ORUN 2010/2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:46

asjemenou schreef:
kim1207 schreef:
bij ons was paard in deles agfegekurd omdat hi niet in de krul getrokken kon worden, en een paard wat niet wide springen is ook naar huis =s gestuurd, paard wat hoestte ook.... ook ijn er 4 paarden tijdens de opleiding geblesseerd geraakt!

Echt waar? Bij ons moet je wel een poging doen, maar gaat het niet dan gaat het niet. Dan springt de rest maar.
Maar moet zeggen dat de meeste Jazzen na een paar keer al een stuk beter over de hindernisjes kwamen.

Van dat paard wat hoest vind ik niet zo vreemd eigenlijk, je leert immert tijdens je theorie dat je een paard wat hoest niet mag rijden omdat er elke keer dat hij hoest longblaasjes kapot gaan die niet meer kunnen herstellen. Dus dat moet dan ook wel toegepast worden. :)

Dat paard wat niet wilde springen, ging niet eens over een simpel kruisje heen. Dat werkt niet als je die combinatie springles moet geven. (was zonder eigen rijden).

@ Urielle, als je dit jaar zonder eigen rijden doet, dan zou je volgend jaar bij de her-examens mee kunnen rijden om alsnog je diploma met eigen rijden te halen. Tenminste dat is ons zo verteld. Nadeel is dan wel dat je zonder te oefenen op vreemde paarden moet.
Je schreef dat je ooit op het lesgeven gezakt bent, was je dan wel geslaagd voor het rijden? Is dat resultaat niet meer geldig dan?

KarinvdM

Re: ORUN 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:49

Ik heb tijdens de cursus ook niet op de paarden gereden die ik met het examen moest rijden, ik vond dat niet zo'n punt hooor

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:50

Als de paarden allemaal redelijk na te rijden zijn, vind ik het ook geen probleem!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:24

Nu al een topic wat vroeg!
Ik wil hem dit jaar echt proberen te gaan doen.. Wou vorig jaar eigenlijk al maar begon toen net met nieuwe studie dus maar jaar gewacht..

Wil samen met clubgenoot naar Bunschoten gaan. Tenminste als dat kan.. Zij wil hem dressuur doen en ik allround. Ga niet zo zeer om straks ook les te geven maar meer voor de kennis. :)

Heb m'n paard wel eens meegenomen als combinatie voor jury cursus en orum examen. Maar niet zelf voor cursus.. Hoop dat ie geschikt is. Denk met dressuur geen probleem.. Springen wat lastiger maar komt wel goed alleen moet de ruiter niet 'bang' zijn. Dan denk ik dat ze weigert omdat ze zelf het vertrouwen soms mist. Maar dat kan met paar maanden ook opgelost zijn.

Ben wel benieuwd wie hier de instructeurs zijn. Is kijken of ik daar achter kan komen

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:33

Ik wil hem ook dit jaar gaan doen. Weet iemand hoe oud je paard minimaal moet zijn? Ik wil namelijk het liefst mijn jonge paard mee nemen voor de ervaring..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:51

Showtime, dit staat in de cursusbrochure. Hoe oud is hij dan?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:23

Leeftijd maakt niet uit, als hij maar ongeveer op L niveau is.
Een 3 jarige mag dus ook mee, maar daar is het wel heel erg zwaar voor.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:27

niet alleen L nivo hoor, want hij moet voldoende geschikt zijn om er andere mensen op te zetten. Mijn vorige paard (L2 en dubbel M) had ik niet hoeven meenemen :n

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:30

Ja, oke, maar dat heeft niet zozeer met leeftijd te maken. :)

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:34

Nee dat klopt, die van mij rijd iedereen mee weg..
Maar dan zit ik nog met het probleem dat ik er dus eigenlijk
geen anderen op wil.. Omdat hij zo super loopt en zegmaar nog
niet 'verpest' is. Hebben jullie hier geen problemen mee?
Om die reden neem ik denk ik ook een ouder paard mee.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:39

Showtime, Ik heb liever ook geen anderen op mijn paard! Mijn dressuurinstructeur traint mijn paard regelmatig, maar verder wil ik er niemand op hebben :o

Ik wil fase twee met eigen rijden doen, omdat het voornamelijk om mijn eigen rijerij gaat en het opdoen van kennis. Hiervoor moet ik mijn paard meenemen. Ik heb het liever niet, maar ik wil deze cursus wel doen!

