een 6 voor verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: een 6 voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:07

Venetia schreef:
Een paard wat te dik is kan daar wat mij betreft een punt aftrek voor krijgen. Dan heb ik het over écht dik. Niet omdat ik het lelijk vind, maar omdat het de gezondheid in gevaar brengt van het dier. Je kunt ook een stuk afzetten zodat ze minder eten. Sporten met een dier met ernstig overgewicht is gewoon niet wenselijk. Dan heb ik liever dat je lelijke knotten maakt, daar kijk ik niet precies naar. Vacht die er gezond uitzien (ook al is het dikke vacht) daar zou ik nooit moeilijk over doen.

en wat dan als de ruiter dik is? trek je daar ook punten voor af?
Mijn paard staat in een schrale wei, en krijgt een handje brokjes per dag, maar doordat ze in een vorig leven fokmerrie is geweest heeft ze nu nog steeds een buikje... dat lukt me niet om eraf te trainen. Ze is verder niet vet, en netjes bespierd, maar ja, wel een buikje.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:25

Ruiter te dik trek ik bij verzorging geen punten voor af. Ik heb geen inzicht in het waarom een ruiter te dik is en daar vel ik bij verzorging geen oordeel over. Als de ruiter door het gewicht iets minder kan zitten zal dat in het punt houding en zit tot uiting komen, als de ruiter prima zit dan is er wat mij betreft niks aan de hand.
Een paard in conditie houden is wat dat betreft volledig in handen van de ruiter/verzorger en daarom vind ik dat daaraan best wat eisen gesteld mogen worden. Een buikje is natuurlijk geen probleem, maar het gaat over enorm dikke paarden die er zelfs kortademig van worden die de laatste tijd soms in de ring verschijnen. Dat vind ik net iets te ver gaan. Een beetje dik kan bij het paard horen en dat hoeft niet direct afgestraft.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:35

gucci_girl schreef:
Nou hier ben ik het niet mee eens. Moet je dan je paard de hele dag op stal laten staan omdat hij er mooi uit moet zien? Een paard hoort lekker paard te zijn en ik vind niet dat hij er onder mag lijden dat zijn baasje wedstrijden wil rijden.

Verzorg een haflinger waar ik wedstrijden mee rijd en hij is nu ook dik, te dik. Maar wat moet ik dan? Hem in zijn eentje op stal laten staan terwijl de rest lekker in de wei staat te grazen? Hij heeft er gewoon aanleg voor om dik te worden. Hij krijgt niks bijgevoerd. Na het rijden krijgt hij een wortel en/of een appeltje, meer niet. Verder krijgt hij elke dag beweging en loopt hij op het land.

Niks mis met een paard op de weide houden, maar een paard echt te dik laten worden keur ik echt af!
Ook als je geen wedstrijden rijdt, dit is namelijk zeer ongezond voor je paard.

Origami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:04

Maar paarden krijgen toch haast altijd wel een buikje van de wei. Moet je dan wachten met wedstrijden rijden tot je die er weer afgetraind hebt.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:18

Buikje is niks mis mee, bedoel meer met overgewicht wat overal zit, dus echt vet. Dat is gewoon slecht voor het paard, wedstrijden rijden of niet.

Grasbuik zit niet in de weg, minder mooi, maar daar mag je niet minder punten door krijgen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:21

Een paard met een dikke grasbuik vind ik niet een paard in sportconditie.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:30

Ligt eraan hoe, sommige paarden hebben van zichzelf al een buik die erop lijkt, zet die 1 uurtje op gras en je hebt een grasbuik, maar om daarom nu echt minder te punten.
Zolang ze er niet minder om lopen lijkt me dat overdreven.
En om nu zo'n paard altijd binnen te houden om hem in sportconditie te houden. Verward

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:26

Ik heb gisteren iemand een 5 (is volgens KNHS nog altijd voldoende!) voor verzorging gegeven voor het niet dragen van handschoenen. Verder geef ik standaard (als er niets aan te merken is) in de B altijd een 8 en L1/L2 een 7, omdat iedereen er tijd insteekt om verzorgd voor de dag te komen.
Komt een proef op 179 uit, verander ik er niets aan; immers met die 7 of 8 haal je dan nog niet je proef boven winst uit, dus is het dat ook niet waard geweest.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:23

Bij de onderlinge wedstrijden krijgen we vaak een 7 of een 8,maar toen een keer de plastron niet goed zat bij een meisje kreeg ze wel gewoon een 5.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:57

@noire idylle: volgens mij had je dit voor het 3e onderdeel aan de combinatie moeten doorgeven of moeten 'bestraffen' met -2. Betrokkene voldeed immers niet aan het reglement? (zelfde casus als starten met peesbeschermers volgens mij)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:05

je kunt ook een 6 op verzorging krijgen als je met je punten tegelijk eindigd met iemand en de jury het geen mooie combinatie vind. heb zelf een x geschreven bij een jury die zei geef op verzorging maar een 6 anders heb ik teveel mensen met dezelfde punten en ik vind de combinatie ook niet mooi.... ( vond het toen zo belachelijk...)

