Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:55

Ik zat wel heel erg te twijfelen: binnen of buiten.
Binnen hebben we 20 x 60 en geen zon en wel koeler dan buiten maar toch wel wat bedompt.
Buiten is dan felle zon maar wel een beetje meer wind (vooral gisteren). met een hele grote groep ga ik daar niet in rijden want het is een 20 x 40 bak. We hebben ook een 20 x 60 buitenbaan maar daar mogen de manegelessen niet in (geen omheining; alleen stoep).

Moeilijk om dan te beslissen in welke bak je moet. Als ik echt twijfel doe ik halve les binnen en andere helft buiten…

maar…wat is dan wijsheid met dit weer he? En dan denk ik volledig vanuit het perspectief van de manegedieren...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:01

Wij deden dat vroeger ook altijd, eerst in de binnenbak los rijden om te kijken hoe het met de groep ging en als alles redelijk braaf was (of in de gevorderde les, als we ons paard een beetje bij ons wisten te houden) gingen we de rest van de les lekker de buitenbak in.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:58

Vannochtend mijn eerste uur buiten gegeven, omdat er privelessen in beide binnenbanen waren. Was erg warm en met weinig wind. Het tweede uur (om half elf) heb ik binnen gegeven. Met de deur open bij C (grote schuifdeuren), de schuifdeuren waar we de baan inkomen open en alle luiken voor toeschouwers ook open hebben we wat doortocht. Het was daardoor binnen stukken koeler dan buiten. En natuurlijk bekertjes water tussendoor...

Ik denk zomaar dat voor de paarden de temperatuur niets uitmaakt: die is zowieso te hoog. Dan maar kiezen voor zo min mogelijk brandende zon.

Zie ik net op het journaal dat het KNMI een weeralarm heeft afgegeven voor vanmiddag. Nou, van dat buitje dat hier gevallen is, worden mijn plantjes niet eens wakker! En inmiddels schijnt de zon weer. Ik wil koeler weer!!! Want maandag begint ponykamp en dat is niks met dat warme weer!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:23

haha veel succes maandag :)
bij ons was het vandaag een stuk beter,
wij hadden op de manege wel hoosbuien gehad, verschillende stallen waren ondergelopen, dus de deuren hadden ze gebarricadeerd met stro (een heele boel stro :D ) en in de bar was een gedeelte van het plafond naar beneden gekomen :+
maar heb zelf thuis (15 min afstand met de auto) een paar drupjes gehad, en een grote onweersbui. dus ik dacht die avond mooi op buitenrit te kunnen met de groep :')
maja vandaag dus wel lekker kunnen rijden, er was weer water in de vijvers dus konden we daar met de paarden doorheen. (heb dus sommige uurtjes maar een buitenrit gedaan :P )

had geen puf om nieuwe dingen te verzinnen, 1 groep heeft wel een soort estafette gedaan met 1 hand rijden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:57

Hier gisteren alle lessen laten vervallen ivm het warme weer. ga de hele zomervakantie zowiezo alle lessen verzetten naar de ochtend.
is voor de paarden geen doen om 2 uur achter elkaar elke dag die lessen in de volle zon te lopen.
en ehm.. zelf heb ik ook geen zin in een zonnesteek :=

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:16

Oooh vandaag was echt verschrikkelijk, ik zag het even gewoon niet meer zitten :n !
Ik moest les geven aan een meisje van een jaar of 8, en een ander meisje van een jaar of 18.
Wat een leeftijdsverschil, hier begint het probleem dus al :(

Het jongste meisje moest op een ontzettend trage pony. Ik gaf haar duidelijke aanwijzingen van wat ze best kon doen, maar ze deed volgens mijn idee gewoon geen moeite..! Uiteindelijk heb ik haar veel overgangen laten rijden zodat de pony iets of wat in haar hand kwam & dat ze toch moeite zou doen, maar vanals iets niet lukte verkrampte ze en zette de pony stil. Ik had gewoon zin om het op te geven, aangezien ik zowiezo al niet goed ben met kinderen. Ik heb dan even met haar gepraat en het ging even beter, maar dat was alweer snel voorbij.