Je mag je eigen paard losrijden voordat er een ander op gaat en je bent er altijd bij als er iemand anders op zit. Dat en mede dat mijn paard je direct afstraft als je iets doet wat hem niet zint, hebben mij over de streep getrokken om hem wel mee te nemen!

Tenminste, als de ORUN instructeur aankomende zondag groen licht geeft voor dit paard. Verwacht weinig problemen, want twee andere ORUN instructeurs hebben al gezegd dat ze het leuk vinden als ik bij hen de cursus ga doen :D

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:51

Ik was er ook niet echt happy mee om mijn paard uit te lenen aan een ander :o Maar die paar keer dat er iemand anders op gezeten heeft, daar heeft hij niet zoveel van geleden ;) Wij namen de paarden om de week mee op het laatst en dan misschien 2/3 verschillende ruiters erop, inclusief jezelf. Wij mochten ons eigen paard losrijden en dat vond ik wel erg prettig.

Gisteren nog even een goed gesprek gehad met 1 van de examinatoren over de examendag. Hem uitgelegd wat ik ervan vond en hoe ze op mij overkwamen... Hij vond het wel leuk dat ik dat tegen hem zei, hopelijk doen ze er wat mee :o Misschien dat ik dan ook nog wel een keer niveau 3 durf te doen... De cursus zelf vond ik erg leuk en gezellig, maar het examen vond ik echt helemaal niks. Al dat gestress en gedoe en je kon tussendoor niet merken aan de examinatoren wat ze er ook maar enigszins van vonden.

Maar eerst maar eens mijn jonge paard wat manieren bijbrengen om haar over een paar jaar misschien wel mee te nemen ;)

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:10

Mootje schreef:
Showtime, Ik heb liever ook geen anderen op mijn paard! Mijn dressuurinstructeur traint mijn paard regelmatig, maar verder wil ik er niemand op hebben :o

Ik wil fase twee met eigen rijden doen, omdat het voornamelijk om mijn eigen rijerij gaat en het opdoen van kennis. Hiervoor moet ik mijn paard meenemen. Ik heb het liever niet, maar ik wil deze cursus wel doen!

Je mag je eigen paard losrijden voordat er een ander op gaat en je bent er altijd bij als er iemand anders op zit. Dat en mede dat mijn paard je direct afstraft als je iets doet wat hem niet zint, hebben mij over de streep getrokken om hem wel mee te nemen!

Tenminste, als de ORUN instructeur aankomende zondag groen licht geeft voor dit paard. Verwacht weinig problemen, want twee andere ORUN instructeurs hebben al gezegd dat ze het leuk vinden als ik bij hen de cursus ga doen :D

Oke dan ben ik dus niet de enige :P Aanstaande woensdag? Het begint toch pas weer eind van het jaar?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:13

Aankomende zondag heb ik crosstraining van de fase 2 instructeur waar ik de cursus bij wil doen en dan vraag ik hem even of hij mijn (jonge) paard geschikt genoeg vind voor de cursus.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:18

Oww dan snap ik 'm :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:15

Ik heb liever ook geen andere op mijn paard. Maarja, wil je de cursus doen dan moet het. De enige die er wel eens op rijdt is mijn zusje, gaat er wel eens mee het bos in. Verder niet.
Neem aan dat als er iets gebeurd waar jij het niet mee eens bent je dit wel kan zeggen, neem niet aan dat het gebeurd maar stel..
Dat je zelf los mag rijden vind ik idd ook prettig. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:10

manonutjuh schreef:
Je schreef dat je ooit op het lesgeven gezakt bent, was je dan wel geslaagd voor het rijden? Is dat resultaat niet meer geldig dan?

