Als jury rekening houden met natte ondergrond/slecht weer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rixt_

Als jury rekening houden met natte ondergrond/slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 10:33

Hallo,
De laatste tijd is het erg nat weer, waardoor het terrein van wedstrijden ook slechter is. Mijn vraag aan jullie of jullie (als jury) rekening houden met slecht weer en/of slechte bodem? Word je dan milder met punten geven of blijf je streng en vind je dat de ruiter zijn paard onder alle omstandigheden even goed moet kunnen rijden?

Redrumfox

Re: Als jury rekening houden met natte ondergrond/slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:34

Het lijkt mij niet dat daar veel rekening mee gehouden wordt aangezien je allemaal op datzelfde terrein rijdt. Correct me if i'm wrong: ik heb ook de ballen verstand niet van de dressuursport.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 11:09

Nee ik heb ook nog niet heel veel verstand van dressuursport (ben net begonnen met wedstrijden) daarom vraag ik mij dit ook af Lachen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:12

Laatst was ik op een groot concours wat door de regen in een grote modderboel was veranderd en toen hield de jury er wel rekening mee, we mochten toen teminste iets buiten de hoefslag rijden, zodat je de modder een beetje vermeed (waar je echt doorheen glibberde)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:13

Je kiest er als rruiter zelf voor te starten op een slechte(re) ondergrond, een jury gaat hierdoor dus niet coulanter jureren maar houdt er wel rekening mee als jij startnummer 40 bent en de ring is aan gort gereden dat je omstandigheden zwaarder zijn dan die van startnummer 1, tenminste ik als jury wel

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:42

@Miep1979: als ik zit te jureren en ik zie (ongeacht welk startnummer het is) dat het desbetreffende paard moeite heeft met de ondergrond en hierdoor glijdt/struikelt dan neem ik dit niet zwaar mee in de beoordeling. Gebeurt dit bijvoorbeeld in een middendraf (waardoor er logischerwijs een tactfout ontstaat) dan straf ik dit niet met een laag punt af.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:21

Ik ben wel milder maar vind het ook lastig.
Want wat doe je dan met het paard dat geen last heeft van de ondergrond. Voor je het weet "vergeet" je deze dan ook omhoog te punten.

Maar kont wegdraaien tegen de regenbij het afgroeten geeft gewoon een 6 en zonder regen zou dit een 5 of lager kunnen worden.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:23

Tja weet niet, aan de ene kant als iedereen er moeite mee heeft kun je er rekening mee houden aan de andere kant, is het niet nodig. Ze ben ik vorige week bijna onderhoud gegaan in beide proeven, in de regen, terwijl andere nergens last van hebben. Werd er niet op afgestraft, maar heb wel op safe gereden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:25

Maar hoe zie je dan het verschil tussen een tactfout door de bodem, of een tactfout omdat dat paard altijd tactfouten maakt, en die nu toevallig in het rotte stuk zijn?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:34

asjemenou schreef:
Maar hoe zie je dan het verschil tussen een tactfout door de bodem, of een tactfout omdat dat paard altijd tactfouten maakt, en die nu toevallig in het rotte stuk zijn?

Goede vraag! Maar ik denk dat je dat waarschijnlijk wel aan de uitdrukking/houding van het paard ziet... Een paard wat regelmatig tactfouten maakt op een gewone ondergrond reageert (denk ik!) minder expressief dan dat het een ongecontroleerde beweging is door de ondergrond...
Mijn pony loopt zelf een stuk voorzichtiger op een gladde ondergrond en als ze gaat glijden dan zie je echt haar ogen zo wit worden omdat ze een beetje in paniek raakt...

