Waarom en wanneer een verliespunt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re: Waarom en wanneer een verliespunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:47

jasmijn78 schreef:
Zo'n 8-jarig meisje die slordig rijdt en een verliespunt krijgt leert van zo'n tegenslag.

Nagelbijten / Gniffelen

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 08:54

Goh Jasmijn, ik vind jou wel heel erg kort door de bocht....
Heb je zelf kinderen? Dan vraag ik me af als jou kind dit overkomt gewoon zegt: Ach je moet niet zeuren, daar wordt je hard van!
Ik vind jou instelling niet helemaal de juiste... en als ik jou zo hoor kan er nergens over gediscusieerd worden. Moet je alles maar nemen hoe het komt en gebeurd? Denk het niet. Ik heb nu in de praktijk al te veel meegemaakt dat er te makkelijk verliespunten uitgedeeld worden.... en ik kan toch wel van mezelf zeggen dat ik geen leek ben. En ja soms vind ik dat onrechtvaardig. En tuurlijk rij je als je je paard goed voor elkaar hebt je punten wel weer. Maar ik denk dat je er wel een deuk ( je ) van oploopt. Zo serieus met je sport bezig zijn en dan met een nette/goede proef een verliespunt rijden, dat is van de zotte, en heel erg triest dat er zulke grote juryverschillen zijn. Jij kan wel zeggen dat je dat voor lief moet nemen. Nee, het is aan het knhs de taak om alle neuzen dezelfe richting op te krijgen!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:58

als ik een deuk zou moeten oplopen van ieder verliespunt dat ik ooit had gereden, was ik nu wel total loss verklaard. En dan heb ik het niet over de 2 verplichte degradaties. Ik ben het met Jasmijn eens, bij wedstrijden horen tegenslagen en ook daar moet je mee leren omgaan. En eerlijk gezegd heb ik in mijn lange wedstrijd- (en korte jury) carriere veel meer proeven gezien die een verliespunt verdienden maar het niet kregen dan andersom.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:02

liesje23 schreef:
Ik heb nu in de praktijk al te veel meegemaakt dat er te makkelijk verliespunten uitgedeeld worden.... en ik kan toch wel van mezelf zeggen dat ik geen leek ben.

Mijn ervaring is een beetje anders.
Een aantal combinaties waarvan ik verwachtte ze "met gemak" op verlies te punten, die bleven allemaal net bóven de 50% hangen. Het valt helemaal nog niet mee om onder de 50% te punten als je er af en toe nog een terechte 6 uitgooit........ Ja

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 09:10

Lielle schreef:
als ik een deuk zou moeten oplopen van ieder verliespunt dat ik ooit had gereden, was ik nu wel total loss verklaard. En dan heb ik het niet over de 2 verplichte degradaties. Ik ben het met Jasmijn eens, bij wedstrijden horen tegenslagen en ook daar moet je mee leren omgaan. En eerlijk gezegd heb ik in mijn lange wedstrijd- (en korte jury) carriere veel meer proeven gezien die een verliespunt verdienden maar het niet kregen dan andersom.

Ik vraag me af als jij een dressuurproef rijdt, fijn gevoel, mooi door het lijf bewegend paard maar de jury vindt jou paard gewoon niks. En je krijgt dus allemaal vijven, en je rijdt verlies.... hoe reageer je daar dan op. En ga dan niet zeggen dat het je niets doet. Daar ben je zelf ook te serieus met je sport bezig.

En dan nog even terug te komen op een eerdere post. Ja, als je eraf valt met springen heb je dus 2 verliespunten? Dat is je eigen schuld/of bijna je eigen schuld, bij de dressuur ben je juryafhankelijk....

En tuurlijk moet je kunnen incasseren. Maar tot op zekere hoogte.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:12

CGJ12 schreef:
liesje23 schreef:
Ik heb nu in de praktijk al te veel meegemaakt dat er te makkelijk verliespunten uitgedeeld worden.... en ik kan toch wel van mezelf zeggen dat ik geen leek ben.

