Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaike13

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:41

Ja hoor, jij hebt een geweldig paard, dat altijd hetzelfde loopt. Hoge punten lagen aan jouw rijkunst en lage punten aan het vooroordeel van de jury

sorry hoor.... wat is dit nou weer voor opmerking.....?!?!?! hier gaat het niet om. Die knol die ik reedt... keek nergens naar, stond altijd vierkant stil ect ect. En liep netjes z'n proef. Goed nagevelijk.. Gewoon wat er van een B of L paard verwacht wordt. En over mijn rijkunst heb ik niet eens wat gezegd. Maar net wel of net niet een winstpunt daar gaat het om..

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:45

@Lusitana: ik ben het helemaal met jou eens.
De vraag van de TS is of dravers geschikt zijn in de wedstrijden, niet of ze op het allerhoogste niveau mee kunnen komen (wat voor vrijwel geen enkel paard haalbaar is).

Erg jammer vind ik de post van Jasmijn 78:
Citaat:
Je kunt je ook afvragen of het 'voor de lol' meehobbelen op een wedstrijd en iedere keer met slechte resultaten thuiskomen en meestal in de middenmoot of onderaan eindigen wel de juiste motieven zijn...

Dit lijkt mij namelijk wel de meest bevooroordeelde houding die iemand maar aan KAN nemen. Waarom zou je hier vanuit gaan? Toch hopelijk niet omdat het om een draver gaat? Ik ken genoeg mensen die met rijpaarden starten waar deze vlieger volledig voor opgaat!

De vooroordelen zullen wel meevallen als je je paardje voor elkaar hebt. Maar dat geldt voor iedere ruiter. Daarvoor hoef je niet perse op een niet-standaard paard de ring in te rijden. De jury kan inderdaad naar de afstamming kijken op je protocol. Daar maken sommige mensen met een rijpaard zich dan weer druk om, dat een jury zich misschien laat leiden door een voorkeur voor een afstamming van een paard...

Jury's zijn ook gewoon maar mensen met hun eigen voorkeur. Maar een goede jury laat zich daar niet door leiden. Die beoordelen de proef van de combinatie en niet de kleur of de herkomst van het paard. Met mijn fjord ben ik nog nooit benadeeld. Ben zeer snel door de B, L1, en L2 heengereden en daarbij veel in de prijzen gevallen. Ook nu in de M1 rij ik mn winstpunten en nog steeds in de prijzen, tussen de rijpaarden. En ik kan toch echt niet voorstellen dat de gemiddelde jury fjordenliefhebber is Knipoog

Als je zorgt dat je je paardje voor elkaar hebt, er fijn aan rijdt, je figuren en oefeningen secuur rijdt en de sterke punten van je paardje benadrukt kom je een heel eind. Het is alleen wel iets harder werken voor de combinatie als met een paard met wat meer aanleg misschien. Maargoed dat maakt de uitdaging en uiteindelijk ook de beloning veel groter cq. waardevoller Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:59

Toch blijft het een feit dat je praktisch geen dravers in de z-dressuur of hoger ziet. Dit lijkt mij toch een heel aannemelijk antwoordt op de vraag of dravers wel of niet geschikt zijn voor dressuur.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:15

dressuur bestaat niet alleen uit Z....

Karona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:19

jasmijn78 schreef:
Toch blijft het een feit dat je praktisch geen dravers in de z-dressuur of hoger ziet. Dit lijkt mij toch een heel aannemelijk antwoordt op de vraag of dravers wel of niet geschikt zijn voor dressuur.

Dat lijkt me dus niet, bijzondere vergelijking Bloos : Dus als er weinig vrouwen in topfuncties voorkomen betekent dat dus ook dat ze er niet voor geschikt/gefokt zijn.

