Heftige priveles -kan dit wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Heftige priveles -kan dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:57

Dan had ik haar los laten rijden, maar zo heeft iedereen zijn manier en TS is volgens mij tevreden,wat het aller belangrijkste is natuurlijk!
Ik zeg ook zeker niet dat het een slechte les is hoor!!!

soof_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 16:35

Wat veel reacties! Ik kan jullie bijna niet bijhouden, maar ik lees het allemaal!
De eerste rondjes waren inderdaad met beugels, hij was tevreden over mijn zit en vond blijkbaar dat ik een stapje verder kon... Zonder overleg dus. Toen het paard er vandoor schoot (inderdaad Nitty Gritty!), had ik geluk dat ik bij de teugels kon, die ik toen ook meteen greep en het paard inhield. De instructeur trok natuurlijk ook aan de longe, maar voor mijn gevoel bracht ik hem zelf tot stilstand. Dat ging dus wel goed, maar daarna deed de man de teugels in een strakkere knoop bij het hoofd van het paard, zodat ik er dus helemaal niet meer bij kon. Daar was ik dus echt niet blij mee. Wel 'mocht' ik toen weer met mijn voeten in de beugels rijden. Op dat moment vond ik de instructeur niet zo aardig meer :p ik ben het helemaal niet (meer) gewend op zo'n manier te luisteren naar wat iemand mij opdraagt. Maar als ik zo de reacties lees heb ik aan hem een goede.

Wel vind ik het heel erg opvallend dat de meeste van jullie deze vorm van lesgeven goed vinden. Eigenlijk zou het misschien zelfs meer terug gebracht moeten worden, begrijp ik? Zouden kinderen op deze manier makkelijker leren rijden?

Trouwens, als ik wel van hem af was gevallen denk ik niet dat ik er nog op zou zijn gestapt... Hoe zwak dat ook klinkt. Ik heb een foto op mijn twitter geplaatst (kon het niet laten) :p : http://twitpic.com/49zun8

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:37

Zou je je veiliger voelen als er een bokriempje aan het zadel zat? Toen ik leerde paardrijden (aan de longe, zelfde manier) zat er een bokriempje dat ik vast kon pakken als ik écht even m'n evenwicht verloor/paard een sprongetje maakte. Geloof dat ik toen ik leerde galopperen dat riempje vast mocht houden in 't begin, hang je iig niet aan de teugels.

Ik denk dat zitles zeker heel waardevol is vooral voor beginnende ruiters, eerst maar leren goed in balans op je paard te zitten voordat je aan het paard zelf begint. Anders zit je 'm alleen maar meer in de weg tijdens het rijden.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 16-03-11 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:39

minikatje schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ben ik trouwens de enige die bang is om te vallen en dit soort dingen nooit gedaan heeft uit angst? Dat had ik als kind van 6 al.... :+

dan zou juist zo'n les erg goed zijn voor jou :)
vooral omdat ik ook lees dat je er zo naast ligt zonder beugels.

ik denk dat de lesgever zijn braafste paard heeft gepakt waarop je makkelijk kunt zitten zonder beugels.
de ts heeft deze les gehad en weet je wat het is?
ze heeft het gehaald zodner dat er iets gebeurt is, lijkt me toch positief punt.

soms moet een lesgever net even de lat wat hoger leggen voor een ruiter omdat deze anders blijft hangen.
de ts werd uit haar comfortzone gehaald, maar wel in een situatie die onder controle was.
neem aan dat ze van te voren wel emt elkaar gepraat hebben en tijdens de les ook.
verder heeft hij al meer ruiters opgeleidt, dus heeft ook kijk op de ruiters.

en de ts vind het mischien raar omdat zitles haar vreemd is, maar ze is niet zo doodsbang dat ze de volgende keer niet meer op het paard wil.

en zo leer ik mijn ruitertjes ook rijden, hup op de shet zonder beugels en teugels.
leer eerst maar eens zitten, de rest komt later wel.
geloof niet dat een politieagent aan " rondjes om de wereld", " oor, schoft billen staart" en " kiekeboe" doet :P

durfiknie en kaniknie zijn geen ruitertjes die ik ken :)

ik ben er voor om kinderen zo te leren rijden.
en eerst met de teugels aan het hoodstel ipv met een bit :)

er hangt wel een touw om de nek met een greepje, dat wel weer :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:40

