Juryleden die zwaar afwijkend jureren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:09

JoycexLynn12 schreef:
Ik heb trouwens een jury gehad die doof was en ook moeilijk kon praten, deze beste man beelde alles uit en schreef ook zelf het commentaar dacht ik.

Ik vond alles best, was wel mooi 1e met 196 :+

Tuurlijk dan wel. :+
Als je lage punten had gehad, dan lag het aan de jury die doof was en moeilijk kon praten. :+

daffodil

Re: Juryleden die zwaar afwijkend jureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:10

En volgende keer heb je er een die normaal punt en dat is dan de zeikjury.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:12

Jureren is gewoon een hele ondankbare baan. Echt een hondenbaan eigenlijk. Je doet het nooit goed. Alleen de winnaars zijn tevreden. Er is altijd wel iets te zeuren op een jury. Je kan het nooit voor iedereen goed doen. Je moet het echt zelf leuk vinden om te doen want voor de waardering hoef je het niet te doen. Niet financieel maar ook niet emotioneel.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:13

Hahaha twee zielen één gedachte, dat blijkt maar weer.....en je bovenstaande bericht kan ik het alleen maar mee eens zijn! Ik ben niet voor niets voorlopig even gestopt, hoewel dat meer aan de KNHS te wijten is dan aan vervelende deelnemers, heb gelukkig een brede rug en ben niet zo snel onder de indruk.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:59

Suzanne F. schreef:
Jureren is gewoon een hele ondankbare baan. Echt een hondenbaan eigenlijk. Je doet het nooit goed. Alleen de winnaars zijn tevreden. Er is altijd wel iets te zeuren op een jury. Je kan het nooit voor iedereen goed doen. Je moet het echt zelf leuk vinden om te doen want voor de waardering hoef je het niet te doen. Niet financieel maar ook niet emotioneel.

Helemaal waar! _/-\o_

Maar zouden er echt mensen zijn die jury's tot op t bot afzeiken waar ze zelf bijstaan? Dat lef zou ik écht niet hebben hoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:15

JoycexLynn12 schreef:
Maar zouden er echt mensen zijn die jury's tot op t bot afzeiken waar ze zelf bijstaan? Dat lef zou ik écht niet hebben hoor.

Hm nou als blikken konden doden had ik al 9 levens verspeeld. :')
Het is gewoon niet leuk soms. Alsof ik voor mijn plezier lage punten geef ofzo. Oh ja en weleens een aanvaring gehad met de vriendin van de amazone, ze durfde zelf niet te komen maar haar vriendin nam het voor haar op. Die vond het allemaal belachelijk dat ik een verliespunt had gegeven, ik had maar moeten waarschuwen dat ze op verlies afging enzo. En zo laag had ze nog nooit gereden en dat kon niet etc etc.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:22

JoycexLynn12 schreef:
Suzanne F. schreef:

Helemaal waar! _/-\o_

Ik heb weleens op bokt terug kunnen lezen dat ik een volslagen debiel was oid....
Ach ik reed geen L2 proefje op een kreupel paard.....
Jammer dat sinterklaas het wel beoordeeld met winst.
Bij teruglezen van uitslagen bleek dat ik op een voor die combinatie gemiddels aantal punten was gekomen, maar ze wilde zo graag over naar de L2.
Ook ik heb haar het advies gegeven de proef eens te laten filmen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:25

Leuke stelling.
Het is juist geweldig als er jury-leden zijn, die anders jureren. De meeste jureren juist op safe. Geef mij maar iemand, die er daadwerkelijk voor durft uit te komen, of een proef slecht of juist heel goed is.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:32

Ik kan wel eens mopperen over een jury maar dat echt open en bloot op bokt zetten of mijn vriendin oid erop afsturen? Nee.. het moet wel leuk blijven.
Ik hoef er tenslotte niet mijn brood mee te verdienen, doe het puur voor de lol!

De dressuur word nou eenmaal beoordeeld door verschillende jury's... daar zul je mee moeten leven als je dressuur start.

Ben wel 1x naar de jury gestapt (ja, vond ik erg knap van mezelf) en gevraagd waarom ik 179 had.
Ze ging me duidelijk uitleggen wat ik zou kunnen verbeteren en toen was ik helemaal blij!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:41

Johanna59 schreef:
Leuke stelling.
Het is juist geweldig als er jury-leden zijn, die anders jureren. De meeste jureren juist op safe. Geef mij maar iemand, die er daadwerkelijk voor durft uit te komen, of een proef slecht of juist heel goed is.

Dat is de stelling niet echt.
Het gaat om jury's die buiten de logica jureren.

Die jury met het hondje is trouwens later door enkele verenigingen genegeerd. De bestuurder van onze vereniging gaf aan dat er een sterk vermoeden was dat deze mevrouw beginnend dementerend was. Ze belde namelijk ook al een week eerder regelmatig op over de dag en de tijd en was vervolgens alsnog een week tevroeg. Ze moest opgehaald worden omdat ze geen auto meer had en belde dus een week te vroeg ( nadat de datum dus al meerdere keren over de telefoon bevestigd was) waar de ophaler bleef.
Tijdens de proeven lette ze op alles behalve de ruiter en vond alle paarden schattig.
Ik vind het sneu voor deze mevrouw, maar het is toch wel raar dat daar geen enkele kontrole op is.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:42

:= Wat erg.
Ook wel heel sneu voor het jurylid zelf.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:43

Ik heb wel eens geschreven bij een jury die vroeg tot welk paaltje een volte 10 meter is _O- ook sprong er een paard de ring uit, zegt ze tegen mij, wat moet ik nou doen? Dus ik zeg, misschien kunnen we het opzoeken in de regelementen, pakt ze het boekje, geeft ze die aan mij _O-
Tja, ik lach er nu om, maar tis natuurlijk diep triest..... Deze mevrouw werd trouwens later niet meer door deze vereniging uitgenodigd :=
ze heeft me trouwens wel 10x bedankt voor het schrijven, want ik had haar zo goed geholpen :+ en als ik een keer bij haar moest rijden moest ik maar zeggen dat ik haar zo goed geholpen had _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:44

Tja zo heb ik ook nog wel een hele oude man als jury gehad. Ik vroeg me ook echt af of die man het verschil tussen links en rechts nog wel kon zien. Hij kon de uitgang van de kantine al niet eens vinden. De modernere sportpaarden vond hij niks. De gelderse types en de grove vosblessen stonden bovenaan. Hoe krom en stijf gereden dan ook.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:16

Een voor mij bekende jury die de volgende groep in het M moest gaan beoordelen snapte de proef niet, of ik uitleg kon geven.
K-X-G wenden in galop, dan hoef je toch nergens contragalop? Waarom moet je dan toch een punt voor de contra geven?
Het is me helaas niet gelukt uit te leggen dat je wending op X een stukje contra is.
Was blij dat ik al gestart had en deze meneer niet had.

Deze zelfde meneer deed meestal de Z jureren, en leden van zijn eigen club stonden altijd allemaal bovenaan. Ook had altijd iedereen winst.
Ik reed zelf ook bij de club van die meneer, en wij waren echt niet blij met onze punten als we deze meneer hadden. Helaas kom je daar pas achter als je hem in het hokje ziet zitten.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:45

Een paar jaar geleden werd ik een k*tjury genoemd door een ouder van een jongetje op een klein pony'tje. Niet recht in mijn gezicht, maar tegen haar zoon noemde ze mij zo, in het bijzijn van de ringmeester. Laat nou een paar weken diezelfde moeder mij bellen voor de inschrijving van haar zoontje voor een wedstrijd waar ik het secretariaat van doe........ en als klap op de vuurpijl vraagt ze mij wat voor juryleden er op de wedstrijd zijn, want haar zoontje zou bang zijn voor juryleden. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat we allemaal bekwamen juryleden benaderen, maar dat ik zelf volgens haar een k*tjury ben. Ze viel stil, en later werd het jongetje via de mail afgemeld.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:07

