Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:27

Ilja000 schreef:
Ik bedoel ook niet dat je gaat stappen en niets meer zegt tot ze stil zijn. Nee, laat ze bewust stappen en geef ze bewust de opdracht op te kletsen! Klets maar mee! Daag ze maar uit!


Whahaha ik zal het eens proberen (alhoewel ik helemáál geen zin heb om te 'kletsen', maar goed).
Goed, dan heb ik het kletsen de wereld uit...maar dan nog...

Wat te doen met de super-super-super-bijdehandjes???

Niet leuk-bijdehand maar dus echt irritant-nagenoeg-onbeleefd-bijdehand....

Ik weet wel hoe ik ermee omga (gelukkig bijna vakantie) maar ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:34

Figuren rijden en cijfers geven: "Als dit je F proef zou zijn geweest, dan zou je een ... krijgen"
Tegen kinderen die echt het onbeleefde op gaan, die roep ik bij me en die zeg ik dat ook: "Zoals je nu doet, vind ik onbeleefd. Je komt hier voor je plezier. Ik ook. Ik wil graag dat je anders doet, anders hebben de andere kinderen en ik daar last van. Als je dat niet kunt, moet je het zeggen, maar ik wil graag dat je heel erg je best doet".

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:13

Okay, ik ben eruit…ook dat heeft bij betreffend kind niet gewerkt….ik weet nu echt dat ik een “kind from hell” erbij heb.
Denk dat ik haar na de zomervakantie maar doorschuif naar het lesje van een collega…

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:16

Niet om ervan af te zijn, maar omdat de klik er gewoonweg niet is. Met dit type kinderen (waarvan ik nu dus de eerste meemaak) kan ik gewoonweg niet omgaan.
Wellicht als kind bij een collega terecht komt, dat ze beseft dat alle juffen streng zijn en geen medelijden tonen of extra aandacht geven bij aanstelleritus…
Paardrijden vindt ze wel nog steeds erg leuk om te doen overigens.
Ik denk dat betreffend kind thuis erg gewend is om haar zin te krijgen zodra ze een kwaadheid toont of het op een brullen zet.
(Betreffend kind brulde keihard door de bak ‘dat ik niet zo arrogant moet doen’…whahaha. 8-) )

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:17

haha hoe hou je je collega te vriend :D :D
(zo heb ik t ook al eens gedaan :+ , als jij de klik er niet mee hebt, kan zij er mischien wel de klik mee hebben :) ) 2e bericht zeg je het zelf ook :D

haha geniaal, Je moet niet zo arrogant doen :D hoe oud is zij?

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:33

Fietsenrek is overduidelijk nog zichtbaar...denk jaartje of 9...
Toen ze dat gilde (want ze schrééuwde het 2x door de bak heen) heb ik haar zo op het midden laten staan en geen aandacht gegeven. Kreeg ze vervolgens ook ruzie met haar zus. Ze bood later haar excuses aan. Heb ik geaccepteerd (je móet wel) maar wel gezegd dat ik er nog verschrikkelijk boos om was. Eigenlijk, diep in mijn hart, wil ik het kind niet eens meer in mijn les hebben. Ze is me de moeite en energie echt niet meer waard...

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 09:42

Ik heb een keer een meisje terug gekregen in de les die ik doorgeschoven had. Het klikte niet met de instructrice ( niet op de manier wat imago01 omschrijft hoor). Bij mij doet ze het goed en ik heb haar nu op de wachtlijst gezet bij een instructrice waarvan ik denk dat dat wel goed klikt.

Maar zo'n bijdehante smoel dat pik ik niet hoor. Ik denk dat ik even van te voren had gemeld dat ik geen grote mond duld en als dat wel zo is dan was ik of naar de ouders gestapt of ik had degene er uit gestuurd...

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:44

Wij overleggen ook af en toe hoor. Soms is iemand nou eenmaal beter op zijn plaats bij iemand anders. Vaak hebben ze het zelf ook wel door :) Gelukkig geven vooral mijn 3 collega's en ik veel kinderlessen, dus kunnen ze ook makkelijk een keer iemand anders 'uitproberen'. Een kind dat naar mij zou roepen dat ik arrogant ben, zou ik inderdaad ook even halt laten houden en vertellen dat ik daar toch echt niet van gediend ben en dat ze nog maar even goed moet nadenken of ze bij mij wil blijven rijden en dat ze anders ook aan de bar mag vragen of er in een andere les plaats is :)

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:44

Imago01 schreef:
Fietsenrek is overduidelijk nog zichtbaar...denk jaartje of 9...
Toen ze dat gilde (want ze schrééuwde het 2x door de bak heen) heb ik haar zo op het midden laten staan en geen aandacht gegeven. Kreeg ze vervolgens ook ruzie met haar zus. Ze bood later haar excuses aan. Heb ik geaccepteerd (je móet wel) maar wel gezegd dat ik er nog verschrikkelijk boos om was. Eigenlijk, diep in mijn hart, wil ik het kind niet eens meer in mijn les hebben. Ze is me de moeite en energie echt niet meer waard...


