Nullen geven in de B?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Re: Nullen geven in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:12

Lielle schreef:
hoeveel oefeningen zie jij die daadwerkelijk (bijna) perfect worden uitgevoerd? De paar keren dat ik zelf ook dat gevoel had in de ring, had ik ook prompt een 9 te pakken.

Denk dat dit het verschil ook is tussen serieuse wedstrijdruiters die kritisch op zichzelf zijn aan de ene kant en 'wedstrijdruiters' die vinden dat je bij zoveel keer trouwe opkomst toch wel een puntje verdient aan de andere kant.

Persoonlijk vind ik dat er vaak veel te mild wordt gejureerd en mag het best strenger, ook bij kinderen en B-ruiters. Door te starten op een wedstrijd vraag je de jury om jou met een kritische blik te beoordelen zodat je weet waar je jezelf moet verbeteren. Als je daar niet tegen kunt of in het geval van kinderen, nog niet aan toe bent, dan heb je op een wedstrijd helemaal niks te zoeken.

Een 0 in de B is dus niks mis mee, als hetgeen gevraagd wordt niet op dat moment getoond wordt is er gewoon geen ander cijfer gerechtvaardigd. De jury die je toch nog een 4 of 5 gunt, mag je hartelijk danken, dat is immers een kadootje!

Roepen dat 0-len en 1-en wel mag als er ook 9-ens en 10-en tegenover staan is natuurlijk onzin. Een combinatie dat zo subliem loopt zal doorgaans weinig onvoldoendes op het protocol hebben. En welk paard loopt nou zo goed dat het écht een 9 waard is. Je moet ze in de basissport echt met een lantarentje zoeken.

Kortom wees kritisch op jezelf en veroordeel een jury niet voor iets dat je zelf van deze persoon vraagt: namelijk een beoordeling van je eigen prestaties.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:59

Lielle schreef:
hoeveel oefeningen zie jij die daadwerkelijk (bijna) perfect worden uitgevoerd? De paar keren dat ik zelf ook dat gevoel had in de ring, had ik ook prompt een 9 te pakken.

Niet veel, net zo min als dat ik hoor over nullen op het protecol.
Helaas zijn er een hoop jury's die wel graag tweeën geven, maar als iets 'zeer goed' is niet hoger geven dan een 7.
Maar goed, dat terzijde Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:02

Die ervaring deel ik niet Lachen

Verder kan ik me heel gied vinden in de post van Manie Ja

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:32

Nee, ik ook niet. Over het algemeen is het zo dat die lage punten durven geven, ook hoge punten durven geven, ze zijn immers niet van het soort dat rond de 6 blijft hangen (waar er wél veel van waren in mijn tijd, ik weet niet hoe dat nu is).

Wél is het zo dat als je nullen oploopt, er wellicht ook op andere dingen genoeg te verbeteren valt. Zo kun je bv bedenken dat een paard dat bokt of staakt gewoon niet de harmonie met de ruiter heeft om negens en tienen te halen.
En een paard dat uit galop valt, mist vaak ook een stukje in de stuwing, de sprong en de kadans van de galop anders valt hij er immers niet uit. En dat vind je dan terug in de galop oefeningen bv.
Als je enen en tweeën oploopt is dat waarschijnlijk nog veel meer aan de hand, want dan is het dus wel geroond, maar zeer slecht. En waarom was het dan zo slecht? Dat zit hem meestal in heel erge basis dingen als verlies van impuls, geen regelmaat meer hebben in de gang, een paard teveel in de weg zitten, dus totale afwezigheid van harmonie. En dat vind je zeker terug in alle onderdelen en dan is het ook heel onlogisch om hoger dan een 7 te geven als er iets wordt uitgevoerd wat er mee door kan, maar waar je dus nog steeds die basis van harmonie, regelmaat, impuls etc, mist....
Neemt niet weg dat, als je alles redelijk rijdt, met andere woorden, naar de regels van de dressuur, je een winstpunt te pakken hebt. Je hoeft niet uitzonderlijk goed te rijden om verder te komen. Dat is alleen van belang voor de volgorde van winnaars.

Als je een slecht cijfer op je protocol hebt doe je er goed aan om te kijken wat de grondslag er van was en dus niet alleen naar de oefening zelf. Dus behalve "de volte was niet echt rond" was er wellicht ook gewoon niet genoeg regelmaat, impuls, stelling en buiging WAARDOOR die volte niet rond was. de jury kan nl niet een hele uitleg naar de schrijfster roepen daarom zijn de opmerkingen kort en soms afwezig, maar je kunt zelf naderhand wel er over nadenken hoe het kwam.

