Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:13

Djilan schreef:
Kan je toevoeging volgen Ja Alleen heb ik inmiddels wel gemerkt dat er toch ernstig veel ruiters zijn die NIET doorhebben dat hun paard niet zuiver loopt helaas. En punt 2: Wanneer een jury het idee heeft dat mijn paard gewoon niet goed is kan ik banketstaaf als brugman dat mijn paard niets mankeert, dat zal weinig invloed hebben op zijn of haar mening vermoed ik. Als dat dan betekent dat ik heel laag gepunt ga worden als ik toch besluit te starten zal ik daar toch even goed over nadenken.

Dikgedrukt: vandaar ook "ongeacht of dat in de praktijk wel of niet zo blijkt te zijn", ik weet ook dat er helaas stapels mensen zijn die schijnbaar over te weinig gezond verstand en/of inlevingsvermogen beschikken...

Wat betreft de rest: als jij er zeker van bent dat jouw paard lichamelijk niks mankeert, zal je daar misschien niet de jury van kunnen overtuigen, maar dan is het niet aan de jury om (zonder A) enige medische achtergrond en B) het paard te kennen) te beweren dat het WEL iets lichamelijks is. Als jij dit zeker weet, moet je m.i. in de gelegenheid worden gesteld om door te rijden - ongeacht hoe de jury dit vervolgens zal beoordelen. Het is niet meer dan normaal dat een jury punten af zal trekken vanwege onregelmatigheid of taktfouten. Als jouw paard zonder medische oorzaak onregelmatig is, is dat ook het risico dat je loopt door toch te starten.

Maar een jury kan m.i. geen paarden uitsluiten waarbij geen medische oorzaak voor de onregelmatigheid is aan te wijzen. Bij twijfel (wel of niet medisch) is het dan dus aan een dierenarts en niet aan de jury om daar over te oordelen. Als dierenarts en ruiter beide zeggen dat het niet lichamelijk is, is het soms voor de training (en niet zozeer voor de punten) bevorderlijk om desondanks te starten.

strawberrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:38

als het paard niet goed loopt uitsluiten, alleen hebje ook teugelkreupel maar dan krijg je toch lage punten...

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:30

Pas geleden hoorde ik ook een verhaal van een combinatie die niet mocht starten omdat het paard kreupel liep. Zij inderdaad beledigd want hij doet dat alleen op wedstrijden en zo wordt het moeilijk afleren. Misschien beetje hetzelfde als jouw geval Runningkawa. Kan me de reactie van beiden voorstellen. Als jury zie ik toch het liefst zuiver lopende paarden en als amazone snap ik dat je wil oefenen. Aan de andere kant denk ik dan, waarom niet eerst in je training op verschillend terrein trainen en wachten met starten tot dat goed gaat. Als ik morgen zou starten met mijn paard weet ik zeker dat ze recht overeind zou komen, om zou draaien en dat we absoluut taktfouten gaan maken, vanwege spanning. Ik trek dus nog ruim een jaar en wellicht wel langer uit, om haar terreinproef te krijgen. Maar goed tussen kreupel en kreupel zit een wereld van verschil. Een paard op 3 benen moet er absoluut uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:15

Kawa was ondertussen Z...(en had M gesprongen) dus die verschillende tereinen hadden we wel gehad Lachen
En van een proef niet doorkomen zonder eens achterste voren te hebben gestaan waren we zover dat het alleen nog maar spanning was.
Die overigens na de galop meestal weg was...maar dan moet je wel de kans krijgen zover te komen...

En ik ga dus ook helemaal met Nouks mee... als er geen medische indicatie, wie kent het paard dan beter?
En imo heeft die jury wel een bult air als zij denkt mijn paard beter te kennen dan ik....

Gelukkig is dat 1 jury op al de rest geweest.
De rest punten gewoon laag met de opmerking, spanning of onregelmatig... En dat vind ik ook meer dan terecht, ik verwacht geen hoog punt bij iets wat niet fijn is uitgevoerd.