Gewoon schuiven dan hoor, ik heb er ook 1 die ik echt niet meer in de les wil.
(voor het eerst trouwens in 30 jaar dat ik iemand echt niet meer in de les wil, komt gelukkig dus niet zo vaak voor) ;)

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:44

Gisteren had ik een lesje gegeven als inval voor een collega die een weekje met vakantie is. Ging goed. Erna mijn eigen vaste lesje, waarin ik in het begin ook streng moest zijn tegen een aantal meiden. Nou en het heeft echt resultaat gehad; gisteren kon ik trots tegen de meiden melden ‘dat ik beter in de kantine kon gaan zitten, want ze kunnen paardrijden’…haha. Trots joh. Vooral eentje die steeds zat te mutsen, op bijna geen enkel paard wilde (overal mankeerde wel wát aan), die heb ik echt streng achter haar broek aan gezeten (niet zo mutsen dus) et voila, kijk haar nu eens rond sturen.

Mijn hele riedeltje: ‘en weer even checken of jullie nog allemaal op het goede been zitten…hoe gaat het ook alweer? Als de buitenschouder naar voren gaat, ga je ????? en de buitenkant zit aan de kant van ?????’ werkt ook want ze zitten nu bijna altijd op het goede been en verwisselen keurig bij hand veranderen. SUPER!
Ik vroeg nog aan het bewuste meisje hoe het kwam dat ze nu opeens aan het paard RIJDEN is (ipv voorzichtig zitten en meeliften). Kwam dat omdat ik streng was geweest? Als antwoord een dikke brede smile en een overtuigend ‘JA’….
Kijk, daar doen we het voor! :D

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:35

LEUK!!!!!!!

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 07:45

Heerlijk zulke resultaten. Daar doe je het inderdaad voor!!

Mijn kids hebben voorlopig een invaljuf omdat ik afgelopen woensag geopereerd ben aan mijn knie. Ze weten er ook helemaal niet van ( ik hoorde het maandag pas haha).

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:37

Veel van mijn kids hebben vandaag wedstrijd gehad. Ik zit net de uitslagen terug te kijken en ik moet zeggen: ze hebben het weer goed gedaan :) Juf is trots!!!!

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 07:50

Oh leuk is dat he Ilja. Daar krijg ik altijd best wel een kick van. Vorige week zondag was er springwedstrijd bij ons en al mijn springles kinderen hadden prijs ( ook voor de stijl). Dan doe je toch iets goed :)

xmarliez

Berichten: 4099
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:36

Leuk Ilja000!

Zaterdag heb ik weer les gegeven en de lessen ervoor heb ik al aangegeven dat ze er wel eens vanaf zou kunnen vallen en er een heel verhaal bij verteld (niet alleen maar het goede maar ook dingen die er eventueel kunnen gebeuren) en zaterdag was het zover.
Er kwam een motor over de dijk gereden en mijn pony schrok en hij nam een mini sprint. Gelukkig liep ik ervoor en ze zit er zonder beugels of teugels op (ze kan haarzelf alleen staande houden aan de pommel en met haar lichaam). En ze klemde direct haar knieën en hield de pommel netjes vast. Ze hing schuin en ik ving haar op en zette haar weer in het zadel en mijn pony was ondertussen al weer rustig. Kindje was 10 seconden even onrustig en moest even bijkomen en daarna heel trots, ik ben niet gevallen hè :D :D :D !!

Even het er nog over gehad en even ontspannings oefeningen gedaan en ze was weer helemaal van de schrik bekomen! Ze deed het echt zooo goed, ik had gedacht dat ze helemaal van slag zou zijn maar dat was ze helemaal niet. Ze zei ook nog, maar als ik val dan val ik niet van een hoge hoogte (pony is 1.07m) en dan val ik op de zachte grond :D en ik kan geen hersenschudding krijgen van ik draag een cap! :D

Ik wel even gezegd dat ze wel wat schrammetjes en blauwe plekken kan krijgen maar dat maakte allemaal niks uit want paardrijden is echt wel een leuke sport :j !!