Het andere meisje moest op een paard die volgens mij ofwel rugproblemen ofwel tandproblemen heeft (Het paardje schudde constant met haar hoofd, heb haar dit nooit eerder zien doen, ookal ken ik het paard. Ik heb dit toen natuurlijk ook doorgegeven via een berichtje en aan de stalknecht, aangezien de baas er niet was vanmiddag). Het meisje zei dat ze al eerder had gereden en dat ze er redelijk goed in is, ze kon volgens zichzelf ook al galopperen. Wanneer ze daadwerkelijk opstapte zag ik al helemaal dat ze er dus niet veel van kon. Op & neer gaan en sturen was echt een ramp. Ok, iedereen moet leren natuurlijk, daarom volg je ook les, maar dan moet je toch niet zeggen dat je het kan, en dan nog op 18-jarige leeftijd?

Pff, ik heb echt veel geprobeerd; individueel rijden, samen rijden, ik heb er zelfs een tweede lesgever bij gehaald.
Oké, ik heb nog niet zoooo veel ervaring dan sommige instructeurs, maar ik zag het helemaal niet meer zitten, ik was kapot na de les :n

Dit moest er even uit.
Misschien toch iemand tips?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:27

het is inderdaad best wel moeilijk als er zo een groot leeftijdsverschil zit tussen je leskindjes en ze allebij veel begeleiding nodig hebben... Zowizo vind ik het met beginners gemakkelijker om ze achter elkaar te laten rijden, zodat je ze steeds samen in de gaten kunt houden, maar dat moet voor de pony's ook lukken natuurlijk... of als het echt niet lukt en het toch maar twee ruiters zijn, kun je bijvoorbeeld even de ene ruiter in het midden laten stilstaan en haar je laten 'helpen' met lesgeven aan de andere ruiter (bijvoorbeeld vragen "je ziet dat ze te traag gaat, hoe zou dat komen?" "weet jij nog de juiste hulpen om netjes te draaien" "rijdt ze op het juiste been, hoe kun je dat zien?") Zo leren beide ruiters iets bij

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:47

Dankje voor de tip, ga ik zeker eens proberen :) !
& Idd, zo leren ze ook samen bij door elkaars fouten enzo :D
Ik laat dan ook weten hoe het gegaan is ^^

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:36

Ik vraag ook continu aan de kids waarom iets moet of hoe... heb liever dat zij het zeggen dan ik :) Ik laat ze ook graag meedenken, oefeningen verzinnen om tot een bepaald doel te komen.

We hebben trouwens nu ponykamp en we hebben meer activiteiten gepland dan we kwijt kunnen in de beschikbare tijd! Kids zijn nu na 2 dagen al bekaf! (en wij ook).

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:11

Idd, soms laat ik hen ook meedenken :) Ik denk dat ze het dan ook sneller zullen onthouden !
Bij ons zijn de ponykampen afgeschaft. Enkel stages voor meer gevorderde ruiters. Langs één kant ben ik wel blij, want kinderlesjes zijn zooo lastig om te geven vind ik persoonlijk :P
Maarja, je moet op alle manieren ervaring opdoen natuurlijk :D

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:00

Kinderlesjes zijn inderdaad ook best moeilijk. Maar zoals je zegt je moet alle manieren ervaring opdoen. Ik heb mijn kinderlesje nu 2 jaar en in het begin kon ik er af en toe best moeite mee hebben. Nu af en toe ook wel maar je wordt er steeds handiger in.
Ik gooi ook met veel vragen tijdens de les en dat niet alleen rijtechnisch maar ook over het paard algemeen. En ik maak er ook regelmatig een quizje van. Dat houdt de kinderen scherp en ze vinden het erg leuk!!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:59

Ilja000 schreef:
Ik vraag ook continu aan de kids waarom iets moet of hoe... heb liever dat zij het zeggen dan ik :) Ik laat ze ook graag meedenken, oefeningen verzinnen om tot een bepaald doel te komen.

