Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saika

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:14

Ik ben nog nooit een jury tegengekomen die mij met mijn fjord minder beoordeeld heeft dan iemand met een warmbloedpaard. Tot op heden ben ik door alle klassen heengevlogen en heel veel in de prijzen gereden. Ook in de M1 gaat het heel erg goed. Afgelopen weekend had ik als enige een WP tussen de paarden. Het is gewoon een kwestie van goed rijden en je paard voor elkaar hebben. Ongeacht het ras waar je mee de ring in gaat. Ik ben van mening dat er binnen elk ras paarden zijn die meer of minder geschikt zijn voor de dressuursport. Of het nu een warmbloed of een koudbloed is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:32

Fitzroy schreef:
Grrr, dit is 1 van de redenen waardoor ik juist meer een hekel krijg aan koudbloedruiters, ze denken altijd maar dat ze achtergesteld worden.

Fitzroy maak je geen zorgen, ik heb zelf een koudbloed en heb er ook een hekel aan als mensen dit roepen.
De jury houdt niet van haflingers/fjorden/tinkers/vossen/schimmels/bonte/appaloosa's/shetlanders *

*doorhalen wat niet van toepassing is Haha!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:24

Inderdaad Charos, dat vind ik ook. Ontzettend irritant.

Zelf rijdt ik een KWPNner, en een Shire (allebei nog niet op wedstrijden gereden hoor, maar toch Knipoog ). De KWPNner is zelf ''al'' L1 geklasseerd geweest, is 12 jaar, en heeft natuurlijk veel voordeel in zijn sportpaardbouw- en gangen.

De shire is 4, nog geen jaar onder het zadel, heeft natuurlijk een 'lompe' bouw, geen spetterende gangen, en heeft dan ook nog eens de pech dat hij door mij doorgereden wordt haha (en dat is niet raar bedoelt, maar ik bén gewoon geen Z2-ruiter ofzo, en zal hem dus veel minder goed kunnen doorrijden dan degene waar de KWPNner door is in- en doorgereden).

Maar toch vind ik het veel makkelijker om de shire te rijden dan de kwpnner. En ik denk zelfs, dat als ik echt heel hard mijn best doe, en écht goed les neem en veel ervoor doe, ik met de shire hoger zou kunnen komen dan met de KWPNner. Tong uitsteken

Niet dat het echt mijn ambitie is om met 1 van deze twee zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te komen oid, maar ik denk dat ik (zeker over een jaar ofzo) meer dressuurkansen heb met de shire dan met de KWPNner, als de jury's meewerken dan Knipoog

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 09:45

Charos schreef:
Fitzroy schreef:
Grrr, dit is 1 van de redenen waardoor ik juist meer een hekel krijg aan koudbloedruiters, ze denken altijd maar dat ze achtergesteld worden.

Fitzroy maak je geen zorgen, ik heb zelf een koudbloed en heb er ook een hekel aan als mensen dit roepen.
De jury houdt niet van haflingers/fjorden/tinkers/vossen/schimmels/bonte/appaloosa's/shetlanders *

*doorhalen wat niet van toepassing is Haha!

Ik denk niet dat ik achtergesteld wordt hoor Haha! vraag alleen wat de jury van een koudbloed víndt....niks achterstelling ofzo Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Aranel op 25-11-06 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:59

Hebben jullie ooit van de Tinkerhengst Boris gehoord?Zoek maar eens op in google die loopt Z mooi beestje,ken ook genoeg Friezen die Z1 en Z2 lopen en een Fjord in het Z2,zelf ben ik een Z1 ruiter met een kwpn'r maar vindt het toch leuk om te zien hoe de koudbloeds het doen en ja ben ook jury maar kijk puur naar de prestatie's die weggezet worden in de ring en niet naar het ras,of kleur!
Wanneer een koudbloed een goede proef wegzet kan ik daar netzo goed van genieten dan van een kwpn'r dus van mij geen vooroordelen! Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:24

Ik ben zo iemand met een koudbloed in de ring, we waren binnen 5 wedstrijden L1, helaas hebben we al een tijd ( 3 jaar)niet kunnen starten, maar morgen hebben we weer een wedstrijd! de meeste juryleden zijn positief, en die enkeling? ach...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 10:28

