Lielle schreef:hoeveel oefeningen zie jij die daadwerkelijk (bijna) perfect worden uitgevoerd? De paar keren dat ik zelf ook dat gevoel had in de ring, had ik ook prompt een 9 te pakken.
Denk dat dit het verschil ook is tussen serieuse wedstrijdruiters die kritisch op zichzelf zijn aan de ene kant en 'wedstrijdruiters' die vinden dat je bij zoveel keer trouwe opkomst toch wel een puntje verdient aan de andere kant.
Persoonlijk vind ik dat er vaak veel te mild wordt gejureerd en mag het best strenger, ook bij kinderen en B-ruiters. Door te starten op een wedstrijd vraag je de jury om jou met een kritische blik te beoordelen zodat je weet waar je jezelf moet verbeteren. Als je daar niet tegen kunt of in het geval van kinderen, nog niet aan toe bent, dan heb je op een wedstrijd helemaal niks te zoeken.
Een 0 in de B is dus niks mis mee, als hetgeen gevraagd wordt niet op dat moment getoond wordt is er gewoon geen ander cijfer gerechtvaardigd. De jury die je toch nog een 4 of 5 gunt, mag je hartelijk danken, dat is immers een kadootje!
Roepen dat 0-len en 1-en wel mag als er ook 9-ens en 10-en tegenover staan is natuurlijk onzin. Een combinatie dat zo subliem loopt zal doorgaans weinig onvoldoendes op het protocol hebben. En welk paard loopt nou zo goed dat het écht een 9 waard is. Je moet ze in de basissport echt met een lantarentje zoeken.
Kortom wees kritisch op jezelf en veroordeel een jury niet voor iets dat je zelf van deze persoon vraagt: namelijk een beoordeling van je eigen prestaties.

"