Juryleden@ Waarom geen 10

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:14

Marije, ik heb het uitsluitend over het verzorgingspunt :j

Dat de luxere pony's en paarden makkelijker bovenin komen ben ik het met je eens. Zo zit de hedendaagse dressuur nu eenmaal in elkaar.
Met een boerenknol (om ff lomp te omschrijven) valt het niet mee om steeds bovenaan te rijden.
Zeker omdat er al 3 punten zijn mbt de gangen. Heb je hier 3 vijven voor, dan moet je al 6 punten inhalen om toch voor een WP te gaan.

Dus dat ben ik met je eens.

Maar wat ik bedoel is dat een Jury echt geen 8 zal geven aan iemand die toevallig een lelijk bontje onder het zadel heeft, een merkhoofdstel en een duur jasje aan heeft.
Iemand met merkloos zadel, hoofdstel en merkloos jasje, krijgt net zo goed een 8, mits in beide gevallen tuig netjes op orde.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:15

Maariijee schreef:
Ja, het is wel waar, maar ik heb liever wat een viesere pony dan eentje die ziek is. Die van mij werd namelijk dan snel hoesterig enzo. Het was hier een maand geleden echt gewoon te koud om te wassen, en dan ga ik dat mijn pony's niet aan doen.
Gelukkig heb ik geen witte meer.;)

Idd met -17 ga je geen paarden wassen. Ik heb gelukkig voor schimmels genoeg andere trukjes om ze wit te krijgen, maar naast benen en staart word er niks gewassen aan mijn paard als het zo hard vriest :n

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:23

Ja. ben het helemaal met je eens 'crossmonster'.
Maar in de hogere klassen komen dan ook meestal de wat betere pony's. Nou moet ik zeggen dat ik zeker geen luxe heb, en ook niet wil. Toch ben ik zeker ver gekomen. Beetje doorzetten en het lukt wel. Ik vind wel dat de wat 'lompere' dieren betere proefjes in de lagere klassen kunnen rijden, het is veel netter. meisjes van de manege die gewoon netjes figuren kunnen rijden.
Maarja, ik zou het niet erg vinden om verzorging af te schaffen, in de M vind ik het logies, maar ik word er zelf wel luier van!:P
Het is gewoon een beetje onozel punt, maar voor die meisjes van 10 die hun pony perfect proberen te hebben is het altijd leuk:)

CM_

Re: Juryleden@ Waarom geen 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:27

Als je een pony hebt die minder beweegt, moet je gewoon de concoursen opzoeken met minder starts, of wat meer boven of juist onder in het land starten ;)

Hier in brabant valt het niet mee voor de ponykinders om met een matig bewegende pony in de prijzen te komen, teveel kwalitatief goede tegenstanders hier :)

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:32

Ik vind het nooit leuk om te zeggen,
Maar het niveau ligt hier in Friesland ook wat later dan in het zuiden, niet iedereen hoor, maar hier rijden de meeste ook gewoon tot 17 /18 bij de pony's, en dat hoor ik op ander plekken wel anders, 12 is naar de paarden;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:33

Brabant zitten gewoon veel meer ruiters, en dan heb je automatisch ook meer betere, met klantjes die mindere pony's hadden, ging ik altijd buiten brabant een paar keer starten, het zelfvertrouwen van de ruiterjes word er niet beter op, terwijl het vaak aan de pony ligt die tekort komt in de beweging.

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:42

Het is hier ook veel gezelliger dan op concoursen buiten Friesland, terwijl de lagere klassen 2 groepen hebben, de betere en de mindere. De mindere komen niet verder dan de L2, dus vanaf de M1 kan iedereen wel aardig rijden. Dat zie je ook wel aan de groote van de groepen

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:46

KarinvdM schreef:
Waarom is 179 flauw? Ik geef m'n cijfer voor ieder onderdeel en als je dan met optellen op 179 uitkomt dan kan ik daar weinig aan doen. Ik denk dan eerder dat je als ruiter net even iets beter had moeten rijden.

179 komt nu wel best vaak voor. Het betekend dat je redelijk gereden hebt, maar net niet genoeg voor een winstpunt. Nou misschien heb je een andere keer dan wel weer een winstpunt. :)

Wat ik wel echt flauw vond was laatst op een wedstrijd. Daar had een vriendinnetje een slechte proef neergezet. De pony was heel kijkerig en ze kreeg helemaal geen reactie meer op haar hulpen. Dus veel van de oefeningen heeft ze gewoon niet uit kunnen voeren. Zij zelf kon daar ook niet veel aan doen, er was gewoon veel te veel spanning. Kreeg ze 149. Dan had ik persoonlijk als jury van bijvoorbeeld een 4 een 5 gemaakt. Om net de ene verlies te voorkomen. Maar ja, ze had het waarschijnlijk echt een verliespunt waardig gevonden..

