ergernissen van juryleden, deelnemers en secretariaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hamont

Re: ergernissen van juryleden, deelnemers en secretariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:34

Ach ja..

Ergernis is een keuze.

(citaat : mijn instructeur)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:47

Volgens mij ben je nog vergeten:

'instructeurs' midden op het losrijterrein die hun pupil uitgebreid luid en duidelijk nog allerlei instructies geven. (dingen waarvan ik denk dat je ze als voor elkaar had moeten hebben voordat je uberhaupt op wedstrijd gaat)

Losrijdrama's

Over sfeer/arrogantie en elkaar niets gunnen op dressuurwedstrijden denk ik het volgende: Wat je zaait zal je oogsten. Blijf steevast vriendelijk en beleefd naar anderen en dan zal het vanzelf andersom ook gebeuren.

Verwar concentratie ook niet met arrogantie. Als ik erg geconcentreerd aan het rijden ben, kijk ik misschien ook niet altijd even vriendelijk. Toch wens ik degene die voor/na mij rijden altijd even succes en ben ik tijdens het los/uitstappen altijd in voor een praatje.

Mijn grootste irritatie is vaak wel het gemopper over de jury achteraf. Ik denk dat veel mensen gerust in de gelegenheid zijn achteraf een toelichting te vragen aan de jury, maar dit vaak niet doen omdat zij ergens ook wel weten dat ze niet goed gereden hebben. En wat is makkelijker dan de jury de schuld te geven?

Ook als je het echt niet met de beoordeling van een jury eens bent is het toch zinvol om een toelichting te vragen. Wellicht komt de jury met tips waar je nog niet aan gedacht had? Ga dan niet in de verdediging, neem hetgeen wat de jury vertelt serieus, denk erover na en doe ermee wat je wil. Bedank de jury iig voor zijn toelichting. Grote kans dat je wel een positieve indruk hebt achter gelaten, en hij/zij dit nog herrinderd als jij de volgende keer bij hem/haar in de baan komt.

hahaha, ergenis is iid een keuze!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:30

Ik erger me bij jury's aan:
Soms wat weinig commentaar. Ik heb het liefst zo veel mogelijk commentaar, of de mogelijkheid om mijn proef te bespreken. Even over de 5jes en 6jes.... Als ik 5 jes en 6jes rijd komt het omdat ik niet meer durf te rijden. wil ik een 8 rijden moet ik een risico nemen en met meer power rijden, waardoor ik de kans heb een volgens onderdeel te gespannen te rijden, conclusie dus, nog niet goed genoeg bevestigd voor een volgende klasse. met 5jes en 6jes rijd je geen winstpunt, volgende conclusie, er is dús goed gepunt !! (wat mij betreft mag er dan nog commentaar bij, maar dat is vaak niet te doen, en om je te verberen moet je lessen, je proeven opnemen kritisch bekijken en oefenen oefenen en oefenen )

Ergernis aan organisatie:
Dit gebeurd op een manege in de winter altijd, zeggen dat de uitslagen 45 minuten na de laatste combinatie komen en dan mensen 1,5 uur of langer laten wachten. Ondertussen staan paarden lang op de wagen te wachten terwijl je dus wel naar huis had kunnen rijden of moet de kantine gespekt worden ??

Ergernis mede ruiters:
Tsja, alle ergernissen die zij uiten op alles en iedereen zonder naar zichzelf te kijken. Paard slaan, lezer afbekken, jury zonder een gesprek aan te gaan voor rotte vis uit te maken, bodem de schuld geven van slechte prestatie. (vraag ik me af, als jij altijd boven aan rijd, en iedereen rijdt op dezelfde slechte bodem, kan je toch nog bovenaan rijden)

Ik ga zelf niet naar wedstrijden waarvan ik weet dat de losrij mogelijkheden klein zijn, of alleen buiten in de winter op zwart zand ofzo waar IK niet fijn rij... Ik ga perslot voor mijn hobby en plezier.....

