Volgens mij is het de bedoeling dat de paarden gereden worden met hun eigen harnachement, en alleen als het echt problemen oplevert, er een andere oplossing gezocht gaat worden. Een ruiter hoort zich aan te kunnen passen wat dat betreft vind ik. Wat het tweede gedeelte van je vraag betreft: Ik heb bij een cursus zonder eigen rijden gehad dat een cursist haar eigen paard mee had genomen en zelf eens meereed, die ging gewoon na haar rijden naar huis met het paard. Weet niet hoe het zit bij met eigen rijden, maar kan me niet voorstellen dat je je paard de halve avond op de trailer moet laten staan...
Ik zie het verschil niet of ik 15 minuten bezig ben met uitstappen en op adem met de trailer zetten, of naar huis rijden en daar mijn paard in haar iegen stalletje met de goede temperatuur tot rust te laten komen. Maar goed, ik ga dat natuurlijk niet doen zonder overleg met de cursusleider!
Er is altijd van alles te regelen, ook met harnachement.
Zo reed ik mijn examenpaard op een grove wielspoor, ander examenpaard kon daar niet tegen en moest op een knopspoor gereden worden, toen hebben wij als ruiters gewoon ff snel sporen gewisselt tijdens het examen, gaf niks!
En ook met zadels enz. Kijk, iedereen moet goed kunnen rijden, dus er zal wel gekeken worden naar hoe en wat. Maar in principe rij je met je eigen zadel!
Op de trailer staan is op zich ook geen probleem, maar ik vroeg het me zo af!
Vwb het harnachement: kijk dat ik moet kunnen rijden in een te groot zadel lijkt me logisch, maar andersom wordt het toch anders.
Maar goed we zien het wel! Ik heb natuurlijk een VZ-zadel achter de hand, dat ligt goed op mijn paar den is voor iedereen berijdbaar!
mychamp
Geplaatst: 28-10-10 15:47
Ik heb er ook erg zin in, maar ik baal er ook van dat het zo lang op zich laat wachten!!!! Ik snap de indeling van de cursus nog niet helemaal (mss ook overheen gelezen) maar je gaat dus echt 3 uur lesgeven, of je gaat rijden, en hoe lang moet je dan rijden? En moet je ook combinaties mee nemen die je les moet geven, of geef je de combinaties les die bij jou in de cursus rijden?
Je moet gewoon rijden met het harnachement wat op het paard ligt. Ik heb hele lange benen en moest tijdens mijn ORUN op een paard waar een zadel op lag met veel wrong precies op maat voor kleine mensen met korte benen. Paste dus voor geen meter bij mij en zat ook echt niet, maar ik moest het er toch echt mee doen! Had wel zelf altijd een paar beugels met beugelriemen bij, omdat niet bij iedereen de beugels lang genoeg konden.
Over het paard op de trailer laten staan de hele avond. Ik zorgde dat thuis mijn paard helemaal klaar stond voor transport en de auto helemaal ingeladen met alle spullen. Dan kwam mijn vader met het paard naar de cursus en nam hem na het rijden ook weer mee. De week van tevoren wordt er een indeling gemaakt van wie er rijdt in welk uur. Je weet dus precies wanneer je paard aanwezig moet zijn. Van jou wordt er verwacht dat je er de hele avond bent. Alleen voor het op en afzadelen mag je even naar de trailer.
Hij had een ieniminie schieffeltje die niet meer actief was, maar inmiddels (na 1 dag) beslaat hij zijn halve pijpbeen... En loopt hij (redelijk) ondefineerbaar kreupel!