hoe staat de jury tov koudbloeden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:44

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:50

Tsja Dutske je wilt niet weten hoe mijn haflinger vroeger liep zal als ik thuis ben eens foto's zoeken en die draait nu ook mee in t L2.

ACSM

Re: hoe staat de jury tov koudbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:52

Ik moet eigenlijk toegeven dat mijn paard beter op wedstrijden loopt als thuis in de training....

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:34

Charos schreef:
Tsja ach Wjerdo thuis lopen ze allemaal grand prix maar moeten het op wedstrijd nog maar zien te bewijzen.....

Nee joh veel hoger Wat er thuis in zit, zit er op concour nog steeds in he, maar dan houdt jij geen rekening met de spanning van de ruiter die deze op het paard vaak over brengt en er zijn zoveel dingen waardoor het op concour iets minder kan gaan. Zelf maak ik me er niet zo druk om, ik zie het allemaal wel kijken of de jury er net zo overdenkt als mij, zoniet, nou dan nog even harder door oefenen... En ik vind de eis van een wp in het B niet te hoog.. Dus ik snap je redelijk sarcastitsche opmerking niet.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 07:59

wjerdo schreef:
Hij kan dan nog zo goed lopen, maar als je de lengte buiging mist ( waar mijn haf dus ontzettend veel moeite mee heeft ) begin je al met minder.

Hiermee heb je een essentieel probleem waardoor je met heel veel moeite aan een winstpunt kan komen. Als jee geen lengtebuiging laat zien is iedere oefening in een wendingeigenlijk al onvoldoende. 170 in het M2 vind ik dan ook gigantisch veel.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 08:16

Da's min 10 voor een WP, dat klopt toch wel?
Ik ben allang blij dat je je "probleem"kent en herkent, of je het kan oplossen is een tweede.
Igg schuif je het niet op de jury af.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:34

Zullen, denk ik, nog wel de oude proeven zijn geweest.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:48

Ja waren ook de oude proeven. Wjerdo heeft zeker moeite met de lengte buiging, wat zich vooral uit in de travers en de schouderbinnenwaarts. Aangezien dat maar 2 verschillende onderdelen zijn waar ik een 5 voor kreeg, en voor de 2x middendraf een 8 heft zich die 5 weer op
Maar ja, het is een haflinger he en we moeten aan de LB zeker werken, wordt langzaam beter, maar een speknek heeft daar sowieso meer moeite mee dan een fijne hals van een kwpner he

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:41

Lengtebuiging zit in alle wendingen en voltes, dus niet alleen in de zijgangen. 2 wp'en in het M2 vind ik dan enorm veel. En het gaat niet om die speknek maar om het hele lichaam.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:43

En mijn KWPN merrie (dressuurgefokt) heeft ook moeite met de lengte buiging. het is voor veel paarden best moeilijk. Je moet er echt goed de tijd voor nemen is mijn ervaring.

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:49

Dit is altijd een moeilijk onderwerp. Je moet in ieder geval met ieder paard je proef goed rijden. Heel veel ruiters roepen, ik word gediscrimineerd terwijl zij gewoon geen goede proef rijden. Daar kunnen mensen op een warmbloed paard zich niet achter verschuilen. Ik reed op een halve Groninger en dan heb je ook te maken met een jury die er van houdt of niet, maar altijd als ik een goede proef reed dan kreeg ik die wp gewoon en wel meer dan een ook. Het kan wel je een plaats schelen voor de prijzen. Jureren is menselijk dus een jury heeft ook zijn voorkeur. Sommige paarden hebben ook gewoon hun beperking, niet ieder paard kan Z lopen en ook niet ieder paard kan ZZ licht lopen. Dat geldt voor een warmbloed en dat geldt ook voor andere rassen, dat moet je ook accepteren als je dressuur wilt rijden.
Dus ruiters op een koudbloedras kunnen hun paard heel goed voor elkaar hebben en dan moeten zij gewoon een wp kunnen rijden en ik denk en hoop dat dit in de praktijk ook gebeurt. Je ziet toch steeds meer Friezen in de Z dressuur lopen, alhoewel ik ook nog steeds hoor dat voor een Fries de M het maximale is. Nou, menig Fries beweegt echt heel fijn tegenwoordig en menig Haflinger ook.
Ik heb nu sinds kort een Fries omdat mijn man ook graag aangespannen wil rijden, en na al die jaren achter mij te hebben aangelopen, mag hij nu ook eens genieten van een paard.
Ik zal het dus ontdekken als ik besluit te starten, in hoeverre ik gediscrimineerd word. Na jaren op een kwpn paard moet ik toch zelf realistisch kunnen inschatten wat mijn punten dan zouden moeten zijn.
Maar ik heb een fijne lichtvoetige Fries en ik weiger te geloven dat juryleden mij daarom gaan discrimineren als ik een goede proef rijd. Daar gaat het ook om, hoe is het type paard, is hij geschikt als dressuurpaard?
Ik zou eigenlijk niet meer starten, maar juist omdat zoveel mensen mij nog steeds wijzen op het feit dat ik het straks veel moeilijker ga krijgen en deze niet zomaar naar de Z ga rijden, wordt het wel een uitdaging. De Fries heeft aanleg genoeg. Spannend!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:36

Friezen zijn tegenwoordig al behoorlijk geaccepteerd, en bovendien zijn dat geen koudbloeden. Er zijn er ook al meerdere die ver boven basisniveau lopen.

