Juryleden die alles goed vinden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:47

M_Vainqueur schreef:
Ben geen jury, maar wel een veel rijdende amazone in regio Gelderland.
Die paspoort controle en alles mag van mij elke keer wel. Maar hier in de buurt wordt toch zeker wel vaak gecontroleerd, veel juryleden geven bij het secretariaat aan dat ze bv om de x starts een paspoort willen zien. Dit wordt bij betalen gemeld en zo is het paspoort zo goed als altijd aanwezig bij aankomst bij de proef.
Dat er kledingvoorschriften zijn voor lezers:O dat wist ik niet. Moeders ziet er altijd normaal bedekt uit met schoenen welke verantwoord zijn voor bij paarden, dus ga er vanuit dat dat wel goed is?
Over het zomertenue, een blouse vind ik meer dan normaal bij een zomertenue, en als je die niet aan kan/wil of wat dan ook, ja dan hou je toch lekker je jasje aan terwijl zomertenue toegestaan is...zo simpel is dat. Eerder was wel altijd een kapmouwtje ook 'verboden' maar nu niet meer las ik...maar dat vind ik zo smerig:P ik dacht altijd dat de regels was van de blouse met een mouwtje die zover bedekt dat je de oksel niet ziet(persoonlijk vind ik dat een smerig aanzicht). Maar dat is nu alweer anders.

Wat ik persoonlijk heb meegemaakt en zeer triest en vooral betreurend vind is onregelmatigheid/kreupelheid.
Zelf tijdje terug op wedstrijd geweest en paard wilde niet lekker lopen, dus was druk bezig om hem vooruit te krijgen en zo voelde ik zelf niet dat paard niet correct liep. Moeders is al blij dat ze alles op het juiste moment leest, dus die ziet mij niet rijden tijdens de proef. En vaders filmde maar die zie alleen dat een paard kreupel is wanneer die werkelijk op 3 benen loopt. Dus tijdens mijn proef ging paard steeds proberen stil te staan en rare sprongen. Dus ik boos, tweede proef ging nog slechter, paard ging stijgeren en blokkeerde volledig. Dus ik ben boos afgestapt(met het idee, klojo, en niet van ooh zal die kreupel zijn).
Later het filmpje terug gekeken, beide proeven stokkreupel. Dan denk ik, waarom heeft die jury niet even op het raampje getikt van dit is niet goed weet je wel zeker dat je door wil rijden ofzo?
Wat vinden jullie van een jury die dus er niks van zegt(kan mij niet voorstellen dat die het niet heeft gezien)?

Dat is zo, wat waren de punten dan? meestal krijg je toch mindere punten? (voelde je zelf ook niks dan? )
Vind het pas kwalijk als de jury jouw bijvoorbeeld in het eerste rijtje plaatst, terwijl het paard kreupelde!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:46

DDW1190 schreef:
M_Vainqueur schreef:
Ben geen jury, maar wel een veel rijdende amazone in regio Gelderland.
Die paspoort controle en alles mag van mij elke keer wel. Maar hier in de buurt wordt toch zeker wel vaak gecontroleerd, veel juryleden geven bij het secretariaat aan dat ze bv om de x starts een paspoort willen zien. Dit wordt bij betalen gemeld en zo is het paspoort zo goed als altijd aanwezig bij aankomst bij de proef.
Dat er kledingvoorschriften zijn voor lezers:O dat wist ik niet. Moeders ziet er altijd normaal bedekt uit met schoenen welke verantwoord zijn voor bij paarden, dus ga er vanuit dat dat wel goed is?
Over het zomertenue, een blouse vind ik meer dan normaal bij een zomertenue, en als je die niet aan kan/wil of wat dan ook, ja dan hou je toch lekker je jasje aan terwijl zomertenue toegestaan is...zo simpel is dat. Eerder was wel altijd een kapmouwtje ook 'verboden' maar nu niet meer las ik...maar dat vind ik zo smerig:P ik dacht altijd dat de regels was van de blouse met een mouwtje die zover bedekt dat je de oksel niet ziet(persoonlijk vind ik dat een smerig aanzicht). Maar dat is nu alweer anders.

Wat ik persoonlijk heb meegemaakt en zeer triest en vooral betreurend vind is onregelmatigheid/kreupelheid.
Zelf tijdje terug op wedstrijd geweest en paard wilde niet lekker lopen, dus was druk bezig om hem vooruit te krijgen en zo voelde ik zelf niet dat paard niet correct liep. Moeders is al blij dat ze alles op het juiste moment leest, dus die ziet mij niet rijden tijdens de proef. En vaders filmde maar die zie alleen dat een paard kreupel is wanneer die werkelijk op 3 benen loopt. Dus tijdens mijn proef ging paard steeds proberen stil te staan en rare sprongen. Dus ik boos, tweede proef ging nog slechter, paard ging stijgeren en blokkeerde volledig. Dus ik ben boos afgestapt(met het idee, klojo, en niet van ooh zal die kreupel zijn).
Later het filmpje terug gekeken, beide proeven stokkreupel. Dan denk ik, waarom heeft die jury niet even op het raampje getikt van dit is niet goed weet je wel zeker dat je door wil rijden ofzo?
Wat vinden jullie van een jury die dus er niks van zegt(kan mij niet voorstellen dat die het niet heeft gezien)?

Dat is zo, wat waren de punten dan? meestal krijg je toch mindere punten? (voelde je zelf ook niks dan? )
Vind het pas kwalijk als de jury jouw bijvoorbeeld in het eerste rijtje plaatst, terwijl het paard kreupelde!

Oe ik zou niet weten wat mijn punten waren. Heb geen coupons opgehaald omdat ik direct naar huis ben gegaan met een zuurpruimkop(omdat ik alleen maar dacht dat die aan het klooien was, paardje heeft namelijk altijd een grote trucendoos). Zelf niks gevoeld omdat ik dus zo druk bezig was met luisteren en rijden rijden rijden.

AmonRe

Re: Juryleden die alles goed vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:08

Er zijn eigenlijk veel te veel regels en het is vaak lastig zoeken in de twee reglementenboekjes (algemeen en dressuur). Jammer dat de inhoudsopgave niet duidelijker is. En er veranderen ook weer zo vaak regels, dat maakt het ook niet makkelijker. Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel wat strenger de regels mag toepassen af en toe, bijv. geen sperriem, papieren vergeten in auto en dat soort dingen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:40

Ik ben blij om te lezen dat er jury's zijn die zich goed aan de regelementen houden.
Maar ik heb ook al een keer een TE fanatieke jury ghad wat dat betreft.
Een paar jaar geleden starte ik met mijn merrie (destijds 9 jaar)
Die merrie heeft zijn paspoort tegelijk gekregen met de chip op latere leeftijd.
Hierdoor staat het chipnummer in het paspoort gedrukt.

Als je een sticker hebt met het chipnummer dan moet je er een stempel overheen hebben om te voorkomen dat je de sticker eruit kunt halen en in een ander paspoort kunt plakken.
Maar als het erin gedrukt staat dan is dat overbodig en ook niet nodig volgens het regelement.

Mocht ik potjandorie niet starten.
Ik heb geprobeert heeeel rustig mijn verhaal uit te leggen, maar kwam er gewoon niet doorheen.
Net toen ik mij om wilde draaien om af te "druipen" kwam jury 2 zijn auto uit.
Na een lang gesprek en discussie met de 2 jury's onderling mocht ik dan toch starten.
Mijn punten?? laten we het daar maar niet over hebben, volgens mij had haar humeur een flinke stoot gehad.

Een vriendinnetje van mij had laatst ook zoiets apart.
De jury stuurde de schrijver om het bit van de combi te laten bekijken.
(van boven naar beneden het hokje uit)
Schrijver begon toch te vloeken en te schelden.
Ze mocht niet starten en bla bla bla..
Vriendin kon er niet eens tussen komen (is ook een timiede meisje)

Na lang echt lang gezeik toch ook mogen starten (was een toegestaan bit)
Na de start bij het secretariaat langs gegaan.
Daar hebben ze de plaatjes met toegestane bitten uitgeprint en zijn ze naar de jury gegaan.
Die heeft toen wel een standje gekregen.
Ik vond het ook echt niet normaal.
Ten eerste moet de jury dit zelf controleren lijkt mij.
En ten 2de het meisje werd echt uitgescholden terwijl ze zelf niks zei en alleen maar met een bedrukt gezichtje op het paard zat van wat overkomt mij nu dan?

P.S. gelukkig zijn er ook heeeeeel veel goede leuke jury's
Heb zelf eigenlijk weinig problemen gehad.
Ik hou mij ook altijd aan de regels.
En ik ken de regels ook.

Hier is het overigens ook normaal om buiten even naar de jury te gaan met je paspoort in je hand.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:14

Ik heb helaas geen abbonement op P&S, maar ik ben nu wel hevig in de war. Ik heb er gisteren de dressuurreglementen op na zitten lezen en daar staat volgens mij:

2. Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers tijdens de proef te verschijnen in:
a. een rij-jas, type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekkend.
b. een lichtgekleurd overhemd of lichtgekleurde dressuurblouse, Overhemden/dressuurblouses moeten lange of korte mouwen hebben en bij lange mouwen voorzien zijn van witte manchetten.

Dus óók een dressuurblouse onder je rij-jas, niet alleen bij zomertenue!

En ik kan het nu niet meer vinden, maar ik meende ook ergens gelezen te hebben dat kapmouwtjes expliciet uitgesloten waren.

Maar idd, de regels zijn wat betreft kleding enigszins ouderwets (alleen zomertenue boven de 30 graden celsius is ook niet echt prettig) en het reglement is enigszins een chaos, vooral met die twee reglementen door elkaar...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:17

Sofy, dat kan wel in het reglement staan, maar is oncontroleerbaar. Je kunt immers niet zien wat je onder je jasje aanhebt...(niet als je een plastron draagt tenminste, en anders moet het er inderdaad uitzien als blouse, met opstaand boordje)
En aangezien de jury je niet zal vragen je jas uit te trekken om te kijken wat eronder zit (dat zou wel enigzins raar overkomen) is dit dus een beetje een dood punt in het reglement zegmaar.
Echter bij zomertenue, waar het dus wel zichtbaar is, heb je je er uiteraard gewoon aan te houden.

Kapmouwtjes vind ik trouwens verschrikkelijk lelijk, hoeft echt niet van mij maargoed.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:42

Bij ons is het paspoort nog nooit gecontroleerd bedenk ik me nu. We vragen altijd wilt u het paspoort nog zien maar altijd krijgen wij te horen. Nee hoeft niet hoor. :+

Paar maanden geleden op wedstrijd een paard die onregelmatig liep en die heeft gewoon mogen starten.

Vandaag op wedstrijd iemand gezien die erg met zweep aan het slaan was daar stond ik erg versteld van dat diegene daar niet op aangesproken werd.

Wat vinden jullie ervan als er mensen na de proef naar jullie auto lopen voor tips etc.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:33

_Liez schreef:
Wat vinden jullie ervan als er mensen na de proef naar jullie auto lopen voor tips etc.

Ik vind dat storend, kost teveel tijd als iedereen dat zou doen, daar zijn de startlijsten van tegenwoordig niet op ingespeeld. Daarbij laat ik er altijd meer dan genoeg commentaar bijzetten zodat voor iedereen duidelijk is waar de verbeter punten liggen ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 09:37

Ik vind dat ook vervelend. Daarvoor geef ik commentaar op het protocol. Dat mensen daar dan vervolgens niets mee doen is hun eigen keuze.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:19

Het is jammer dat er geen tijd is voor het geven van commentaar. Als ik twee keer dezelfde moet jureren en ik stoor me ergens vreselijk aan, dat wil ik dat nog wel eens melden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:58

Als er tijd voor is, mogen ze van mij komen vragen, liever op dat moment als achteraf en je niet meer goed weet welke combinatie het was.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:22

Ik vraag in princiepe ook niet meer om commentaar.
Alleen had ik gister bijvoorbeeld: IK was klaar met mijn 2de proef en de ruiter die na mij was, was nog bezig met de 1ste proef.
Dan loop ik er wel even snel heen!
En dan vind ik het wel jammer als ik dan hoor: Staat op de coupon.
(ik bedoel, die ander is er toch nog niet, dus het vraagt geen extra tijd van de ring.)
Ja dat mag ik aannemen, maar dat is altijd erg kort en bondig.
Het algemeen plaatje is ook leuk om te horen.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:28

Heb ik ook vaak gehad. Dan zeggen ze commentaar staat op coupon.
Vind het ook fijn om te horen wat ik moet verbeteren etc. Soms word het iets duidelijker dan op het coupon staat.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:37

Gister combinatie in de ring gehad zonder sperriempje. Moest gelijk aan dit topic denken.
Kreeg allerlei smoezen te horen. Maaar toen ze te horen kreeg da ze niet met incompleet harnachement mocht starten was er binnen 10 seconcen ineens wel een sperriempje :)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:37

In de startlijsten is gewoon niet genoeg tijd opgenomen om mondelinge toelichting te geven.
Tegenwoordig schrijven veel juryleden het e.e.a. onder aan de protocol ter toelichting van de proef.
Dat is al meer dan dat er jaren geleden gedaan werd.
Tevens is er na de prijsuitreiking (vooral met indoor wedstrijden) de mogelijkheid om de jury om toelichting te vragen, neem je protocol mee en vraag dan om een mondelinge toelichting.....