Op de manege waar ik rij doen we dat ook, rondje om de wereld weet ik nog wel van de beginnerslessen idd :D ben nu zelf een gevorderde ruiter maar we rijden nog regelmatig zonder beugels, armen ronddraaien, oor/staart aanraken etc.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:42

@minikatje maar ik vind kinderen anders dan volwassenen. Kinderen zijn onbezonnen(er) en leren anders en gemakkelijker.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:43

TS: Juist kinderen nemen heel gemakkelijk aan wat er gezegd wordt. Als je tegen een kind zegt: Voeten uit de beugels en de beugels gekruist voor het zadel, doet het dat. En blijft het vaak ook nog zitten. Kinderen zijn juist makkelijker te vormen als het om dit soort dingen gaat. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:44

En wat is er mis mee om als volwassene af en toe een zitlesje mee te pakken? Denk niet dat je erop achteruit gaat hoor...
Al helemaal voor beginners, kind of volwassene, leren zitten moet je toch en imo kun je dat het beste leren voor je ook nog met je paard aan de slag gaat, anders moet je op wel heel veel dingen tegelijk letten. Lijkt mij fijner om iig eerst je balans en zit te beheersen (ook voor 't paard trouwens).

Tika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:48

37 jaar geleden, toen ik nog leerde paardrijden was dit een normale les voor die tijd, we moesten zelfs zonder teugels en zonder beugels springen :D , ik heb er super door leren zitten en heb er nog steeds heel veel plezier van en mocht je paard aan de kletter gaan dan kan je je zadel vastpakken, maar omdat je een onafhankelijk zit krijg door deze manier te lessen blijf je gewoon zitten op je paard doordat je een super evenwicht heb gekregen, jammer dat er tegenwoordig bijna niet meer wordt lesgegeven op deze manier!
Succes!! *\o/*

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:08

Zo heb ik ook leren rijden en zo gaf ik mijn kinders op shetten jaren geleden ook les. Die zaten zelfs zonder zadeltje!!!
Behalve dan dat kinderen natuurlijk wat minder gevaar zien, is het voor volwassenen wel een hele goede manier om weer vertrouwen te krijgen in een paard. En inderdaad, ook aan de longeerlijn is een paar niet compleet onder controle... wanneer wel? Maar juist door ermee om te leren gaan en door goed te zitten, krijg je vertrouwen! :j

Ik vind het heerlijk om dat af en toe te oefenen, jammer juist dat het nu eigenlijk niet meer gedaan wordt. Soms is het heerlijk om gewoon op een manegepaard te stappen en dan zitles te krijgen... Krijg er al zin in! :D

Dus hop...opnieuw invoeren die lessen!!

En TS, volgende week nog een les proberen. Vind je het dan echt helemaal k*t, dan moet je een andere manier van lessen gaan zoeken! (welke manege ben je eigenlijk geweest?)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:27

Janine1990 schreef:
Nemurin: Je bedoelt dat je denkt dat je zit beter wordt met een dressuurzadel? Ik denk dat je gewoon in alle zadels moet kunnen zitten. Ik zit het liefst in een dressuurzadel, maar ik kan prima in een veelzeidigheidszadel zitten, het voelt anders aan, maar mijn zit wordt er niet minder van heb ik het idee.

Nee maar wat ik wel merk doordat ik alleen maar met veelzijdigheidszadel heb leren rijden ik best wel een "stoelzit" heb gekregen omdat die dingen nu eenmaal een beetje dat in de hand werken. Dus je moet er zelf ernstig op gaan letten dat je langer zit (gelukkig doe ik mijn beugels al wat langer dan de meesten in zo'n zadel) en dat je niet op het verkeerde deel van je kont zit.
Omdat niemand mij dit ooit had verteld (en volgens mij ben ik het ook pas gaan ontwikkelen na m'n val) omdat er zoveel dingen zijn om op te letten in een les wist ik dit dus gewoon niet. _O-
Dan hoor je bij een privéles of dus bij die kennis van mij ineens hoe verschrikkelijk je zit... of je ziet het op een filmpje/foto. _O-

Het is al een stuk beter maar het duurde heel lang voor ik er uberhaupt weet van had, en dat vind ik best zonde. Ik rij nu 3,5 jaar op deze manege (hiervoor heb ik 7 jaar niet gereden, daarvoor 5 jaar op een boerenmanege dus geen hoogstandjes qua techniek geleerd) en ik begin er nu pas een heel klein beetje van te kunnen! Dat vind ik gewoon frustrerend, denk ik. :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:36

Nemurin schreef:
Janine1990 schreef:
Nemurin: Je bedoelt dat je denkt dat je zit beter wordt met een dressuurzadel? Ik denk dat je gewoon in alle zadels moet kunnen zitten. Ik zit het liefst in een dressuurzadel, maar ik kan prima in een veelzeidigheidszadel zitten, het voelt anders aan, maar mijn zit wordt er niet minder van heb ik het idee.

Nee maar wat ik wel merk doordat ik alleen maar met veelzijdigheidszadel heb leren rijden ik best wel een "stoelzit" heb gekregen omdat die dingen nu eenmaal een beetje dat in de hand werken. Dus je moet er zelf ernstig op gaan letten dat je langer zit (gelukkig doe ik mijn beugels al wat langer dan de meesten in zo'n zadel) en dat je niet op het verkeerde deel van je kont zit.
Omdat niemand mij dit ooit had verteld (en volgens mij ben ik het ook pas gaan ontwikkelen na m'n val) omdat er zoveel dingen zijn om op te letten in een les wist ik dit dus gewoon niet. _O-
Dan hoor je bij een privéles of dus bij die kennis van mij ineens hoe verschrikkelijk je zit... of je ziet het op een filmpje/foto. _O-

Het is al een stuk beter maar het duurde heel lang voor ik er uberhaupt weet van had, en dat vind ik best zonde. Ik rij nu 3,5 jaar op deze manege (hiervoor heb ik 7 jaar niet gereden, daarvoor 5 jaar op een boerenmanege dus geen hoogstandjes qua techniek geleerd) en ik begin er nu pas een heel klein beetje van te kunnen! Dat vind ik gewoon frustrerend, denk ik. :=

Een stoelzit is ook iets dat je deels zelf ontwikkelt.
Ik heb bijvoorbeeld een hele recht rug, ik kan mijn rug heel erg gemakkelijk bol maken, maar hol krijg ik 'm heel moeilijk. (zo heb je ook mensen die een hele holle rug hebben, waarvan vaak gezegd wordt dat ze de rug eens bol moeten maken, is ook moeilijk voor die mensen)
Daar ben ik naar gaan zitten, in een stoelzit dus. En ja, in een dressuurzadel, verscheidene modellen gebruikt, maar het bleef er. Is een kwestie van oefening, spieren in de rug trainen. Op die knobbels gaan zitten, en goed onthouden dat je onderbenen naar achteren moeten blijven. Langere beugels willen daar vaak mee helpen, maar daarentegen werkt de beugelophanging de stoelzit vaak ook in de hand, omdat deze ver naar voren hangt tegenwoordig.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:38

Ja ik werk er nu sowieso aan dat ik mijn bekken kantel en alles zodat ik echt op de zitbeenknobbels zit, maar als je dan in de spiegel kijkt zie je een prima houding ineens (als ik er echt op let!) maar omdat je op zo'n veelzijdigheidszadel toch echt iets met je knieën naar voren zit heb je nog steeds een beetje stoelzit en dat komt zoals jij zegt toch echt doordat die beugelophanging gewoon te ver naar voren zit en niet recht onder je kont.
Maar wel veel minder erg als ik er echt op let.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:39

Ik lees nu hoe krom mijn zin in bovenstaande post is, mijn excuses daarvoor... heb de hele dag zitten leren. _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:42

Nemurin schreef:
Ja ik werk er nu sowieso aan dat ik mijn bekken kantel en alles zodat ik echt op de zitbeenknobbels zit, maar als je dan in de spiegel kijkt zie je een prima houding ineens (als ik er echt op let!) maar omdat je op zo'n veelzijdigheidszadel toch echt iets met je knieën naar voren zit heb je nog steeds een beetje stoelzit en dat komt zoals jij zegt toch echt doordat die beugelophanging gewoon te ver naar voren zit en niet recht onder je kont.
Maar wel veel minder erg als ik er echt op let.

Maar dan zou je dus je benen nog iets meer naar achteren moeten doen. De beugelophanging is wel zo, maar je mag je benen nog wel naar achteren doen. Daarmee gaat je knie ook een stukje naar achteren en dan zit je, gok ik, wel weer recht.

Het is wel vermoeiend om op te letten, i know...
Het lukt mij tegenwoordig wel aardig om m'n benen naar achteren te houden.

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:50

Wat een goede methode.
"Vroeger" reed een kennisje van mij waarmee ik altijd naar de manege ging ook verplicht zonder zadel en af en toe om beurten zonder teugels, net als jij.
En als ze zonder zadel goed konden rijden mochten ze met zadel. Eigenlijk het tegenovergestelde van wat je tegenwoordig ziet. Terwijl je zonder zadel (jij dus zonder beugels) veel beter op je kont leert zitten en jezelf een betere houding aanleert als met zadel.

Snap best dat je het moeilijk vind om het vertrouwen terug te krijgen. Zeker als je op een onbekende joekel moet gaan zitten. Denk niet dat het verkeerd voor je is!
Heel veel succes!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:08

Janine1990: En dan heb ik toch weer de neiging het paard in de lies te duwen (middenweg zoek ik nog haha) dus tja, weer een nieuw oefenpuntje dan! :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:18

Nemurin schreef:
Janine1990: En dan heb ik toch weer de neiging het paard in de lies te duwen (middenweg zoek ik nog haha) dus tja, weer een nieuw oefenpuntje dan! :)

Op zoek naar de middenweg dus :P
Die komt er wel hoor. Ik dacht de eerste keer ook dat ik m'n hak op z'n kont had liggen. Maar als ik dan zie wat een verschil ik alleen al voel (heb het nog niet aangedurft opnieuw foto's te maken, moet toch eens gebeuren) met oude foto's.
Het kost in het begin ook veel energie om je been telkens op de juiste plek te houden hoor.

Deianeira87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:20

Ik ben van mening dat paardrijden begint met eenb goede onafhankelijke zit. Dus te beginnne met een zitles is alleen maar goed. verder doet ieder doet het op zijn eigen manier, je moet voor jezelf bekijken wat je zelf het fijnst vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:32

Geloof me; Nitty is het sloomste, makste paard van stal
Tuurlijk, ieder paard gaat er vandoor, maar ik zou het niet snel van Nitty verwachten.
En je moet bij Wout afentoe gewoon vragen wat 'ie gaat uitspoken met je ;)
Zin om op de vrijdagles van 8/9 te gaan rijden? Lijkt me gezellig :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:39

apple01 schreef:
@minikatje maar ik vind kinderen anders dan volwassenen. Kinderen zijn onbezonnen(er) en leren anders en gemakkelijker.

dat denk jij ;)
heb genoeg jankende kindjes gehad met faalangst omdat moeder zo nodig vond dat ze op een grote pony moesten rijden.
of kindjes die nog nooit iets met vacht hadden geaaid en zodoende best wel bang waren voor de harige monsters.
en natuurlijk de kindjes die alles al wisten en niets wilden aannemen :P

kinderen net zoals volwassenen zijn individuen, hoe je les geeft verschilt per persoon.

edit: voor stoelzit heb ik ook nog handige oefeningen.
zal even kijken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:38

Ik wil nog even reageren op mensen die niet snappen waarom ik vind dat dit niet de juiste aanpak is voor iemand die bang is. Ben zelf ook ervaringsdeskundige qua bang zijn om te vallen en zitles nemen om aanmijn houding en zit te werken, en weet donders goed voor mijzelf dat zo'n instructeur bij mij de angst en spanning alleen maar erger maakt. Niet om de zitles, niet om zonder teugels te rijden, niet om te proberen zonder beugels te rijden, maar het feit dat wanneer je aangeeft dat je iets eng vind of het niet lukt, je enorm op je strepen moet gaan staan om gehoord of begrepen te worden. Begrip voor iemands angst en grenzen en daar goed mee om gaan en grenzen respecteren en proberen op respectvolle manier op te rekken is heel belangrijk

Zitles is bedoeld om je zit/balans/houding te verbeteren. Voor een goede zit moet je ontspannen op je paard zitten. Rechtop in balans, met ontspannen afhangende benen, zonder te knijpen met je benen en met soepel bovenlijf.
Als je bang wordt of gaat spannen omdat je je balans verliest, ga je knijpen, val je voor of achterover en in draf ga je stuiteren. Daardoor wordt de kans dat je er af glijdt of stuitert groter, en vallen is slecht voor je zelfvertrouwen!