We hebben trouwens nu ponykamp en we hebben meer activiteiten gepland dan we kwijt kunnen in de beschikbare tijd! Kids zijn nu na 2 dagen al bekaf! (en wij ook).

Haha dat beloofd veel goeds ook voor mij! Volgende week ga ik ook ponykamp doen met een vriendin, we krijgen 10 kindertjes onder onze hoede! Nog maar even wat voor-slapen om de week vol te kunnen maken dus..............!! :D :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:51

oef.. eentje van 18 en eentje van 8 samen? := dat is bijna niet te doen.
ik gooi regelmatig de kinderen weer door elkaar, en heb voor mijzelf als regel, niet meer dan 4 jaar leeftijdsverschil.
anders is het echt geen doen.
die kleintjes vinden spelletjes bijvoorbeeld heel leuk,maar daar moet je bij een 15 jarige echt niet mee aankomen :+
heb hier zowiezo een verandering ingebracht, heb namelijk ontzettend veel kleintjes van onder de 8 jaar, en kleinste pony die ik had, was een grote C pony.

dit is de nieuwste aanwinst om het voor de kleintjes wat makkelijker te maken.
extra aandacht aan omgang, pony meenemen etc. dat ging altijd erg moeilijk omdat de kids zo'n beetje hun arm uit de kom trokken met zulke grote pony's :+

Afbeelding

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:11

Inderdaad, is zo`n leeftijdsverschil echt niet te doen :P!
Het probleem is dat ik niet mag kiezen wie in welke les rijdt, dit beslist de eigenaar van de manege.
Oef, het is hier moeilijk typen (Turkije), dus na de reis geef ik uitgebreid verslag over hoe de volgende les gegaan is :D!
Heel veel succes met de lessen nog :D

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:08

Groot leeftijdsverschil is idd best moeilijk.
In mijn gewone lessen heb ik hier geen last van, maar in de zg toeristenlessen gebeurt het vaak dat kinderen en volwassen in 1 les zitten.
Terwijl ik de volwassen even laat stappen en met rust laat, ga ik met de kinderen vaak wat gymnastiek oefeningen doen.
Sommige volwassen vinden het leuk en gaan vanzelf meedoen, maar dit verplicht ik niet.
Je moet creatief zijn en makkelijk leren omschakelen.
tegen een kind van 6 praat je hele andere taal en op een andere toon dan tegen iemand van 45 bijv.
Het is lastig maar wel te doen.
Geef ze omstebeurten aandacht en geef ze opdrachten die ze begrijpen een aankunnen. En het is niet erg om het kleintje een poosje achter de oudere aan te laten rijden, zeker als het om een beginnend kind gaat.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:13

Wat voor gymnastiek oefeningen doe je zoal? Ik weet ronddraaien in het zadel :-) armen naar hoofd buigen, armen zijwaarts als vliegtuig. Achteruit liggen en kont aanraken. Voeten uit beugels en enkels los maken, hoofd/nek los maken. Iemand nog andere ideeen?

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:52

Armen naar voren en achteren zwaaien, tenen aanraken, oren aanraken, 1,2,3 (1=gewoon benen lang, 2= benen optrekken, knieën bij elkaar, 3=dan neus naar knieën, evt. 4=armen daarbij opzij). En dit alles dan in stap, draf en galop..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:04

Achteruit liggen geeft groot risico op nekletsel.
Gynecologenzit :D Een hand vooraan het zadel, een hand achterop en optillen die bovenbenen! Doe maar alsof je op een heeeel vies zadel zit! Ook leuk in draf :p
Spelletje doen met benen omhoog, neus naar knietjes etc.
Appeltjes plukken
Afstappen en verkeerde kant opstappen
Oren aanraken
rechterhand, linkerteen raken