Mijn ervaring is een beetje anders.
Een aantal combinaties waarvan ik verwachtte ze "met gemak" op verlies te punten, die bleven allemaal net bóven de 50% hangen. Het valt helemaal nog niet mee om onder de 50% te punten als je er af en toe nog een terechte 6 uitgooit........ Ja

Ook ik ben vaak verbaasd als ik punten en totaalbeeld met elkaar vergelijk... je moet toch wel heel erg je best (niet) doen om een VP te rijden. En ach... een 8 jarig meisje wat met een VP naar huis gaat heeft waarschijnlijk toch een bar slechte proef neergezet. Moet je zo''n kind dan gaan sinterklazen omdat ze zulke lieve vlechtjes heeft?

Wanneer je gewoon een goede proef neerzet, maakt het niet uit waar je op zit. Het verhaal van "de jury vindt mijn paard niet mooi/leuk" is altijd erg makkelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:17

ik heb nog nooit een proef gezien of gereden met een mooi door het lijf bewegend paard en een goed gevoel die ook maar in de buurt van verlies (50%) is gekomen. En voor degenen die ik dat heb horen beweren waarvan ik de proef had gezien gold dat ik me bij de jury aansloot.

Jij blijft erop hameren dat verliespunten onverdiend worden uitgedeeld, ik heb die ervaring (zoals ik al zei) nog niet gehad, terwijl ik al 25 jaar wedstrrijden rijdt, en dan zal ik voor het gemak de 50 % regeling van begin dit jaar met terugwerkende kracht laten meetellen. Ik zie eerder proeven die een verliepsunt waard zijn, maar die net niet krijgen.

En daar zit dus de analogie met het springen; als je paard niet goed voor elkaar is, presteer je onvoldoende en met springen of crossen is dat dan een verliespunt. En met dressuur tegenwoordig ook wat vaker, en ik vind dat niet meer dan terecht.

En de sinterklaas jury's bij de AB pony's hebben mij altijd hogelijk verbaasd. Paar haar terug van de 8 starters de LAAGSTE score 191 punten = bijna 70%! Dat gaat toch nergens over Verward

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 09:25

GeJe schreef:

Wanneer je gewoon een goede proef neerzet, maakt het niet uit waar je op zit. Het verhaal van "de jury vindt mijn paard niet mooi/leuk" is altijd erg makkelijk.

Oke, dus ik ben hier degene die dit soort verhalen uit dr duim zuigt.
Slapen
Helaas, ik weet niet uit wat voor gat jullie komen, ofdat jullie allemaal te maken hebben met lieve sinterklaas jury's. Nou die vindt je hier nauwelijk, geloof me.

@ Lielle, jij hebt het nog nooit gezien. Ikke wel, en met mij meerdere. Vorig jaar op een groot concours ging 90 % met punten rond de 140 naar huis in de Z1, en echt waar, er reden echt geen baggerpaarden mee, en er werden ook geen baggerproeven neergezet. Hier zat een jury die gewoon zwaar geirriteerd was om het een of ander...
En ik kan mij heel goed in een jury verplaatsen en verbaas me ook nog weleens in cijfers die ik krijg.
Ik heb ook weleens een 1 min -2 gehad. En ik kon dat waarderen. Ik zette een drafappuyement in en mn paard galoppeerde aan, ik reed een volte Cool om alsnog een juist appuyement uit te voeren, weer in galop. Juist ja dat was een 1 voor het niet uitgevoerde onderdeel en een -2 voor de volte.

En natuurlijk moeten er ook geen sinterklaasjury's zitten bij de pony's, maar je verwacht wel een jury die zich een beetje kan verplaatsen in het kind en daarbij ook nog commentaar erop zet waar het kind wat mee kan ( of de ouders/instructie).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:30

Sinterklaasjury's, ja, bij die AB pony;s. Verder niet veel, ik kom ze althans niet tegen. En als die ring idd 90% verlies had gereden (en als dat idd ten onrechte was ) vind ik dat schandalig, maar als je je paard goed voor elkaar hebt, is dat ene verliespunt ook weer weggewerkt. Ik ben het met je eens dat ook juryleden gecoached en waar nodig bijgeschoold moeten worden, maar dat geldt net zo goed voor die juryleden die het sneu vinden om 148 punten te geven omdat het met 152 ook wel duidelijk is. Ik krijg met springen ook niet het mazzeltje dat ze me die laatste balk niet aanrekenen, omdat 16 strafpunten (meer dan 16 = 2 verliespunten) ook wel genoeg is.

Overigens was 140 punten in het Z1 vorig jaar geen verliespunt.