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:21

Ik laat ze vaak koppeltje duiken ter voorbereiding van het vallen, dan vinden ze het allang niet zo eng meer.

Laat ze met 2 benen aan 1 kant zitten, voeten uit de beugels en cap afdoen (pony vasthouden of laten vasthouden.)
Dan laat je ze op de grond springen, landen op de tenen en door de knieen zakken en direct erachteraan een koprol.

De meeste vinden het erg leuk alleen sommig zijn bang dat ze vies worden. :D
Nouja, zeg ik dan, dat hoort bij paardrijden hoor, een beetje vies worden. :(:)

Natuurlijjk niet vanaf een al te hoge pony doen en als het nodig is even opvangen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:42

Imago01 schreef:
Niet om ervan af te zijn, maar omdat de klik er gewoonweg niet is. Met dit type kinderen (waarvan ik nu dus de eerste meemaak) kan ik gewoonweg niet omgaan.
Wellicht als kind bij een collega terecht komt, dat ze beseft dat alle juffen streng zijn en geen medelijden tonen of extra aandacht geven bij aanstelleritus…
Paardrijden vindt ze wel nog steeds erg leuk om te doen overigens.
Ik denk dat betreffend kind thuis erg gewend is om haar zin te krijgen zodra ze een kwaadheid toont of het op een brullen zet.
(Betreffend kind brulde keihard door de bak ‘dat ik niet zo arrogant moet doen’…whahaha. 8-) )


ik heb ook een paar bijdehandjes in mijn les, maar ben er zo klaar mee.
zij brutaal? prima, kom maar van de pony af en ga de rest van de les er maar naast lopen.
verder geen aandacht aan besteden, maar wel kort en streng als ze het niet kunnen bijbenen met de rest die WEL op de pony's zitten.
doen ze 2X en dan nooit meer.

Hier van het weekend ook 3 leerlingetjes op een Bixie concours laten meedoen.
echt zo schattig, van die 7/8 jarige wurmpjes die bloedfanatiek aan het sturen zijn in een AA proefje :D
en trots dat ze waren op de medailles naderhad!

RustyK

Berichten: 595
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: ergens in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:00

Leuk om hier die tips te lezen, ga er zeker wat van uitproberen. Ik geef mijn nichtje wat lesjes op onze shet tot ze op de manege terecht kan. Maar na 2 lessen vond ze al dat ze het kon en wat gaan we vandaag doen. Nou wat dacht je van stappen en draven!! :Y) ze is echt zo van nou dat heb ik gedaan nu het volgende.... dus ik vind het best moeilijk om het dan interessant te houden. Ze galoppeert nu ook en het gaat best goed, maar met draven zit ze het liefste door en dan vast houden aan het zadel. Ook zwieberen haar handen overal naar toe als ze het zadel niet vast houd maar dat is een kwestie van vaak doen toch?

xmarliez

Berichten: 4099
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:34

shan schreef:
Ik laat ze vaak koppeltje duiken ter voorbereiding van het vallen, dan vinden ze het allang niet zo eng meer.

Laat ze met 2 benen aan 1 kant zitten, voeten uit de beugels en cap afdoen (pony vasthouden of laten vasthouden.)
Dan laat je ze op de grond springen, landen op de tenen en door de knieen zakken en direct erachteraan een koprol.

De meeste vinden het erg leuk alleen sommig zijn bang dat ze vies worden. :D
Nouja, zeg ik dan, dat hoort bij paardrijden hoor, een beetje vies worden. :(:)

Natuurlijjk niet vanaf een al te hoge pony doen en als het nodig is even opvangen.

Zo stapt ze vaak al van het paard af haha, ik zeg altijd oke en nu mag je doen alsof Shadow een glijbaan is en dan vliegt dan ene been over het zadel en whooopp ze staat er langs :D en de ene keer aan de rechter kant en de andere keer aan de linker. Maar van die leuke voorbereiddingentjes zijn inderdaad leuk, ik ga even creatief zijn en dingen bedenken :D (ze heeft alles snel door dus ik moet altijd veel dingen bedenken )....