Bij 1 heeft op de coupon gestaan, jammer van de spanning in het begin, daarna hele fijne proef...
Want zo ging het meestal ook... die jury zette het er nog eens extra bij.
Maar dan heb een jury die eens weet wat het is om een zeikerd te rijden... en niet denkt in het Z lopen robotten die doen dat niet meer Lachen
Want ik heb het idee dat jury doos nog nooit een zeikknol onder de kont had gehad...en dat vind ik dan een ernstige tekortkoming waar ik niet voor wens te boeten Lachen
En het ook onterecht vindt als andere dit overkomt

En nogmaals al loopt een paard op 3 benen en weet je het zeker...wat heb je eraan die uit te sluiten...krijg je geen minpunten voor.
Je hebt zulke ruiters harder als ze elke keer in de min zitten... met de opmerking paard loopt zwaar onregelmatig.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 18:20

Wat de oorzaak (medisch, teugelkreupel, spanning enz) ook mag zijn van het onregelmatig lopen het hoort niet thuis in de ring.
Dat is misschien even heel zwart wit gesteld, maar dit is wel het uitgangspunt bij de dresuur of dit nu B of GP is.

Deze combinatie heeft zeer lage punten gekregen en heb duidelijk mijn advies gegeven niet te starten en dat de punten als het paard zo loopt tijdens de proef laag zouden zijn.
Je hoopt dat mensen dan besluiten niet te starten je gaat ervan uit dat zij ook het beste voor hebben met hun dier.
Ik denk dat deze mensen ondanks de lage punten er weinig van leren...
En ookal zit je onder de 149 punten bij deze combi, rijd B dus die voelen daar helemaal niks van Knipoog

Mij is ook geleerd dat een paard uitgesproken kreupel moet zijn eer ik een deelnemer mag uitsluiten.
Daarom ook mijn twijfel, ik had naar mijn inziens volgens het regelement niet genoeg rede om deze deelnemer uit te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:24

een paard dat zwiept met de staart hoort er ook niet thuis...heeft geen harmonie Haha!

Iedereen wil hoger komen, in de B ga ja dan misschien niet omlaag, maar als je zo elke keer thuis komt van wedstrijd...zou er dan geen lampje gaan branden?

En uitgesproken kreupel...tja dat verschil is dus per jury nogal erg verschillend blijkt....

Dat moet dus al niet kunnen....
Maar aangezien dat wel is zeg ik, ga niet op de DA zijn stoel zitten Lachen
Je bent jury...geen da

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:28

runningkawa schreef:
een paard dat zwiept met de staart hoort er ook niet thuis...heeft geen harmonie Haha!

En als dat een gevolg is van spanning, is dat vaak op te lossen door daar doorheen te rijden en vooral desondanks te starten (al verlies je daardoor punten). Is het protest, dan wordt de ruiter natuurlijk door een goede jury ook flink afgestraft in de punten. Is het hoog zomer en stikt het van de muggen of de dazen, dan zal de jury daar heus niet op uitsluiten, hij of zij zou dan misschien wel adviseren de volgende keer je paard even goed in te spuiten (ongeacht of je dat wel gedaan hebt of niet) Haha!

Kortom: ik ben ook niet zo'n voorstander van uitsluiten. Straf de ruiters er maar flink op af in de punten, dan denken ze wel 3x na voor ze weer starten met een onregelmatig/kreupel paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:31

juist, dat denk ik ook Ja
Zoiets werkt beter. Want als ze wel starten met een kreupele...dan zijn ze al zo eigenwijs als een deur, dan kun je er wat van zeggen dat heeft dan toch geen zin. Pak ze maar op de punten.

En een ander die het ziet als training die weet wel dat de punten er dan naar zijn, die is gewoon blij dat er weer een "les" op zit Lachen
En neemt evt verlies punten wel voor lief Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:37

Ik weet niet of dat echt zo is.
Als jij een paar wedstrijden achter elkaar voor Jan met de korte achternaam aan het poetsen, wassen en vlechten bent omdat je wordt uitgesloten heeft dat - denk ik - toch meer effect dan lage punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:39

je staat ook te vlechten voor diezelfde jan Tong uitsteken om met telkens min punten thuis te komen.
Daar ga je algemeen gezien niet voor van huis Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:40

Maar dan rijd je iig nog 2 x 7 minuten in de rondte. Bij uitsluiting kan je met je keurig gepoetste paard en spullen linea recta naar huis. Voelt toch wat anders imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:44

Hier rijden we maar zelden 2 proeven, maar dat terzijde...

Maar moet je eens doen in een klasse waar je min punten wel gelden, sta je ook voor l.. als je telkens minpunten aan de broek heb..ipv gaan zonder verdere consequenties.

