Manege instructeurs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:07

Afbeelding

Afbeelding
Wij hebben een paardenzwembad bij ons op de manege van zo'n twintig bij honderd
meter, voorheen was dat een roeivijver. Zaterdag begin ik met een half uurtje kalm les geven, dan zadels eraf en lekker zwemmen met de pony's.

Kelly_ann

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 21:17

Daar ben ik wel een beetje jaloers op hoor!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:15

Heb alle lessen afgezegd, is niet te doen met deze temperaturen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:15

Wij hebben de lessen vervroegd.
Beginnen om half 9.
Ik ga de ene helft theorie doen op stal, daar is het lekker koel. En dan nog een spelletje met de pony's.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 12:02

Ik krijg veel verzoekjes van de jonge meiden om een keer zonder zadel te rijden. Maar de eigenaar van de accommodatie geeft aan dat het veiligheidscertificaat dat een onnodig risico vindt.

Oftewel onveilig, oftewel het kan wel eens dat als er iets misgaat (een val) de accommodatie/instructeur verantwoordelijk wordt gehouden.

Dat vind ik wel ver gaan hoor... Zonder zadel rijden hoort toch wel een beetje bij je leerproces? Het bevordert balans, is leuk om eens te doen. Ik kan best inschatten welke ruiters voldoende zit hebben om het te kunnen, ik kan draf en galop alleen aanbieden als ik het veilig acht. Ik kan een touwtje om de nek binden als houvast voor de ruiters.

Ik snap de afweging van de eigenaar hoor, maar ik vind het zo'n leuk idee... zeker met dit weer, dan zijn de paarden ook niet bepaald druk.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:41

Heb ik nog nooit van gehoord dat het vanuit het veiligheidscertificaat niet mag. Op genoeg bedrijven les gegeven met dat certificaat en wij reden ook zonder zadel. Misschien meer de eigenaar die dat risico niet wilt nemen?
Vind het er inderdaad bij horen, zo af en toe zonder zadel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 13:20

De formulering is ook als volgt: "Onnodig risico" Daar kan je mee doen wat je wil natuurlijk....

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:53

Ik heb vanaf pagina 1 meegelezen en vind het tijd dat ik mijzelf ook eens meld.

Ik ben Pauline, 22 jaar en geef les op een kleinschalige manege. Ik ben hier zelf begonnen met rijden op 7 jarige leeftijd en blijven plakken.
De manege waar ik les geef ( 1 avond 3x 45 minuten) zit net wat anders in elkaar dan de meeste andere maneges. Wij zijn een manege zonder eigenaren en houden de boel draaiende d.m.v. bestuursleden. Wij hebben in totaal 12 paarden en pony's en 7 welshjes / shetlanders.

Sinds drie weken zit ik officieel in het bestuur en ben ik degene die over de paarden en pony's gaat. Leuke taak maar ook erg lastig. Over het algemeen ben ik blij met hoe de paarden er bij staan, er uit zien en wat ze moeten lopen en de zorg die we leveren aan de dieren, maar het kan altijd beter en dat wil ik ook zeker proberen.

Om meteen mee te gaan in het laatste onderwerp:
Bij ons gaan de lessen wel door maar hebben de paarden een aangepast programma. Zo word er per les gekeken wat kan / zonder zadel / water spelletjes te paard / of sinds dit jaar paarden wassen. Gisteren voor het eerst met een zeil en water in de weer geweest en uitgelegd aan de kinderen hoe ze een paard goed aan de hand kunnen leiden en laten zien dat wat de kinderen aan de hand doen ook doen als ze aan het rijden zijn. Snappen jullie 'm nog?

Helaas hebben wij geen water / meer waar we heen kunnen en kunnen wij ook niet naar buiten een staprit maken. Dus vandaar dat we het zo aanpakken.

Wil iemand nog wat weten, vraag maar raak.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:52

Leuk Pauline! Ook wij zijn een vereniging, met bestuur, waar ik binnenkort ook in ga. Maar wij zijn nog veel kleiner. Helaas hebben wij ook geen meertje ofzo. Bij ons gaan de lessen tot en met het weekend niet door. Ben ik erg blij mee!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:15

Dag collega's ;)

Wij hebben er twee weekjes ponykamp opzitten. Met een leuk programma :j
In de ochtend en in de middag rijden. Behendigheid, sprongetje, paardenvoetbal, voltige, longeerles, buitenritjes.
En mooi de gelegenheid om goed poetsen en opzadelen etc eens uit te leggen.

