houden de foutenkijkers er mee op na 1 april?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:05

Hier heb je, zeker in het zomerseizoen, dat de jury al lang weg is voor dat je je coupon hebt.
Nee dat is niet volgens de regels, maar het is wel vaak zo.

dan is je ring gesloten om half 1 en is de uitslag er pas om 5 uur..

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:07

runningkawa schreef:

dan is je ring gesloten om half 1 en is de uitslag er pas om 5 uur..

Dat is idd waardeloos. En die paarden maar op de trailer wachten...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:08

nee, want iedereen brengt ze dan naar huis

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:19

Tyrza schreef:
Ik heb een vraagje aan ruiter en jurylid:

Gaan de ruiters uit dit topic na afloop van de proef wel eens verhaal halen bij het betreffend jurylid? En wat voor advies krijg je dan? Is dit bevredigend?

En de juryleden uit dit topic: komen er vaak ruiters na afloop naar jullie toe? Wat zijn de meest voorkomende vragen? Zie je verbetering bij een volgende keer dat je de combi ziet?

Ik jureer nu 2 jaar, wel ca. 40 x weggeweest; pas 1 keer iemand naar me toegekomen. Als het even kan wacht ik tot de prijsuitreiking geweest is.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 18:29

Ja, heb ik wel eens gedaan. Maar zoals vorige week in Sonnega dat de jury echt heeft zitten slapen, dan kan ik ( helaas) mijn tijd wel beter besteden dan de hele L2 afwachten om de jury te vragen, waarom!? De hele uitslag was onzin, kan ik beter aan de instructrice/jury/ knhsproefschrijfster/lichte tour amazone/auteur van dressuurboek vragen hoe het toch komt dat zo'n jury het papiertje heeft gehaald.

die kijkt het protocol na en ziet aan het(ontbreken van) commentaar wel wat voor vlees we in de kuip hadden.

En daarbijdenk je dat je dan een echt antwoord kan krijgen?Als je als ruiter of begeleider tegen een jury zegt: u heeft het niet goed gezien, u geeft een kreupel paard punten en de nr 1 15 punten te weinig. GEJE heeft het wel gedaan, wie weet kan hij zelf je vraag beantwoorden.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:41

En daar is GeJe... Ben zelf al heel wat jaren jurylid, maar ik met heeeel erg goed nadenken of er iemand na de proef bij me is geweest (of tussendoor)...

Kan me eigenlijk niet herinneren, wel iemand die toch graag een wp wilde omdat ze dan kon springen, maar de meeste gesprekken in de kantine na afloop kwamen spontaan tot stand omdat ik zelf naar de ruiter/amazone toestapte om de proef nog ff na te bespreken.

Wel eens een boze vader tussendoor gehad, omdat ik op de coupon had laten zetten (laat pony nakijken door dierenarts-is vaak onregelmatig)... waar ik het gore lef vandaan haalde... Nou dan toch niet?

Zelf spreek ik de jury wel aan op het jureren, niet op de punten (daar verander je toch niets aan) maar wel om haar/zijn visie te vragen wanneer mijn gevoel (of beeld als ik zelf niet rij) anders is dan de cijfers of het commentaar.

Ik ben altijd heel redelijk en je kunt alle kanten met me op, maar dan moet het betreffende jurylid wel van de toren afkomen en op een normale manier haar/zijn visie kunnen uitleggen. Helaas komen dit soort toestanden alleen maar voor, wanneer er iemand zit die (in mijn bescheiden ogen) gewoon geen jury had moeten worden....

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:54

Marije1984 schreef:
Het gaat mij nog niet eens zo zeer om de 5jes jury maar meer omdat elk jurylid zegt dat de ruiter maar eens naar zichzelf moet kijken. Nee niet alleen de ruiter is verantwoordelijkj voopr het resultaat. dat doe je met zijn tweeen.
Ik hoor van alle kanten dat de sport zo goed gaat en dat de ruiters steeds beter worden, DAn kan je mijn niet vertellen dat 75% van die ruiters niet tevreden is over de jury's. Ik zeg dus niet dat het aan de jury's ligt, maar ook niet aan de ruiters. Ik denk dat zowel ruiter als JURY naar zichzelf moet kijken en dat we dan al een heel eind komen,

De ruiter moet het toch echt samen met z'n paard doen. Als jury contstateer je alleen bepaalde dingen, tijdens de proef kan ik een ruiter niet helpen.

Ik geloof ook niet dat de ruiters steeds beter worden...
Er zijn misschien betere paarden dan vroeger, maar dat wil absoluut niet zeggen dat de ruiters ook beter zijn.

Ik ben momenteel, net als Scara, ook bezig met een volgende juryopleiding en ik merk dat ik ook vaak te mild jureer.

Als ruiter naar jezelf kijken is echt heel zinvol. Ik laat mijn proeven regelmatig opnemen en ik ben eigenlijk nooit tevreden met het resultaat.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 00:24

GeJe schreef:
En daar is GeJe...

Ik ben altijd heel redelijk en je kunt alle kanten met me op

Túúrlijk..........