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:45

Ik moest laatst schrijven bij een jury en die jury gaf als je de pony niet ingevlochten of gedaan had een 4 als je alleen de manen in had gevlochten een 6 en als je staart en manen in had gevlochten een 8 Lachen

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:32

Fitzroy schreef:
@noire idylle: volgens mij had je dit voor het 3e onderdeel aan de combinatie moeten doorgeven of moeten 'bestraffen' met -2. Betrokkene voldeed immers niet aan het reglement? (zelfde casus als starten met peesbeschermers volgens mij)

Eerlijk gezegd; misschien heb je gelijk, want helemaal zeker weet ik het niet. Zelf had ik het idee dat ik dit moet aftrekken in de beoordeling voor verzorging. (ben nog een "verse".. Bloos )

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:38

Christy__94 schreef:
Ik moest laatst schrijven bij een jury en die jury gaf als je de pony niet ingevlochten of gedaan had een 4 als je alleen de manen in had gevlochten een 6 en als je staart en manen in had gevlochten een 8 Lachen

Dit vind ik echt super raar want volgens mij is het niet eens verplicht om de manen te vlechten indien ze op gelijke hoogte hangen en staart invlechten is zeker niet verplicht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:27

voor in het proevenboekje staat wel hoe het gewenst is je paard te toiletteren... het is niet verplicht om te vlechten, maar dat scheelt natuurlijk wel punten.
ook bij staart staat vlechten boven scheren en dat weer boven niets.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:32

Als je de manen goed verzorgt hebt en het is toegestaan om ze los te laten hangen mag dat geen punten schelen vind ik. Anders moeten ze het vlechten verplicht stellen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:41

ik vind van wel, als iemand de moeite doet om haar paard netjes in te vlechten vind ik wel dat dat een punt mag schelen.
maar als een ongevlochten paard wel gewoon nette manen heeft hoeft dat geen onvoldoende te zijn....

maar goed, ik ben geen jury.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:46

Het is maar net hoe de bui van de jry is. Ongevlochten manen moet kunnen, zeker als ze verzorgt hangen. Het kan heel mooi zijn. Maar goed, uiterlijk, van paard en ruiter, is persoonlijk en verklaart meestal het verschil in punten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:49

Laten we eerlijk zijn: een KWPN'er met ongevlochten manen is natuurlijk wel heel wat minder werk dan vlechten.
Ik vind best dat je dat mee mag nemen in de verzorging. Een Haf daarentegen met spierwitte manen en mooi uitgeborsteld is wel weer veel werk. Dus het kan per paard verschillend zijn.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:50

Ik snap wel dat gevlochten manen soms een mooier beeld kan geven. Maar het voobeeld van Christy_94 met een onvoldoende voor ongevlochten manen vind ik niet kunnen. Extra punten voor een mooi gevlochten paard snap ik zeker wel. Maar een onvoldoende dus niet (mits mooi verzorgd)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:53

@ Jalenka, daar ben ik het dus mee eens. Meer punten prima, maar zeker geen onvoldoende. Het rijden zonder handschoentjes bv. vindt ik weer niet kunnen. En je laarzen moeten echt blinken! Je hebt van die hele handige poetsdoekjes die je zo kunt gebruiken als je al op je paard zit voordat je de ring in gaat. Ook prima voor over je hoofdstel voor de extra glim Knipoog

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:55

Inderdaad je moet er natuurlijk wel iets aan doen om mooi voor de dag te komen! Ik rijd nu geen wedstrijden meer maar ik vond het 'tutten' van te voren vroeger altijd heel leuk. Nu heb ik nog wel eens zo een lekkere tutdag. Maar die kleine details op wedstrijd doen het hem zeker.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:01

Gisteren schreef ik in Oranjewoud en kwam er iemand in de ring met zwarte handschoentjes. Ik vroeg aan het jurylid of dat wel mocht etc. en uiteindelijk besloot hij een 6 op verzorging te geven ipv een 7.

Maar verder.. bij iedereen standaard een 7 net als de jury waarbij ik in de ochtend geschreven had. Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:52

Dat mag gewoon, dus puntenaftrek daarvoor lijkt me niet terecht.
Vaak doen mensen dit om een onrustige hand te camoufleren. Bij mij werkt het dan averechts, zodra ik iemand de ring binnen zie komen met zwarte handschoenen, gaan er allerlei alarmbellen rinkelen en let ik juist extra op het handgebruik Haha!

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:54

Mag je serieus met zwarte handschoentjes rijden? Dat wist ik niet en de jury blijkbaar ook niet. Ik heb het op de coupon gezet en ze zal dus wel -terecht- gebaald hebben.