als instructeur op paard lesklant?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bettine

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:13

Mijn instructeur klimt ook wel eens op Tommie, maar enkel als het voor mij wat gevaarlijk wordt, hij is dan toch handiger dan ik, en kan dan mijn paard er net iets verder en handiger doorheen rijden dan ik.
Uiteindelijk zal ik het toch zelf moeten doen, maar soms is het voor een instructeur ook fijn om er zelf eens op te klimmen, dat kan ook tot nieuwe inzichten leiden.

Maar ik zou het niet prettig vinden als hij er te vaak op zou stappen, de problemen zal ik toch ook zelf op moeten leren lossen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:36

trisca schreef:
ik doe het graag om mensen te laten voelen wat ik bedoel. Ook kan ik zeggen hoe ik hun paard rij en kunnen zij zien hoe hij reageerd. Mijn ervaring is dat mensen dan veel sneller het gevoel krijgen waar ze heen moeten. Bovendien hebben ze direct 100% vertrouwen erin dat het paard het kan en mijn manier van oplossen helpt. Je hebt daarna dus 200% inzet.( inderdaad, dan weten ze dat het ook aan hun kan liggen en niet altijd aan het paard ligt)

Ook paarden die moeilijk zijn of twijfelende ruiters kan je zo net even dat zetje geven..

Mooi verwoord. Ik doe dat ook.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:52

Ik probeer er alleen wel rekening mee te houden dat door te laten zien dat het paard het echt wel kan je bij sommige mensen het zelfvertrouwen wel een deuk kunt geven.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:22

Katja schreef:
Ik probeer er alleen wel rekening mee te houden dat door te laten zien dat het paard het echt wel kan je bij sommige mensen het zelfvertrouwen wel een deuk kunt geven.

Dat is vaak alleen als je het op die manier laat zien. Zo van: "zie je wel dat ie het kan" dat gebeurt ook vaak bij ruiters die wat minder ruitergevoel hebben. Juist bij die mensen stap ik zeker niet op hun paard. Ik stap alleen op om de ruiter te helpen nooit om het paard te verbeteren.
Bij beginners zou ik dus ook nooit opstappen. Ik laat alleen zien wat de ruiter ook zelf uit het paard zou kunnen krijgen. Ik ga (als ik dat al zou kunnen) geen pirouette laten zien aan iemand die daar nog niet aan toe is. Stel het loopt op een punt niet helemaal zoals ik het zou verwachten van ruiter en paard dan snap ik iets niet. Dan wil ik even voelen en stap ik op. (eerst natuurlijk even vragen of ze het goed vinden maar daar heb ik nog nooit iemand op nee horen zeggen.) soms pak ik een paard dan even door omdat ie loopt te drammen maar daarna altijd weer de ruiter er op die het zelf mag gaan doen onder de begeleiding die ik dan wel kan geven omdat ik het verzet van het paard heb kunnen voelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:26

Hmm nou ik hoop toch dat de ruiters dan juist gemotiveerder worden en juist gedrevener om dat ook ooit uit hun paard te kunnen rijden.

Dan mis je wel wat mentaliteit als je daardoor je zelfvertrouwen een deuk laat krijgen vind ik. Het motiveerde mij juist enorm, werd ik soms echt beetje boos op mezelf waarom het mij niet lukt en dan ging ik enorm goed oefenen in weer en wind om beter te worden.

Moeten ze goed hun best doen om dat ook te kunnen. Niet zo zielig doen, hup.... Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:41

ik zou het net leuk vinden moest er eens iemand opkruipen die het er "even" uit rijd Haha!

ikzelf ben pas een beginneling, rij pas 7 jaar, waarvan 6 op de manege (bijna meer dan een jaar stilgestaan wegens angst om te rijden,dus verder dan wat stap^draf en galop raakte ik niet)
en anderhalf jaar bij verzorgpaarden.
het paard dat ik nu rij is een koudbloed, maar pikt alles goed op. Alleen denk ik nu dat ik ongeveer aan het einde ben van haar mogelijkheden, of ben daar toch voor bang.
momenteel krijg ik er niks meer uit (mss dat er wel nog verbetering komt, wie weet)
maar nu zou ik het fijn vinden als er eens iemadn opkruipt, en eens kijkt wat ze echt kan.
Dan zou het voor mij een stimulans zijn om daar naar toe te werken...

