Djilan schreef:Kan je toevoeging volgenAlleen heb ik inmiddels wel gemerkt dat er toch ernstig veel ruiters zijn die NIET doorhebben dat hun paard niet zuiver loopt helaas. En punt 2: Wanneer een jury het idee heeft dat mijn paard gewoon niet goed is kan ik banketstaaf als brugman dat mijn paard niets mankeert, dat zal weinig invloed hebben op zijn of haar mening vermoed ik. Als dat dan betekent dat ik heel laag gepunt ga worden als ik toch besluit te starten zal ik daar toch even goed over nadenken.
Dikgedrukt: vandaar ook "ongeacht of dat in de praktijk wel of niet zo blijkt te zijn", ik weet ook dat er helaas stapels mensen zijn die schijnbaar over te weinig gezond verstand en/of inlevingsvermogen beschikken...
Wat betreft de rest: als jij er zeker van bent dat jouw paard lichamelijk niks mankeert, zal je daar misschien niet de jury van kunnen overtuigen, maar dan is het niet aan de jury om (zonder A) enige medische achtergrond en B) het paard te kennen) te beweren dat het WEL iets lichamelijks is. Als jij dit zeker weet, moet je m.i. in de gelegenheid worden gesteld om door te rijden - ongeacht hoe de jury dit vervolgens zal beoordelen. Het is niet meer dan normaal dat een jury punten af zal trekken vanwege onregelmatigheid of taktfouten. Als jouw paard zonder medische oorzaak onregelmatig is, is dat ook het risico dat je loopt door toch te starten.
Maar een jury kan m.i. geen paarden uitsluiten waarbij geen medische oorzaak voor de onregelmatigheid is aan te wijzen. Bij twijfel (wel of niet medisch) is het dan dus aan een dierenarts en niet aan de jury om daar over te oordelen. Als dierenarts en ruiter beide zeggen dat het niet lichamelijk is, is het soms voor de training (en niet zozeer voor de punten) bevorderlijk om desondanks te starten.