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:52

Cisss schreef:
Wat ik wel echt flauw vond was laatst op een wedstrijd. Daar had een vriendinnetje een slechte proef neergezet. De pony was heel kijkerig en ze kreeg helemaal geen reactie meer op haar hulpen. Dus veel van de oefeningen heeft ze gewoon niet uit kunnen voeren. Zij zelf kon daar ook niet veel aan doen, er was gewoon veel te veel spanning. Kreeg ze 149. Dan had ik persoonlijk als jury van bijvoorbeeld een 4 een 5 gemaakt. Om net de ene verlies te voorkomen. Maar ja, ze had het waarschijnlijk echt een verliespunt waardig gevonden..

Waarom heeft je vriendin die proef dan afgemaakt :?
Dan kan je toch een verliespunt verwachten!

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:54

crossmonster schreef:
Als je een pony hebt die minder beweegt, moet je gewoon de concoursen opzoeken met minder starts, of wat meer boven of juist onder in het land starten ;)

Hier in brabant valt het niet mee voor de ponykinders om met een matig bewegende pony in de prijzen te komen, teveel kwalitatief goede tegenstanders hier :)

Daarvoor hebben we de E-pony's! :D Vooral als je een D-pony hebt word je vaak bij de E-pony's getrokken. En tsja, die zijn meestal toch allemaal paard gefokt en die hebben net dat ene meer! :)

_10_; Ik had inderdaad ook afgegroet. Maar ja, ik ben dat meisje niet he? En jij ook niet! En het was ook wel even goed om door te rijden, want die pony was ook een beetje vervelend. Anders heeft ie het ook nog gewonnen ook!

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:32

crossmonster schreef:
Marije, ik heb het uitsluitend over het verzorgingspunt :j

Dat de luxere pony's en paarden makkelijker bovenin komen ben ik het met je eens. Zo zit de hedendaagse dressuur nu eenmaal in elkaar.
Met een boerenknol (om ff lomp te omschrijven) valt het niet mee om steeds bovenaan te rijden.
Zeker omdat er al 3 punten zijn mbt de gangen. Heb je hier 3 vijven voor, dan moet je al 6 punten inhalen om toch voor een WP te gaan.

Dus dat ben ik met je eens.

Maar wat ik bedoel is dat een Jury echt geen 8 zal geven aan iemand die toevallig een lelijk bontje onder het zadel heeft, een merkhoofdstel en een duur jasje aan heeft.
Iemand met merkloos zadel, hoofdstel en merkloos jasje, krijgt net zo goed een 8, mits in beide gevallen tuig netjes op orde.

Dit vind ik nergens op slaan. De gangen worden niet beoordeeld op hoe ruim en spectaculair ze zijn, maar op de zuiverheid ervan. Dus dat er geen mispasjes en kreupelpasjes worden gemaakt. En ik heb 't nog nooit gemerkt dat luxe pony's hoger worden gewaardeerd, vooral hier in Friesland niet. Bij mij worden juist de koelere en dus minder luxe pony's eerste, omdat die meestal veel minder gevoelig zijn voor de omstandigheden. Een luxe pony loopt echt niet z'n oefeningen beter, omdat hij 't makkelijker kan, ik ken ook een super mooie pony die zo stijf loopt als een deur en een "boerenknol" die hartstikke soepel de oefeningen doorloopt. Dat ligt gewoon aan de training die je thuis doet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 05:52

Dan kom maar eens en paar rubrieken mee schrijven in brabant.

Zeker weten dat de gangen niet alleen op zuiverheid worden beoordeeld :n

Pony's en paarden met slappere gangen worden op die punten altijd gekort.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:09

@ crossmonster: Daar ben ik het toch niet helemaal eens mee.
Ik krijg voortaan bijna altijd gewoon 7-ens voor de gangen.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:43

M.b.t. de gangen wat krijgen de jury's daar dan over te horen op cursus?? Is daar een soort standaard voor??

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:50

pol schreef:
M.b.t. de gangen wat krijgen de jury's daar dan over te horen op cursus?? Is daar een soort standaard voor??

Kwaliteit van de gangen wordt beoordeeld naar totaalindruk (ahv Skala). Regelmaat (takt), ontspanning en aanleuning, impuls, recht gericht zijn en waar gevraagd verzameling.
Waar wordt op gelet? Veerkracht van takmatige passen, voortkomend uit soepele rug en goed ondergebrachte achterhand, vermogen hetzelfde ritme en natuurlijk evenwicht te behouden, ook tijdens en ná overgang.

dapiejduck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:15

De 10 heeft bijna geen rol in de wedstrijdwereld. Perfect is niemand dus het is altijd lager.
Maar ik heb wel is een jurylid ontmoet die 1x een 10 heeft gegeven omdat het precies zo uitgevoerd werd zoals het moest en omdat de rest van de proef het paard ook goed ontspannen en rechtgericht door de baan ging. Dat maakt natuurlijk ook uit.