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 05:47

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 07:39

Offtopic over dat stukje:

Wat een gave bok! Cool *zwijmel*

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 07:54

ja erg he!! Pff knap dier!!!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 07:57

ik heb mijn instructrice zelf gevraagd om er eens op te kruipen omdat ik helemaal vast zit.
mijn ruitergevoel is niet zo denderend en heb vaak het gevoel dat ik voor jan doedel op zijn rug zit.

van de week heeft ze op willem gereden en toen liep hij lekker relaxed en voorwaarts, ondertussen heeft ze bij alles wat ze deed gezegd wat de bedoeling was en of ik verschil zag. zo kreeg ik wel een beetje een idee van hoe en wat...

maar nog steedsheb ik het niet echt door... paard rijden is moeilijk Haha! denk datik het beste een keer kan filmen als ik les krijg en kan filmen als ik gewoon op mezelf rij.. om te zien of ik het alleen ook door heb Haha!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:59

ik vind het wel prettig als mijn instructrice er eens op kruipt, ik denk dat je wanneer je weet hoe het paard aanvoeld beter kunt inspelen op de problemen en je beeld vanaf de grond beter wordt. ooit voelt het zo ontzettend anders dan hoe het eruit ziet.

een instructeur hoeft mijn paard niet zo te rijden dat ik kan zien wat hij kan en ik zou wanneer het niet goed gaat hem ook niet laten rijden, puur omdat ik vind dat ik er zelf uit moet zien te komen met hulp vanaf de grond.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:10

Mijn instructrice is één keer op mijn paard geklommen ..
Hij was toen zó lastig, en wilde niet recht langs een stuk van de bak lopen ..
Wat ik ook deed, het werkte niet ..
Wat ze ook zei, het werkte niet ..
Ze is er toen even opgeklommen ..
Zelf langsgereden zoals ik het ook moest doen, maar dat hielp niet ..
Ze heeft toen een andere techniek gebruikt .. En dat werkte wel ..
Ze is weer afgestapt, alles aan mij uitgelegd en ben zelf doorgereden ..

Ze is dus niet opgestapt omdat ik ergens vastzat, maar omdat we er niet uitkwamen op die manier ..
Door op te stappen voelde ze hoe mijn paard in elkaar zat en kon ze dus vanaf de grond mij beter helpen om het probleem op te lossen ..

Ik wilde toen ook graag dat ze er even op zou stappen, zodat ze zelf kon voelen hoe hij precies reageert bij een bepaalde hulp ..
Sinds ze er 1 keer opgeweest is, weet ze hoe hij reageert en kan ze me veel beter helpen Lachen

Ik ben er dus wel voor als je instructeur erop klimt om het paard aante voelen, waardoor ze je daarna beter kunnen helpen, maar niet om erop te klimmen, het paard door een moeilijk probleem heen te rijden en vervolgens aan je terug geven van: zo hij is weer "gemaakt"..

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:51

Knuppel - hoenderhok

Met verbazing lees ik over al die 'eropkruipende' instructeurs. In heel veel gevallen is het voor de instructeur niet meer en niet minder dan een ego-oppoetsende activiteit. Het paard kent je niet, die laat zich door een vreemde met andere hulpen dan gewend, snel inpakken. Zet er iets meer druk op dan de ruiter zelf en voíla, kijk, zó moet het!
Het is pas echt knap als ze jouw paard een week lang beter kunnen rijden dan jij dat kunt.

Ik ken instructeurs die precies weten op welke paarden ze wel en niet gaan zitten om het 'even beter' te gaan doen, dit omdat ze de zelfkennis hebben dat ze dat hete paard niet kunnen rijden, maar die luie wel een beetje peper kunnen geven...

Citaat:

Maar je voelt wel even goed wat je instructeur bedoelt als hij je paard heeft gereden!

Als hij het je echt wil laten voelen, mag je op zijn paard!

Enneh: als je er nou net ietsje meer druk op zet... Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:09

kataklopje schreef:
Het is pas echt knap als ze jouw paard een week lang beter kunnen rijden dan jij dat kunt.

En ook dat gebeurd wel eens, tijdens vakanties ofzo, daar wordt zo´n paard alleen maar fijner en beter van. Als de lesklant terugkomt van vakantie denkt ze dat het een ander paard is. Haha!

Zou niet goed zijn als ie niet van elke keer rijden fijner werd, doe je toch iets verkeerd.

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:17

Suzanne F. schreef:
Zou niet goed zijn als ie niet van elke keer rijden fijner werd, doe je toch iets verkeerd.

Het is ook fijn als ze gewoon van je les elke keer fijner worden Haha!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:31

kataklopje schreef:
Knuppel - hoenderhok

Met verbazing lees ik over al die 'eropkruipende' instructeurs. In heel veel gevallen is het voor de instructeur niet meer en niet minder dan een ego-oppoetsende activiteit.

Meen je dit echt? Of ben ik gewoon blond?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:36

@ katakllopje.......... ik ben inderdaad van de week op een paard geklommen omdat ik het dier gewoon heel gaaf vind, ik vind het dier zoooo best opgedroogd en wilde even voelen hoe het onder het zadel aanvoelde.

Maar als ik op een dier van een lesklant ga moet je niet denken dat ik het makkelijk heb hoor....... dan moet ik dus echt werken voor mijn centjes, soms met levensgevaarlijke capriolen erbij.......... ik ga er niet voor mijn ego opzitten, maar wel voor mijn lesklant

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:00

Even knippen en plakken Knipoog
kataklopje schreef:
Met verbazing lees ik over al die 'eropkruipende' instructeurs. In heel veel gevallen is het voor de instructeur niet meer en niet minder dan een ego-oppoetsende activiteit. Het paard kent je niet, die laat zich door een vreemde met andere hulpen dan gewend, snel inpakken. Zet er iets meer druk op dan de ruiter zelf en voíla, kijk, zó moet het!