Ik wil trouwens niet alle juries schoonpraten, ik ben er ook tegengekomen die bij draf verruimen naar de voorbenen zaten te staren, om maar wat de zeggen en ook die bv als de achterhand voorkwam in laterale oefeningen, dat gewoon niet opmerkten.

lizzyderksen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:52

Ik heb zelf nog nooit een nul gekreegen
Het laagste is de B een 5
En het hoogste een 8

stjerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:58

Echt dom zeg, ik vind dat je geen nullen mag geven in de B.. dat zijn van die zielige mensen denken dat ze zelf beter kunnen rijden ofzo Bloos

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 16:54

stjerne schreef:
Echt dom zeg, ik vind dat je geen nullen mag geven in de B.. dat zijn van die zielige mensen denken dat ze zelf beter kunnen rijden ofzo Bloos

sorry maar dit vind ik een vreemde onderbouwing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:25

beetje heel erg penny, zo'n onderbouwing...
Iemand die denkt als ze niks laat zien de jury maar sinterklaas moet spelen ipv dat ze zelf wat beter gaan oefenen Lachen

Sandraah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:27

ik vind het wel errug .. ik moest wel eens schrijven bij die wedstrijden en toen gaven ze die nullen en toen zij ik altijd na die proeven of die nullen wel nodig waren (ze werden toen gewoon ook veranderd..)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:30

sprite_sam schreef:
ik vind het wel errug .. ik moest wel eens schrijven bij die wedstrijden en toen gaven ze die nullen en toen zij ik altijd na die proeven of die nullen wel nodig waren (ze werden toen gewoon ook veranderd..)

volgens mij verzin je dit ter plekke, juryleden gaan echt achteraf de punten niet meer aanpassen omdat jij dat zegt, soms kan je wel invloed hebben tijdens de proef als een jurylid bv vraagt wat je ervan vind maar zij zetten neer wat ze willen en jij hebt dat als schrijver alleen maar op te schrijven

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:32

ik vind een nul in de b wel kunnen als hetgeen gevraagd wordt echt niet getoond wordt maarals een meisje haar 1e wedstrijd rijd en nog niet kan galopperen in een ring op het gras (zonder omheinig) vin d ik het absoluut niet nodig om een -2 te geven. dit was ook nog ens een onderline wedstrijd!!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:36

maya1981 schreef:
ik vind een nul in de b wel kunnen als hetgeen gevraagd wordt echt niet getoond wordt maarals een meisje haar 1e wedstrijd rijd en nog niet kan galopperen in een ring op het gras (zonder omheinig) vin d ik het absoluut niet nodig om een -2 te geven. dit was ook nog ens een onderline wedstrijd!!

de ring uit is hetzelfde als verkeerd rijden of een extra volte, dus -2 is helemaal niet raar dan
op het verkeerde been rijden is -1 en terecht dit is toch wel het minste wat er gevraagd word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:46

Wat doe je op een wedstrijd als je nog niet kunt galloperen?

Dan oefen je thuis op gras en als je daar je proef goed kunt rijden kom je pas naar een wedstrijd

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:00

Lusitana schreef:
Nee, ik ook niet. Over het algemeen is het zo dat die lage punten durven geven, ook hoge punten durven geven, ze zijn immers niet van het soort dat rond de 6 blijft hangen (waar er wél veel van waren in mijn tijd, ik weet niet hoe dat nu is).

Ik ken diverse juryleden die inderdaad nullen maar ook negens durven te geven, en ik geef zelf ook regelmatig een 8 of 9 weg voor onderdelen die goed/zeer goed uitgevoerd worden, evengoed als een 0 of 1 voor echte slechte onderdelen of idd niet uitgevoerd.
Toch hoorde ik 2 weken geleden tijdens een concours waar ik gejureerd had na het bekendmaken van de uitslag iemand geirriteerd uitroepen : "Jee, weer zo'n 6-jes jury Boos! "
Ik heb tijdens die wedstrijden de punten uit kunnen smeren van 2-en tot 1x een 9 en diverse 8-en, echter krijg je ook ruiters in de ring die alleen maar 6-jes rijden. Het gaat niet fout, vaak brave proefjes maar ook niet voldoende om een 8 te geven, dus dan kom je vaak op veel 6-en met een enkele 5 en 7.
Sommige ruiters zijn 6-jes ruiters, het ligt niet altijd aan de jury
Knipoog

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:03

het was een ONDERLINGE wedstrijd en dus normaal gesproken de idale plaats om eens te proberen en het eens mee te maken. allemaal kinderen dus kun je toch best een beetje door je vingers kijken?!?!? bij mijn oude ponyclubs werd dit altijd wel gedaan namelijk.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 21:09

maya1981 schreef:
het was een ONDERLINGE wedstrijd en dus normaal gesproken de idale plaats om eens te proberen en het eens mee te maken. allemaal kinderen dus kun je toch best een beetje door je vingers kijken?!?!? bij mijn oude ponyclubs werd dit altijd wel gedaan namelijk.

