Positief jureren in relatie tot verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Positief jureren in relatie tot verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:21

Ik heb recent de prijsuitreiking gedaan van B pony's waar de eerste plek 169 punten had, kind was werelds gelukkig want ze was eerste........

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 05:16

Tja ik zou met 169 punten echt niet eerst willen worden. Schaam me dan kapot als dat zo zou zijn.

EN 165 punten tja mij is dan zeer duidelijk dat het niet goed is.
Kijk zou ik daarvoor continue 153 punten rijden dan is het idd wel verbeterd. Maar ben ik er nog lang niet en moet ik nog flink doortrainen.
Zo bekijk ik het.

Als een proef echt heel slecht is prima verliespunt oke. Maar dan moet het echt heel slecht zijn. En soms zie ik proeven dat ik denk mm dit was geen verliespunt waard.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:53

Zo Tyke, jij was er vroeg bij vanmorgen..

169 punten, het is niet veel natuurlijk, maar je zit maar 11 punten van een winstpunt. Dat vind ik nog te doen hoor. Niet als het elke keer zo is, maar als je een slechtere dag hebt, vind ik het acceptabel. Zeker als het voor het gevoel nog slechter ging...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:26

Ik rij wedstrijden met een andere gedachte:
Voorbeeld:
Als ik thuis bezig ben om mijn hete paard rustig te houden tijdens de proef, dan ben ik heel blij als ik 165 punten krijg met de opmerking dat ik met meer impuls moet rijden. Dan heb ik mijn doel bereikt.
Dit staat los van de verliespunten dat weet ik ook wel maar waarom is iedereen zo gebrand op het rijden van winstpunten?
Je doet toch mee aan een wedstrijd om te kijken of je met je trainingen op de goede weg zit.
Als je tijdens de proef niet dat gene kan laten zien wat er gevraagd wordt krijg je een onvoldoende, simpel.
Net als op school, heb je je huiswerk niet gedaan dan krijg je strafwerk, heb je niet voldoende geleerd voor een toets en je hebt een onvoldoende dan moet je herkansen. Dus waarom dan niet bij het trainen van paarden????

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:07

Japeloup schreef:
Ik rij wedstrijden met een andere gedachte:
Voorbeeld:
Als ik thuis bezig ben om mijn hete paard rustig te houden tijdens de proef, dan ben ik heel blij als ik 165 punten krijg met de opmerking dat ik met meer impuls moet rijden. Dan heb ik mijn doel bereikt.
Dit staat los van de verliespunten dat weet ik ook wel maar waarom is iedereen zo gebrand op het rijden van winstpunten?
Je doet toch mee aan een wedstrijd om te kijken of je met je trainingen op de goede weg zit.
Als je tijdens de proef niet dat gene kan laten zien wat er gevraagd wordt krijg je een onvoldoende, simpel.
Net als op school, heb je je huiswerk niet gedaan dan krijg je strafwerk, heb je niet voldoende geleerd voor een toets en je hebt een onvoldoende dan moet je herkansen. Dus waarom dan niet bij het trainen van paarden????

Nou als ik iedere week onder de 180 zou rijden of altijd achteraan zou staan zou ik persoonlijk thuisblijven :o
Waarom rijdt je dan in godsnaam wedstrijden als je niet gaat voor wp en prijzen, je wil toch de compititie?
Mi kun je dan net zo goed fijn thuis blijven rijden, wedstrijd rijden kost een bult geld, tijd en energie...
dus om nu voor spek en bonen daar te gaan rondtuffelen NO THANKS :Y)

Ik ben het er wel mee eens dat het een graadmeter is, met hoe je thuis staat in je training!
Maar als ik hem voor een klasse nog niet klaar heb, hou ik hem lekker thuis todat hij er imo wel klaar voor is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:28

nou, ik ga heel vaak naar een dressuurwedstrijd om op te leiden. En dan neem ik de punten en plaatsen op de koop toe, maar gebruik ik de proef om aan dingen te werken. Ik moet erbij zeggen dat ik versneld mag promoveren, dus de winstpunten niet nodig heb, en daarnaast dressuur in het teken van de sgw staat. Dus dan is het erg prettig om eens een onderdeel opnieuw te rijden, als het niet (goed genoeg) lukt, zodat mijn paard weet dat het in de ring ook moet gebeuren. En dat dan effectief een 2 -4 oplevert kan ik niet wakker van liggen, en de resulterende 178 ook niet. En deze jury kon mijn aanpak ook waarderen toen ik uitlegde waarom ik het zo had gedaan (hij kwam nl vertellen dat het zo niet mocht), en dat vind ik dus ook een voorbeeld van positief jureren.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:52

Ik vind een onderdeel opnieuw rijden omdat dat 'opleiden' zou zijn, echt zinloos. Paarden snappen dat echt niet hoor..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:54

:? waarom niet? Dat doe ik thuis ook. Als het wijken echt niet goed genoeg is, rijd ik dat rustig nog een keer zodat het wel correct wordt uitgevoerd. Dus niet hysterisch gaan straffen etc, gewoon opnieuw de oefening rijden, zoals ik dat thuis ook doet als iets niet goed gaat. Of accepteer jij thuis ook als ze over de schouder weglopen in het wijken, want nog een keer doen snappen ze toch niet?
Dan zal ik wel slimme paarden rijden, want die snappen dat prima.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 28-10-10 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:57

Tjuppie schreef:
Ik vind een onderdeel opnieuw rijden omdat dat 'opleiden' zou zijn, echt zinloos. Paarden snappen dat echt niet hoor..

En of ze dat snappen!
Veel ruiters die gaan in de proef op een dusdanige wijze rijden dat ze het paard niet meer corrigeren. Verknal je proef maar een paar keer, maar blijf er wel aan rijden en corrigeer datgeen wat fout gaat.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:59

Precies! Ik doe het tegenwoordig ook hoor! Laatst werd ik na de eerste proef bij de jury geroepen, leuk paard blabla, maar ze ging zo hard, en als ze dat in de tweede proef ook deed, moest ik maar eens de handrem aantrekken. Heb het moeten doen, gaf lagere punten, maar wel twee duimen omhoog van de jury. Ook dat is positief jureren vind ik!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:01

Moeni11 schreef:
Tjuppie schreef:

En of ze dat snappen!
Veel ruiters die gaan in de proef op een dusdanige wijze rijden dat ze het paard niet meer corrigeren. Verknal je proef maar een paar keer, maar blijf er wel aan rijden en corrigeer datgeen wat fout gaat.

Ja, maar die ruiters zijn niet bezig met opleiden. Als je anders gaat rijden in de proef, ligt het aan jezelf en niet aan het paard dat niet meer wil lopen. Als je paarden opleidt, mag ik toch hopen dat je zelf gewoon fatsoenlijk kunt rijden in een proef. Paarden doen niet zoiets om je te pesten, dus nee, ik vind het echt niet zinvol.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:03

Als ie thuis niet achterwaarts wil, dan zet je toch ook ff door? Zo ook in de proef.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:05

Als ie thuis niet wil, moet je dat niet in de ring gaan oplossen. Eerst thuis voor mekaar hebben. En overigens is dat een ander voorbeeld dan onderdelen OPNIEUW rijden. Natuurlijk probeer je een onderdeel voor je gevoel zo fijn mogelijk te doen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:06

Tjuppie schreef:
Als ie thuis niet wil, moet je dat niet in de ring gaan oplossen. Eerst thuis voor mekaar hebben. En overigens is dat een ander voorbeeld dan onderdelen OPNIEUW rijden. Natuurlijk probeer je een onderdeel voor je gevoel zo fijn mogelijk te doen.

Ik weet niet wat voor perfecte paarden jij hebt, maar ik heb toch regelmatig met een jong beest dat ie thuis het prima doet maar op wedstrijd ff wat minder en dan corrigeer ik dat paard gewoon.

Het is een utopie dat je thuis super hebt en dat het op concours dan ook gelijk super gaat.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:08

Overnieuw rijden heeft helemaal geen zin. Stel het geval van wijken: Je rijdt de oefening, die wordt beoordeeld. Het gaat niet naar je zin, dus je besluit het overnieuw te doen. Dan heb je dus de -2. De tweede keer wijken wordt niet beoordeeld. Altijd de eerste keer dat de oefening wordt uitgevoerd wordt het beoordeeld...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:12

Sommige paarden kakken in de ring in als de zweep weg gaat...ze weten dat je ze niet aan kunt/wilt pakken in de ring. Waarom dan niet toch een keer doen? Dat is ook reden waarom je HC zou kunnen starten... Want dan is het dus ook zinloos om HC te starten? Want je betaalt nl ook nog gewoon.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:18

kleinvosje schreef:
Overnieuw rijden heeft helemaal geen zin. Stel het geval van wijken: Je rijdt de oefening, die wordt beoordeeld. Het gaat niet naar je zin, dus je besluit het overnieuw te doen. Dan heb je dus de -2. De tweede keer wijken wordt niet beoordeeld. Altijd de eerste keer dat de oefening wordt uitgevoerd wordt het beoordeeld...

dat weet ik, maar ik doe het ook niet voor de punten, maar voor mijn paard. Ik corrigeer in de ring op dezelfde manier als ik thuis zou doen, in eerste instantie door gewoon in de oefeningen te corrigeren, maar gaat dat echt mis dan ben ik dus duidelijker. De laatste keer stak paard zijn neus in de lucht en trok gewoon door naar voren in het wijken toen ik meer impuls vroeg omdat ze terug viel. Dan draai ik een volte en rijd het wijken gewoon opnieuw, omdat ze het wel gewoon voor een zeer dikke voldoende kan. En die krijg ik dan niet meer, maar wel in een volgende proef. En het is echt niet zo dat ik iedere proef altijd vier onderdelen opnieuw rijd (dan was ik al lang uitgesloten), maar als ik het nodig vind, doe ik dat wel. Toevallig zaterdag in een sgw proefje stond mijn paard (ander paard) echt scheef halt bij het afgroeten. En dat corrigeer ik tot ze recht staat, ook gewoon netjes, maar wel zodat duidelijk is hoe het wel moet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:23