Het viel mij op dat het omgaan met een dier/paard niet meer zo vanzelfsprekend is. Toch wel jonge kids die dan al schrikken als een pony met zijn hoofd schudt.
Ik moet dan echt wennen dat stappen met een begeleider ernaast en een beetje hoofd/schouders knie en teen al spannend genoeg is.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:39

Herkenbaar Kelly. Ik geef ook alleen les aan de allerkleinsten als ik moet invallen. Ik moet dan echt ook even schakelen en bijstellen van de verwachtingen.
Wat jij zegt viel mij ook op. Pony schud met zijn hoofd omdat er een vlieg zit, kind begint te huilen.. Dan echt even uitleggen WAAROM die pony met z'n hoofd schud. Gelukkig geef ik niet te veel aan de kleintjes les want dat is niet echt mijn ding.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:27

Hoi allemaal! Ik heb een aantal maanden geleden besloten te stoppen met het werken als manegeinstructeur. Ik heb een fulltime baan aangeboden gekregen in het onderwijs, en ik vind dan de gehele zaterdag erbij lesgeven, wel erg veel. Afgelopen zaterdag heb ik mijn lessers verteld dat ik ga stoppen. Sommige moesten huilen, anderen waren heel stil en weer anderen trokken zich er niets van aan.

Even een vraagje aan jullie: over twee weken is mijn laatste dag. Ik wil de laatste les leuke spelletjes en dergelijke doen. Hebben jullie daarover ideeën? Daarbij wil ik elke lesser een kleinigheidje geven, gewoon een soort aandenken maar wel met een persoonlijke en/of positieve boodschap. Iemand daarover een idee?

Ik vind het heel jammer om te stoppen, maar werkweken van standaard 70 uur worden een beetje te gek...

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:46

Wat jammer dat je gaat stoppen! Maar ook wel begrijpelijk. Ik weet ook nog niet wat ik ga doen als ik straks afgestudeerd ben.. Wat wil je er aan uitgeven in totaal en per kind? Zal even voor je nadenken.

Ik kom even klagen. Mijn twee oude lessen zijn samengevoegd tot 1 les, met daarin 6 kinderen. En heb een nieuw groepje van 5. Vandaag alweer een hoop tranen gezien.. Met de nieuwe kinderen doe ik vaak met z'n tweeën 1 pony. Kunnen ze er bij elkaar naast lopen. Erg handig, want er zijn maar weinig hulpjes en ook maar weinig echt brave pony's. Betekent dus wel dat ze maar de helft van de tijd rijden. Loopt er 1 meisje ineens huilend achter een pony. Ze had het warm en haar cap zat te strak zei ze. Moeder begint meteen dat zij natuurlijk ook wil rijden. Ja, dat snap ik. Als alle ouders de pony's van de kinderen vasthouden kan dat, maar ze liepen allemaal op slippertjes. Het tweede uur was het huilen omdat de pony's niet luisterden..

Nu lijkt het niet alsof ik het leuk vind. Vind ik wel hoor! Maar moet er even weer in komen na de vakantie.

Op de manege waar ik zelf eerst reed hadden we altijd tig topbrave pony's die in een treintje achter elkaar aan liepen. Dat is met die kleintjes echt wel ideaal. Wil ik nu ook wel!

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:58

Mag ik meepraten? Ben geen ervaren juf, maar wel een juf hulpje! :') asisteer altijd bij hij te rijden, vind ik super! *D

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:25

Lastig san4nie. Moeten de nieuwe kinderen dan ook de pony's vasthouden? Dat lijkt me best spannend voor ze als ze net beginnen.
Kun je anders niet met de helft rijden en met de andere helft poetsen en opzadelen o.i.d. Of heb je daar ook geen hulp voor?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:37

ik heb nu een ruitertje met het syndroom van Down die in draf heel erg met haar benen beweegt. Iedere keer dat ze gaat staan steekt ze ze naar voren. Uitleggen waar ze ze moet houden werkt niet, en een paar passen meerennen en vasthouden doet pijn zegt ze. Hebben jullie ideeën hoe we kunnen oefenen om haar benen toch wat stiller te houden?? (helemaal stil hoeft niet, maar ze beweegt er zo'n 20/30 cm mee, dat maakt het voor pony + ruiter toch lastig)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 13:18

Kan je oefenen met de verlichte zit in draf?

Best kans dat ze eigenlijk haar balans nog niet heeft gevonden en daarom zo beweeglijk gaat lichtrijden. Misschien overstrekt ze zichzelf ook (hoog gaan staan)?
In de verlichte zit leer je om je been aan het zadel te houden, te steunen op knie en beugels.

Bovendien is het een leuke oefening, zeker als je dan ook eens een balkje neerlegt.

Niet denken dat het na 1 les al over is, sommige kwartjes vallen pas na veel oefenuurtjes.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:13

Voor kinderen met down syndroom is dit nogal moeilijk, ze missen idd een stuk balans, coördinatie en ook kracht in de benen.

Loop al verschijnende jaren mee als vrijwilliger bij aangepast paardrijden, in al die jaren was bij downies een probleem.

Uit veiligheid plaatsen we altijd beugelkorfjes om te voorkomen dat de voeten door de beugel schieten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:34

Picassox schreef:
Hoi allemaal! Ik heb een aantal maanden geleden besloten te stoppen met het werken als manegeinstructeur. Ik heb een fulltime baan aangeboden gekregen in het onderwijs, en ik vind dan de gehele zaterdag erbij lesgeven, wel erg veel. Afgelopen zaterdag heb ik mijn lessers verteld dat ik ga stoppen. Sommige moesten huilen, anderen waren heel stil en weer anderen trokken zich er niets van aan.

Even een vraagje aan jullie: over twee weken is mijn laatste dag. Ik wil de laatste les leuke spelletjes en dergelijke doen. Hebben jullie daarover ideeën? Daarbij wil ik elke lesser een kleinigheidje geven, gewoon een soort aandenken maar wel met een persoonlijke en/of positieve boodschap. Iemand daarover een idee?

Ik vind het heel jammer om te stoppen, maar werkweken van standaard 70 uur worden een beetje te gek...

ik heb de kinderen aan het eind van het seizoen ( dus voor de zomerstop) allemaal een schleich paardje gegeven met een boodschapje om de nek :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:40

Ah, leuk cadeautje Alja! :)

Ik heb voor allemaal cakejes gebakken met een lieve boodschap. Ik heb afgelopen zaterdag afscheid genomen. Het was erg dubbel, maar wel een mooie dag!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:53

Kelly_ann schreef:
Kan je oefenen met de verlichte zit in draf?

Best kans dat ze eigenlijk haar balans nog niet heeft gevonden en daarom zo beweeglijk gaat lichtrijden. Misschien overstrekt ze zichzelf ook (hoog gaan staan)?
In de verlichte zit leer je om je been aan het zadel te houden, te steunen op knie en beugels.

Bovendien is het een leuke oefening, zeker als je dan ook eens een balkje neerlegt.

Niet denken dat het na 1 les al over is, sommige kwartjes vallen pas na veel oefenuurtjes.

Dit is misschien wel een goed idee, dat vindt ze vast leuk :)
Ik heb ook absoluut niet de illusie dat het allemaal in één les lukt, maar eerder deed ze het niet, en het begint steeds meer te komen nu (ze rijdt nu inmiddels los, dus moet op veel meer dingen tegelijk letten) en het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze zichzelf dit aan gaat wennen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:03

Als het eerder niet was kan een stapje terug ook ng weleens helpen. Maar blijft lastig hoor met syndroom van down.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:09

En hoe is het gegaan Lienie?

Ik heb een reputatie opgebouwd haha.... Ik vind het leuk om ieder les een thema te doen, en vaak zit daar ook een spel element in. Dus snelheid, behendigheid, estafettes komt allemaal aan bod. Met tikkertje ben ik wel voorzichtig, niet alle pony's vinden elkaar aardig en niet alle ruitertjes kunnen dat aan zien komen of voorkomen.
Afgelopen week een geheugenspel gedaan. Achter elkaar gaan rijden, de voorste bedenkt een figuur en rijdt dit, sluit dan achteraan aan en nummer twee moet dit figuur over rijden en er zelf een aan toevoegen. Enzovoort. Aan het einde heb je dus een hele proef.

Ik ben wel benieuwd of er nog meer leuke spellen te bedenken zijn, jullie nog ideeën?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:17

de verlichte zit vindt ze lastig, maar ze houdt dan haar benen wel mooi stil, gelukkig vindt ze het leuk om nieuwe dingen te leren :)
Op een bbp ging het ook wel goed, maar ze reed op een groter paard dan normaal en daar haar balans op vinden vond ze vorige week nog wel heel lastig

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:35

Wat een leuk idee, dat geheugenspel! Als ik weer eens een beginnersles moet geven, ga ik het uitproberen.