dan moet ze lekker Bixie gaan rijden, de bak uit blijft de bak uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:15

en omdat er onderling zoveel door de vingers wordt gezien durven mensen te roepen ik ben al m1 Ja

En daan gaan ze officieel rijden en krijgen in het B geen wp...raden aan wie het dan ligt? Lachen

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:26

[/quote]
dan moet ze lekker Bixie gaan rijden, de bak uit blijft de bak uit[/quote]
dat was dus niet mogelijk, anders had ze dat zeker gedaan

ninabeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:44

nullen geven in de B snap ik ook niet. Een nul is wel heel streng.
Het laagste wat ik gehad heb is een 3 maar nullen. Ik wist niet eens dat dat mocht.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:48

Vind nul wel heel overdreven..
Moest laatst bij jury schrijven, en die gaaf een 4 bij niet getoond.. Wat ook veel gebeurt is -2.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:42

Ik vind een nul niet overdreven als iets totaal niet getoond wordt.
Een 4 vind ik belachelijk hoog voor onderdelen die niet getoond worden, wat moet je dan geven als het wel getoond wordt, maar het lijkt nergens op? Een 6? Want tussen niet en slecht getoond zit nog een groot verschil Bloos
Ik zie de B niet als Beginner maar als Basis. En dat houdt ook in dat een paard vloeiend in galop aan moet kunnen springen. En als een paard niet in galop aan kan springen, mag hij daar best een nul voor krijgen in mijn ogen.
Als ik zie dat een ruiter het wel probeert en het lukt niet, geef ik een 1 voor de moeite, maar als de ruiter het niet eens probeert omdat het toch niet zal lukken, dan vind ik een 0 best terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:24

Een 1 voor langs het bordje komen...vind ik erg netjes Ja
Maar als ik dadelijk ooit met Zanda ga starten en ik krijg een 0 voor niet aanspringen heb ik daar ook geen moeite mee.
Moet ik maar zorgen dat hij het gevraagde toont Lachen
Daarvoor is het een wedstrijd, laten zien dat je de gevraagde oefeningen kunt uitvoeren.

Want idd, als hij meteen bok erbij aanspringt? Dat moet dan maar een 6 zijn omdat de rest die niets kunnen tonen willen dat er hoger gepunt wordt? Lachen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:01

MeligeKelly schreef:
Ja, ik vind het belagelijk. Ik kreeg eens een -4 (in de B) omdat ik een andere voorlezer hoorde en toen reed ik verkeerd. Maar ik vind dat er in de B véél te streng gerekend wordt hoor! Als je geen middendraf hebt, hup: 3/4.. Niet normaal. Ik vind dat ze dat nog niet echt moeten verwachten van een B ruiter.

Dit slaat echt nergens op. Als je geen middendraf toont moet je volgens jou een 6 krijgen? Dus iedereen moet een winstpunt rijden ofzo? Als je als jury al niet eens meer een onvoldoende mag uitdelen...

Ik ben het volledig eens met runningkawa en de rest Lachen

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:28

sjorsie schreef:
Heb vandaag wedstrijd gehad en omdat het de 2de keer was dat mijn paard van stal was, was hij erg opgefokt, hij vond alles eng, winstpunten verwachtte ik dan ook niet.
En aantal keer kwam mijn paard flink in verzet dus wist dat de punten niet hoog zouden zijn.
Maar nu komt het op mijn protocol heb ik 3 Nullen staan, is dat niet wat erg cru in de B? heb ook in de protocollen van de anderen gekeken en die hebben ook nullen. Dat je in de M of Z een 0 krijgt bij absoluut verzet snap ik, dan mag dat echt niet meer maar in de B?
Thuis op stal ook gevraagd aan een mede stalgenoot die zelf Z jury is en die zegt dat hij zelf dan een 3 of 4 geeft maar nooit een 0 in de B, wat vinden jullie?

Ik vind een nul geven wel erg streng en zou het zelf ook niet snel doen.
maar een 4 geven voor verzet en een oefening daardoor niet uitvoeren vind ik een 4 te hoog voor.
ruiters oordelen vaak, die jury is te streng, maar als alles zo soepel werd gejureerd, is het niveau ook erg laag.
daarnaast vind ik het ook moeilijk om aan de hand van een verhaal een reactie te geven.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:30

maya1981 schreef:

wat heb je er aan, als je dan wel soepel word beoordeeld???