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:42

Ik ga nooit naar een jury toe na afloop vna een proef. Ik weet zelf vaak wel wat er nog niet goed is en met de punten ben ik het eigenlijk ook altijd wel eens.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:45

Ik heb dat ook wel eens gedaan, vragen om een reactie op mijn proef.
De ene jury kon me niets anders vertellen dan dat ik nog helemaal niet aan een volgende klasse toe was, maar de reden daarvan moest ze me schuldig blijven. De andere jury (ik had vooraf via het secretariaqat gevraagd of ze er zou zijn, want ik was al een paar keer erg verbaasd over haar punten) liet me weten dat ze daar die dag geen tijd voor had en dat als ik dat wilde, ik moest zorgen dat de proef op video stond en dan wilde ze er wel iets over zeggen.

Dan wordt mijn animo om met de jury te gaan praten niet groter.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:58

Als ik de reacties zo eens lees, is er toch nog een hele grote kloof tussen deelnemer en jurylid. Er is gewoon te weinig vertrouwen naar de jury toe en dat zal zo zijn reden hebben.

Op de 1 of andere manier zou dit eens opgelost moeten worden door bv een discussie-clinic-bijscholings avond voor beide partijen te organiseren. En dat de ruiter bv kan opgeven welke juryleden hier aanwezig bij kunnen zijn, begeleid door bv een cursusleider van diverse jurycursussen.

Voor het jurylid om meer duidelijkheid in de zaak en evt opfrissing in het jureren te geven en voor de ruiter om meer de kant van het jureren te laten benadrukken en uitleg over bepaalde dingen te geven.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 11:05

Voor de ruiters geef ik altijd de tip: zorg dat je mag schrijven. Bel een jury op die je half/half kent en vraag of je mee mag.

Ik doe dat zelf ook en pas daarna is het me opgevallen hoe verbazingwekkend sommige jury's kunnen punten. Ik heb er dus heel veel van geleerd, vroeger had ik nooit commentaar of vraagtekens( behalve bij 1 jury, maar die spoort echt niet) bij de protocollen, hoogstens van " er had wel wat meer commentaar op mogen staan", of "jammer dat ze dat in de krul trekken zo waardeert."

Maar nu ik naast een "voorbeeld" jury heb gezeten zijn mijn ogen opengegaan. Want idd, ik ben veel kritischer geworden ( en helaas terecht vaak)

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:08

IK ben zelf jury geweest, heb er nu geen tijd meer voor (of beter gezegd dat wil ik er niet voor maken) en toch herken ik die kloof die Tyrza noemt heel sterk.

Ik denk idd dat neto goed als dat ruiters een te rooskleurig beeld van hun rijden hebben, er ook juryleden zijn die ernaast zitten. Niemand is onfeilbaar en gelukkig ook juryleden niet.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:09

Het werkt idd heel verhelderend om eens mee te schrijven Het is toch vaak net iets anders hoe je het vanuit het hokje bekijkt.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:10

Lielle schreef:
Ik denk idd dat neto goed als dat ruiters een te rooskleurig beeld van hun rijden hebben, er ook juryleden zijn die ernaast zitten. Niemand is onfeilbaar en gelukkig ook juryleden niet.

Daarom zou er eens een forum moeten komen die diverse vragen via een gezonde discussie, met eventuele voorbeeldfilmpjes, uit kan sluiten.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:13

Daar lijkt dit forum me uitermate geschikt voor. Ik wil wel eens een stukje van een proef met Raimaer neer zetten, haar punten vallen me nog wel eens tegen en oa die jury van hiervoor kon me niet uitleggen waarom.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:15

Ik bedoel eerder een Real Life Forum, zoals het Global Dressage Forum

Dus middels een persoonlijkere benadering

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:18

Daarom ben ik ook heel blij dat ik meemag als filmer bij de BL jury cursus. Mijn taak is om de proeven te filmen en dan daarna bij de bespreking de video te bedienen. Maar ik steek er enorm veel van op, en ik ben er misschien wel nog kritischer van geworden

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:35

Tyrza schreef:
Ik bedoel eerder een Real Life Forum, zoals het Global Dressage Forum

Dus middels een persoonlijkere benadering

Ik ben een beetje nerd geworden geloof ik

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:36

Da's een heel goed idee: een Real Life Judge/Rider Forum... zou iets voor een regionale bond kunnen zijn. En dan niet op een onmogelijk tijdstip ofzo, echte ruiters, echte paarden, echte proeven en dan met een open puntensysteem zodat iedereen gelijk ziet welke punten door wie gegeven worden... en dan nabespreken ofzo. Nadeel is alleen dat de mensen die toch altijd wat te zeuren hebben waarschijnlijk niet de moeite nemen om naar zo'n forum te gaan... maar goed. Euh... wie pakt die op?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:39

maar mijn aanbod van een filmpje hier blijft staan. Ik zal eens wat snuffelen thuis.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 12:57

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 13:00

on topic: zo'n juryclinic moet opgepakt worden door een jurylid. Een ruiter krijgt alleen maar reacties zoals ik in het begin van dit topic kreeg. Puur ongeloof en het probleem in de hoek vd ruiter neergooien.

Ikzelf zou voorstellen om een mail te sturen naar de KNHS en eea uit te leggen en aan de orde laten stellen voor de nieuwe jury bijeenkomsten over het nije rieden. Igg dat ze het daar bespreekbaar maken.

Er is een probleem waar de instructeurs en ruiters niks aan kunnen veranderen en dat probleem moet bij de KNHS komen te liggen en dus niet bij ons!

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:16

Probeer het eens neer te leggen bij juryplatform.nl.
Ik weet dat Corrie open staat voor dit soort initiatieven.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 13:17

Goed idee.

Alleen bedoel je nu mij? ik heet corrie.