Sjonniej schreef:Natuurlijk punt en jureer je per onderdeel. Maar na 2-3 onderdelen wordt al duidelijk hoe de combinatie de proef neer gaat zetten. Dan kan dat er in sommige gevallen naar mijn idee wel voor zorgen dat ik dan maar een 4 neerzet, of er misschien eens een 5je van maak omdat het toch wat beter was dan de vorige oefening. Omdat je uiteindelijke score toch zeer slecht zal zijn. Beetje lastig uit te leggen trouwens. Voorbeeldje, misschien helpt het:
Ruiter A komt binnen, B-proef; leuke combinatie, fijn beeld. Ruiter rijdt 6-7-8. Paard komt bij een overgang ineens sterk in verzet; overgang een 3.
Ruiter B komt binnen, B-proef; paard loopt de hele proef tegen de hand, contrastelling, bij de overgangen wordt dit regelmatig nog erger. De overgangen zijn dus objectief gezien zeker niet beter dan die ene slechte overgang van ruiter A. Ruiter krijgt dus ook sterke onvoldoendes. Maar naar mijn idee schiet je er niets mee op om die ruiter maar 3en te blijven geven voor die overgangen, overgangen worden toch al niet gecompenseerd door 7-8 bij de andere onderdelen, dus totaal zal de ruiter toch zeker niet in de buurt van de 180 komen. Maar dan geef je voor een overgang die (toevallig?) net wat minder slecht is dan de vorige, toch een 4 of misschien zelfs een 5, terwijl de overgang deze objectief gezien, in vergelijking met de slechte overgang van ruiter A dat zeker neit waard was. Maar wanneer je onderaan de coupon erbij zet dat er over de gehele proef veel verzet is van het paard d.m.v. tegen de hand lopen en dat dit verklaart waarom de cijfers zo zijn. Dan komt de boodschap ook wel aan. En dan heeft het naar mijn idee weinig zin om maar 3en te blijven geven.
Ik begrijp prima wat je bedoelt hoor, daar was die lap tekst niet voor nodig. 
Als ik zo ga jureren dan vind ik dat ik de eerste ruiter tekort doe. Die is duidelijk veel beter dan de tweede, maar dat verschil komt dan niet echt tot uitdrukking in de punten.
Hoewel ik je voorbeeld niet echt goed vind, verzet wordt afgestraft -en terecht-, maar een overgang tegen de hand levert je in de B echt geen 3 op. Maar een paard wat tegen de hand is kan natuurlijk op bijna geen enkel onderdeel een voldoende krijgen.