Orun-2 verandert naar "vooropleiding"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:36

Ok, dat wist ik niet. Maar goed, een beetje welwillende manege-eigenaar wil je daar dan misschien wel bij helpen.

Ik heb de ORUN twee jaar geleden gedaan, en ik moet eerlijk zeggen dat het niveau van een aantal ruiters niet denderend was, en van andere groepen die ik gezien heb ook niet. Daarom vind ik het wel goed dat de eisen aangescherpt worden, om het niveau omhoog te halen. Want eerlijk gezegd zitten er een boel instructeurs bij bij wie ik mijn eigen kinderen niet in de les zou willen hebben...

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:38

Ik snap de gedachte er achter ook wel hoor, maar voor mij wordt het nu wel heel moeilijk om les te gaan geven -O-

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:39

Ja, het is wel vervelend voor de mensen die nu achter het net vissen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:30

Huh 1200 euro? Dan wordt het meteen nog onhaalbaarder... jammer.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:32

Voor 1200 euro moet ik toch ook wel zeer serieus gaan nadenken, ik vind het duur worden. Mijn voltijd HBO opleiding is niet veel duurder (en al helemaal niet in verhouding).

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:34

jameyskatje schreef:
jeetje, dat is meer dan 2x zo duur geworden.

Als je er voor kiest om enkel de examens te doen, moet je dan wel het gehele bedrag voor de module betalen? ik heb de knhs afgelopen maand al 2x gemaild, vandaag ook weer, maar nog steeds geen reactie terug, hoop dat ze mijn nieuwe e-mail van vandaag wel gaan beantwoorden, anders ga ik bellen.

Nee als je alleen de examens doet dan zijn de kosten minder omdat je dan de modules/lessen niet gevolgd hebt.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:35

Ik zal ook wat examens alleen doen, maar ik vind het prijsverschil wel zeer groot met de oude opleiding!

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:38

Ik ook. Wordt voor mij ook even goed nadenken of ik het nu wel ga doen of nog een jaartje of twee wacht. Vooral omdat je dan binnen 3 jaar niveau 3 moet volgen en weet niet of dat haalbaar is met mijn huidige baan en merrie waar ik ook nog mee fok.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:17

Iemand enige informatie van de kosten van een examen? Zit er dan over te denken om gewoon de examens te doen ipv de hele modules volgen van de vooropleiding.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:50

Nadia schreef:
Hoeft niet, je kan daar ook als vrijwilliger aan de slag zijn en vooral helpen. Voor MMI moet je echt op de loonlijst staan...met de ORUN zou je de manege-eigenaar kunnen helpen met de lessen.
Maar dat kan JK zelf het beste toelichten ;)

Ja precies. Dat is dus het geval. ik wil de stalhouder bv kunnen helpen of inspringen, maar zij kunnen geen personeel aannemen en dat ik dus op een loonlijst komt te staan. verder wil ik wel privelessen gaan geven hoor, als je het papiertje toch hebt, waarom niet. maar dan gewoon in mijn eigen omgeving om te beginnen.

@squawk: daar ben ik ook benieuwd naar! want ik heb bv ook het ruiterrijbewijs en de paard en welzijnscursus (dus al die theorie over het paardenhouden heb ik al vaak herhaald) en longeren kan ik ook goed, cursus voor gevolgd en verschillende lessen in gehad. dus ik zal ook best interesse hebben om voor module 1 enkel de examens te doen. als dat tijd en geld scheelt zeker.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:55

kleinvosje schreef:
Ok, dat wist ik niet. Maar goed, een beetje welwillende manege-eigenaar wil je daar dan misschien wel bij helpen.

Ik heb de ORUN twee jaar geleden gedaan, en ik moet eerlijk zeggen dat het niveau van een aantal ruiters niet denderend was, en van andere groepen die ik gezien heb ook niet. Daarom vind ik het wel goed dat de eisen aangescherpt worden, om het niveau omhoog te halen. Want eerlijk gezegd zitten er een boel instructeurs bij bij wie ik mijn eigen kinderen niet in de les zou willen hebben...

niveau omhoog, ok ! ben ik helemaal voor!

Maar het lijkt nu of ze slechts hun eigen kas aan het spekken zijn. (orun 2 is 2x zo duur geworden en je bent dan ook nog eens verplicht om daarna orun 3 te halen. dus ipv 550 euro ben je straks meer dan 2200 euro kwijt.)

Wie weet ben ik wel een veel meer talentvol en veel meer gedreven persoon dan een ander waarbij het geld en de wedstrijden altijd gemakkelijk zijn komen aanwaaien en een persoon die altijd alles heeft gekregen van haar ouders en/of partner. Ik heb juist voor al mijn inkomen en al mijn kennis hard moeten knokken en het vooral met veel rij-uren en vallen en opstaan moeten leren (letterlijk en figuurlijk).

Daarom is het scheef dat mensen met veel geld en dus ook een wedstrijdklassering wel kans maken en gedreven en misschien wel meer bekwame mensen zoals ik niet.

Daarom ben ik echt voor een toelatingstest, net als op het hbo. Zal veel eerlijker zijn.

Dwyne schreef:
jameyskatje schreef:
jeetje, dat is meer dan 2x zo duur geworden.

Als je er voor kiest om enkel de examens te doen, moet je dan wel het gehele bedrag voor de module betalen? ik heb de knhs afgelopen maand al 2x gemaild, vandaag ook weer, maar nog steeds geen reactie terug, hoop dat ze mijn nieuwe e-mail van vandaag wel gaan beantwoorden, anders ga ik bellen.

Nee als je alleen de examens doet dan zijn de kosten minder omdat je dan de modules/lessen niet gevolgd hebt.

O dat is wel fijn! Hoop dat er snel meer informatie komt op de site!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:06

Joehoe!!!!

In de Orun-3 oude stijl moest je nog een wedstrijdklassering hebben, maar deze komt in de nieuwe stijl te vervallen!!

Citaat:
Geachte mevrouw Huisman,

Hartelijk dank voor uw e-mail. In de nieuwe opleidingsstructuur vragen wij geen wedstrijdklassering voor instroom in de opleidingen. Ook tijdens het examen wordt u beoordeeld op wat u laat zien tijdens het examen, eventuele wedstrijdklassering staat hier los van.

Wel is het zo dat op basis van een wedstrijdklassering in een aantal gevallen vrijstelling wordt gegeven voor een aantal modules uit de vooropleiding. Deze mogelijkheid is er niet als u geen wedstrijdklassering heeft. Als u, naar uw eigen inschatting, al voldoende ervaring heeft om te slagen voor deze examens, kunt u ook rechtstreeks examen doen, dus zonder de module te volgen. De precieze eisen om te slagen komen vanaf 1 mei op de website.

Ik vertrouw erop u op deze manier voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Dat is echt gunstig! nu kan ik toch nog aan de slag :D *\o/*
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 07-03-12 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikysammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:10

Wordt wel ingewikkeld zo hoor! Hoop dat ze het een beetje duidelijk op de site kunnen zetten, want dat is nog wel eens lastig bij de KNHS!!
Hebben degene met een "oude" niveau 2 diploma nu ook een beperkte tijd om niveau 3 te gaan doen (binnen 3 jaar), of dat niet?!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:12

nee degene die al een niveau 2 opleiding hadden die mogen gewoon les blijven geven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:52

ik ben heel benieuwd, volgens mij kan ik met een ORUN2 zonder rijden en wedstrijdklasseringen van 2 * Z dressuur en 2 * M springen zo instromen in ORUN 3. Heb de KNHS om bevestiging gevraagd :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:50

zie net dat ik helemaal over het antwoord heb heengelezen in mijn mail. Het klopt idd :j

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:08

KarinvdM schreef:
Je mag dan al blij zijn dat je iedere keer een antwoord krijgt Hasjam_Poe... :D

Hasjam_Poe schreef:
Als instructeur krijg je ook immers ook verschillende maten paard voor je neus; dus waarom niet gelijk oefenen met een beetje flexibel gedrag?
Ja, ik heb verenigingslessen met van alles bij elkaar in. Twee lessen met verschillende maten pony's en eentje met een Haflinger, een IJslander, een E-pony en een paard van 170. Daar kan je met springen niet zoveel mee, geen in-uitjes, geen dubbelsprongen. Alleen losse hindernissen en lijntjes met met meer dan 5 galopsprongen. In een 20x40 bak kan je dan maar heel weinig, als je niet wilt dat er mensen verongelukken.
Met je examen moet je ook een lijntje hebben staan met springen en dat kan dus niet als je er een pony tussen hebt zitten.
Die regel vind ik dus nog helemaal niet zo raar.

Hoi , Ik vind het wel erg vreemd over dat er allemaal paarden boven de 1.60 mogen meedoen, anders niet.. Zelf heb ik het ook gehad dat ik niet meer kon doen omdat ik een haflinger heb.. zogenaamd dat die niks kunnen blablalba.. maar wel een haflinger die Z in is getraind, en M springen is..
En L paarden start..( springen) dan denk ik.. waarom zou die niet mee mogen doen terwijl (de combinatie) soms verder is dan de andere die in de B rijden? ik wil niet zeggen dat alle paarden /ponys het zouden kunnen, maar ik vind dat ze dan via de federatie moeten opvragen hoe ver en hoe hoog de pony rijd.. en dat ze een toelatingseis moeten hebben , ponys die groot genoeg zijn voor volwassenen en die een bepaalde klasse rijden die toegelaten moeten worden, aangezien Yolanda met haar fjord Guusje ook daar zit.. is het raar dat dat wel kan.. maar andere ponys van die klasse niet.. toch?

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:55

Mmmmm.. Morgen toch maar eens de KNHS bellen. Ik ben vorig jaar opgeweest ( niet voor het eigen rijden omdat ik in het gips zat ) voor het lesgeven.. Natuurlijk gezakt voor het springen omdat ik gewoon niet zie wanneer hij te krap staat etc..

Nu wil ik dit jaar weer op ( na een aantal springlessen te hebben gevolgd ;) en ook voor mijn eigen rijden. Kan iemand zeggen hoe ze dit dan gaan doen? Ik heb namelijk wel voldaan aan mijn theorie, proeven van bekwaamheid en nog iets..

Iemand enig idee????

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:57

Als het goed is kun je dan gewoon examens doen in de nog niet behaalde onderdelen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:58

kashmira schreef:
Hoi , Ik vind het wel erg vreemd over dat er allemaal paarden boven de 1.60 mogen meedoen, anders niet.. Zelf heb ik het ook gehad dat ik niet meer kon doen omdat ik een haflinger heb.. zogenaamd dat die niks kunnen blablalba.. maar wel een haflinger die Z in is getraind, en M springen is..
En L paarden start..( springen) dan denk ik.. waarom zou die niet mee mogen doen terwijl (de combinatie) soms verder is dan de andere die in de B rijden? ik wil niet zeggen dat alle paarden /ponys het zouden kunnen, maar ik vind dat ze dan via de federatie moeten opvragen hoe ver en hoe hoog de pony rijd.. en dat ze een toelatingseis moeten hebben , ponys die groot genoeg zijn voor volwassenen en die een bepaalde klasse rijden die toegelaten moeten worden, aangezien Yolanda met haar fjord Guusje ook daar zit.. is het raar dat dat wel kan.. maar andere ponys van die klasse niet.. toch?

Als je even had terug gelezen had, had je kunnen lezen dat je dus met een pony kan gaan.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:58

kleinvosje schreef:
Als het goed is kun je dan gewoon examens doen in de nog niet behaalde onderdelen.

Ja dat weet ik, daar heb ik al een brief over gekregen.. Maar gaat dat dan nog volgens de oude methode of volgens de nieuwe? Dus dat ik ook moet springen..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:00

ik denk dat je volgens de oude methode gaat, omdat het deels herexamens zijn. Daarbij wordt de oude methode nog 1 keer gegeven dit jaar. Maar dan nog maakt het niets uit, of het oud of nieuw is, hooguit voor de hoogte van het springen.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:03

kleinvosje schreef:
ik denk dat je volgens de oude methode gaat, omdat het deels herexamens zijn. Daarbij wordt de oude methode nog 1 keer gegeven dit jaar. Maar dan nog maakt het niets uit, of het oud of nieuw is, hooguit voor de hoogte van het springen.

Hoezo maakt dat niet uit? Met de oude methode kon je kiezen dressuur op allround. Ik heb voor dressuur gekozen, en dan hoef je NIET te springen. En aangezien ik een verbrijzelde + gebroken voet heb gehad maakt het voor mij wel degelijk uit of ik moet springen of niet.
Morgen ga ik eens bellen. Wil hier wel duidelijkheid over hebben.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:05

Mee eens Ramzi, maar dan nog heb je voor een verdere cursus wel dat springen nodig, dus als je het helemaal niet doet, kun j niet doorstromen. Zo bedoelde ik het...
Daarbij, volgens de oude methode moet je met 2 paarden een b parcours springen, volgens de nieuwe methode 60-70 cm met 1 paard, is nogal een verschil.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:10

kleinvosje schreef:
Mee eens Ramzi, maar dan nog heb je voor een verdere cursus wel dat springen nodig, dus als je het helemaal niet doet, kun j niet doorstromen. Zo bedoelde ik het...
Daarbij, volgens de oude methode moet je met 2 paarden een b parcours springen, volgens de nieuwe methode 60-70 cm met 1 paard, is nogal een verschil.

Dat vind ik ook een zeer goede verandering, dat met 1 paard springen ipv met 2. Levensgevaarlijk af en toe.. Je krijgt vaak echt niet te beste springers bij de ORUN en je kunt elkaars paarden gewoon niet 1-2-3 leren kennen. En 60/70 centimeter moest ik ook bij het ruiterbewijs en dan met een pony ;) Dus met een paard zou dat wel moeten lukken. Verder wil ik gewoon mijn certificaat hebben om verzekerd te zijn en verder heb ik geen behoefte om mijn spaarrekening te plunderen door verder te leren ;)
Helaas een week voordat de ORUN begon veel pech gehad met een val.. Dus beroerder kon het voor mij niet uitpakken. Ook weinig kunnen oefenen met springles geven/opbouwen.. Maar goed, ik ben en blijf een dressuurruiter :D