Geef jij wel eens een 1?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:58

Ik vind de situatie van TS moeilijk te beoordelen zonder beeld erbij. Feit is dat ze niet voor het volgende onderdeel het gevraagde, in de juiste galop aanspringen, heeft uitgevoerd. Een dikke onvoldoend mag daar wel bij passen, naar mijn mening. Uit verdere posts maak ik op dat het paard licht schrok van iets in de hoek en daardoor verkeerde stelling, met als gevolg verkeerde galop. Hoe erg was die verkeerde stelling? Dat zijn dingen die ik ook meeneem bij de beoordeling van een verkeerd aangesprongen galop.
Ik denk niet dat ik op 2x een 1 uitgekomen zou zijn, met zoals het nu beschreven wordt, maar ik kan me er ook nog wel iets bij voorstellen, dat voor het verkeerd aangalopperen op dit cijfer is uitgekomen. Ik denk dat de 1 voor de volte wel erg streng is, alhoewel ik me kan voorstellen dat de middengalop die nog gereden is, op een halve volte, ook wat gehaast en mogelijk niet met voldoende overgang gereden is. Dan nog lijkt die 1 wel streng. Anderzijds is er niet voor niets een schaal van 1 tot 10 en hebben we het 'recht' om al die cijfers te gebruiken tijdens het jureren.

Ik heb ook ooit 1x een 1 gegeven, in de B nog wel. Amazone reed de volte op, met verkeerde stelling en buiging laat ze het paard op de volte in de verkeerde galop aanspringen, tegen de hand en met weggedrukte rug, neemt het paard niet terug, maar laat het omspringen (in 2 stukken) en galoppeert nog steeds niet nageeflijk en zonder de juiste stelling en buiging de volte verder.
Dan is er dus weinig getoond van de gevraagde overgang naar de juiste galop. Die overgang wordt nl gevraagd vanuit draf, op een volte dus met de stelling en buiging die past bij een grote volte, en met een in de hand gesteld paard (dus niet tegen de hand en met weggedrukte rug).
Ze reed nog wel de volte, maar dat was een apart cijfer (ook een onvoldoende, gezien de verkeerde stelling en buiging en weggedrukte rug, etc).

Overigens ben ik over het algemeen best van het positief jureren, maar ik ben geen Sinterklaas. Ik geef heel veel commentaar. Maar helaas is het niveau dat ik in de ring krijg niet altijd even hoog.
Ik jureer overigens niet op eindtotaal, maar per onderdeel. En of ik dan onder aan de rit op 175 of 155 of 210 punten uitkom, daar denk ik tijdens het jureren niet over na. Al zit ik van een proef die op 210 punten uitkomt doorgaans wel te genieten tijdens het jureren, dat is voor een jurylid toch echt veel leuker dan een proef jureren waar je op 155 punten uitkomt.

Overigens hoeft strepen niet te betekenen dat je hebt veranderd omdat het puntentotaal je niet aanstaat. Ik heb ook wel eens een schrijfster mee gehad van het secretariaat die zat te dromen, die schreef rustig dingen niet op die ik wel gezegd had en was dan 3 onderdelen achter op wat er gereden was. Dan wordt er dus ook wel eens iets gestreept om nog te corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:08

Marije_jiplover schreef:
Ik heb ook ooit 1x een 1 gegeven, in de B nog wel. Amazone reed de volte op, met verkeerde stelling en buiging laat ze het paard op de volte in de verkeerde galop aanspringen, tegen de hand en met weggedrukte rug, neemt het paard niet terug, maar laat het omspringen (in 2 stukken) en galoppeert nog steeds niet nageeflijk en zonder de juiste stelling en buiging de volte verder.
Dan is er dus weinig getoond van de gevraagde overgang naar de juiste galop. Die overgang wordt nl gevraagd vanuit draf, op een volte dus met de stelling en buiging die past bij een grote volte, en met een in de hand gesteld paard (dus niet tegen de hand en met weggedrukte rug).
Ze reed nog wel de volte, maar dat was een apart cijfer (ook een onvoldoende, gezien de verkeerde stelling en buiging en weggedrukte rug, etc).