In geval van hh zou ik dat wellicht ook corrigeren, maar een oefening als wijken niet. Dat neem ik dan voor lief en rij het in de inrijring nog een keer. Dat is net zo effectie fdenk ik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:25

Hangt er vanaf hoe erg het fout gaat. En zoiets beslis je in een reflex, daar ga je niet uitgebreid over nadenken want dan is de oefening al voorbij.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:25

kleinvosje schreef:
In geval van hh zou ik dat wellicht ook corrigeren, maar een oefening als wijken niet. Dat neem ik dan voor lief en rij het in de inrijring nog een keer. Dat is net zo effectie fdenk ik.

Halthouden, achterwaarts, verkeerd aanspringen, dat soort dingen inderdaad wel. Wijken gewoon gelijk corrigeren als ie over de schouder gaat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:29

dat deed ik, en paard stak haar knappe koppie in de lucht en stierde gewoon weg. En dan ga ik echt niet meer proberen nog iets van het wijken te maken, dan doen we het helemaal opnieuw, zoals ik dat thuis ook zou doen.

Voor alle duidelijkheid, ik rijd dus een onderdeel alleen opnieuw als het
a) echt grondig mislukte
b) het uit opvoedingsoogpunt beter is om meteen te corrigeren
en dat is dit jaar 1 * gebeurd, het wijken waar ik het net over had.

dus ik heb het niet over een paard dat schrikt en daarom in galop valt in de middendraf, of net niet voldoende voorwaarts aangesprongen.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:35

oke dan even een vraagje aan de juryleden.
mijn paard had de laatste tijd de gewoonte om als er op het einde van de proef iets op de AC lijn moest gebeuren er de handrem op te trekken omdat hij denkt/vind dat hij klaar is.
Moet ook bij I halthouden maar vaak komt hij niet verder als X
in een andere proef komt na de galop nog draf schouderbinnenwaarts en dan ac op en dan andere lange zijde weer schouderbinnenwaarts.
nu gaat hij dan dus ook bijna stilstaan, ik weet dat hij het doet en zit er goed met mijn been bij maar hij blijft het doen.
nu denk ik dat ik het alleen opgelost krijg door hem een keer flink met zweep aan te pakken maar denk alleen dat veel jury's daar niet van gecharmeerd zijn.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:38

Dan moet je dat toch gewoon een keer doen. Een jury ziet heus wel het verschil tussen een keer goed aanpakken en gewoon overmatig hardhandig zijn. Helemaal als je van te voren even uitlegt wat je van plan bent, zullen er weinig juryleden zijn die dat niet begrijpen...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:48

Nou, ik ga toch wel mee in de trainings-/africhtingsmethoden van Lielle, op die manier heb ik mijn oude merrie (ze hoeven niet allemaal jong te zijn ;) ) ook zover gekregen dat ze enigszinds normaal een keertwending kan draaien en dat ze op mijn hulpen aangaloppeert.
Ik rij geen onderdelen overnieuw, maar zorg er wel voor dat mijn knol op mijn hulpen reageert en niet dat madame haar eigen interpretatie van een proefje gaat lopen. En het is effectief. In mijn geval althans.

KarinvdM schreef:
Ja, dat is echt gebeurd. :j
Het was iemand die met een pony tussen de paarden reed, is overigens al jaren geleden.

Beoordeel je dan de pony als een paard? Of kijk je naar wat je ziet?
Ik start ook met een pony tussen de paarden en hoevaak ik al wel niet te horen heb gekregen van 'meisje, koop een paard. Deze pony heeft gewoon niet dezelfde lengtebuiging als een paard en ze loopt veel te verzameld in tegenstelling tot een paard.' (terwijl ik haar normaal tempo laat draven/galopperen, haar juist naar voren rij en niet terugverzamel, instructrice stond te kijken die zei het).
IMO zijn er nog heel veel juryleden actief die kijken naar wat ze willen zien (een paard in de ring, geen pony) en niet kijken naar wat ze voor zich hebben.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:50

Als ik een pony tussen de paarden krijg, beoordeel ik die niet als een paard. Ik beoordeel wat ik zie. Een pony heeft hele andere gangen die niet te vergelijken zijn met de gangen van een paard. Dat wil niet zeggen dat het niet hoger kan eindigen dan een paard. Een goed gereden pony kan met gemak een minder goed gereden paard eruit rijden!