Dat zegt een hoop dingen, maar dat zegt toch helemaal niets over geschiktheid!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:24

@Jasmijn: dressuur bestaat niet alleen uit Z en hoger hoor! Je geeft zelf in een eerder post aan dat Z ruiters ook in de B zijn begonnen, ik neem aan dat je dat dan wel dressuur vindt?! Knipoog

Weinig dravers in de Z dressuur of hoger. Als je met 100 doorsnee rijpaarden in de B gaat starten, hoeveel zie je er ooit van terug in de Z of hoger? 10 misschien? De rest loopt niet goed genoeg. Trek die parallel dan eens naar andere rassen, waarvan er minder in de sport lopen... dan heb je een antwoord op je eigen vraag.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:30

maaike13 schreef:
Ja hoor, jij hebt een geweldig paard, dat altijd hetzelfde loopt. Hoge punten lagen aan jouw rijkunst en lage punten aan het vooroordeel van de jury

sorry hoor.... wat is dit nou weer voor opmerking.....?!?!?! hier gaat het niet om. Die knol die ik reedt... keek nergens naar, stond altijd vierkant stil ect ect. En liep netjes z'n proef. Goed nagevelijk.. Gewoon wat er van een B of L paard verwacht wordt. En over mijn rijkunst heb ik niet eens wat gezegd. Maar net wel of net niet een winstpunt daar gaat het om..

Blijft feit dat je zegt dat je paard altijd hetzelfde loopt, en je dus niet naar je eigen rijkusten kijkt, maar alles bij de jury legt. Dat vind ik gewoon een beetje raar. Waarom zou het niet zo kunnen zijn dat wanneer je geen winstpunt had, je gewoon een keertje wat slechter hebt gereden. Altijd maar de fout bij de jury leggen vind ik zo flauw!

Maar je hebt gelijk, ik kan het wel wat genuanceerder formuleren Bloos

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:35

Alane schreef:
hoeveel draverruiters, fjorden-, haflingers, tinkers geef ze een naam ruiters, hebben daadwerkelijk te horen gekregen of op hun protocol staan dat de punten komen door het ras/soort/afstamming ?

Niet op mn protocol, maar heb wel te horen gekregen dat een draver niet in de dressuur ring hoorde. Ik stond met een bek vol tanden, heb er om gehuild (was een jaar of 12) maar heb ook door gevochten om te bewijzen dat het wel degelijk kon.

Later heb ik van andere jury's ook wel eens te horen gekregen, wat knap met een draver, je brengt hem erg netjes voor.

En dat terwijl ze als nrps'er stond op mn startkaart, ze zien het dus wel degelijk Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:36

Casca schreef:
dressuur bestaat niet alleen uit Z....

maar ook niet alleen uit B, of B t/m L2.

@Sythaa: ik denk dat minder dan 1 op de 10 dravers de Z of hoger behalen... als je dan met gemiddelden wilt werken.

Vwb frustratie door het uitblijven van enig succes (hetzij alleen maar het behalen van net aan een WP) kom je toch regelmatig topics tegen op bokt, en meestal zijn dat dan ruiters van de zg bevooroordeelde paarden en/of weinig tot geen les hebben/iets willen aannemen.

Een paard is voor een bepaalt doel gefokt, kan beestje ook niets aan doen, als ik aan draverijen wil deelnemen dan doe ik dat niet met een KWPN (even als voorbeeld) terwijl er toch wel wat bij zijn die heeeeeel snel/hard kunnen draven.
En net als in de drafwereld het ook niet te bekijken is of een hengst bij de merrie past en dus het veulen niet aan de verwachting voldoet heb je dus ook wat die het wel goed doen in de dressuurring. Het zelfde geld ook voor de warmbloedpaardenfokkerij, als ik zeker wist dat mijn merrie met een bepaalde hengst een topprodukt leverd die het hoogst haalbare kan bereiken, dan wordt fokken prijsschieten Haha!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:37

jasmijn78 schreef:
En wat betreft de vraag of dravers geschikt zijn voor dressuur: dat is gewoon een simpel rekensommetje. Ga op een gemiddelde wedstrijd een Z-rubriek bekijken en tel hoeveel dravers daar in mee lopen. Zet dat af tegen het aantal gewone warmbloeden en daar heb je je antwoord. (een aantal winstpunten in de B of L is imo namelijk geen 'bewijs' dan een ras of paard geschikt is voor dressuur. Een paard is geschikt voor dresuur als hij zonder al te veel moeite minimaal de Z kan halen)

Ik denk niet dat je dat zo kan stellen. Er zijn weinig mensen die de energie, het geduld en de tijd op kunnen en willen brengen om met de draver wel tot het Z te komen. Ik vind dat mensen over het algemeen veel te snel opgeven! Niet alleen met een draver, ook met andere paarden. Ach het lukt niet, ik koop wel een andere

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:47

Alane schreef:
Vwb frustratie door het uitblijven van enig succes (hetzij alleen maar het behalen van net aan een WP) kom je toch regelmatig topics tegen op bokt, en meestal zijn dat dan ruiters van de zg bevooroordeelde paarden en/of weinig tot geen les hebben/iets willen aannemen.