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 00:19

shan leuk idee zeg, heb hier al een poosje over lopen brainstormen, maar er kwam maar niks zinnigs uit :+

Mijn paard heeft een allergie voor vliegen, wat nu niet helemaal goed gaat. Daarom zit ze al een tijdje onder de bulten (allergie daarna netelroos, en nu elke dag een wat geringere opkomst van de netelroos) De foto's daarvan had ik op mijn hyves gezet, en natuurlijk heb ik de meeste kinderen nu op mijn hyves. Nu is er constant de vraag hoe het met lady is. zo lief.. heb het maar meteen gebruik voor een stuk educatie. tevens willen ze wel allemaal meehelpen als er iets moet worden gedaan :D echt lieve schatten. (en dan vooral de vraag: wanneer mag je weer op lady rijden?? :) ) echt leuk om te zien hoe graag kinderen willen leren, naast hun les :D
(paard gaat wat minder goed, want bulten blijven maar opkomen, en gaat dus morgen naar Utrecht)

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:58

Gezocht voor de les van vanavond:

een leuk spelletje, niet te vermoeiend voor de pony's/paarden, iets met emmers water?????

Een sproei-installatie hebben we niet (eb en vloed bodems in alle bakken) maar het hoeft ook geen compleet waterfeest te worden.

Paarden mogen best een beetje nat worden maar zijn niet gewend aan allerlei gekke dingen en liefst ook een rustig spelletje ivm het harde werk voor de dieren!!!

Wie heeft er leuke ideetjes? Iets van een wedstrijdje (in stap/draf???) 1 tegen 1 met een spons in een emmer ofzo? Of dat ze moeten afstijgen, iets met het water/spons moeten doen, met pony/paard aan de hand naar een ander punt moeten en daar ook iets moeten doen met emmer/water?

Ik heb niet zo gek veel emmers of materialen tot mijn beschikking en moet een leuk tussendoortje c.q. afsluiter zijn. Ik dacht zelf aan half uurtje rijden en dan galop, daarna stappen met lange teugel en dat ik de dingen in de bak kan klaar zetten. Voor de les heb ik max 20 minuten de tijd om spulletjes te verzamelen...

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:07

Wij hebben al zonder zadel gereden, annemarie koekoek gedaan, ik heb stelling uitgelegd, schouder voor...

Ben op zich niet zo van de spelletjes :p

De kids krijgen halvewege de les een bekertje water. Binnen is het koeler dan buiten :-s

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:35

Ja klopt zeker wel dat het binnen koeler is dan buiten!

Jammer, kan de juf wéér niet 'iets minder wit' worden 8-)

Ik regel 4 emmers. 2 op de korte zijde bij A en 2 bij C. Bekertje water vullen bij bv. C, 2 kinderen naast elkaar die dan naar A moeten rijden en niets mogen morsen. Moet in stap en een kleine slalom onderweg met een stapbalkje.

Denk dat ik het zo maar ga doen.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:31

Heb net met een half gevorderde les de verschillende tempi in stap geoefend, stukje in draf. Drinkpauze. Toen stelling en schouder voor. Via draf naar galopje en daarna achterwaarts. Lekker lang uitstappen. Zowiezo geldt de hele les dat wie het warm heeft of kleurtjes ziet, even mag stappen op de binnenhoefslag.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:52

Het was geslaagd hoor!

Eerst heb ik ze een half uurtje les gegeven en toen hadden paarden en kids het al heel warm. 2x tussendoor even een rondje gestapt met lange teugel, nog even een balkje gedraafd + het balkje laten liggen in de galop. Daarna stappen met lange teugel en heb ik de emmers klaar gezet.
Ging prima en was leuk want sommigen pakten het bekertje tussen de tanden en anderen reden ermee in 1 hand. Ze moesten slalommen om pilonnen heen en aan het einde in de emmer doen. 1 paard en 1 pony vonden dat wat spannend maar het is ze allemaal gelukt. Het ging de kids ook wel wat om het wedstrijdelement dus ik zei steeds wie de snelste van de 2 was en wie het meeste water IN de emmer had gegooid…
Toen was het al snel bijna einde-les, nog een galopje op de andere hand gedaan en toen uitstappen. Daarna mochten ze om de beurt een paard bij me inleveren en heb ik ze lekker gedoucht…af en toe een kind beetje nat gespetterd met die slang etc.
Paarden hadden het dus niet al te zwaar (1e halve uur wel flink zweten) en was nog leuk om te doen ook (weer eens wat anders…).

Dus het is wel een idee om in je lesje te gebruiken maar wat betreft kinderen moet je erom denken om er toch iets van een klein wedstrijd element in te doen.

Ik bedacht ter plekke dat de verliezer een douche zou krijgen op de spuitplaats maar uiteindelijk was er natuurlijk geen verliezer. Is ook geen doen want sommige paarden zijn wat minder makkelijk erin dan de andere…