Die verschillen per jury zie je zeker wel terug. Sommige vinden het erg leuk dat je gewoon met zo'n koudbloed start en dan krijg je je punten wel (en soms onterecht veel). Anderen kijken er wel heel negatief na en dat komt tot uitdrukking in de punten.

Heb het ook wel meegemaakt: Zelfde dag, 2 juryleden, red groot veld: bij de ene jury 2e plek, bij de ander laatste. Paard liep niet zo heel veel anders (en veld lag ook niet zo dicht bij elkaar).

Overschat je kansen niet. Blijf realistisch, dat voorkomt teleurstelling.

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:07

Ik zou het knap vinden als jij van de Belgisch trekpaardje een dressuurpaard zou kunnen maken. Dus als jij wedstrijden wilt rijden zou ik het vooral doen. Maar alleen als je er ook echt iets mee wilt bereiken. Als jij wedstrijden serieus neemt zullen andere wedstijdruiter/jurys je ook serieus nemen. Als ik jury was en jij had je Belg goed voor mekaar zou ik je zelfs extra punten geven. Omdat het extra moeilijk is om zo'n paard zover te krijgen
Dus succes ermee.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:18

Lina schreef:
Als ik jury was en jij had je Belg goed voor mekaar zou ik je zelfs extra punten geven. Omdat het extra moeilijk is om zo'n paard zover te krijgen
Dus succes ermee.

Maar dat is niet helemaal eerlijk, ben dus blij dat jij geen jury bent

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:25

Schitterend!!
Mensen die is wat anders durven dan een elegante kwpn'er of ander dressuurgericht paard.
Ik vind dat jury's moeten kijken naar hoe de oefeningen afgewerkt worden en of er een ontspannen aanleuning is en of het paard goed naar de hulpen luistert en NIET naar of het een fries ,belg ,haflinger of wat voor paard dan ook is.
Ik heb zelf een kwpn pony en een fries.
Dus ik heb geen voorkeur voor een bepaald type maar ik heb veel meer bewondering voor iemand die met een wat zwaarder gebouwd paard een goede proef neer zet dan voor iemand die een goede proef neerzet met een dressuurgericht paard.

vorig jaar heb ik geschreven bij een jury die duidelijk niet van friezen hield en die nam dat mee in haar punten terwijl de betreffende fries best netjes liep, dan noem ik je flauw en niet bekwaam voor je "beroep"

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:28

Ik heb geen verstand van wedstrijden enzo, maar ze is inderdaad lichtvoetiger dan andere trekpaarden. Ik zou gewoon een gokje wagen en je merkt vanzelf wanneer het niet meer gaat.

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:13

Citaat:
Maar dat is niet helemaal eerlijk, ben dus blij dat jij geen jury bent

Wow ,, dan weet jij niet hoe het er in de jurysport aan toe gaat..
die geven gewone paarden amper een kans omdat ze geen bepaalde bloedlijn uitstaling of vader hebben of blablabla.. (geld niet voor alle jurys hoor dus voel je niet aangevallen!!)

Ik heb zelfs van een jury gehoord die al heel lang in het vak zat, dat het dikke vriendjespolitiek is.!!

En als ik een belg ziet de super loopt tja,, ik vind dat die wel een puntje extra verdiend hoor,
Anders winnen alleen maar die bekakte dure paarden. En die hebben gewoon een streepje voor qua training, omdat die er meer voor gemaakt zijn.

Dus als jij dan een winstpunt haalt met zo'n grote reus dan zegt dat wel iets over de combinatie, dan is het extra knap van ruiter en paard...

Vind ik,,;)

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:23

Ja maar Lina, nogmaals: je gaat met kunstschaatsen toch ook niet mee doen aan een WK hardrijden op de schaats.
Dan krijg je ook geen snellere rondetijden omdat het 'zo knap is'.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:08

Fitzroy schreef:
Ja maar Lina, nogmaals: je gaat met kunstschaatsen toch ook niet mee doen aan een WK hardrijden op de schaats.
Dan krijg je ook geen snellere rondetijden omdat het 'zo knap is'.

Wil jij een B-proef gaan vergelijken met WK?