Ik kom nog steeds in dit topic en heb successen behaald met mn draver, veel les gehad, wil ook wel iets aan nemen. Maar dat wil niet zeggen dat ik het terecht vind dat een draver afgeschreven wordt als dressuur paard (de titel gaat over wedstrijden, maar dus hier nu even als dressuurwedstrijden). Dat slaat nergens op, je moet er alleen veel meer tijd en energie in steken omdat ze er wat minder op gebouwd zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen.

Tja het is de weg die je kiest, ik ga voor makkelijk dus koop een kwpn met goede gangen (ja ik weet dat dat niet altijd vorr succes zorgt) óf ik kies een draver en ik kies de moeilijke weg en kijk later trots terug.

Ik heb helaas in het L1 met mn draver moeten stoppen, omdat ze afgekeurd werd, maar ik had der graag verder gereden, de capaciteiten had ze zeker! Maar het is niet anders, maar ooit koop ik weer een draver en ga ik het zeker nog een keer proberen Ja

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:31

jasmijn78 schreef:

Nee dat heeft te maken met voorkeur van de ruiters, niet met de geschiktheid van het ras. Je ziet ook weinig barokke paarden in de westrijddressuur, terwijl die toch zeker geschikt zijn. Maar de ruiters die zo´n paard hebben kiezen niet voor wedstrijddressuur. Daar wel eens aan gedacht, dat het ook zo kan zitten?
Verder zijn dravers vaak klein en de huidige ruiters vaak superlang en voor het plaatje kiezen die dan een groter ras.

Niemand heeft trouwens antwoord op de vraag gegeven wat men dan denkt dat een draver niet kan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:07

jasmijn78 schreef:
Nee, beperkingen zitten in de combinatie.
Een toppaard+topruiter is succes* gegarandeerd.
Een ruiter met veel talent met een minder gatalenteerd paard= een aardige kans op succes*.
Een middelmatige ruiter op een toppaard= een aardige kans op succes tot een bepaalde hoogte
Een middelmatige ruiter op een middelmatig getalenteerd paard= een geringe kans op succes*
Een middelmatige ruiter op een niet-getalenteerd paard= geen kans op succes*.
Een slechte ruiter op wat voor paard dan ook= geen succes*

(*succes in de zin van: een fijn afgericht paard dat op wedstrijden constante en winstpuntwaardige proeven loopt, regelmatig in de prijzen zit en zonder al te veel moeite doorstroomd naar de hogere dressuur)

Lekkere kort door de bocht redenaties. Behalve met de laatste ben ik het niet met je eens. Het is niet zo simpel dat een toppaard en een topruiter per definitie topprestaties leveren. Zoals je zegt gaat het om de combinatie. Deze topruiter kan misschien helemaal niet met dat toppaard overweg...gevolg nog geen goede prestaties.

Lusitana schreef:
jasmijn78 schreef:

Nee dat heeft te maken met voorkeur van de ruiters, niet met de geschiktheid van het ras. Je ziet ook weinig barokke paarden in de westrijddressuur, terwijl die toch zeker geschikt zijn. Maar de ruiters die zo´n paard hebben kiezen niet voor wedstrijddressuur. Daar wel eens aan gedacht, dat het ook zo kan zitten?
Verder zijn dravers vaak klein en de huidige ruiters vaak superlang en voor het plaatje kiezen die dan een groter ras.

Niemand heeft trouwens antwoord op de vraag gegeven wat men dan denkt dat een draver niet kan.