Ik vind het "erop kruipen" van instructeurs erg prettig en wel om meerdere redenen:
- mijn paard het echt wel begrijpt, maar ik niet (maakt mij alleen maar gemotiveerder om dat ook te kunnen)
- dat het niet volledig aan mij ligt, als iets niet helemaal lukt (pff, gelukkig kunnen zij ook niet alles, stuk frustratie weer weg en ik rijd daarna weer een stuk gemakkelijker weg waardoor het vaak opeens wel lukt)
- twijfelen of mijn paard die "druk" wel accepteert en omdat ik twijfel vervelend doet, als instructie erop klimt en dat doet zonder dat het paard echt protesteert, tilt het mij over een denkbeeldige drempel heen
- als je even blijft hangen op een dood punt, instructie rijdt het paard een keer of een paar keer en is dan fijn na te rijden, zodat ik weet waar ik naartoe kan/moet werken
- om te voelen of het plaatje klopt met het gevoel (ik ben zo'n zeikerd die dan weer dat en dat en dat voelt, maar door een gebrek aan ervaring niet goed kan interpreteren wat maar een beetje is en even van mij af moet zetten of waar ik op dat moment echt aan moet gaan werken)
- en omdat ik het af en toe ook leuk vind om te zien hoe mijn paard onder het zadel loopt (ook bij een ander)

Citaat:
Als hij het je echt wil laten voelen, mag je op zijn paard!

En ja ook dat heb ik meerdere malen (ook bij verschillende instructeurs) mogen ervaren!
Volgende week mag ik weer Haha!...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:08

kataklopje schreef:

Ik heb liever een paard een week lang te rijden dan even een paar minuten omdat je in die week een stuk meer bereikt. Juist als je even op een paard stapt zoek je snel de problemen op om die even te voelen en eventueel te verbeteren. Vaak gaat zo'n paard op dat moment juist niet beter lopen omdat je hem het leven nogal zuur maakt. Wel is hij dan vaak beter te rijden door de eigenaar daarna.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:02

Katja schreef:
kataklopje schreef:

Ik heb liever een paard een week lang te rijden dan even een paar minuten omdat je in die week een stuk meer bereikt. Juist als je even op een paard stapt zoek je snel de problemen op om die even te voelen en eventueel te verbeteren. Vaak gaat zo'n paard op dat moment juist niet beter lopen omdat je hem het leven nogal zuur maakt. Wel is hij dan vaak beter te rijden door de eigenaar daarna.

Mee eens. Vaak krijg je veel gestribbel.

Daarbij wil ik zeggen dat ik ook weleens op paarden ben gestapt waar de lesklant bang voor is, die paarden zijn dus alles behalve braaf en betrouwbaar, vooral als er dan iemand opstapt waarbij ze hun zin dit keer niet krijgen. Dit doe ik niet voor mn eigen ego maar om de lesklant te helpen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:16

tuurlijk liever een week, wat denken wij als instructeurs nou voor elkaar te krijgen in die 10 minuten..... we lossen het probleem op dat moment wel even op, maar niet structureel...... daar heb je langer voor nodig

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:17

KiWiKo schreef:
tuurlijk liever een week, wat denken wij als instructeurs nou voor elkaar te krijgen in die 10 minuten..... we lossen het probleem op dat moment wel even op, maar niet structureel...... daar heb je langer voor nodig

Ik stap niet op om een probleem op te lossen. Ik wil het probleem aanvoelen. Kijken waar het verzet zit en dan kan ik de ruiter/amazone helpen dit op te lossen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:20

als je als instructeur opstapt om het probleem aan te voelen, ben je automatisch al bezig het op te lossen Haha! althans ik Haha! omdat je het probleem opzoekt en ermee dealt. als ik op een paard stap dan moet het weer goed zijn als ik afstap........ misschien een karakterflow van mij

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 21:30

Ik vind het prima dat mijn instructrice op mijn pony gaat, ze doet het goed voor ik kan zien wat ze doet en daarna kan ik voelen hoe het hoort te voelen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:41

Mijn "instructrice" rijd 1 van mijn paarden fulltime voor de sport, mijn andere paard rijd bij haar mee in de clubles, gereden door mijn vriendin. Tot nu toe heeft ze daar maar 1x op gezeten, net als wat oosterhoff zegt, om het "probleem" aan te voelen, niet om het er "even" uit te rijden. Ik heb haar zelden op een paard van een lesklant zien rijden, ze doet dit alleen om een paard door te rijden tijdens zwangerschapsverlof van de ruiter etc. Of zoals in mijn geval vanwege rugklachten. In het begin dacht ik wel eens dat ze dit niet deed omdat ze aan verschillende type paarden les geeft en haar dit niet lag of dat ze het niet geheel zag zitten. Maar niets is minder waar, ze zegt zelf ook altijd, ik ben er om les te geven en het de ruiter zelf te laten oplossen. Als het een ruiter niet lukt doe ik iets verkeerd... Bloos