Als je met een Belg de paardenrennen zou winnen, krijg je wel veel aandacht! Kans is groot dat je het niet haalt...

Met dressuur is het anders: paard moet gewoon rijtechnisch datgene laten zien wat gevraagd wordt, maakt niet zoveel uit wat voor type paard het is. Bij B en L hoort het niet zo te zijn dat een paard met minder aanleg, maar die wel goed gereden wordt geen wp kan halen (zeker gezien paarden met veel aanleg die minder netjes gereden worden vaak vrij makkelijk de wp's toebedeeld krijgen).

Een jury zou in staat moeten zijn om de waarde van het getoonde onafhankelijk van de afstamming van het paard in te schatten.

Maarja, er wordt nou eenmaal niet altijd objectief gejureerd. Dat is nou het grote nadeel van de jurysporten. Daar doe je niks aan.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:15

Als jij wilt starten met je koudbloed moet je het gewoon doen, vind ik. Wat maakt het uit wat anderen ervan denken, als jij er maar plezier in hebt toch? Ik zou er geen problemen mee hebben als iemand op een koudbloed mee zou doen, hoor. Mijn paard misschien wel, die heeft een hekel aan paarden die harder stampen dan zij Ik heb zelf trouwens wel een KWPNer en zeker niet 1 van de allerelegantste sierlijk gebouwde exemplaren en ik ben nog maar L1, maar tot nu toe gaat het heel aardig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:52

QQQQ, dat WK was ook maar bij wijze van spreken. Ik had ook een amateurwedstrijdje kunnen noemen maar het principe blijft hetzelfde. Met kunscschaatsen ga je niet hardrijden, en met een trekpaard geen dressuur rijden. Die worden gefokt voor andere doeleinden dan dressuur.
Bij dressuur wordt om een happy athlete gevraagd hedentendage.
Ik weet niet wat jouw referentiekader is van zo'n paard maar dat is imo geen trekpaard. Happy kan zeker wel van toepassing zijn maar het athlete lijkt me wat ver te zoeken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:01

Fitzroy schreef:
QQQQ, dat WK was ook maar bij wijze van spreken. Ik had ook een amateurwedstrijdje kunnen noemen maar het principe blijft hetzelfde. Met kunscschaatsen ga je niet hardrijden, en met een trekpaard geen dressuur rijden. Die worden gefokt voor andere doeleinden dan dressuur.
Bij dressuur wordt om een happy athlete gevraagd hedentendage.
Ik weet niet wat jouw referentiekader is van zo'n paard maar dat is imo geen trekpaard. Happy kan zeker wel van toepassing zijn maar het athlete lijkt me wat ver te zoeken.

Ja, leuke term is dat, maar in B en L kan je echt nog niet over athlete spreken hoor
Een trekpaard dat B/L proefjes loopt, ontspannen en gewillig, is daar gewoon op z'n plek en moet daar gewoon wp voor krijgen. Niet elke jury durft of wil die punten geven.

Zoals ik al zei, dat gebeurt ook wel, maar zeker niet altijd. Dat betekend ook niet dat iedereen met trekpaard die klaagt over te weinig punten daar gelijk mee heeft!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:53

Het zou heel goed kunnen zijn dat een jury je niet serieus neemt als je start met een belgisch trekpaard. Dat is logisch, iemand op kunstschaatsen wordt ook niet serieus genomen op een korte baan wedstrijd. Net zo goed als iemand op noren op een schoonrijderij.

Een jury kan stellen dat je het dressuurrijden belachelijk maakt. Dat zou een heel eerlijke opstelling zijn, niet veel jury's zouden daar voor uit durfen komen. Al veel te lang is het zo dat alles wat niks kan, maar gaat dressuren. De lat ligt veel te laag.

Voor springen moet je tenminste nog een toelatingsexamen doen, voor dressuur niet. Bij het tuigen MOET je paard voldoen aan raskenmerken van een tuigpaard, bij dressuur ( nog) niet.
Maar als je alteveel starters krijgt die de dressuur niet serieus nemen, krijg je dat ook in de dressuur voorgeschreven.

Mijn oude idee van recreatiestarters en KNHS punten starters vind ik hoe langer hoe aantrekkelijker. FRNS proeven op een KNHS wedstrijd. En vanaf L1 mag je dan over naar de reguliere wedstrijden.
B regulier mag je dan alleen starten als je al eens L1, met winst, FNRS bent geweest.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:06

amondi schreef:
Voor springen moet je tenminste nog een toelatingsexamen doen, voor dressuur niet. Bij het tuigen MOET je paard voldoen aan raskenmerken van een tuigpaard, bij dressuur ( nog) niet.

In de tuigpaard klasse misschien, maar je kan gewoon met elk ras aagespannen starten (dressuur, vaardigheid, etc)

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:11

Dat is mennen, ik had het over tuigen.