Ik denk dat je daar een goed punt mee hebt. De gemiddelde draverruiter, inclusief mezelf, is niet zo dressurwedstrijdgericht. Komt misschien ook door de poeha die een hoop mensen van die dressuur maken.
Er starten dus zowieso weinig dravers in de dressuur de kans dat ze dan ook nog door gaan tot de Z is dus ook veel kleiner. En ja, ik geef toe dat het echte verzamelde werk voor veel draver vanwege de stuwende i.p.v dragende achterhand moeilijker is. Daar komt bij dat de meeste dravers erg gevoelig zijn en een soort van spiegel voor hun berijder, niet iedereen kan en wil daarmee omgaan.
Enne, je hebt ook hele grote dravers hoor.

Ik snap trouwens niet dat er wordt door gehamerd over de echte dressuursport dat gaat de vraag totaal voorbij. Op topdressuurniveau kan een draver denk ik ook niet mee komen maar het gros van de dressuurrichting gefokte KWPN-ers ook niet.

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:21

Ja Jasmijn, dat is zeker erg kort door de bocht. Want....
Toen ik mijn draver kocht, was hij bijna 4. Ik kwam van manegepaarden af en dacht dat ik kon rijden. We weten allemaal dat je echt pas leert rijden met een jong paard. Dat heb ik geweten. Hij kon niks en ik kon zeg maar bijna niks. Samen zijn we doorgestoomd naar de M2. En dat ging echt heel snel. Van de L1 naar de M2 in 21 wedstrijden. Het is wel zo dat ik heel veel priveles heb genomen. Alles heb verslonden om het "wezen paard" te begrijpen.
Ik ben nu gestopt met wedstrijden puur en alleen om de vooroordelen. Mijn instructeur vind dat jammer, aangezien we nu trainen op het niveau van ZZ licht. Hoog genoeg????
Maar ik ben het beu. Je wordt op wedstrijden door sommige mede ruiters/amazones zo raar aangekeken. En geloof me, ik ken heel wat mensen en die weten allemaal dat ik een draver heb.
Dus ..... Wil je naar de Olypische Spelen, ga dan een paard bij Anky kopen. Neem wel een grote beurs mee. Wil je met minder genoegen nemen.....
Ik heb mijn draver niet gekocht omdat ik hoog in de dressuur wilde. Het was voor mij liefde op het eerste gezicht. Ik wilde een L proefje en een beetje springen. Maar het is ietwat uit de hand gelopen. Als je je paard begrijpt (lees draver) als je het geduld op kan brengen. De tijd neemt en je draver in zijn waarde laat, kun je met een draver heel hoog komen. Als je wedstrijden rijdt, moet je kunnen verliezen. Als je dat niet kan, moet je geen wedstrijden rijden. Je verliest vaker dan dat je wint. En dat is met een draver alleen maar meer.
Dat bedoel ik met je draver in zijn waarde te laten. Respecteer je draver en hij doet alles voor je. Maar wil je alleen maar alle wedstrijden winnen, ben je mijns inziens bezig om jezelf op de voorgrond te plaatsen. (mits het je werk is, dan moet je wel) Als je dan een keer verliest, geef je je paard de schuld, want "hij kan het toch" Maar hij doet ut niet.
Met een draver weet je dat hij het vaker niet dan wel doet. Dus leer te verliezen. En leer met het wezen paard om te gaan. Als je dat snapt, kun je zelfs met een shetlander ZZ zwaar rijden. Paarden zijn geen computer waar je op enter drukt en je proef komt er met een 85% uit.
Mensen met paarden? of Paardenmensen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 07:32

Er zijn er heel veel die stranden in de M1/M2 en dat heeft weinig te maken met draver/fjord/tinker....
Mijn dochter heeft een welsh-pony en heeft er anderhalfjaar over gedaan om de B door te komen, puur en alleen omdat de pony, mijn dochter, de combinatie rij en proeftechnisch flinke steken lieten vallen.
Had ik ook kunnen roepen dat juryleden vooroordelen hebben over vosjes... of omdat mijn dochter blont is of omdat het een mooie pony is of daarom de verwachtingen hoger en dat daarom de punten uitbleven.