Als ik de ruiters 2 maal in de ring krijg, en er was iets in de 1ste proef waar ik mee heel erg aan kon storen, roep ik de ruiter wel snel bij me, licht het toe en dan hoop ik dat de 2e proef verbetering zichtbaar is.
Bijvoorbeeld vorige week met Bixie, kindje reed hele rare grote volte's, maar zou nog een proef bij mij starten, roep het kindje bij me en vraag hoe ze een volte hoort te rijden en zeg dan dat deze volte's niet zo mooi waren en ik daarom een kruisje minder heb moeten zetten, nou 2e proef reed ze de volte's als de vroegere gulden zo mooi rond :D

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:40

_10_ schreef:
_Liez schreef:

Ik vind dat storend, kost teveel tijd als iedereen dat zou doen, daar zijn de startlijsten van tegenwoordig niet op ingespeeld. Daarbij laat ik er altijd meer dan genoeg commentaar bijzetten zodat voor iedereen duidelijk is waar de verbeter punten liggen ;)

Vind ik ook, als er ruimte voor is kan je achteraf langs komen bij de prijsuitreiking, maar er is meestal gewoon geen tijd voor direct na de proef :n

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:45

Ik merk toch wel dat er veel juryleden zijn die liever even in het kort commentaar zouden willen geven na de proef, vooral die van de oudere garde. Kan me dat goed voorstellen. Zeker bij ponyruitertjes is dat denk ik erg nuttig, want iemand die het je even gewoon uitlegt is toch al minder abstract. :) En dat komt ook eerder positief over.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:56

Ik had er vandaag ook een die om toelichting kwam vragen. Had er de tijd voor dus waarom niet. Kon wel merken dat dit een ingestudeerde vraag was, door moeder toegefluisterd. Het was niet echt spontaan gevraagd...

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:11

Ja er zijn veel regels.
En ik hou me daar ook allemaal aan. Commentaar na de proef doe ik liever niet ivm de tijd, maar ruiters mogen wel eens gaan begrijpen dat ze niet ALLE 30 hoeven proberen of ik niet tóch commentaar geef. Neem aan dat men toch wel ziet dat ik dat de hele rubriek dan al niet doe?? Denk dat ik de volgende keer maar zeg tegen de ringmeester dat ze het meteen doorgeven aan iedereen.

Overigens het controleren van paspoorten doe ik ook zelden.. :o Misschien slecht, maar je hebt daar hier gewoon nooit tijd voor en ik heb een hekel aan giga uitlopende rubrieken. Met de rest komen ze echter niet weg.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:14

kleinvosje schreef:
Ik had er vandaag ook een die om toelichting kwam vragen. Had er de tijd voor dus waarom niet. Kon wel merken dat dit een ingestudeerde vraag was, door moeder toegefluisterd. Het was niet echt spontaan gevraagd...

Ik had laatst wel een leuke spontane !
Meisje had in de L1 gereden en vroeg of ik nog even de 5en met haar wilde nabespreken.
Natuurlijk.....altijd !

Het leuke was dat ze afsloot met........u zegt precies het zelfde als mijn instructeur ! :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:15

Dat is zeker een leuke!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:20

jury schreef:
Gister combinatie in de ring gehad zonder sperriempje. Moest gelijk aan dit topic denken.
Kreeg allerlei smoezen te horen. Maaar toen ze te horen kreeg da ze niet met incompleet harnachement mocht starten was er binnen 10 seconcen ineens wel een sperriempje :)

Wat dan????

Ik start ook zonder.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:22

Als je een lusje aan je neusriem hebt, maar geen sperriem, is je tuig incompleet en mag je niet starten. Sperriempje erin of lusje eraf, dan mag het wel. Je wordt gewoon uitgesloten van deelname..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:24

Ooh, nee ik wilde zeggen. Heb een neusriem zonder lusje, maar ik begreep even dat het helemaal niet was toegestaan in lagere klassen. Fiieeeuw. :P

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:25

Ik heb nu met mennen nog maar 2 hobbyklasse wedstrijden gereden, maar moet zeggen dat ik het erg fijn zou vinden als er goed word gelet op reglement ed.

Ikzelf ben helaas het paspoort van mijn pony kwijt, de eerste wedstrijd was bij mijn eigen vereniging en mocht ik gewoon starten. Bij mijn 2de wedstrijd moest ik mijn paspoort hebben, natuurlijk logisch, gelukkig mocht ik na overleg ook een verklaring van de DA meenemen dat mn pony was ingeënt. Heb dus moeite gedaan om die verklaring te krijgen, maar helaas werd er niet eens gecontroleerd.

Vriendin van mij die rijd wel officieel en die kreeg een tijdje terug bij de eerste proef wel gezeur omdat ze niet met een tweewieler mocht starten en ook niet met een hoedje. Ook was bij het secretariaat niet aangegeven dat er een andere proef werd gereden dan normaal, dus reed ze ook nog eens de verkeerde proef. Van de jury kreeg ze meteen strafpunten ed.
2de proef is ze naar de jury gegaan en ze mocht gewoon starten met tweewieler en hoedje.

Dat je lezer ook in tenue moet zijn kwamen we ook achter, vriendin kreeg minpunten omdat voorlezer niet in wedstrijd tenue was. Bij overige wedstrijden nooit problemen mee gehad, dus we wisten dit ook niet :P nu vergeten we het iig niet haha.