Deze 1 vind ik dan wel weer heel streng. Het gevraagde is wel getoond, alleen erg slecht.. Daarbij is het B en dus kan de stelling en buiging nog wel eens missen of verkeerd zijn.. Denk dat ik hier eerder rond een 3/4 had gezeten.. Kan me haast niet voorstellen dat dit dan je enige 1 is geweest.. Of is het niveau bij ons in de B zoveel beroerder..?

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:16

Marije_jiplover schreef:
Ik jureer overigens niet op eindtotaal, maar per onderdeel. En of ik dan onder aan de rit op 175 of 155 of 210 punten uitkom, daar denk ik tijdens het jureren niet over na. Al zit ik van een proef die op 210 punten uitkomt doorgaans wel te genieten tijdens het jureren, dat is voor een jurylid toch echt veel leuker dan een proef jureren waar je op 155 punten uitkomt.

Overigens hoeft strepen niet te betekenen dat je hebt veranderd omdat het puntentotaal je niet aanstaat. Ik heb ook wel eens een schrijfster mee gehad van het secretariaat die zat te dromen, die schreef rustig dingen niet op die ik wel gezegd had en was dan 3 onderdelen achter op wat er gereden was. Dan wordt er dus ook wel eens iets gestreept om nog te corrigeren.

Met dit stukje tekst ben ik het dus helemaal mee eens!!
Ik jureer zelf ook per onderdeel en als het niet goed is dan is het niet goed, en als het wel goed is en je haalt hoge punten dan is het gewoon goed!. :)

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:24

Onze dochter 10 jaar heeft wel eens een 0 gehaald omdat hij in de middendraf(L 1 proef) wegschoot ze herstelde hem weer maar dat was blijkbaar niet gezien het grappige was dat ze begon met met achten en zevens en zelfs een 9 en toen toch die 0 maar wel eerste worden met 197 punten was verbaasd over die 0 voor een meisje van 10 maar vond het aan de andere kant wel weer lef van de jury dat ze ook achten en zelfs een negen gaf!!(onze dochter was wel in shock van die 0)

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:07

@amboewella

Die jury vond blijkbaar de proef over het algeheel erg netjes anders krijg je niet zulke punten. En als de pony wegschoot dan is het gevraagde (de middendraf in dit geval) niet getoond. En waarschijnlijk had ze dus idd niet gezien dat je dochter het herstelt had. Ik vind zelf een 0 heel erg overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:55

amboewella schreef:
Onze dochter 10 jaar heeft wel eens een 0 gehaald omdat hij in de middendraf(L 1 proef) wegschoot ze herstelde hem weer maar dat was blijkbaar niet gezien het grappige was dat ze begon met met achten en zevens en zelfs een 9 en toen toch die 0 maar wel eerste worden met 197 punten was verbaasd over die 0 voor een meisje van 10 maar vond het aan de andere kant wel weer lef van de jury dat ze ook achten en zelfs een negen gaf!!(onze dochter was wel in shock van die 0)

Een 0 is (ongeacht de leeftijd ;) ) in deze echt niet terecht :n Alleen al omdat ze wel de lijn (ik gok diagonaal) heeft gereden, dan moet het minimaal een 1 zijn :j Een 0 mag alleen als er niets van het gevraagde is getoond, bijvoorbeeld halthouden compleet overgeslagen of een volte niet gereden ofzo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:14

Kan natuurlijk ook zo maar zijn dat ook die lijn niet meer recht was en niet van letter naar letter is gereden...

IlseCaspers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:26

heey! ik heb 2 vragen:
-hoe spring je in de linker galop aan?
-hoe spring je in de rechter galop aan?
meestal doen de paarden op de manege het wel goed, maar ik denk dat dat komt omdat hij/zij achter de groep aan loopt en dus hun voorbeeld neemt, maar ik ga binnenkort een dressuur proef doen dus zou ik het wel graag willen weten ;)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:05

Heb je geen les? Het lijkt me dat je dat in de les moet leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:13

Topic is uit 2011 en lijkt me beter dat je voor dit soort vragen gewoon een nieuw topic opent in rijtechnisch.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:17

Relaxed schreef:
Topic is uit 2011 en lijkt me beter dat je voor dit soort vragen gewoon een nieuw topic opent in rijtechnisch.

Daarom hier een slotje.