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:04

Namens een bevriende fysiotherapeut: laat ze nooit rondjes draaien met het hoofd, maar met oor op schouder, naar voren, naar andere schouder en weer terug. Dus niet naar achteren!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:05

Dijen rollen :)

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:02

Bedankt voor de tip Ilja en AnneKi, neus op de knieen in galop dat wil ik wel eens zien :D

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:57

ik zet even een puntje, geef ook les als bijbaantje op de plaatselijke manege, dus heb weer wat nieuwe ideetjes op gedaan hier..
Ga er nu weer naartoe voor de longelessen, dus ik stel me morgen wel voor ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:00

Nog 1 dagje en dan... VAKANTIE!!!!!

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:18

ik las het begin van dit topic en daar vroeg iemand naar spelletjes.. nu geef ik af en toe les aan kindjes van 8 tot 10 jaar, en af en toe een kleintje van pas 5....
maar ik weet wel leuke spelletjes:

- annemaria-koekkoek : kinderen op de e -b lijn zetten, jij bij a of c gaan staan en dan naar de bakrand omdraaien en in verschillende tempo's annemariakoekkoek zeggen. op het laatst supersnel omdraaien en wie er dan nog beweegt moet 1 of 2 stappen terug. het is voor de kinderen de bedoeling zosnel mogelijk aan de korte zijde waar jij staat te komen, als jij aan het praten ben, en dus stokstil te staan als jij kijkt.

-fotomodel-klak.. ongeveer het zelfde idee. ook kinderen op e-b lijn zetten enzo. maar nu morgen ze niet lopen als jij fotomodelklikklak zegt maar moeten ze in een mooie, rare houding op het paard gaan zitten, zolang ze maar niet de grond raken. (bomproof ponny's verijst!!!!) heb er eentje gehad die op het paard de voeten in de nek legde, en iemand die ging staan in het zadel. en dan kun jij ze zegmaar stappen naarvoor sturen, van hoe moeilijk of mooi je iets vind. dus ook weer wie het eerst naar jou korte zijde komt. ( meisje dat stond kreeg 10 stappen:$) leren ze van vrij te zijn op paard

- of natuurlijk het standaard tikkertje. maar dan bij beginners alleen stap enzo verder.

- borstel pakken: ligt aan de groote van de pony's maar als je bijvoorbeeld een hoge pilon hebt leg je daar een borstel op wat ze moeten pakken (niet te hoog, ze moeten er wel moeite voor doen) of bij kleinere pony's een emmer. ook dit is goed voor de zit enzo.. en natuurlijk vrij zijn op je paard.

-woorden maken met de letters in de bak. dus eentje van letter naar letter laten rijden en als ze dan klaar is kijhard klaar laten roepen. en dan de rest van de groep laten raden welk woord het was. ( bak, hek, kam, enzz..) eventueel bij grotere de x, g, d ook meelaten doen , en als je lesgeeft in een 20-60 bak ook die letters natuurlijk..

en toen was mijn geheuge op.. als ik er nog meer weet ofzo zal ik ze hierneer zetten..
ook zou ik graag horen van iemand die een van deze spelletjes heeft geprobeerd en wat zij en de kinderen ervan vonden..
ik ben vooral fan van die eerste twee, tikkertje wordt eigenlijk pas leuk in een grote bak en dan 4 of 5 Gevorderde ruiters.
borstel pakken heb ik ook veel lol aan gehad!! en de kinderen ook!! en woorden maken kwam bij mij heel saai over ofzo maar toch vinden die kinderen het wel leuk..

groetjess

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:40

Nou bij deze stel ik me dan maar even voor..

Ik ben Ankie, wonende in Roermond (asenray).
Heb mijn eigen Boulonnais thuis en geef in het weekend les op de plaatselijke manege aan alle leeftijden een beetje, maar vooral aan kinderen..

:wave: