Vraag aan de jury's -> kleur dekje voorkeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Christinaa

Vraag aan de jury's -> kleur dekje voorkeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 15:38

Een vraag aan de jury's op dit forum.

Het is toegestaan om met een ander kleur dekje te starten dan wit in de dressuur, aldus het dressuurreglement. Toch ben ik benieuwd of het echter altijd gewaardeerd wordt door de jury's of dat toch de voorkeur uitgaat naar een wit dekje.

Wordt het gewoon gewaardeerd? Of wordt eventueel het cijfer van de verzorging aangepast?
Laatst bijgewerkt door Christinaa op 06-09-08 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Re: Vraag aan de jury's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:40

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ga de schimmel nu starten, en witte dekjes zijn zo heel erg wit op een schimmel. In mijn geval zou het dan gaan om een zwart dekje wat ik wil gebruiken.

daantje99

Re: Vraag aan de jury's -> kleur dekje voorkeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:04

Ik dacht altijd dat je met een wit of zwart dekje mocht rijden. Waar staat het dan dat je ook nog met andere kleuren mag rijden?? Ben heel benieuwd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:05

mijn voorkeur is toch echt wit of creme (maar dan wel alles creme).
Maar bij een andere kleur krijg je er geen punt minder om (mag ook reglementair niet)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:35

Dat valt toch niet te controleren, jury. Je zou wel erg blonT zijn als je dat op het protocol zou zetten Knipoog

Anyway, mijn voorkeur gaat uit naar een wit dekje, ook op een schimmel.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:42

In ieder geval duidelijk en eerlijk. Ik denk dat ik dan toch maar gewoon voor wit ga.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:52

De schimmel bij ons op stal start M2 met een zwart fluweel dekje. Staat heel chique en ze lijkt er ook witter door. Met een wit dekje lijkt haar vacht grauw terwijl de eigenaresse zich gek wast met betadineshampoo.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:54

Ik zou zwart doen, maar zelf doe ik altijd wit

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:59

Ik denk dat wit het beste is, het is neutraal, het leid dus niet af, en staat niet slordig..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:12

Ik heb een sproetenpaard Clown . Ik kan mezelf witwassen op dat beest, maar zodra ik er een wit dekje opleg lijkt hij geel, en die bruine sproeten verergeren het alleen maar. Vandaar dat ik inderdaad ook voor een chique zwart dekje wilde gaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:15

Ik rij ook een schimmel bij en de eigenaresse start altijd met een zwart dekje, staat veel mooier. Ja
Ze krijgt altijd een normaal cijfer...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:22

Fitzroy schreef:
Dat valt toch niet te controleren, jury. Je zou wel erg blonT zijn als je dat op het protocol zou zetten Knipoog

Officieel moet je een 8 voor verzorging krijgen. Een schimmel kan bij mij een 9 krijgeng (positieve discriminatie maar ik weet nu eenmaal hoeveel werk het is om een schimmel echt wit te krijgen). Bij een lager cijfer moet je dus commentaar krijgen waarom (helaas is de praktijk wel eens anders). Een rede voor mij on lager te geven is vuil paard, kleding, slordig sjabrak (je ziet wel eens van die verkreukelde) of het niet gebruiken van passantjes.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:24

Fitzroy schreef:

Anyway, mijn voorkeur gaat uit naar een wit dekje, ook op een schimmel.

Zou dan persoonlijk voor een zwart gaan, anders lijkt je schimmel vrijwel altijd "vies"...

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:32

Het niet gebruiken van Passanten?? Dat heeft toch niks met de verzorging te maken ?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:07

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een wit of creme dekje...

Daantje99... dat heeft wel degelijk te maken met de verzorging. De staat waarin je tuig is en de manier waarop het is bevestigd ook.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 06:05

jury schreef:
Officieel moet je een 8 voor verzorging krijgen. .

Waar staat dat in het reglement ?? Heb ik echt nog nooit van gehoord, zelfs niet op diverse bijscholingen.
Is maar net welke cursusleider je hebt gehad Knipoog

Overigens, denken jullie nu echt dat een jury niet door het verhaal wit dekje op schimmel kan heenprikken Knipoog
Ik vind een zwart dekje echt lelijk. Dat is iets om thuis mee te trainen. Maar goed, dat is mijn mening.