dapiejduck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:11

iemand zei ooit : regels zijn er om te breken..
DUs als iemand er gewoon suoer perfect uitziet,, volgens het boekje, met knotjes en al.. is dat toch gewoon een 10 waard?!
De verzorging is een apart onderdeel wordt apart beoordeeld.. dus dan kan iemand wel een slechte proef rijden maar en nog wel goed uitzien.. en daar gewoon goed op scoren...
die gene ziet zelf dan ook wel dat het qua rijden niet voldoende was mocht die 10 ervoor zorgen dat het wel een winstpunt word

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:52

ik heb een keer een 10 gehad voor mn verzorging,
echt heel maf om tezien op je protocol,
ik had 207 in die die proef dus die 10 hing er niet vanaf of
ik nou wel of niet een punt had,maar het is wel een keer grappig om tezien

tHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:27

Een goed jury lid geeft net zo goed een 8 9 of 10 dan 4 5 of 6.
Beoordelen wat je ziet en dat de juiste punten geven leer je het meeste van en niet van dat 6 en 7 systeem. Als het goed is een 8 of hoger ( uitstekend perfect )en is het slecht een 3 of 4 of nog lager. En voldoende zit daar tussen in

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:38

Ik heb donderdag geschreven bij een gerenommeerd jurylid, zijn naam zet ik hier niet neer maar als ik zeg dat hij veel clinics geeft, en zijn initialen H.G. zijn, zegt dat denk ik wel genoeg (hij doet ook gedoe met de paralympics e.d.) en die geeft wel 10en voor de verzorging, met aftrek als de staart niet mooi gevlochten is of de uitrusting is niet netjes.

In de proeven gaf hij net zo makkelijk een 4 als een 8, en toen 1 paard in protest ging heeft hij nog 10 seconden extra respijt gegeven vóór hij tot uitsluiting overging.

rosyni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:01

Hallo,

Als ik eerlijk ben geef ik ook geen tien.Wel een negen.ookal betekent dat net die ene winstpunt.Ik ga er vanuit dat elke ruiter zijn/haar best doet om zo goed mogeliojk voor de dag te komen en dus ook alles heeft gepoetst en ingevlochten.(dus ook de maantop).Ik maak onderscheid of deze wel of niet gevlochten is.Is de staart uitgeborstelt en heeft een amazone een nette knot of vlecht in.(sommigen laten de haren los hangen,erg lelijk).Ik hoop in de toekomst ook wat andere rijjasjes te mogen zien.B.v donkerbruin met een creme broek.Een krijtstreep is ook erg mooi.(wie weet levert het een tien op,Ha,Ha) ;)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:05

rosyni schreef:
Ik hoop in de toekomst ook wat andere rijjasjes te mogen zien.B.v donkerbruin met een creme broek.Een krijtstreep is ook erg mooi.(wie weet levert het een tien op,Ha,Ha) ;)

Alleen is dat reglementair (nog) niet toegestaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 04:44

En het zou belachelijk zijn als iemand een hoger punt zou krijgen voor verzorging omdat diegene toevallig de smaak van de Jury draagt ;)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:04

Cisss schreef:
KarinvdM schreef:
Waarom is 179 flauw? Ik geef m'n cijfer voor ieder onderdeel en als je dan met optellen op 179 uitkomt dan kan ik daar weinig aan doen. Ik denk dan eerder dat je als ruiter net even iets beter had moeten rijden.

179 komt nu wel best vaak voor. Het betekend dat je redelijk gereden hebt, maar net niet genoeg voor een winstpunt. Nou misschien heb je een andere keer dan wel weer een winstpunt. :)

Eigenlijk vind ik 149 net zo flauw als 179 punten. Het is allebei nèt niet. Ik ben het met je eens dat de jury van een 4 een 5 kan maken als het dan 150 punten wordt. Maar dat kunnen ze dan ook doen als je 179 punten hebt.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:06

MarcoBorsato schreef:
Ik heb donderdag geschreven bij een gerenommeerd jurylid, zijn naam zet ik hier niet neer maar als ik zeg dat hij veel clinics geeft, en zijn initialen H.G. zijn, zegt dat denk ik wel genoeg (hij doet ook gedoe met de paralympics e.d.) en die geeft wel 10en voor de verzorging, met aftrek als de staart niet mooi gevlochten is of de uitrusting is niet netjes.

In de proeven gaf hij net zo makkelijk een 4 als een 8, en toen 1 paard in protest ging heeft hij nog 10 seconden extra respijt gegeven vóór hij tot uitsluiting overging.

deze meneer hadden we afgelopen keer voor de kringkampioenschappen pony's en idd hij geeft doodleuk een 10 voor verzorging maar ook een 9 mét commentaar "jammer dat de laars niet netjes tot aan de knieholte reikt"

Hij gaf dus aan waarom géén 10 :=

Deze meneer heeft idd niet de kinderen met 5jes en 6jes naar huis gestuurd maar met 3-en of 8-en . :=