Zacharias

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:31

Ik heb dit topic even gevolgt en wat ik eigenlijk mis is dat er soms paarden gestart worden die niet zuiver zijn, waarom doen juryleden hier niks mee. en ja verder erger ik me nooit zoveel, als er iets misgaat ligt het altijd aan mezelf en niet aan het paard of de jury.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:35

*starter van niet zuiver paard meld zich

ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken die met paarden komen die niet zuiver zijn. Spreek dus even alleen voor mezelf nu.
Ik heb altijd DA begeleiding bij mijn paard, maar hij blokkeert in stress situaties zodanig zn achterhand/rug, dat hij onregelmatig gaat. Hier is op de kliniek eindeloos naar gekeken, maar tot nu toe geen oorzaak.
Ik kan kiezen tussen thuis houden (waar hij meestal gewoon rad is) of starten. Voor de ervaring kies ik dus soms gewoon voor starten, al weet ik dat hij dan zeer waarschijnlijk stukjes/stukken onregelmatig zal gaan. Hij zal toch moeten wennen...
(dat wil niet zeggen dat ik niet ook blijf doorzoeken naar lichamelijke oorzaak dat stress zo ernstig effect kan hebben)

doerak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:25

ik heb er moeite mee dat er nergens staat dat de tijden veranderd zijn en dat je aankomt om te betalen en dat je te horen krijgt dat je over 10 minuten de ring in moet dit is me nu al 2 keer gebeurt dat ik bijna een uur eerder moest starten dan er de avond ervoor op het internet stond en ja dat pikt mijn paard niet dus een net en ontspannen proefje rijden zit er dan helaas niet in.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:19

super samengevat Ragne! en nu naar de KNHS ermee, ze moeten er toch wel iets mee doen....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 06:29

Als het dan toch naar de KNHS gaat nog even een toevoeging: ik erger me eraan dat je NERGENS met klachten terecht kan als ruiter. Lees het topic "aangeklaagd" maar op juryleden... Er moet echt een alfdeling komen waar je dingen kunt melden( b.v. vreemde jurering) zonder direct te worden weggestuurd als zijnde een klein kind dat niet weet waarover het praat..

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:28

Een soort ombudsman dus bij de KNHS.... Nu worden klachten en opmerkingen zeker direct door de betreffende organisatie zelf behandeld?

Over het algemeen zijn veel wedstrijden natuurlijk prima in orde. Als nu zowel juryleden, organisaties, ruiters én de knhs dit soort topics ter harte zouden nemen..... goh, da's worden wedstrijden ineens veel leuker!

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:36

amondi schreef:
amsolusa schreef:
Ik stoor me gigantisch aan het feit dat soms de ouders liever op dat paard ozuden zitten dan de kinderen ( die het NIET willen ), een keer op springwdestrijd.. een kei bang kindje van 10 ofzo, werd op een d pony gezet, en vervolgens door zn moeder de ring in "geleurd"het kind wilde echt niet en was echt bang.. de moeder duwde dat kind gewoon de ring in en bleef maar krijsen: EN JE ZULT RIJDEN< ROTJONG. nou , als kind zou ik me kapot schamen als mijn moeder zoiets tege mij zou roepen! dat kind besloot een gok te wagen en nam de eerste sprong, weigering. 2e keer dan maar. weer weigering ( flinke weigering, hij hing er echt naast ) nou, dat kind huilen en de ring uit rijden, die moeder de weg blokeren en maar were gillen: DERIN JIJ GVD! nou, da kind kreeg himmel op zn lazerus dus die stapt van zn pony af, en liet die moeder maar eens even mooi daar staan

Sorrie, maar overdrijven is ook een vak!

hoef je geen sorry voor te zeggen hoor, je was er niet bij, dus je hebt het niet zelf gezien. het klinkt ongeloofwaardig maar het is niet overdreven

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:14

Ik erger me aan instructrices (meestal tussen de 15 en 20) die een jonger persoon lesgeven nog op wedstrijd IN de losrijbaan. Ik heb altijd de vervelende eigenschap om deze per ongeluk expres bijna omver te rijden.
Longeren in de losrijbaan (binnen dus, buiten meestal geen probleem) zorg dan dat je fatsoenlijk op je paard kan en neem hem anders niet mee op wedstrijd.

Eigenlijk geen ergernissen wbt. juryleden, wel een keer een onvoldoende gehad waar ik 100% zeker wist dat mijn pony niet verkeerd was aangesprongen, maar daar doe je niets aan en als dat het enige is.