Nee, dat verjaart helaas.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:25

Urielle, hoe gaat het met je na de nogal aparte bevalling?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:09

Mootje schreef:
Urielle, hoe gaat het met je na de nogal aparte bevalling?

ik zal je even PBen want dat interesseert de andere toekomstige ORUNcursisten vast ook geen hol :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:40

Jawel hoor, ik wil het ook wel weten, je had zo'n aparte bevalling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:49

Ik ben ook heel benieuwd Rivka, lees het alleen net pas van je aparte bevalling, ontzettend gaaf lijkt me dat eigenlijk (als het goed gaat dan) omdat in je eentje voor elkaar te krijgen, knap! iig nog gefeliciteerd he!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:38

Bedankt :D Achteraf gezien is het idd ook wel erg gaaf en stoer, op het moment zelf kreeg ik daar weinig van mee, maar achteraf is het een aparte ervaring.

Maar het gaat goed met ons. :j

Ik ben nog niet helemaal bekomen ervan, ik ben van de hele dagen in het ziekenhuis toch nog best moe en heb weinig energie. Fysiek ben ik denk ik vrij goed hersteld en het plan is dan ook om rond komende week ergens eens terug op een paard te klimmen en te voelen of het gaat met de hechtingen en de gebutste bekkenbodemspieren.

Met Enya gaat het sinds kort ook goed. Ze heeft best wat opstartproblemen gehad.
Ze had geen energie om zelf te drinken en heeft een tijd mogen proberen met een flesje of aan de borst en als het niet lukte kreeg ze sondevoeding. Inmiddels drinkt ze soms hele voedingen van de borst, heel knap van haar want ze kon slikken/zuigen/ademen nog niet onderscheiden in het begin en dat heeft ze echt moeten leren, bij voldragen kindjes is dat een aangeboren reflex.
Verder kwakkelt ze wat met haar bilirubinegehalte. De kinderarts denkt dat het nu goed is en doet maandag nog een grote bloedafname ter controle. Als het goed is hoeft ze niet meer onder de lamp nu.
Verder wat gezeur met de temperatuur. Na de eerste dag heeft ze niet meer in de couveuse gemoeten maar wel regelmatig nog een warmtedekentje erover. Dat lijkt nu ook voorbij te zijn.
En het grootste issue: ze loopt bij de cardioloog want ze heeft diverse gaatjes in haar hart, zowel niet gesloten wandjes tussen de kamers als een gat van maar liefst 2 mm wat er echt niet hoort te zitten. 15 juli hebben we controle of de gaatjes meegroeien met Enya, dan moet ze medicatie en/of een operatie, of dat de gaatjes klein blijven, dan zijn ze over een half jaar tot een jaar dicht of zo klein dat ze er geen last van krijgt en hoeft ze alleen intensief opgevolgd.
Vanmorgen sprak de kinderarts erover dat ze rond wo of do op 2500 gram zou moeten zitten als ze zo door groeit (vandaag 40 gram erbij) en dan mag ze naar huis!!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:41

Nou joh, dat klinkt nog allemaal best heftig zo. Ik hoop dat je meisje nsel goed opknapt, en dat is natuurlijk het fijnst als dat thuis kan!
Wat betreft je hechtingen: Denk erom, dat doet erg au, ik zat twee weken na mijn eerste bevalling even op de fiets, maar was blij dat ik op de trappers kon staan...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:48

Dat schijnt zo ja :P Bij Gioya was ik toen ook gehecht en stapte ik na 2 weken weer op Wrangler. Ik heb afgezien van een wat prikkend irritant gevoel (de draadjes denk ik) ook niet echt pijn meer nu dus ik probeer het gewoon, ik denk eerst op het hengstje want die gooit niet zo hoog op en is ook de braafste om weer mee te beginnen denk ik. Mocht het veel zeer doen, geen man over boord, dan stap ik af en probeer ik het een weekje later nog een keer. Maar ik begreep dat mijn pijngrens vrij hoog was (duh :+ ) dus ik denk dat het meevalt. Bevallen is vast erger :=

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:51

Haha, jij hebt inderdaad een hoge pijngrens. Nou moet ik erbij zeggen dat ik bij de erste behoorlijk scheef en te ver ben ingeknipt, en daardoor twee maanden een blauwe bilpartij had. Draagt ook niet bij he..

Maar goed, zullen we maar even on topic blijven? Anders moeten we de titel aanpassen in WElke moeders zijn hun eigen kroost zat en willen die van een ander les gaan geven...?