Ik heb vandaag weer wedstrijd met mn hafjee Lachen
Ben benieuwd hoe het gaat, de laatste tijd is haar maag en ontlasting niet helemaal in orde... hoop niet dat t het rijden beinvloed

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:29

Ik snap eigenlijk niet waarom bijna iedereen vind dat een tinker of haflinger of wat dan ook niet echt in de ring hoort.. Een paard is een paard.. Ik vind dat alle paarden in de Z kunnen komen.. Of het nou een kwpn is... of een Tinker.. Ik vind het allebei hartstikke leuk Lachen

9moonlight9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:32

Flying_Angel schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom bijna iedereen vind dat een tinker of haflinger of wat dan ook niet echt in de ring hoort.. Een paard is een paard.. Ik vind dat alle paarden in de Z kunnen komen.. Of het nou een kwpn is... of een Tinker.. Ik vind het allebei hartstikke leuk Lachen

Ja daar ben ik het mee eens, wel is het meestal zo dat de koudbloed paarden meer moeite hebben met het uitvoeren van somige oefeningen. (verbeter me aub als ik totaal fout zit)

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:35

9moonlight9 schreef:
Flying_Angel schreef:

Ja daar ben ik het mee eens, wel is het meestal zo dat de koudbloed paarden meer moeite hebben met het uitvoeren van somige oefeningen. (verbeter me aub als ik totaal fout zit)

Ja dat kan wel zo zijn.. En dat is misschien ook wel zo.. Maar ook niet elke kwpn vind alles makkelijk.. De prestatie ligt gewoon aan het paard zelf.. Ik bedoel een KWPN kan niet verder tot B komen.. Maar dat kan ook met een tinker gebeuren.. Het ligt gewoon aan het paard zelf

9moonlight9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:38

Ja dat is ook wel weer zo. Nou maakt het mij niks uit waar ik op rij want ik vind alle paarden perfect. Maar ik ben een manege ruiter dus heb zoiezo niet veel te kiezen.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:41

Ik ben zelf ook een manege ruiter.. en ik houd van alle rassen.. Groot of klein ( klein zal niet zo meer gaan ) ik ben vrij lang..
Maar ontopic
Ieder paard is gelijk.. En ieder paard heeft evenveel recht en verdiend allemaal een gelijke kans..
Jury die minpuntjes geven omdat het een Fjord is.. Ik vind dat dus echt niet kunnen

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 07:52

Ik ben nog nooit echt lager gejureerd tot zaterdag! Het ging zo netjes maar ik had een meneer ( zet de naam hier maar niet bij ) en die wil geen friezen/haflingers/fjorden in de baan zien. Toch nog 175 pnt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:26

vaak worden je punten er wel op afgerekend. ook als je met een pony rijd bij de paarden(en dit meen ik serieus) als ik een volte rij volledig rond netjes stelling netjes aan de teugel mooi tempo zit er netjes op en ik krijg er een 5 voor dan kan je mij het neit wijs maken dat het aan mezelf ligt. ook stond er onderaan koop eens een paard. ook een vriendin rijd met pony krijgt ook lagere punten terwijl ze een hele nette proef rijd. koudbloeden zijn juist leuk om in de ring te zien wat afwisseling.wou eerst ook emt een belse knol gaan starten alleen die stond te ver weg. is toch juist leuk als je die in het z ziet(en ja er zijn er die z lopen)'
vind dat ze moeten beoordelen op de onderwerpen nie top het ras,kleur, grote.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:34

ikke20 schreef:
als ik een volte rij volledig rond netjes stelling netjes aan de teugel mooi tempo zit er netjes op en ik krijg er een 5 voor dan kan je mij het neit wijs maken dat het aan mezelf ligt.

Ik denk dat jij de juiste instelling hebt en heeeel ver gaat komen Vork

ikke20 schreef:
wou eerst ook emt een belse knol gaan starten alleen die stond te ver weg. is toch juist leuk als je die in het z ziet(en ja er zijn er die z lopen)'

Waar??? Laat zien!!! Daar ben ik wel heel benieuwd naar; een Bels in het Z. Heb je foto's/filmpjes? (oprechte interesse hoor Haha! )

assiejlover schreef:
Het ging zo netjes maar ik had een meneer ( zet de naam hier maar niet bij ) en die wil geen friezen/haflingers/fjorden in de baan zien.

Waaruit concludeer jij dat die meneer niet van friezen/haflingers/fjorden houdt? Heeft hij dat tegen jou gezegd? Stond dat op je coupon? Heb je met hem daarover gepraat?

Flying_Angel schreef:
En ieder paard heeft evenveel recht en verdiend allemaal een gelijke kans.

Die krijgen ze doorgaans ook wel hoor Haha! Alleen niet ieder paard (en iedere ruiter) is even goed. Sigaar

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:41

Dan kunnen we zeggen dat Haflingers zeer zeker wel in de ring thuishoren, want het zijn warmbloeden. Clown
Die discussie is voorbij. Haha!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 15:55

Haflingers zijn koudbloeden Whoosh!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:01

Ze zijn ontstaan uit inheemse Tiroolse rassen en een Arabier. Het zijn warmbloeden. Aangezien er bij het begin van de fok arabieren zijn gebruikt (volbloeden) gekruist met inheemse rassen (naar alle waarschijnlijk koudbloeden) en daar is een warmbloed hengst uit gekomen, Folie en daar zijn ze verder mee gaan fokken.

Het zijn warmbloeden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:56

Roane schreef:
Ze zijn ontstaan uit inheemse Tiroolse rassen en een Arabier. Het zijn warmbloeden. Aangezien er bij het begin van de fok arabieren zijn gebruikt (volbloeden) gekruist met inheemse rassen (naar alle waarschijnlijk koudbloeden) en daar is een warmbloed hengst uit gekomen, Folie en daar zijn ze verder mee gaan fokken.

Volgens mij is het dan een lauwbloed Haha! Clown

Wat voor bloed je het ook noemt, de doorsnee haflinger is vrij fors gebouwd en dat kan afhankelijk van de mate een beperking zijn in de dressuur. Overigens zie je wel dat de haflingers steeds luxer en rijtypischer gefokt worden en dat de haflingers die het goed doen in de dressuur meestal van het modernere/luxere type zijn.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 21-12-06 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:58

jasmijn78 schreef:
Roane schreef:

Vind ik ook wel een mooie term eigenlijk Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 00:02

jasmijn78 schreef:
Roane schreef:

Wat voor bloed je het ook noemt, de doorsnee haflinger is vrij fors gebouwd en dat kan afhankelijk van de mate een beperking zijn in de dressuur. Overigens zie je wel dat de haflingers steeds luxer en rijtypischer gefokt worden en dat de haflingers die het goed doen in de dressuur meestal van het modernere/luxere type zijn.

Net zo als een moderne KWPN-er rijtypischer is dan een Groninger. Maar die Groninger is toch echt ook een warmbloed Bloos

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:35

Of het theoretisch nu om een warm- of een koudbloed gaat, hoe grover/gedrongener het paard gebouwd is hoe meer hinder je daarvan kunt ondervinden in de dressuur.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:04

Maar dat geeft veel ruiters natuurlijk wel de kans om hun paard of de jury de schuld te geven, ook al rijden ze op een warmbloed Haha! Haha! Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:44

Het ging mij even niet om het gegeven of Haflingers beter dressuur konden huppelen of niet, alleen om het feit dat mijn geliefde Haflinger een koudbloed werd genoemd. Haha!

Haflingers vind ik wel mooi n de dressuur, mits ze dan echt dressuurmatig gereden zijn. Gewoon een wedstrijdje met een Haflinger; ik zou je raar aankijken.
Daarvoor zijn ze niet echt geschikt, als je verder je best er niet voor doet.
Maar echt M en Z Haffers, daar ben ik helemaal lyrisch op, geweldig vind ik dat.

Maarja, echte koudbloeden (en dan denk ik aan Belgen, Nederlanders aka Zeeuwen, Shires, Clydesdales, Vladimirs) die vind ik er niet in thuishoren. Nagelbijten / Gniffelen
Don't shoot the messenger...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:17

*Shooting the messager*

Geef me nou 'ns 1 goede reden waarom een shire niet in de ring thuishoort?
Als je nou een echte 'lompe' (shire, bels, clydesdale) koudbloed hebt, die wel ruime gangen heeft, goed kan schakelen, in balans is, wat zijgangetjes kan, wat zou dan de reden zijn om niet te starten?