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:12

Hallo Rhijnauwen,

Niet om 't een en ander, maar het is al even stil hier. Er is een mooie conclusie door een medebokker gemaakt. Ik ben wel heel benieuwd of dit naar de KNHS gaat/is gegaan en wanneer we dan een reactie kunnen verwachten. Groet en tot morgen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:54

Aan ruiters die denken dat op een wedstrijd 1,2,3 alles geregeld wordt voor ze.
Die het startgeld te hoog vinden en daarover komen klagen. Terwijl ze niet verplicht zijn om te komen starten en de organisatie toch rond moet komen.
Mensen die maar blijven mopperen op een organisatie, maar nog nooit zelf wat georganiseerd hebben en daardoor dus totaal geen idee hebben hoeveel werk het is om alles financieel en startlijsten rond te krijgen.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:47

Ik vind het vervelend als er lawaai in of om de wedstrijdring is (langslopende mensen die kletsen, paarden die gevoerd worden of naar elkaar gillen). Ik hoor erg slecht en kan mijn voorlezer dan niet verstaan, ik leer de proeven nu tegenwoordig uit mijn hoofd.

Mijn paard is vrij schrikkerig. Het is daarom ook erg vervelend als er veel troep rond de wedstrijd baan staat. Hindernis materiaal, tuinstoelen, menkarren. Vooral als je binnen hekjes moet rijden en het echt IN de bak staat.

Ik vind het ook vervelend als er mensen op grote paarden in de losrijbak mij met mijn kleinere paard steeds voor de sokken rijden. Grrr. Dit zijn vaak Z ruiters trouwens.

Ik ben ook eens uitgelachen toen ik van mijn paard viel tijdens het losrijden, door een jurylid nog wel. Zulke mensen moeten ze schorsen, waardeloos mens, ze kwam niet eens helpen om mijn in paniek geraakte paard te vangen; zóó lachwekkend... ahum. Het zal vast grappig geleken hebben, maar je kunt toch op zijn minst even helpen of je excuses aanbieden als je ziet dat iemand zich ècht pijn heeft gedaan.

ellen82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:07

Yvonnelind schreef:
...
Mijn paard is vrij schrikkerig. Het is daarom ook erg vervelend als er veel troep rond de wedstrijd baan staat. Hindernis materiaal, tuinstoelen, menkarren. Vooral als je binnen hekjes moet rijden en het echt IN de bak staat.
...

Misschien een idee om tijdens het trainen daar ook op te trainen? Mijn motto is altijd: laat ze met trainen maar zoveel mogelijk gekke dingen zien, daar heb je op wedstrijd alleen maar profijt van

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:25

T.o.v. jury: Totaal RESPECTLOOS als je als ruiter afgroet na je M2 proef en de jury groet niet terug. Twee keer meegemaakt al... Misschien kon haar de proef niet boeien die ik reed, maar dat is wat mij betreft een kwestie van goede manieren.

En inderdaad de mensen die voor de proef nog uitgebreid en met vol volume les krijgen bij het losrijden. Dit stoort mij. Thuis hoor je les te krijgen en op de wedstrijd behoor je er klaar voor te zijn.

Maar goed, zelf ben ik van meerdere wedstrijden het wedstrijdsecretariaat en zal ook vast hier en daar weleens commentaar krijgen, maar zeg het maar dan kunnen zien wat we kunnen veranderen... Kom maar kom maar, ik kan het hebben..

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:29

NoireIdylle schreef:
T.o.v. jury: Totaal RESPECTLOOS als je als ruiter afgroet na je M2 proef en de jury groet niet terug. Twee keer meegemaakt al... Misschien kon haar de proef niet boeien die ik reed, maar dat is wat mij betreft een kwestie van goede manieren.

In de B gebeurd dit veel vaker
Ik heb dan zowiets van hebben ze me wel gezien?

waar ik me aan kan ergeren, dat je redelijk lage punten krijgt maar dat er weinig commetaar op je coupon staat

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:32

Perla schreef:
NoireIdylle schreef:

In de B gebeurd dit veel vaker
Ik heb dan zowiets van hebben ze me wel gezien?

waar ik me aan kan ergeren, dat je redelijk lage punten krijgt maar dat er weinig commetaar op je coupon staat

Volgende keer blijf ik staan en groet nog een keer, en nog een keer.. tot ik reactie krijg Hahaha!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:33

haha

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:58

Ik zie dat de rijtijden die veranderen door bv uitval vaak frustraties uitoefenen.
maar op een officieel concours heb je recht om op je eigen tijd te starten. tenminste, op onze club wel.
ook als ik ringmeester ben en we lopen voor ( laatste keer zelfs 3 kwartier!) vraag ik aan elke ruiter of ze nu willen,of op de eigen tijd.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:49

Wat een ergernissen allemaal !!! Ben ik blij dat ik geen wedstrijden meer rijdt . Ik was even vergeten , waarom ??? Maar nu weet ik het weer , haha.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:37

lowara schreef:
ook als ik ringmeester ben en we lopen voor ( laatste keer zelfs 3 kwartier!) vraag ik aan elke ruiter of ze nu willen,of op de eigen tijd.

