Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnneloesF

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:36

Ik meld me ook. Ik geef 4 uur in de week les aan kinderen tussen de 7 en de 14. Ik heb 5 welsh A pony's tot mijn beschikking hiervoor. Lesjes zijn dus ook kleinschalig. Wij beginnen altijd met zelf poetsen, opzadelen enzo. De les begint ook niet eerder, ze moeten elkaar leren helpen en uitleggen als de ander het niet snapt. In de les besteed ik veel aandacht aan de netheid van hun rijden en eerlijkheid tegenover de pony's. Geen geruk en gepluk, eerst kijken en dan pas sturen, záchtjes sturen ipv de bocht om trekken e.d. Netjes de figuren e.d., soms nog een hele klus. Hoe meer de kids kunnen hoe meer ik me richt op stelling en buiging, nageeflijkheid en moeilijkere oefeningen. Springen doen we ook wel eens, van balkjes lopen tot dubbels en oxers voor de gevordenen.
En spelenderwijs dingen doen! Balkjes en pionnen behoren tot mijn vaste lesgeefmateriaal, vooral bij de jongere kinderen.
Ik maak er ook vaak een soort uitdaging van, een poortje maken van pionnen op de X, dan een gebroken lijn rijden en steeds het poortje verkleinen, moeten ze secuur gaan sturen! Voor de oudere kinderen in galop op de volte, poortje steeds kleiner. Voordeel van de kleine pony's is dat als ik de hindernisbalk op het hoogste gaatje doe, ze er onderdoor kunnen... Goed voor het vertrouwen van kind en pony, en soms nog een hele klus. aar dan zijn zo oh zo trots als het gelukt is!

Ik ga hier even meelezen voor tips.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:23

Krijg op t moment van de manege eigenaar commentaar dat ik te fanatiek ben... Najah, stap wel een rondje extra tussendoor, maar met minder doen kom ik niet verder dan bezigheidstherapie geven... en dat vertik ik...

zal binnenkort nog wel eens een intressante discussie op kunnen leveren...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:32

De vraag is wat te fanatiek is. Is het te zwaar voor de pony's, gaat het ten koste van de sfeer en dus het plezier van de kinderen?
Wij roepen altijd: je kunt een uur werken in stap en toch drijfnat van het zweet op stal komen...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:40

De kinderen vinden t leuk, schijnt te zwaar te zijn voor de pony's terwijl ik gewoon bezig ben met basis dingen als reactie op t been, lekker actief rondrijden (voor je zelf), dus veel schakelen/ overgangen afgewisseld met werken aan stelling, pasje wijken enzo... Paarden waren niet eens nat, maar hadden wel lekker gelopen.. (toen ik nog op een manege reed (andere) deden we veel meer in de les)

halverwege laat ik ze altijd een paar rondjes lang stappen, instappen doe ik ook best lang en dan in stap al wat werken aan stelling...

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:39

Nimmy schreef:
De kinderen vinden t leuk, schijnt te zwaar te zijn voor de pony's terwijl ik gewoon bezig ben met basis dingen als reactie op t been, lekker actief rondrijden (voor je zelf), dus veel schakelen/ overgangen afgewisseld met werken aan stelling, pasje wijken enzo... Paarden waren niet eens nat, maar hadden wel lekker gelopen.. (toen ik nog op een manege reed (andere) deden we veel meer in de les)

Als er 1 ding is waar pony's en paarden van slijten is het van die slof-lesjes waarin ze scheef mogen lopen en niet voorwaarts hoeven te zijn. Blijf dus maar lekker fanatiek en leer je ruiters rijden i.p.v er alleen maar op zitten.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:47

Totdat het je je baan kost en een ander verder gaat die wel naar de 'baas' luistert. Dan schiet niemand er wat mee op, de pony's niet, de instructrice niet, de kinderen niet.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:48

Wij hanteren de volgende globale tijdsindeling:
opstappen en instappen 15 tot 20 minuten. Dan drafwerk tot de les halverwege is. Dan minstens 5 minuten lange teugel. Dan draf en galop en zijgangen, kortom de kern van je les en minstens 5 minuten uitstappen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:58

Ik houd me aardig aan hun schema:
eerst instappen, draven en na 25-30 minuten galop, dan rondje stappen, dan nog wat werken aan zijgangen, of een sprongetje en aan t eind nog even uitdraven en uitstappen.

Punt is als ik minder moet doen heb ik geen idee hoe ik een les ga opvullen.... ben sowieso wel wat aan t rondkijken verder, dus als t me echt niet bevalt ben ik zo weg.

Heb ook 2 pony lesjes die achter mekaar aan moeten hobbelen in een sukkeldrafje... tja dat achterelkaar aan... tja niet mijn methode, maar daar heb ik t nog wel eens met dr over als ik er langer werk... maar sukkeldrafjes vind ik niks en wil ik in mijn lessen ook niet zien..
is gelukkig maar een bijbaantje, levert me ook niet heel veel op (zijn maar een paar lesjes en heb wel mn benzine kosten om dr te komen)

weemi_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:01

ik geef kinderen les die net beginnen te rijden , we laten ze dan aan de longe draven , stappen en galopperen als ze er klaar voor zijn en ondertussen moeten ze hun handen opzij steken enzo voor hun houding te verbeteren .

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:15

Nimmy, in colonne rijden kan natuurlijk heel nuttig zijn en ook spannend in interessant voor de kinderen.

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:18

ik meld me ook geef 1 keer in de week joneg bij mij op de manege les met een handicap volgende week begint mijn cursus les geven en vanaf dan ga ik er meerdere hoopelijk les geven

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:22

als je t elke week een uur doet.... ik heb t zelf nooit gedaan, dus moest erg wennen, er zit 1 voordeel aan de pony's sjokken braaf achter mekaar aan, maar met dezelde die steeds voorop rijdt ga ik toch voor zelf rondsturen
collonne rijden heeft mss voordelen bij echte beginners om eerst te leren zitten, maar daarna komt zelf sturen enzo, kost buiten een collonne mss wat meer moeite, maar dan doe je t tenmiste zelf!

(owh ter info, kan soms er koppig zijn in mn gelijk krijgen Clown , maar dat ter zijde)
met t normale lesje (dus niet collonne) ga ik op dezelfde manier verder alleen dan met wat meer rust (stap) momenten ertussen

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 11:38

Doe je goed om dan maar een stapje terug te doen, niet leuk maar ja het is wel je werkgever..
Mijn kindertjes rijden in stap nu redelijk verdeeld maar als ze willen gaan draven eindigen ze vaak in de collonne. Vind ik nu niet zo erg, ze zijn echt 6/7/8 jaar rijden nu 3 maanden 1 keer in de week een uurtje. Nou ja eerst maar eens leren lichtrijden en doorzitten en hun balans een beetje zoeken. Dan zien ze vaak in een keer het licht en gaat het goed ( mijn ervaring hoor). Ik zet ze wel om de beurt voorop (op 2 pony's na die zijn iets te langzaam om voorop te gaan haha), zodat ze toch wel een beetje scherp blijven.
Afgelopen zaterdag had ik weer 2 ik-kan-niet-en wil-niet-kinderen, maar meer op een manier van dat ze alle aandacht van me willen hebben. Tja er rijden nog 5 andere mee dus die krijgen ook mijn aandacht . Toen heb ik ze ook duidelijk gemaakt dat ze geen aandacht meer van me kregen zolang ze niet op de hoefslag reden. en ja hoor in 1 keer ging het goed hahaha

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:05

Mijn woensdaggroepje gaat weer goed!!!!! Ik deel 1 pony niet meer in in die les en heb ze een keer huiswerk gegeven (denk eens na hoe de les weer gezellig kan worden) en heb ze gisteren de opdracht gegeven een heel goede juf voor hun pony te zijn, die behalve streng is ook van knuffelen houdt, maar op tijd weer streng is Lachen Had een heel onzeker meisje voorop in colonne, maar die wou het graag proberen, dus die gaf bijna licht van trots toen dat goed ging! (braaaaaaaaaaave pony).
Phew!!!!!

