Ik ben ook FNRS jury (tot F20) en ik heb ook wel eens dove of autistische kinderen in de ring gehad. Ik vind wel dat de proef gewoon te beoordelen moet zijn. Als er bij een doof meisje hard geschreeuwd wordt of dat de lezer midden in de bak gaat staan vind ik prima. Als de figuren maar gereden worden. Een ander doof meisje kwam niet verder dan rondjes door de bak gallopperen, tja dan houdt het een beetje op he?
En ik heb wel eens een autistisch meisje laten zakken in de F6 omdat ze zat te stuiteren op haar pony, die had er echt last van. Toen kwam haar moeder even 'uitleggen' waarom ze toch haar promotiepunt moest krijgen. Nou, daar doe ik niet aan. Ik heb bij de KNHS ook niet altijd een winstpunt en daar helpen ook geen smoesjes. Misschien is F6 wel haar top en anders... verder oefenen!
Ik wil nog een ander onderwerp erin gooien: de megahoge punten die sommige juryleden geven... ik zie nu zoveel ruiters in een klasse rijden waar ze niet horen. Bij mij zakt zeker 25% (boven de F3 dan) en dan alleen nog maar als het echt slecht gaat (2x verkeerde galop, heel slordig, heel slecht zitten), dus ik vind het niveau echt niet vooruit gaan de laatste tijd.