Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Joscaa schreef:Je bent er niet automatisch mee verzekerd, maar het werkt zeker wel mee, omdat je kunt laten zien 'dat je weet waarmee je bezig bent'.
jameyskatje schreef:bedankt voor je reactie hasjam poe,
bestaan er volgens jou cursussen waar je wel inhoudelijk goede stof onderwezen krijgt?
jasmijn78 schreef:Een klassering is het eerste waar je op af gaat. En als je diegene dan in actie bekijkt zie je snel genoeg het verschil tussen degene die Z starten of ook daadwerkelijk Z rijden/trainen. Dat is niet zo moeilijk.
<snap>
Nou ja wel eigenlijk. Door te kijken naar iemands totaalplaatje. Door iemand zelf in actie te zien. Ik hoef niet bij iemand te lessen die B+0 is. Zat weet ik nu al. een Z klassering geeft voor mij ook niet direct de doorslag. Maar als ik van iemand weet dat die al heel netjes verschillende paarden naar Z en hoger heeft opgeleid, goede resultaten heeft behaald. Als ik die zie rijden op een manier die ik ambieer. Dan wordt het allemaal een stuk interessanter. Iemand moet iets KUNNEN wat ik ook graag wil KUNNEN.
<snap>
Op zich niet gek, maar kom zeg; wat is nu L met een wp? dat kan iedereen toch halen? Daar hoef je echt niet voor te kunnen rijden.
<snap>Zeg dan: minimaal 2 x Z met een zelf opgeleid paard. Dat zal al meer kaf van het koren scheiden. Als je voor de tweede keer met een zelfopgeleid paard in het Z komt wordt de kans dat dat toeval is al kleiner. Maar ja, dat betekent wel minder opbrengsten voor ORUN...
jasmijn78 schreef:Ik vind gewoon dat er iets essentieels mis is in de paardensport, en dat de grootse oorzaak ligt in onkundige instructie. En dat wat er mis is, zorgt imo voor paardenleed. Vandaar dat ik misschien wat kritisch ben om wanneer je je als instructeur moet aanbieden.
. En dan bedoelt, dat enkel het Orun-2 papiertje is behaalt... Officieel is dat incorrecte blabla; je bent blijkbaar pas "gediplomeerd" als je niveau 4 hebt afgerond (en daarvoor moet je Z rijden
) Hasjam_Poe schreef:jameyskatje schreef:bedankt voor je reactie hasjam poe,
bestaan er volgens jou cursussen waar je wel inhoudelijk goede stof onderwezen krijgt?
Centered Riding http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=1412215 , AKASHA AZHC-instructeursopleing ,Hofstede Oostrijk Hofstede Oostrijk, ISPH http://www.isphorse.com/
Er zijn er zeker weten véél meer hoor. Maar het is voor jou even zoeken wat je persoonlijk aanspreekt. Een vooral vooraf góed kijken, naar wat ze aan inhoud te bieden hebben. Bovenstaande hebben m.i. hun naam al waargemaakt.

Hasjam_Poe schreef:jameyskatje schreef:bedankt voor je reactie hasjam poe,
Centered Riding http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=1412215 , AKASHA AZHC-instructeursopleing ,Hofstede Oostrijk Hofstede Oostrijk, ISPH http://www.isphorse.com/
Er zijn er zeker weten véél meer hoor. Maar het is voor jou even zoeken wat je persoonlijk aanspreekt. Een vooral vooraf góed kijken, naar wat ze aan inhoud te bieden hebben. Bovenstaande hebben m.i. hun naam al waargemaakt.
Hasjam_Poe schreef:jasmijn78 schreef:Een klassering is het eerste waar je op af gaat. En als je diegene dan in actie bekijkt zie je snel genoeg het verschil tussen degene die Z starten of ook daadwerkelijk Z rijden/trainen. Dat is niet zo moeilijk.
<snap>
Nou ja wel eigenlijk. Door te kijken naar iemands totaalplaatje. Door iemand zelf in actie te zien. Ik hoef niet bij iemand te lessen die B+0 is. Zat weet ik nu al. een Z klassering geeft voor mij ook niet direct de doorslag. Maar als ik van iemand weet dat die al heel netjes verschillende paarden naar Z en hoger heeft opgeleid, goede resultaten heeft behaald. Als ik die zie rijden op een manier die ik ambieer. Dan wordt het allemaal een stuk interessanter. Iemand moet iets KUNNEN wat ik ook graag wil KUNNEN.
<snap>
Op zich niet gek, maar kom zeg; wat is nu L met een wp? dat kan iedereen toch halen? Daar hoef je echt niet voor te kunnen rijden.
<snap>Zeg dan: minimaal 2 x Z met een zelf opgeleid paard. Dat zal al meer kaf van het koren scheiden. Als je voor de tweede keer met een zelfopgeleid paard in het Z komt wordt de kans dat dat toeval is al kleiner. Maar ja, dat betekent wel minder opbrengsten voor ORUN...
Alles wat jij noemt (Z-klassering, tonen wat je kunt etc.) dat IS er allemaal al !!!!!!!!
Het misverstand zit hem m.i. in de waardering van de Orun-2.
De KNHS noemt zelf Orun-2: de eerste fase VAN "de opleiding tot instructeur".
Ben je daarmee "gediplomeerd instructeur"? Nee! Niet volgens de KNHS!!!
De KNHS noemt deze fase: kandidaat instructeurs opleiding.
Pas NA niveau 4 spreekt de KNHS over het "afronden van de opleiding tot gediplomeerd instructeur.
"Deze cursus is op dit moment het laatste onderdeel van de Instructeursopleiding en is bestemd voor degenen die niveau 2 en 3 met goed gevolg hebben doorlopen en hun opleiding tot "gediplomeerd ORUN-instructeur" definitief willen afronden"jasmijn78 schreef:Ik vind gewoon dat er iets essentieels mis is in de paardensport, en dat de grootse oorzaak ligt in onkundige instructie. En dat wat er mis is, zorgt imo voor paardenleed. Vandaar dat ik misschien wat kritisch ben om wanneer je je als instructeur moet aanbieden.
Misschien is het ware probleem, dat mensen met orun-2 zichzelf te hoog inschatten? Als je hier op Bokt al ziet wie "Orun-gediplomeerd" in zijn onderschrift heeft staan. En dan bedoelt, dat enkel het Orun-2 papiertje is behaalt... Officieel is dat incorrecte blabla; je bent blijkbaar pas "gediplomeerd" als je niveau 4 hebt afgerond (en daarvoor moet je Z rijden
)
Zonder uberhaupt ooit naar een dressuur wedstrijd te hebben gekeken. De kandidaat cursus was dat. Kan dus wel. Die cursus leider 'hated my guts' 
M_D_H schreef:ik heb totaal niks met de manier van rijden die de instructeurs uit de door jou genoemde sites instrueren... en de oruninstructeurs (of normale wedstrijdinstructeurs) passen dan wel weer in mijn straatje
), maar speciaal voor jameyskatje
. Jameyskatje zegt kinderen in het buitenland de beginselen van het paardrijden te willen leren. Haar vraag was: wát voor een opleiding past daar bij.
. Daar past weer beter Orun-4 instructie, Deurne of een goede wedstrijdruiter bij

vooral naar mijn eigen combi(met mijn eigen draak van een paard) maar goed 

toch voor instructrice niveau 1 voor nivo 2 en 3 moet je je ruiters begeleiden tot een zeker wedstrijd niveau.