op school ook behoorlijk over te discusieren.
We zijn er ook niet uitgekomen. :')
Morgen maar even bij de cursusleider vragen.

Ik ben zo ontzettend bang dat ik het niet haal ..

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:53

*\o/* *\o/* DAMES GEFELICITEERD *\o/* *\o/*

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:28

Tijdens het lezen voel je de spanning al.
Heb volgende wk praktijk. Ik zit nog wel met het volgende: in de voorbeeld oefeningen hebben ze het eigenlijk steeds over een lijntje met 3 of 4 galopsprongen + iets met een oxer. Ik vind het zelf erg lastig in te schatten hoe breed zo'n oxer moet.
Zelf vind ik het eigenlijk veel makkelijker eentje op 2 galopsprongen te zetten. Mag je een lijntje vanuit draf doen gevolgd door een lijntje vanuit galop. Of hebben ze dan bijv liever een lijntje uit draf gevolgd door elders een stijl vanuit galop bijv? Ik vind het allemaal redelijk vaag. Ik had thuis geoefend met op diagonaal drafbalkjes, waarvan later een kruisje, daarna een stijl, gevolgd door op lange zijde een lijntje vanuit galop te doen. Zou dit voldoende zijn? Bij ons werd gezegd het is belangrijk op te merken landen goede galop en uitleg hoe, maar dat het je evt qua correctie niet lukt zou niet een must zijn.. Elders lees dat iemand daar op zakt. Het blijft soms toch wel afhankelijk van hoe nauw neemt men het. Vind het qua tijd wel lastig met opbouwen, vind het erg lastig dit aan anderen over te laten en dan later zelf na lopen of het goed is.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:39

Thanks Nik!

Gefeliciteerd meiden!!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:02

Bij ons was een lijntje uit draf gevolgd door een lijntje vanuit de galop prima. Of het lijntje wat jij voorstelt voldoende is ahngt af van het niveau van de combinaties die je les geeft. Je moet in elk geval niet te langzaam doorbouwen. Met mijn combinaties ben ik niet verder gekomen dan lijntje vanuit draf gevolgd door een steiltje op de diagonaal. Als je bij het landen in de verkeerde galop maar altijd terug laat nemen in draf en in de goede galop aan laat springen. Je mag het er niet bij laten zitten. Omdat je zo weinig tijd hebt wordt er toch echt wel verwacht dat je het bouwen aan de anderen over laat. Je geeft van te voren een tekeningetje en legt goed uit wat je verwacht dan lukt het wel. Wel even de afstanden goed nameten.