Elke proef die je rijdt heeft maar 1 winnaar, hoe groter de groep hoe groter de concurentie, hoe groter de kans dat er 1 meerijdt die beter is dan jij...
Zekre moet je leren verliezen, maar af en toe heb ik het idee dat sommige 'verliezers' moeten leren kritischer naar hun zelf te kijken ipv de jury het op de kop te geven dat ze geen punten hebben gereden.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 07:43

*heeft niet t topic doorgelezen*
maar ik denk; Dat het wel moeilijker is veel moeilijker maar dat het niet onmogelijk is met de juiste training en als de draver niet of niet al te lang op de draf baan gecoursed heeft!. En eigenlijk vind ik dan ook dat daar juist waardering voor moet zijn als je met een draver lekker kan dressuren..

Nogmaals het ligt er denk ik aan hoe lang n paard gecoursed heeft op drafbaan en hoe handig desbetreffende ruiter/amazone is ..en hoe goed de wil van het paard is...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 08:47

Lusitana schreef:
Nee dat heeft te maken met voorkeur van de ruiters, niet met de geschiktheid van het ras.

En waar komt die voorkeur van ruiters vandaan dan denk je? Het gros van de ruiters kiest gewoon een paard dat geschikt is voor hetgeen de ruiter ermee wil. Een springruiter koopt ook geen fries. Dus de voorkeur van het gros van de ruiters heeft wel degelijk iets te maken met de geschiktheid van het ras.

Lusitana schreef:

Daar gaat het ook niet om. De vraag is of dravers geschikt zijn voor dressuurwedstrijden. Dat je er dressuur mee kan rijden (of iets wat er op lijkt) maakt ze nog niet per definitie geschikt voor dressuurWEDSTRIJDEN. Bij wedstrijden komt namelijk OOK het competitie element kijken. Dan gaat het er mede om wie de beste is. Je wordt beoordeeld als COMBINATIE en dus is de kwaliteit van je paard ook erg belangerijk. Vergeleken met een goed bewegende warmbloed valt een draver vaak gewoon in het niet (overigens net als brakke kwpn-ers in het niet vallen bij een goed bewegende).

Lusitana schreef:
Maar de ruiters die zo´n paard hebben kiezen niet voor wedstrijddressuur.

Dat is prima, maar daar gaat het niet om in DIT topic. Hier gaat het namelijk WEL over wedstrijddressuur en over mensen die KIEZEN voor wedstrijden.

Het gaat niet om mensen die al een draver hebben en later eens besluiten aan een wedstrijdje mee te doen. Als je als ruiter van plan bent dressuurwedstrijden te gaan rijden en je moet nog een paard kopen dan is een draver gewoon niet de beste keuze. DAT is mijn punt. Waarom is het zo moeilijk te accepteren dat niet ieder paard of ieder ras dezelfde kwaliteiten heeft. Met mijn dressuurpaard kan ik ook met hangen en wurgen een parcours rondkomen, maar ik doe hem er geen plezier mee. En als hij er geen plezier in heeft, heb ik het ook niet. De een blinkt meer uit in het een en de ander in de ander. En ik denk dat je een paard meer plezier doet door hem ergens voor in te zetten waarin hij uitblinkt. Dat is net als bij mensen; die doen ook het liefst iets waar ze goed in zijn.

Hippie schreef:
Ik ben nu gestopt met wedstrijden puur en alleen om de vooroordelen. Mijn instructeur vind dat jammer, aangezien we nu trainen op het niveau van ZZ licht. Hoog genoeg????

Niks vooroordelen, als jij correct rijdt en laat zien wat er gevraagd wordt krijg je heus je punten wel. Jouw instructeur kan zoveel zeggen, maar feit is dat je gewoon niet verder kwam dan de M2. Zoals ik in het begin van dit topic al zei; ik ken dus iemand die met een draver Z2 reed. Die moest het gewoon hebben van heel correct rijden, en dan kreeg ze haar punten. Maar in een deelnemersveld met knappe goedgereden warmbloenden eindigde ze nooit bovenaan. Maar nogmaals; het feit dat 1 iemand Z2 rijdt met een draver, maar het ras nog niet GESCHIKT voor dressuur. Dat wil niet zeggen dat het ONMOGELIJK is, andere rassen zijn gewoon geschikter.