Overigens mag van mij de B ook -krijgen en tellen hoor.
Dat je op B -10 kan komen Lachen

Verder heb je dan dan gewoon de mensen te pakken die werkelijk een slechte proef rijden, waar dat dan aan ligt...slechte ruiter? Slecht tuig, bang paard of kreupel paard?
Dat maakt niet uit, iedereen lage punten.
En dan zoekt de ruiter het maar fijn verder uit Lachen
En dan heb je als jury je plicht gedaan. Zonder te hoeven oordelen en de kans te hebben op zwaar fout zitten daarin Lachen

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 18:46

Ik denk indd dat uitsluiting meer effect heeft dan lage punten met name in de B klasse...
Daarvan worden de minpunten niet geregistreerd, dus wat heb je er dan aan om "verlies" te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:49

Zoals ik zei, dat zou van mij mogen verandern Ja

jury's mogen niet uitlsuiten, - punten gelden overal.

Maar denk jij, ondanks dat je - niet telt, dat je met een happy face naar huis gaat als je laatste staat met zulk resultaat?
De meeste zijn als boos dat ze geen 180 hebben als ze zelf dachten van wel...

En verder bestaan er ook klasses waar de minpunten wel gelden Lachen
Ook daar kan slecht gereden worden Lachen

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:50

Fitzroy schreef:
Maar dan rijd je iig nog 2 x 7 minuten in de rondte. Bij uitsluiting kan je met je keurig gepoetste paard en spullen linea recta naar huis. Voelt toch wat anders imo.

Denk dat je al ruiter idd veel meer baalt als je de proef nieteens mag rijden Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:51

Met het risico dat je dus mensen benadeeld door een verkeerd oordeel....

idd dan baal je, dat klopt...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:52

Jij mening weet ik al RK Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:52

ik die van jou ook, jij mag wel reageren en ik niet?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:54

Jawel hoor Ja Knipoog
Maar heb een beetje het idee dat je het teveel betrekt op je persoonlijk voorval Ach gut
Waar ik helaas niets meer aan kan doen en ook niet over kan oordelen aangezien ik er niet bij was Clown

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 18:58

@runningkawa
Je zou dat wel mogen verwachten dat mensen een rotgevoel zouden hebben met lage punten, maar met deze mensen zal het eerder aan mij liggen dan dat ze erover zullen gaan nadenken Knipoog

En als jury wil ik wel deelnemers uit kunnen sluiten, iig wel bij uitgesproken kreupelheid zoals nu ook vermeld staat in regelementen.
En verlies registreren in de B zou van mij ook mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:00

Ik betrek het idd uit die ervaring, klopt Ja
Maar trek dat wel verder door.

Want die doos had er na mij nog bijna iemand uitgezet, want ja die was ook kreupel.
Net toen ze uit haar hokje wilde komen was er die doorheen en zei ze " onee, die had toch spanning" Slapen
Vertelde de schrijfster me later.

Zulke doos flikt dat toch bij meerdere ruiters?
En ik zou eerst gezegt hebben, nee joh als je uitgesloten wordt is er echt wat aan de hand...nu door die ervaring zeg ik...nee de jury is geen DA.
En er bestaan dus erg schele jury's en niemand mag daar de dupe van worden...los het maar anders op.
En dat kan door gewoon te punten op wat je ziet...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:01

Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:03

bambi76 schreef:
@runningkawa
Je zou dat wel mogen verwachten dat mensen een rotgevoel zouden hebben met lage punten, maar met deze mensen zal het eerder aan mij liggen dan dat ze erover zullen gaan nadenken Knipoog

En als jury wil ik wel deelnemers uit kunnen sluiten, iig wel bij uitgesproken kreupelheid zoals nu ook vermeld staat in regelementen.
En verlies registreren in de B zou van mij ook mogen.

Maar als jij ze uitsluit ligt dat ook aan jou
Als mensen werkelijk een kreupele hebben waar ze op rijden...dan zijn ze toch gewoon steke blind en niet voor reden vastbaar.
Wat je ook doet.

Maar aangezien de regel uitgesproken kreupelheid een vaag begrip is blijkbaar...laat zulk begrip dan vallen.
Ben gewoon uniform voor iedereen, geen regelmaat een 2...ruiter, tuig, spanning, kreupel... je toont niet wat moet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:05

_10_ schreef:
Ach gut

sorry...maar wat is dit nu voor post?

Ja ik vind dat niemand onterecht eruit gegooid mag worden
En als er 1 doos jury bestaat, bestaan er meer...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:07

Vind je gewoon onrechtvaardig tegenover al die paarden die echt kreupel zijn en dan toch maar gewoon een proefje zouden moeten lopen.
(ben ze gelukkig nog niet tegen gekomen)
En de smilie Ach gut is omdat ik je nogal gefrustreerd vind overkomen, sorry.