Volgens mij ontstaat de discussie omdat jij uitgaat van die ene Z1 ring van vorig jaar, en ik iig (wil niet voor de anderen spreken) vanuit een algemeen standpunt kijk.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 09:36

Lielle schreef:

Overigens was 140 punten in het Z1 vorig jaar geen verliespunt.

Volgens mij ontstaat de discussie omdat jij uitgaat van die ene Z1 ring van vorig jaar, en ik iig (wil niet voor de anderen spreken) vanuit een algemeen standpunt kijk.

Weet ik dat het geen verliespunt was, maar het is wel errug weinig ( 40 punten van de winst). En als je dan overal 4-en en 5-en voor krijgt, en je paard springt weg omdat er een dolle ringmeester aan komt rennen in je uitgestrekte stap en dus een rondje draait om zn as, je een 5 krijgt met het commentaar spanning erbij vermeld, ben je als jury zijnde niet errug goed bezig.

Daar had je een cijfer onder de drie voor moeten krijgen !

En nee, ik ga niet alleen van die Z ring uit.
Ik heb meerdere proeven gezien die niet verlieswaardig waren ( ook geen winst). En die dus wel een verliespunt kregen en daarbij ook nog eens heel vreemd commentaar...
En als je alle posts van mij doorlees kan je lezen dat ik me om meer dingen verbaas................dan alleen die betreffende Z ring

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:38

Ik vind het jammer dat toch zoveel ruiters zichzelf zoveel hoger inschatten tijdens de proef dan het jurylid op dat moment. Met videobeelden en een volgeschreven coupon kun je daar toch een hoop aandoen. Wel eerst zand uit je ogen halen en dat bord weg voor je kop .... Haha!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 09:41

GeJe schreef:
Ik vind het jammer dat toch zoveel ruiters zichzelf zoveel hoger inschatten tijdens de proef dan het jurylid op dat moment. Met videobeelden en een volgeschreven coupon kun je daar toch een hoop aandoen. Wel eerst zand uit je ogen halen en dat bord weg voor je kop .... Haha!

Ik vind het jammer dat toch zoveel juryleden zichzelf zoveel hoger inschatten dan de ruiter.

Ik heb vorige winter meegereden aan de selecties voor Indoor Brabant. Ik reed geen goede kur. Maar ook weer verbazingwekkend is een 3 en een 7 van twee verschillende jury's voor mn stap ( omdat de 1 vond dat ie niet zuiver was) en een 4 en een 7 voor een wissel..... en dan zou ik een bord voor mn kop hebben ( en tevens staat deze kur op video Cool )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:41

Tja, ik heb veel meer proeven gezien die een verliespunt verdienden en het niet krijgen maar zo rond de 55% zaten, dan 55 % proeven die onder de 50% kwamen.

Al je posts doorlezen lukt helaas niet door de niet werkende zoekfunctie.

En wie had er gelijk? De 7s of of de 3-en?

Overigens ben ik het wel gedeeltelijk met je eens, de jury die mij vorig jaar een 5 -2 gaf voor het binnenkomen waar ze in halthouden steil omhoog ging, een halve piroutette sprong om een levade weer stil te staan op X was niet goed bij zijn hoofd IMO. De totaalscore van 148 ook niet, de andere jury met 133 had het heel wat beter gezien, en voor die proef zou in een reguliere dressuurwedstrijd (en niet sgw) een verliespunt ook verdiend zijn. Ik heb later dat jaar nog een M1 proef gereden voor 125 punten Bloos! en ook dat was zeer terecht. Hele proef spanning, onvoldoende nageeflijkheid en lengtebuiging, dan heb je gewoon slecht gereden. 1e proef was trouwens van dezelfde jury een wp.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:44

Ook nog maar even voor Liesje23: Ik denk dat je nooit voor een AB pony moet sinterklazen, hard misschien, maar de VP is voor de meeste ouders belangrijker dan voor een kind van 8!

Daarbij worden die rubrieken, voor de jurering,ook nog eens vaak samengevoegd met de C, en daar rijdt dan een kind van 12 dat echt traint en haar pony netjes voorstelt en die heeft dan minder punten dan zo'n uk van 8 die nog niet eens met haar benen rijdt. Ga dat dan maar eens uitleggen.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:45

GeJe schreef:

Was bedoeld voor wie zich aangesproken voelt ....