Jury geeft ook de mening van wit of creme dekje en aangezien wij tot nu toe de enige juryleden zijn die gereageerd hebben, zou ik het als ik TS was maar bij een wit dekje houden.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 06:23

Om het dan weer moeilijker te maken..... voor mij zou een zwart dekje helemaal niet uitmaken (ik heb er volgens mij nog geen 1 in de ring gehad). Als het zou gaan om paars oid - dan zou ik wel achter mijn oren krabben. Het gaat ook om het totaalbeeld en als je als combinatie beter uitkomt met een zwart dekje zou ik lekker een zwart dekje onder doen. Misschien de volgende wedstrijd eens een foto maken van beide situaties en die plaatsen zodat je duidelijk kan zien wat het effect is op het totaalplaatje.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:19

Fitzroy schreef:
jury schreef:
Officieel moet je een 8 voor verzorging krijgen. .

Waar staat dat in het reglement ?? Heb ik echt nog nooit van gehoord, zelfs niet op diverse bijscholingen.
Is maar net welke cursusleider je hebt gehad Knipoog

Dit krijg je op de cursus en ik ben een een keer bij ander jaar geweest en werd het ook verteld. Ook op examen iedereen 8 invullen.
Op bijscholingen heb ik inderdaad gelukkig nog nooit iets gehoord over dit cijfert (gelukkig maar want er is al discussie genoeg).
Naam cursusleider weet ik even niet meer Henk?? hij was dat jaar net bezig om Grand prix te mogen jureren.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 09:31

Ik las ergens op bokt dat iemand een keer bijna door een jury uit de ring is gezet, wegens een ander kleur dekje. Uiteindelijk heeft ze haar proef kunnen rijden, maar geen punten voor verzorging gekregen. Dat mag officieel niet lijkt mij!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:34

Nee, dat klopt, dat is een fout van de jury. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik door bokt aan de weet kwam dat je met alle kleuren vd wereld mag rijden. Maar om dan te dreigen (en zeker niet voor de proef) om iemand niet te laten starten.?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:42

Met Koniginnedag zijn we met een oranje dekje gestart. Leuke reacties op gehad en het was geen enkel probleem bij de juryleden hoor!

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 09:55

Precies, waarschijnlijk was die jury er niet van op de hoogte of waardeerde het totaal niet.

Ik reed voorheen enkele dressuurwedstrijden met mijn grijs/groenkleurig springjasje en bij verscheidene jury's geen enkele opmerking over gehad, behalve een keer bij twee jury's op een outdoorwedstrijd. Ik mocht niet starten en moest een ander kleur jasje aantrekken.

Dat soort opmerkingen zijn begrijpelijk, oftewel het staat in het reglement dat het niet is toegestaan, maar dat ze je bijna niet laten starten om een ander kleur dekje en tevens er geen punten voor geven.. Kan degene zoiets dan niet aankaten? Bij het KNHS o.i.d?

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 09:57

Wat een leuk idee Caroline! Lachen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:08

volgensmij mag je of een club dekje (sommige clubs hier hebben een blauw of groen dekje .. )

en anders moet je (volgensmij, heb het dacht ik laatst nog gelezen) geel, creme, zwart of wit op je paard doen.

Ik doe ook altijd een wit dekje op mn schimmel ... ze is nu echt altijd spierwit na een wasbeurd dus veel moeite hoef ik er iig niet voor te doen .. behalve dan een wasbeurd van +/- 10 min en zorgen dat ze een deken opheeft zodat ze niet opnieuw vies wordt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:14

__KELLY schreef:
volgensmij mag je of een club dekje (sommige clubs hier hebben een blauw of groen dekje .. )

en anders moet je (volgensmij, heb het dacht ik laatst nog gelezen) geel, creme, zwart of wit op je paard doen.

Ik doe ook altijd een wit dekje op mn schimmel ... ze is nu echt altijd spierwit na een wasbeurd dus veel moeite hoef ik er iig niet voor te doen .. behalve dan een wasbeurd van +/- 10 min en zorgen dat ze een deken opheeft zodat ze niet opnieuw vies wordt.

Ik zou eerst even óf het topic doorlezen óf de regelementen voordat je iets neerschrijft hier.

ontopic, Ik ben zelf ook jurylid en je mag inderdaad met alle kleuren schrabrakje starten, ikzelf zie wel het liefs wit of creme. Of zwart op een wit paard natuurlijk, dat staat meestal mooier.