Verder heeft iemand aan de longe echt niet alle controle. Paarden kunnen nog steeds heel goed schrikken en wegschieten of een bok geven! Heb je geen teugels, kun je er niet voor zorgen dat het hoofd omhoog blijft op zo'n momentof het paard snel stilzetten en als een paard ineens opzij of onder je door schiet, dan hangt het van je instinctieve reactievermogen af of je snel genoeg reageert om er niet naast te liggen en of het paard op tijd weer stil staat op het moment dat je er af dreigt te vallen.
Veiliger is dan de teugels met een knipje bij het zadel vastmaken zodat je ze kan pakken indien nodig en ze niet over het hoofd kunnen glijden als het paard het hoofd heel laag houdt.

een bokriempje is ook een hele mooie "noodgreep" bij zitlessen zodat je je daaraan vast kan houden op het moment dat je je evenwicht verliest of dreigt te verliezen. Of zitlessen met een voltigesingel. Daar kun je je ook goed aan vasthouden en het dekje geeft ook grip tegen wegglijden.

Verder is het belangrijk dat een instructeur heel goed in de gaten houdt of de leerling nog ontspannen is en de gangen nog uit kan zitten. Niet te hoog tempo bij het draven, terug in tempo of gang indien de leerling het evenwicht verliest, zodat die zich kan herstellen voordat hij er af zou vallen, korte stukjes die steeds langer worden naarmate de leerling het langer volhoudt.

Drillen helpt misschien bij een bepaald slag mensen (tieners met grote mond?) die een schop onder hun kont nodig hebben, maar bij veel anderen is dat niet de manier die het beste resultaat en meeste rijplezier oplevert! Het is een erg ouderwetse benadering...

Een opmerking van als je bang bent moet je postzegels gaan verzamelen is ronduit bot. Anky is ook bang...
Heel veel dressuurruiters zijn niet zulke helden. Maakt het hen daardoor slechte ruiters? Alleen als ze hun paard hinderen.

er zijn verschillende meningen over rijden zonder beugels.
1 deel is voor, vanwege onafhankelijke zit
1 deel is tegen, omdat mensen vaak gaan knijpen/knieën optrekken om steviger te zitten en juist slechter kunnen zitten en ontspannen daardoor.

Vroeger heb ik ook zo zitles gehad. Lichtrijden zonder beugels moest je ook kunnen! Tegenwoordig kijkt men toch iets anders tegen bepaalde dingen aan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:46

Lichtrijden zonder beugels moeten wij nu nog steeds kunnen op de manege... :j

Denk dat TS vooral op de instructeur moet kunnen vertrouwen. Juist gevoelsoefeningen (ogen dicht etc) kunnen helpen het vertrouwen in paardrijden terug te krijgen maar dan moet het wel in het juiste tempo gaan voor de ruiter, daar ben ik het mee eens.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:22

minikatje schreef:
apple01 schreef:

dat denk jij ;)
heb genoeg jankende kindjes gehad met faalangst omdat moeder zo nodig vond dat ze op een grote pony moesten rijden.
of kindjes die nog nooit iets met vacht hadden geaaid en zodoende best wel bang waren voor de harige monsters.
en natuurlijk de kindjes die alles al wisten en niets wilden aannemen :P

kinderen net zoals volwassenen zijn individuen, hoe je les geeft verschilt per persoon.

edit: voor stoelzit heb ik ook nog handige oefeningen.
zal even kijken.

Dan heb je kinderen die verpest zijn gehad. :+
Maar in principe leren kinderen toch makkelijker. Het is niet voor niks dat het gepromoot wordt om op schol vroeg met engelse les te beginnen. Of dat kinderen tot 12 jaar nooit of zelden naar mentalcoaching gaan. Terwijl dit voor tieners in de topsport weer normaal is. Net als managers die cursussen krijgen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:37

Fiffill schreef:
Lichtrijden zonder beugels moeten wij nu nog steeds kunnen op de manege... :j

Hier ook :j
Net nog gedaan, auw! arme spieren :')