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 10:38

Dat is ook een goeie Ilja! Die tip ga ik ook eens uitproberen Lachen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:28

@KimH, Ik las wel wat extra stapstukjes in, maar geloof me minder dan lekker actieve paarden die netjes wat meebuigen vind ik niet kunnen bij kinderen die zn 5 jaar paardrijden....

ach hoor morgen vast wel wat ze dr van vond... mn collonne lesjes gaan ook wel ok, alleen moet van hun in het 2e groepje perse dezelfde elke keer voorop... wel jammer, maar ach, gaat me gelukkig steeds beter af..

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:19

Jezus wat een leuk topic!

Ik ga volgend jaar aan mijn Orun beginnen wou eigenlijk dit jaar al maar heb besloten zelf nog een jaar fanatiek te lessen. Je kan zelf maar nooit genoeg kennis hebben..

Ik geef nu het 8jarig nichtje les van een stalgenoot.
Deze stalgenoot heeft zelf een licht ingereden grote tinker
en ik heb een netjes opgeleide en werkwillige C pony perfect dus.

Nou heeft ze geen rij-ervaring en heeft ze nu in totaal 2 longe lessen van 30min gehad. Ze leert zo snel dat ik er jaloers op
ben maar het lichtrijden en sturen is nog niet helemaal onder controle wat ook nog niet kan na 1 uurtje rijles. Galop hebben we nog niet gedaan.

Nu ben ik opzoek naar tips want na 20minuten aan de longe
draven en wat gymnastische oefeningen verveelt ze zich toch
wel. Ze wil graag los maar mijn pony is geen echte kinderpony
ze zal nooit gemeen zijn of dergelijke maar is wel een taaie tante vandaar dat ik ook wil dat ze gas, rem en stuur onder controle heeft.

De laatste 10 minuten mag ze ook los door de bak stappen;
gebroken lijntjes, van hand veranderen, halthouden, aanstappen etc.

Ik ben benieuwd of iemand leuke oefeningetjes weet die toch
veilig zijn in het begin maar die toch haar aandacht en interesse erbij houden.

edit: Haar 5jarige zusje gaat ook altijd mee en zit dan maar 30min
te kijken en wil altijd graag uitstappen.
Zou ik er verkeerd aan doen haar 15minuutjes in stap los te laten rijden,
te leren sturen en stoppen en wat balkjes lopen?
Ze straalt namelijk echt die 5minuutjes dat ze mag uitstappen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:31

Je kunt aan de lijn ook de hele baan door om figuren te oefenen. Overgangen kunnen zelfs op de volte/aan de longe.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:46

Ilja dat hebben we al gedaan. Lachen

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 15:45

Als je genoeg vertrouwen hebt in de pony en het meisje, waarom niet? Gewoon proberen. Is het niets dan niet en anders heb je weer wat nieuws te doen met haar.
Ik moet zeggen dat i mijn beginners wel eens balkjes in stap laat lopen, op zich niets spectaculiars maar ze vinden het heel wat!!!!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:33

Wees creatief met balken en pionnen. Slalommen, tussen balkjes door, poortjes maken van pionnen, halthouden naast een balk, of met de voorvoeten eroverheen en de achtervoeten nog niet. Er is nog genoeg te verzinnen!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:34

Chocotof schreef:
Ilja dat hebben we al gedaan. Lachen

Maargoed, blijkbaar is dat nog spannend genoeg om de pony nog niet los te laten?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:35

Van balkjes een parkeervak maken. Binnen de balken halthouden. Of met de voorbenen aan de ene kant en de achterbenen aan de andere kant van de balk.

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:40

Ik geef ook één dag in de week les aan 3 kleine kindjes *LOL*
Vind het erg leuk om te doen.
Ga maar eens dit topic doorspitten voor leuke ideetjes.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:42

heb tijden les gegeven aan groepje van 5 tot 7 jaar, noemden we de opstap les..om de week een half uur met begleiders ernaast..was ontzettend leuk om ze de letters te leren, te leren lichtrijden en figuren.. en vooral afwisselen met gymnatiek om de coordinatie te verbeteren..en na de les altijd even met zijn allen borstelen was ook erg in trek..