Dat gezeur over vooroordelen is gewoon een slap excuus voor een tekort aan capaciteiten van in de meeste gevallen de ruiter en in sommige gevallen het paard.

Hippie schreef:
Maar wil je alleen maar alle wedstrijden winnen, ben je mijns inziens bezig om jezelf op de voorgrond te plaatsen.

Of je hebt gewoon een gezonde wedstrijdmentaliteit, bent bereid kritisch naar jezelf te kijken, kunt goed met kritiek omgaan (en er wat mee doen) en je bent bereid om door te zetten. Denk je nou echt dat er mensen zijn die denken: oh, ik heb de afgelopen 3 wedstrijden prijzen gewonnen, dus laat ik deze wedstrijd maar eens als een natte krant rijden zodat ik een keer niet in de prijzen zit. Want stel je voor dat men gaat denken dat ik mezelf alleen maar op de voorgrond wil plaatsen????

Er is niks mis met willen winnen. Willen winnen is ook: geld investeren in goede instructie, zorgen dat je paard zich helemaal top voelt, de tijd nemen om in je training alles goed voor elkaar te krijgen (en dus periodes geen wedstrijden te starten) etc.

Als je regelmatig in de prijzen zit is dat gewoon een teken dat je op de goede weg bent.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:03

Alane schreef:
hoeveel draverruiters, fjorden-, haflingers, tinkers geef ze een naam ruiters, hebben daadwerkelijk te horen gekregen of op hun protocol staan dat de punten komen door het ras/soort/afstamming ?
Ik heb nu 1 keer aan de hand van een uitslag durven concluderen dat een jurylid schijnbaar vosjes achterstelde, MAAR dit was een finale met 3 juryleden, waarvan er 2 het roerend met elkaar eens waren (punten verschil van 40 punten was geen uitzondering) MAAR dit was mijn onbevestigde conclussie.

Nog nooit.
Sterker nog, áls er iets extra's op mijn protocollen staat is het ofwel dat ik een enorm aansprekende pony heb of dat we een leuke combinatie zijn Lachen

Ik denk dat de rasnaam Draver de meeste vooroordelen opwekt.
Je hebt op de renbaan dravers en renpaarden. Stopt een renpaard met koersen op de baan wordt deze gewoon weer een Engels Volbloed of een Arabier, stopt een draver blijft deze Draver heten en ik denk dat daar dus onder andere het probleem ligt, want denk jij als iemand verteld dat hij of zij een Engels Volbloed rijd of een Arabier aan de renbaan? Don't think so!
Rijd iemand een Draver? "Kannie dan wel galopperen?"

En ik ben er heel eerlijk in, ik zie vaak genoeg Dravers voorbij komen waarvan ik denk, nouja, als baasje en paard maar gelukkig zijn Scheve mond
Maar, dat is niet alleen bij Dravers zo, ook bij andere rassen, het is alleen zo jammer dat "Dravermensen" meteen zo in de verdediging schieten en zichzelf benadeeld voelen, daardoor maak je de vooroordelen (onbewust) alleen maar erger en bevestig je ze grotendeels Lachen

@ Hippie: Cool

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:27

jasmijn78 je trekt mijn quotes uit het verband. Men wees op het feit dat er weinig dravers hoog eindigen, dat komt omdat er weinig dravers in de wedstrijdsport zijn. Dat wil op zich niet zeggen dat ze niet geschikt zijn, dat is een afschuwelijk voor oordeel waar ze waarschijnlijk niet meer vanaf komen tot de nederlandse dressuurdictators Anky of Sjef een keer zeggen dat ze geschikt zijn. Ik kan niet geloven hoe bekrompen er door sommige mensen gedacht wordt.
Geschikt voor wedstrijddressuur is elk paard, maar niet elke ruiter heeft de juiste menatliteit. Daar heb je veel meer mee te maken dan met vooroordelen van de jury (wat uiteindelijk de vraag was). De vooroordelen komen van andere ruiters. Lees eens wat je juryleden schrijven!!!!!!!!

Ga eens in andere landen kijken, waar ze te maken hebben met wat ze noemen OTT´s of the track Thoroughbreds, oftewel renpaarden die niet meer rennen, een vergelijkbare situatie.

