Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
minikatje schreef:Zonnetje81 schreef:Ben ik trouwens de enige die bang is om te vallen en dit soort dingen nooit gedaan heeft uit angst? Dat had ik als kind van 6 al....
dan zou juist zo'n les erg goed zijn voor jou
vooral omdat ik ook lees dat je er zo naast ligt zonder beugels.
ik denk dat de lesgever zijn braafste paard heeft gepakt waarop je makkelijk kunt zitten zonder beugels.
de ts heeft deze les gehad en weet je wat het is?
ze heeft het gehaald zodner dat er iets gebeurt is, lijkt me toch positief punt.
soms moet een lesgever net even de lat wat hoger leggen voor een ruiter omdat deze anders blijft hangen.
de ts werd uit haar comfortzone gehaald, maar wel in een situatie die onder controle was.
neem aan dat ze van te voren wel emt elkaar gepraat hebben en tijdens de les ook.
verder heeft hij al meer ruiters opgeleidt, dus heeft ook kijk op de ruiters.
en de ts vind het mischien raar omdat zitles haar vreemd is, maar ze is niet zo doodsbang dat ze de volgende keer niet meer op het paard wil.
en zo leer ik mijn ruitertjes ook rijden, hup op de shet zonder beugels en teugels.
leer eerst maar eens zitten, de rest komt later wel.
geloof niet dat een politieagent aan " rondjes om de wereld", " oor, schoft billen staart" en " kiekeboe" doet
durfiknie en kaniknie zijn geen ruitertjes die ik ken

ben nu zelf een gevorderde ruiter maar we rijden nog regelmatig zonder beugels, armen ronddraaien, oor/staart aanraken etc.
, ik heb er super door leren zitten en heb er nog steeds heel veel plezier van en mocht je paard aan de kletter gaan dan kan je je zadel vastpakken, maar omdat je een onafhankelijk zit krijg door deze manier te lessen blijf je gewoon zitten op je paard doordat je een super evenwicht heb gekregen, jammer dat er tegenwoordig bijna niet meer wordt lesgegeven op deze manier!

Janine1990 schreef:Nemurin: Je bedoelt dat je denkt dat je zit beter wordt met een dressuurzadel? Ik denk dat je gewoon in alle zadels moet kunnen zitten. Ik zit het liefst in een dressuurzadel, maar ik kan prima in een veelzeidigheidszadel zitten, het voelt anders aan, maar mijn zit wordt er niet minder van heb ik het idee.

Nemurin schreef:Janine1990 schreef:Nemurin: Je bedoelt dat je denkt dat je zit beter wordt met een dressuurzadel? Ik denk dat je gewoon in alle zadels moet kunnen zitten. Ik zit het liefst in een dressuurzadel, maar ik kan prima in een veelzeidigheidszadel zitten, het voelt anders aan, maar mijn zit wordt er niet minder van heb ik het idee.
Nee maar wat ik wel merk doordat ik alleen maar met veelzijdigheidszadel heb leren rijden ik best wel een "stoelzit" heb gekregen omdat die dingen nu eenmaal een beetje dat in de hand werken. Dus je moet er zelf ernstig op gaan letten dat je langer zit (gelukkig doe ik mijn beugels al wat langer dan de meesten in zo'n zadel) en dat je niet op het verkeerde deel van je kont zit.
Omdat niemand mij dit ooit had verteld (en volgens mij ben ik het ook pas gaan ontwikkelen na m'n val) omdat er zoveel dingen zijn om op te letten in een les wist ik dit dus gewoon niet.
Dan hoor je bij een privéles of dus bij die kennis van mij ineens hoe verschrikkelijk je zit... of je ziet het op een filmpje/foto.
Het is al een stuk beter maar het duurde heel lang voor ik er uberhaupt weet van had, en dat vind ik best zonde. Ik rij nu 3,5 jaar op deze manege (hiervoor heb ik 7 jaar niet gereden, daarvoor 5 jaar op een boerenmanege dus geen hoogstandjes qua techniek geleerd) en ik begin er nu pas een heel klein beetje van te kunnen! Dat vind ik gewoon frustrerend, denk ik.
Nemurin schreef:Ja ik werk er nu sowieso aan dat ik mijn bekken kantel en alles zodat ik echt op de zitbeenknobbels zit, maar als je dan in de spiegel kijkt zie je een prima houding ineens (als ik er echt op let!) maar omdat je op zo'n veelzijdigheidszadel toch echt iets met je knieën naar voren zit heb je nog steeds een beetje stoelzit en dat komt zoals jij zegt toch echt doordat die beugelophanging gewoon te ver naar voren zit en niet recht onder je kont.
Maar wel veel minder erg als ik er echt op let.

Nemurin schreef:Janine1990: En dan heb ik toch weer de neiging het paard in de lies te duwen (middenweg zoek ik nog haha) dus tja, weer een nieuw oefenpuntje dan!

apple01 schreef:@minikatje maar ik vind kinderen anders dan volwassenen. Kinderen zijn onbezonnen(er) en leren anders en gemakkelijker.

minikatje schreef:apple01 schreef:@minikatje maar ik vind kinderen anders dan volwassenen. Kinderen zijn onbezonnen(er) en leren anders en gemakkelijker.
dat denk jij
heb genoeg jankende kindjes gehad met faalangst omdat moeder zo nodig vond dat ze op een grote pony moesten rijden.
of kindjes die nog nooit iets met vacht hadden geaaid en zodoende best wel bang waren voor de harige monsters.
en natuurlijk de kindjes die alles al wisten en niets wilden aannemen
kinderen net zoals volwassenen zijn individuen, hoe je les geeft verschilt per persoon.
edit: voor stoelzit heb ik ook nog handige oefeningen.
zal even kijken.