Dit wordt eigenlijk overal gedaan waar ik rijd. Als ze inlopen krijg je een seintje, als je wil mag je starten, maar je mag ook door blijven losrijden tot je eigen starttijd.

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:37

Ik erger me het meest aan mensen die geen goede proef rijden en dan alles behalve zichzelf de schuld geven. Bijvoorbeeld de ruiter rijdt de verkeerde kant op en begint de lezer af te blaffen.... En ik erger me aan ruiters die vinden dat ze boven de rest verheven zijn. Ik wens altijd de ruiter na me succes, vraag soms als er tijd voor is of de ruiter voor mij tevreden was. Dat soort dingen gebeurt bijna niet meer en dat vind ik wel jammer. Het kan allemaal veel gezelliger.

Ook erger ik me aan jury's die de verkeerde proef voor zich hebben en dan bellen dat je de verkeerde proef rijdt. Ik heb deze winter al 2 keer gehad dat ik de goede proef had en de jury de verkeerde. Het is blijkbaar erg moeilijk dat er 20x60 en 20x40 Z proeven zijn Aan hoe jury's punten erger ik me niet meer. Als de jury een keer een andere proef ziet dan dat ik voor mijn gevoel gereden heb is het jammer, maar de punten vallen ook wel eens hoger uit dan dat ik verwacht.

Het is vaak heel vervelend dat er geen ringmeester is. Ik kan ook niet ruiken wie er in de ring is en hoeveel tijd ik dus nog heb.

Aan te kleine losrijruimtes erger ik me wel, maar ik ga dan gewoon niet meer naar zo'n wedstrijd. Mensen die in de weg rijden, daar is Kylan gelukkig handig in, hij heeft een super noodrem..... Maar omdat ik meestal naar wedstrijden ga waar een ruime losrijbaan is, heb ik daar minder last van.

Mensen die op het losrijterrein gaan longeren vind ik ook onhandig. Als ik een jong paard start longeer ik hem thuis wel even af als dat nodig is. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er iemand in de losrijring het paard zo in het staken trok, dat ze er daarna iemand met de zweep achteraan lieten rennen. Ook niet echt fijn om daarbij los te moeten rijden
Ik ben hier nog een van de weinigen die wel eens een praatje gemaakt met de jury, na afloop van de rubriek. Die jury vond het erg leuk dat er eens iemand tips kwam vragen. Ik zou graag willen dat dat vaker kon.

Gelukkig zijn er genoeg mensen die wel leuk met hun paarden en de mederuiters en omgaan en organisaties die alles goed voor elkaar hebben.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:17

Ik erger me aan combinaties die als een kip zonder kop over het terrein heen hobbelen en waarvoor je constant je paard opeens op de rem moet zetten om geen ongelukken uit te lokken.

Qua juryleden en secretariaten heb ik niet echt iets specifieks waar ik mijzelf aan irriteer: er is altijd wel iets op aan te merken maar voor de minimale vergoeding die zij krijgen voor dit werk te doen, moeten wij (als ruiters zijnde) maar wat minder zeuren en meer tevredenheid uiten. Je hebt op vrijwel alle concoursen een aantal mensen die lopen te klagen en negatieve uitlatingen doen over zowel het secretariaat als de juryleden, maar mij valt op dat dit vrijwel altijd dezelfde ruiters zijn die tevens vaak met zéér weinig punten en een plek onderaan in het klassement richting huis gaan . Misschien een lichte vorm van frustratie ?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:20

Net als rijden, jureer je ook omdat het leuk is om te doen. Voor de vergoeding kun je net zo goed thuisblijven (dan bespaar je geld en tijd...). Een wedstrijd is een samensmelting van inspanningen door organisatie, ruiters en juryleden. Als iedereen z'n best doet en eens open staat voor opbouwende kritiek....