Als je het makkelijk wilt hebben en je eigen glorie boven dat van het paard zet, kies je voor een paard waarvan men denkt dat het een dressuursucces kan worden.

Als je paardrijden en dresuur serieus neemt, kijk je niet naar het ras.

En de jury beoordeeld de proef, niet het ras.

Oorsprinkelijke vragen:
Citaat:
Mensen die met een draver starten.

Hebben juryleden vaak een vooroordeel over dravers, of zijn ze echt niet geschikt voor de dressuursport?

Als je de antwoorden leest van die met een draver starten en die van de juryleden, krijg je een heel ander antwoord als die van de mensen (zonder dravers) die inderdaad dat walgelijke vooroordeel hebben.
Ik zou me van de laatsten niet zoveel aantrekken. Het zou mijn persoonlijk alleen maar meer motiveren om me te bewijzen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:50

Lusitana schreef:
Als je het makkelijk wilt hebben en je eigen glorie boven dat van het paard zet, kies je voor een paard waarvan men denkt dat het een dressuursucces kan worden.

Als je paardrijden en dresuur serieus neemt, kijk je niet naar het ras.

Dan zijn wij het duidelijk niet met elkaar eens.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:55

Ik ben het in deze ook met Jasmijn eens.
Ik vind de uitspraak die zij quote van Lusitana ook een beetje bout en ben het er totaal niet mee eens. Juist als je serieus met deze sport bezig bent, zoek je een paard doet dat kan voldoen aan je eisen. Wat voor ras dat is, maakt an sich niet uit, je moet naar het individuele paard kijken. Maar het lijkt mij duidelijk dat er gemiddeld meer geschikte dressuurpaarden voortkomen uit het fokbeleid van bijv. het KWPN, dan van dravers, simpelweg omdat de doelen anders gericht zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:13

Lusitana schreef:
Het zou mijn persoonlijk alleen maar meer motiveren om me te bewijzen.

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen: als jij je zo graag wil bewijzen, dan ga je toch ook voor de glorie en de erkenning??? Lekker hypocriet; Als je jezelf met een dressuurpaard wil bewijzen ben je niet goed bezig, kun je niet rijden en heb je geen mentaliteit, maar als je je met een draver wil bewijzen, dan ben je heel nobel bezig, heb je de juiste mentaliteit en kun je goed rijden? Wat een onzin!!!

De stelling dat ieder paard geschikt is voor dressuur is kortzichtig en bovendien egoistisch. Met die stelling ontken je namelijk dat paarden individuen zijn met hun eigen talenten, minpunten en karakter. Dan zie je een paard slechts als middel en niet als partner waarmee je een combinatie vormt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:55

even een 'feitenrijtje', om te kijken of we het allemaal over hetzelfde hebben.
een draver kan galoperen, draven en stappen.
een draver kan een dressuurproef lopen
een draver kan wel de Z halen
niet alle dravers hebben die gangen die een jury wil zien tijdens een proef
niet alle dravers laten zich dusdanig rijden dat ze het gevraagde ook voldoende kunnen tonen.
niet alle dravers kunnen de Z halen.
Ik heb ook een draver gehad... schat van een dier, super braaf, favo kleur Tong uitsteken Maar totaal ongeschikt voor de dressuur, lees= wedstrijdambities.
Mijn dochter, tja rijdt zelf niet (meer), heeft ontzettend veel doorzettingsvermogen en is letterlijk van onder naar boven geklommen door hard trainen, hard werken en doorzettingsvermogen.. met onze ex-draver had ze nog onderaan gestaan. En NIET wegens vooroordelen maar beperkingen die dat 'ras' met zich meebrengt.
Ze zijn er niet voor gefokt om hun lichaam zo te gebruiken als ze dat zouden moeten in de dressuur.

maaike13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:59

Er bestaat geen EX-DRAVER

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:01

maaike13 schreef:
Er bestaat geen EX-DRAVER

jawel hoor Ja mijn voormalig paard = mijn ex-paard Haha!
dus die draver die niet meer in mijn eigendom is, is mijn EX-draver, had ook ex-paard kunnen staan.