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 09:46

Lielle schreef:
Tja, ik heb veel meer proeven gezien die een verliespunt verdienden en het niet krijgen maar zo rond de 55% zaten, dan 55 % proeven die onder de 50% kwamen.

Al je posts doorlezen lukt helaas niet door de niet werkende zoekfunctie.

En wie had er gelijk? De 7s of of de 3-en?

Mn posts in dit topic. Volgens mij de discussie met Amondi meen ik over de niet/wel bevestigde wissels.

De 7 was terecht voor mn uitgestrekte stap, die was zuiver/ruim met lossigheid. De 3 was terecht voor mn wissel, hoog kruis en achter na.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:35

Ik geloof gewoon niet dat als je goed rijdt, je een verliespunt haalt. Dat kan gewoon echt niet. En zou het wel zo zijn dan zou ik aan de jury vragen (misschien dan achteraf opbellen ofzo) wat deze eraan gezien heeft dat het verlieswaardig was. Komt deze met goed onderbouwde argumenten op rijtechnisch vlak dan moet je er gewoon bij neerleggen. De jury zal nooit zeggen, ik vond je paard niet leuk daarom heb je verlies. Zodra deze geen goede onderbouwde argumenten heeft, kan je altijd met je proef (op video) naar de KNHS stappen. Dat zou ik iig altijd doen mocht ik echt zeker weten dat ik zo onheus was bejegend. Maar meestal hebben de bewuste ruiters idd een blok beton voor het hoofd... nou ja blok beton.. een compleet stallencomplex.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:50

Ik jureer niet zo heel vaak de A/B pony's, maar de keren dat ik ze heb ga ik ook niet sinterklazen, ook al zijn het dan van die lieve kleine ruitertjes. Hoe denk je dat die kleine ruitertjes die maar wat aan het freeweelen zijn reageren als ze straks ouder zijn en dan inneens tegen of aan een verliespunt zitten??
aldoende leert men..ook kinderen, en ja ik heb zelf ook een dochter die rijd en straks wil gaan starten, en dan zou ik het zelf het niet meer als normaal vinden dat ze beoordeeld wordt voor hetgeen wat ze doet, gaat het pet...ook geen punten...zo zit het nou eenmaal in elkaar..

Over het feit dat er onterecht verliespunten worden uitgedeeld kan ik alleen maar zeggen...onzin...een jury geeft geen lage punten en zeker geen verlies als het paard hem/haar niet aanstaat en de proef wordt verder correct uitgevoerd. Met welk paard je ook in de ring komt en het ziet er prettig en fijn gereden uit, daar kan geen ene jury op dat moment omheen...en mocht het zo zijn dat er binnen het jurycorps wel juryleden zijn die daar hun oordeel op af laten hangen dan zou ik dit niet correct vinden, hoewel ik het zeer betwijfel!!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 13:07

judithh schreef:
Ik jureer niet zo heel vaak de A/B pony's, maar de keren dat ik ze heb ga ik ook niet sinterklazen, ook al zijn het dan van die lieve kleine ruitertjes. Hoe denk je dat die kleine ruitertjes die maar wat aan het freeweelen zijn reageren als ze straks ouder zijn en dan inneens tegen of aan een verliespunt zitten??
aldoende leert men..ook kinderen, en ja ik heb zelf ook een dochter die rijd en straks wil gaan starten, en dan zou ik het zelf het niet meer als normaal vinden dat ze beoordeeld wordt voor hetgeen wat ze doet, gaat het pet...ook geen punten...zo zit het nou eenmaal in elkaar..

Over het feit dat er onterecht verliespunten worden uitgedeeld kan ik alleen maar zeggen...onzin...een jury geeft geen lage punten en zeker geen verlies als het paard hem/haar niet aanstaat en de proef wordt verder correct uitgevoerd. Met welk paard je ook in de ring komt en het ziet er prettig en fijn gereden uit, daar kan geen ene jury op dat moment omheen...en mocht het zo zijn dat er binnen het jurycorps wel juryleden zijn die daar hun oordeel op af laten hangen dan zou ik dit niet correct vinden, hoewel ik het zeer betwijfel!!