Ik vind het eigenlijk wel prima hoe het nu is. De ene keer heb je een jury die wat milder is, de andere keer een strengere. Ik vraag na elke proef aan de jury om verbeterpunten, en vaak kan ik me dan ook vinden in de punten. Ze hebben dan immers uitgelegd, wat zij belangrijk vinden en wat goed en slecht was. Natuurlijk ben ik weleens niet blij met mijn punten, maar dat is een extra motivatie om harder te trainen. 1x had een vriendin van mij 149 punten met een 6 op de verzorging. Dat vond ik wel een rotstreek, want die jury wilde blijkbaar wel graag een verliespunt geven. Maar die keer daarna krijg je een keer 2 winstpunten, en is dat iets hoog gejureerd, dus is dat wel in evenwicht. Ik vind het dus prima zo, en heb alleen maar respect voor de juryleden die voor de lol van de ruiters, uren in een auto gaat zitten. Die verdienen het dus niet om afgezeken te worden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:27

Ik vind strenge jury's fijn, kan ik mezelf weer eens een schop onder me kont geven. Hoewel een hele soepele jury ook wel eens fijn is aangezien dat weer mijn zelfvertrouwen in elkaar lijmt. Ik had een keer 189 gereden en ik vond echt dat ik het niet verdiende. Vorige week had ik 177 en ik vond dat heel terecht en kon me echt in het commentaar vinden. Ik rijd toch geen wedstrijden om te horen hoe goed ik wel niet ben? Ik rijd wedstrijden omdat ik wil weten hoe een buitenstaander over mijn rijden denkt en zodat ik een bevestiging in mijn niveau krijg.

Enkele jaren geleden toen ik op nog op de manege paarden reed was er altijd een hele fijne jury. Jureerde heel eerlijk, en schreef overal commentaar bij. Ook als het goed was, daar had ik nog eens wat aan. Door haar ben ik nog eens winstpunten gaan rijden in de L1 omdat zij zoveel opschreef dat je gewoon bijna wist hoe de jury dacht. Vorig jaar vroeg ik nog eens naar haar en toen hoorde ik dat zij was overleden door een auto ongeluk, dat vind ik toch wel heel erg jammer.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 23:34

De laatste twee reacties voegen wat mij betreft niet zoveel toe aan de stelling, ik heb de openingspost echt geplaatst vanwege extreme juryleden, dus niet omdat je een keer wat hogere of lagere punten hebt gereden dan dat je zelf verwacht had, maar juryleden die continu 20-30 punten lager of hoger zitten. Juryleden waarbij het niet uitmaakt of je goed of slecht rijdt, want ze jureren altijd op deze manier, lees het voorbeeld wat ik een paar posten terug gegeven heb. De goeie man jureert notabene M en Z en geeft standaard!!! vier winstpunten per proef weg.....dat is volstrekt onmogelijk en ik weet uit eigen ervaring dat ie ze echt letterlijk kado geeft, ook al rijd je je hele proef licht en zit je achterstevoren!!!!

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:39

4 winstpunten per proef, dat is knap :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:49

Ik dacht: 'ach, ik houd de sfeer positief en laat ook eens een goede jury zien.'
Ik heb gelukkig geen ervaringen met extreme jury's.

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:51

ik weet het niet hoe het met jury's zit maar ik heb er zo veel vage jury's meegemaakt.

Bijvoorbeeld:

Ik startte toen in B dressuur met mijn paard en ze liep niet helemaal nageeflijk. Toen kreeg ik zo'n 145 punten omdat mijn paard niet in de krul liep (letterlijk van de startcoupon). Dat stond dus ook bij iedere punt waarvoor ik niet hoger dan een 4 had.

Andere keer: er reed een amazone mee met een paard die zwaar kreupel was (normale jury laten de combinatie niet rijden als het paard kreupel is). Arm beest heeft net een proefje kunnen afronden, en stond nog eens in de prijzen. Terwijl mijn paard netjes nageeflijk liep, en mooie overgangen maakte, en toen dat ik maar 160 punten kreeg.

Vaak zeggen mensen ook dat het ook aan je paard ligt (of ie sjiek is of niet) dat je dan hogere punten krijgt (wat ik dus zware onzin vind). Maar ik kan zo niet oordelen, want ik weet hun reden niet waarom dat ze zulke punten geven.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:27

daffodil schreef:
De laatste twee reacties voegen wat mij betreft niet zoveel toe aan de stelling, ik heb de openingspost echt geplaatst vanwege extreme juryleden, dus niet omdat je een keer wat hogere of lagere punten hebt gereden dan dat je zelf verwacht had, maar juryleden die continu 20-30 punten lager of hoger zitten. Juryleden waarbij het niet uitmaakt of je goed of slecht rijdt, want ze jureren altijd op deze manier, lees het voorbeeld wat ik een paar posten terug gegeven heb. De goeie man jureert notabene M en Z en geeft standaard!!! vier winstpunten per proef weg.....dat is volstrekt onmogelijk en ik weet uit eigen ervaring dat ie ze echt letterlijk kado geeft, ook al rijd je je hele proef licht en zit je achterstevoren!!!!

