opzet herhalingscursus juryleden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:11

pearlie schreef:
Dat zeg ik niet. Maar áls er een Fjord of Haflinger in de ring verschijnt die een oefening als sbw of travers wél correct uitvoert, moet die toch dezelfde beoordeling krijgen als een kwpn er die de oefening correct uitvoert?

Nee, want als zo'n paard (koudbloed) minder beweging heeft, zal die de oefening minder van de grond laten zien en met minder swung. Dan is dus het onderdeel ook minder goed ;) Missschien snap je het dan beter? Het is precies wat raket zegt.
Je kunt het accepteren of gaan springen. Het is nu eenmaal zo.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:56

dit wordt zo langzamerhand ook een beetje een zinloze offtopic discussie dames....

Jammer raket dat de bijscholing niet het gewenste resultaat heeft. In Assen was er ook een pony bij en een jong paard en een iets verder gevorderd paard L2/M1 niveau dus van alles wat. De beide docenten deden het goed in Assen naar mijn mening.

Scum

Re: opzet herhalingscursus juryleden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:36

Waar lag bij jullie precies de nadruk op? Ik weet dat het vorig jaar met name over de gangen ging.
Want een proef compleet beoordelen dat hebben we al jaren niet meer gedaan.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:30

Daar lag de nadruk dit jaar ook weer op en wat die kwaliteit met de oefeningen deed.
Onze cursusleiders waren niet op alkaar ingespeeld wat het erg verwarrend maakte.
Over de kunde van beide individuen heb ik geen twijfels.
Ik denk dus dat het op een andere plaats inderdaad weleens heel wat zinvoller kan zijn.
Als ik tijd over had, pakte ik er nog eentje mee, maar helaas.
(persoonlijk vind ik de groepen ook te groot)

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:49

Ik ga volgende week naar Oud Gastel, ik ben benieuwd!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:33

Ik ga volgende week ook naar Oud Gastel en ben benieuwd wat we te zien krijgen.
Pony's zou inderdaad ook wel eens fijn zijn met name klasse B cat. A/B, dat vind ik toch het lastigste om te jureren :o

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:27

bambi76 schreef:
Pony's zou inderdaad ook wel eens fijn zijn met name klasse B cat. A/B, dat vind ik toch het lastigste om te jureren :o

Als ik nou heel eerlijk ben: eigenlijk vind ik dat onmogelijk te jureren! Maar ik word er regelmatig voor gevraagd, dus kennelijk doe ik wel iets goed. :+
Ik ga volgende maand naar Assen trouwens.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 10:56

Roodvos schreef:
bambi76 schreef:

Als ik nou heel eerlijk ben: eigenlijk vind ik dat onmogelijk te jureren!

Ik vind dit ook wel eens lastig.. jonge kinderen met een kleine pony die dan een proefje rijden waarvan je denkt eigelijk net niet goed genoeg.. maar goed gezien hun leeftijd kun je ook nog geen anky's verwachten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:31

Roodvos schreef:
bambi76 schreef:

Als ik nou heel eerlijk ben: eigenlijk vind ik dat onmogelijk te jureren! Maar ik word er regelmatig voor gevraagd, dus kennelijk doe ik wel iets goed. :+
Ik ga volgende maand naar Assen trouwens.

Tijdens het gesprek voor de IM selectie had ik Hamoen en toen kwam dit ook ter sprake.. Hij zei toen dat het vooral belangrijk was dat de beste bovenaan staat en dan mag je in je punten best hoger zitten dan anders. Die ga ik dus maar onthouden :D

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:42

Die A/B categorie is voor mij ook een teer punt. Ik ben namelijk nogal tegen punten geven omdat het zo "schattig" is.
IK zie hier in de buurt wel wat combinaties die vrolijk cadeau winstpunten scoren in het M cat.A/B. Vervolgens doorstromen naar een D/E pony en dan opeens alle zeilen moeten bijzetten om een winstpunt te rijden.
Voor de klasse B kan ik wel met Relaxed meegaan hoor. Maar hogerop moeten ook kinderen met A/B ponies de punten verdienen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:28

Maar toch zijn er genoeg juryleden die alle deelnemers in die categorie een dik winstpunt geven.
Dat doe ik dus niet. Mijn criteria liggen natuurlijk niet zo zwaar als bij een D pony. Maar ik ga ze dus echt niet zomaar allemaal een winstpunt geven omdat ze nog zo jong zijn.
Gewoon wat opbouwend commentaar erbij, en inderdaad, de beste bovenaan. Maar als ze altijd maar een winstpunt krijgen gaat dat wel tegenvallen met een grotere pony. En er moet ook nog iets over blijven om voor te oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:05

oline schreef:
Die A/B categorie is voor mij ook een teer punt. Ik ben namelijk nogal tegen punten geven omdat het zo "schattig" is.
IK zie hier in de buurt wel wat combinaties die vrolijk cadeau winstpunten scoren in het M cat.A/B. Vervolgens doorstromen naar een D/E pony en dan opeens alle zeilen moeten bijzetten om een winstpunt te rijden.
Voor de klasse B kan ik wel met Relaxed meegaan hoor. Maar hogerop moeten ook kinderen met A/B ponies de punten verdienen.

Ik bedoel ook niet dat je dan met winstpunten moet strooien, maar een A/B pony met 160- de ring uitsturen is imo niet nodig en al helemaal niet motiverend :n Opbouwend commentaar is denk ik het allerbelangrijkste :j

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:45

Ik jureer vaak AB ringen.
Ik denk dat je ook op andere manieren positief kunt blijven. Maar als ze met een hele slechte proef 170 punten rijden en met een iets minder goede proef ook 170, maakt het dat niet heel veel duidelijkr.
Ik probeer veel commnetaar te geven. En de goede stukjes met 7 of 8 te beoordelen, zodat ze zien dat er echt wel goede dingen zijn.

Bij een dramatisch slechte proef roep ik de kinderen vaak even. Dan leg ik uit dat ik vind dat ze het heel knap geprobeerd hebben en dat ze bijv problemen wel netjes hebben proberen op te lossen en dat dat dus heel goed is, maar dat als ze hun pony niet in galop krijgen dat ik voor de galop geen hoge punten kan geven, maar dat ze het wel heel knap geprobeerd hebben, en dat het jammer was dat het niet lukte....

Daar heb je mi veel meer aan dan met punten "strooien". Ik probeer dan ook onderaan nog iets positiefs op de coupon te zetten.
De kindjes zijn wel jong, maar snappenm het heus wel als je het zo uitlegt. Ook van de ouders krijg ik vaak dan leuke reacties.
Ze zijn nog zo jong, ze hbben alle tijd om dikke winstpuntebn te rijden en dan terecht...

Ik ben wel voor debutantenproeven. Wat er soms allemaal niet mis gaat tijdens de eerste proeven(eerste proeven ooit, niet per nieuwe combinatie), dat je dan bijv ook de lezer kunt instrueren en het kind nog wat extra tips mee kan geven.
Gewoon een relaxte eerste kennismakind. Dat ze dat verplicht 2x moeten doen ofzo, met die aantekening.
Hoeven ze niet per se Bixie te starten. Zou voor sommigen volwassenen ook wel wat zijn.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 14:45

Bij die A/B pony's probeer ik altijd wel als ik de proef niet zo goed vind gaan tussen de 170 en 178 te punten.. want het moet voor die kleintjes ook leuk blijven en als ze zulke lage punten hebben gaat de lol eraf terwijl met een 'bijna' wp ze wel wat meer gemotiveerd blijven..

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:48

Nou de cursusleiders waren het gister ook erg goed met elkaar eens.. :\

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:58

ayhno schreef:
Bij die A/B pony's probeer ik altijd wel als ik de proef niet zo goed vind gaan tussen de 170 en 178 te punten.. want het moet voor die kleintjes ook leuk blijven en als ze zulke lage punten hebben gaat de lol eraf terwijl met een 'bijna' wp ze wel wat meer gemotiveerd blijven..

Gaat die lol er voor een volwassen persoon er dan niet af?
Sorry, maar ik vind dat echt een slecht argument :o

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:14

Bij de pony's ben ik altijd wel wat milder, dan bij de paarden, maar ik kom ook wel eens op 160 uit als het heel slecht is. Veel lager meestal niet.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:19

Hoe was het in Bathmen?

Ik mag maandag naar Wormerveer, ben wel benieuwd!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:30

In Bathmen was het ook ja, euh, bijzonder...
Twee cursusleiders die elkaar tegenspraken. Met een was ik het dan ook NIET eens. Maar goed, ik was niet de enige.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:15

Tjuppie schreef:
In Bathmen was het ook ja, euh, bijzonder...
Twee cursusleiders die elkaar tegenspraken.

Lekker leerzaam dus :+ . Wat was het doel nog maar weer? Juryleden zoveel mogelijk op 1 lijn krijgen toch? Dat wordt dus nooit wat op die manier.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:30

Ik vind het wel jammer om te lezen dat het dus niet alleen in Oirschot was....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:06

Ik ga naar Ermelo over anderhalve week. Ben wel benieuwd.

Ik heb trouwens wel eens een jongetje in het A-L2 in een eerste proef iets van 165 punten gegeven. Het is geen B meer, ze moeten dus echt al wel iets kunnen en er ging heel veel mis in de proef.
Ik kreeg hem een half uurtje later voor de tweede proef en er was een groot verschil, het jongetje was geconcentreerd en stuurde zijn pony heel erg precies rond. Resultaat: een dikke winstpunt.
Na afloop van de prijsuitreiking kwam er een gelukkige moeder met een blij jongetje naar me toe, dat ze het zo fijn vond dat ik de eerste proef zo correct gejureerd had. Haar zoontje had echt zitten slapen en er een rommeltje van gemaakt en daar had zij hem op gewezen tussen de twee proeven in. Dat hij dus ook zijn pony de schuld niet mocht geven van de slordige proef enzo. En dat ze zo blij was, dat de jury dat dus ook in de punten naar voren had laten komen.

Terwijl ik die eerste proef echt met een rotgevoel heb zitten jureren, maar er deugde gewoon echt heel veel niet. Slingerend, figuren veel te vroeg of juist te laat ingezet, pony nog 2 keer de verkeerde kant uit omdat het jongetje niet oplette.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:09

Ik had ook naar Ermelo willen gaan, maar ben er dan een paar dagen tussen uit gestuurd door mijn ouders en schoonouders :S dus ik ga aanstaande maandag naar Wormerveer, zijn er nog meer bokkers die daar heen gaan :?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:38

Ik :D

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:54

Gezellie TeeGee