Wat denk je van friezen/haflingers/fjorden, dat is de grootste groep die vaak benadeelt wordt.
Ik heb dat genoeg gezien op wedstrijd en ook genoeg protecollen achteraf gezien waarop stond waarom men in godsnaam met een fries de dressuurring in ging.
Een tijdje terug heb ik meegemaakt dat iemand dr protocol terug kreeg met een verliespunt ( deze proef is helaas niet gefilmd). Er stond op dat het paard onregelmatig liep en duidelijk geen plezier in het werk had. Dan had de jury de combinatie uit moeten bellen.
Daarbij stond het zo vermeld dat het gewoon associaal was. De betreffende persoon is naar de federatievertegenwoordiger gestapt, en ook hij keurde dit niet goed.... nu ligt er een officiele klacht tegen deze jury bij het knhs.....

En judith, jij denkt dat er geen jury's zijn die onterecht punten. Als je goed rijdt kunnen ze niet om je heen. Zelfs in de Grand Prix zijn de juryverschillen enorm..... dus open je ogen!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:19

Citaat:
Wat denk je van friezen/haflingers/fjorden, dat is de grootste groep die vaak benadeelt wordt.
Ik heb dat genoeg gezien op wedstrijd en ook genoeg protecollen achteraf gezien waarop stond waarom men in godsnaam met een fries de dressuurring in ging.

Afbeelding

Sorrie, maar je draaft wel erg door, je bent vrij nieuw, ik weet het, maar deze discussie is al zo vaak gevoerd dat ik denk dat geen jury hier nog commentaar op wil geven......

Kijk eens naar een proef van Saskia Meinema en dan weer eens naar de proef van de gemiddelde friesruiter.
En naar een proef van superfjord Taco en de rest van de fjorden.

Als je gaat voetballen doe je dat met een voetbal. Als jij zo handig bent om een basketbal in een voetbal te veranderen, alle respect.
Zo ook de diverse aspecten van de paardensport. Zoek maar eens in oude topics...

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 13:23

amondi schreef:
Citaat:

Afbeelding

Sorrie, maar je draaft wel erg door, je bent vrij nieuw, ik weet het, maar deze discussie is al zo vaak gevoerd dat ik denk dat geen jury hier nog commentaar op wil geven......

Kijk eens naar een proef van Saskia Meinema en dan weer eens naar de proef van de gemiddelde friesruiter.
En naar een proef van superfjord Taco en de rest van de fjorden.

Als je gaat voetballen doe je dat met een voetbal. Als jij zo handig bent om een basketbal in een voetbal te veranderen, alle respect.
Zo ook de diverse aspecten van de paardensport. Zoek maar eens in oude topics...

Haha, ik ben vrij nieuw.......

Ach gos, ik heb zeker mn lenzen niet in..... ik ga een slotje vragen voor dit topic, want in geen enkele reactie van jullie nemen jullie iets serieus. Niks is waar, alles wordt van de tafel geveegt. Blijven jullie lekker hangen in jullie 'eigen wereld' ... pfff

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:30

ik heb een andere mod gevraagd om naar je TeM te kijken, het lijkt me duidelijk dat ik geen uitspraak kan doen over al of niet een slotje. Ik heb hier als gebruiker gereageeerd, en kan dus ook niet modden hier.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:31

liesje23 schreef:
Haha, ik ben vrij nieuw.......

Ach gos, ik heb zeker mn lenzen niet in..... ik ga een slotje vragen voor dit topic, want in geen enkele reactie van jullie nemen jullie iets serieus. Niks is waar, alles wordt van de tafel geveegt. Blijven jullie lekker hangen in jullie 'eigen wereld' ... pfff

mee eens
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 06-07-06 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:33

zie de reactie hiervoor. Beetje flauw trouwens, ook mods hebben wel eens een mening Knipoog en dit heeft niets met almachtigen (wat een onzin) te maken maar met mijn prive overtuiging dat een verliespunt in zeer veel gevallen terecht is en nooit een drama is.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:35

Lielle schreef:
zie de reactie hiervoor. Beetje flauw trouwens, ook mods hebben wel eens een mening Knipoog en dit heeft niets met almachtigen (wat een onzin) te maken maar met mijn prive overtuiging dat een verliespunt in zeer veel gevallen terecht is en nooit een drama is.

jij jou mening ik de mijne Haha!