Ik vind dat het wel degelijk iets toevoegd, want het topic ging inmiddels over aanpassingen in de jurysport. Of dat jury's gecontroleerd moesten worden. Ik gaf aan dat je de ene keer door een jury wordt gejureerd die (standaard) te lage punten geeft, en de andere keer door een jury die standaard te hoge punten geeft. Dus dat ik het prima vind, hoe het nu is, en er wat mij betreft geen aanpassingen gedaan hoeven te worden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:41

Maar een jury die standaard te hoog of te laag punt, is iets heel anders dan een jury die standaard verkeerd punt. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:56

irina_umbria schreef:
ik weet het niet hoe het met jury's zit maar ik heb er zo veel vage jury's meegemaakt.

Bijvoorbeeld:

Ik startte toen in B dressuur met mijn paard en ze liep niet helemaal nageeflijk. Toen kreeg ik zo'n 145 punten omdat mijn paard niet in de krul liep (letterlijk van de startcoupon). Dat stond dus ook bij iedere punt waarvoor ik niet hoger dan een 4 had.
.

Dat was niet zo onterecht als je denkt en wel om de volgende reden:
Niet nageeflijk zijn is over het algemeen een gevolg van stugge en verkeerde teugelhulpen en gebrek aan been en zithulpen en geeft storing in het hele paard op alle onderdelen, het gaan, de stelling en buiging, de gehoorzaamheid, etc wat er ook beoordeeld wordt bij elk onderdeel. Je ziet je dus daarin afgestraft.
Dus niet zozeer omdat hij niet in de krul ging, van mij (en de regels) mag het hoofd ruim voor de loodlijn, maar om wat het niet nageeflijk zijn verder met de pony doet gedurende alle oefeningen. De cijfers waren dus terecht, de uitleg over "niet in de krul" niet.
Een paard in de B hoef echt niet afgebogen te lopen, maar moet wel nageeflijk" zijn in de zuivere zin van het woord en dat is dus ontspannen in de kaak en moet aan de teugel gaan* en dat is als het paard niet altijd even nageeflijk is geweest, waarschijnlijk ook verstoord geweest.

Dit gezegd is het dus ook onterecht als paarden die wel "in de krul" lopen (achter de loodlijn komen is trouwens niet correct maar ik zie dat bijna nooit bestraft) maar feitelijk niet nageeflijk zijn en waar van alles mankeert in het gaan daardoor, hoge punten krijgen. Toch gebeurt dat.

*Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

Winstpunten weggeven is idd hinderlijk. Zo heb ik meegemaakt dat iemand een hele proef in een sukkeldrafje reed (dus gewoon geen stap, geen galop en geen middendraf getoond) en een winstpunt had want ze moest maar naar de L, want zus zat daar al met datzelfde paard....
Daar zou een jury gewoon op bestraft moeten kunnen worden. :(
Overigens was ik te verbaasd om daar tegen te protesteren.

Misschien is het vaak zo is dat men te emotioneel of te verbaasd of weet ik het wat is om rationeel zo'n jury of het bestuur te benaderen en dat moet wel meteen op het wedstrijdterrein toch, voor bezwaar?

Het probleem is volgens mij ook van hoe bepaal je dat iemand werkelijk consequent in de fout zit als je er zelf niet bij was.
Er moet dan echt dus wel een mannetje M/V :D op gezet worden, om een en ander te checken, wat al heel in het begin is geopperd.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:12

daffodil schreef:

Geweldig toch!
De ruiter komt zich toch vanzelf tegen? Op een gegeven moment komt hij dan toch echt niet verder.
Heeft hij in ieder geval toch een proef met hoge punten gehad.
Waar maak je je druk om.