Ik heb zelf een keer op een wedstrijd gereden waar ik godzijdank m'n kalkoenen meehad en ingedraaid heb omdat het zo geregend had van te voren. Maar een ander meisje in mijn klasse die voor mij moest had een Welsh Cob die toch wat expressiever loopt en door de gladheid gewoon bij A letterlijk! de bak uit glibberde. Daar werd ze ook niet voor gediskwalificeerd ofzo en qua punten kon ik wel zien dat de jury er rekening mee gehouden had.
Dat vond ik wel fijn voor haar want ze was al erg zenuwachtig voor de proef en als je dan nog zo door de bak heen moet ploegen dan is dat niet fijn

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:50

Lastig te beantwoorden. Als je echt ziet dat de combi normaalgesproken veel beter zou kunnen scoren maar gewoon last heeft van de bodem dan kan ik niet zeggen: doe toch maar allemaal zevens en achten. Want je weet niet of ze ook daadwerkelijk beter hadden gekund.
Aan de andere kant ga ik het dus ook niet afstraffen als iemand wat meer op de binnenhoefslag gaat rijden. Wel als het paard met zijn kont scheef in de richting van de regen gaat lopen.
Ook heb ik ooit meegemaakt dat het enorm hard regende en ontzettend hard waaide. De organisatie had een grijze container net naast de ring neergezet en die waaide om toen de combi er voorbij reed. Uiteraard sprong de pony aan de kant en moest een volte draaien.
Dat heb ik niet afgestrafd.

Dus, hele hoge punten komen er ws. niet. Ligt echt aan de omstandigheden.
Maar.... als de bodem echt bagger is snap ik niet dat
a. de wedstrijd niet afgelast wordt
b. de combinaties zelf niet besluiten om niet te starten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:55

Een tijd terug had een klantje van me wedstrijd , de ringen waren helemaal verregent, de hoefslag was niet te rijden, een grote blub en glibberen maar....
Pony had geen ijzers, dus ook geen stiften.

Jury kwam na de proef met commentaar : Moet je je spullen maar in orde hebben, of op de binnenhoefslag moeten rijden..

Ehm pardon... ijzers of niet heeft niks daarmee te maken, dressuur kan gewoon zonder ijzers verreden worden.
En op de binnenhoefslag rijden? Dat doe je niet in de proef.. dan krijg je commentaar dat je niet op de hoefslag rijd.

Ik vind niet dat je er veel rekening mee moet houden als jury zijnde, maar met zulke opmerkingen komen.. hou die dan voor je.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:00

asjemenou schreef:

Ik heb al vaker meegemaakt dat met een slechte bodem de ene na de andere combinatie tactfouten maakt tijdens de middendraf.
Aangezien je nooit helemaal zeker weet of dit door de bodem komt geef ik ze in zo'n geval (slechte bodem) het voordeel van de twijfel en straf het niet streng af.
Wel zet ik erachter: tactfout, wellicht door slechte bodem?

Tenzij het paard de ene tactfout na de andere maakt, dan vind ik het een ander verhaal.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:51

crossmonster schreef:
En op de binnenhoefslag rijden? Dat doe je niet in de proef.. dan krijg je commentaar dat je niet op de hoefslag rijd.

ik doe dat dus zeker wel en heb ook als jury ooit geleerd dat je zeker niet mag afstraffen, maar eerder belonen in de algemene onderdelen, toen nog "het gereden zijn in het algemeen". Als ik bepaalde stukken in de ring te slecht vind, zal ik daar zeker naast/omheen rijden, en als het te erg is, start ik niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:18

ik merk juist dat er zeer veel rekening mee wordt gehouden. heb het 2X meegemaakt op 2 concoursen, beide baggerproeven gereden ( tegen de hand in de galop wegens uitglijden en geen centimeter zijwaarts willen, hoeken afsnijden etc), ook mijn stralend witte paard was ineens geheel modderig

Bah paard tijdens een van die proeven Clown
Afbeelding

beide keren winst gereden met een 8 voor de verzorging, andere combinaties die dankzij de ondergrond ook zo slecht reden hadden het idem dito.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:22

Het lijkt mij van niet want; jij zal niet de enigste zijn die problemen hebt met de natte ondergrond en slechter scoort. En het hoeft toch niet altijd 3 winstpunten te krijgen Tong uitsteken Knipoog

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:02

Ik ben nu 2 keer gestart (als bijna laatste) met een bagger ondergrond, inrijterein was goed te doen, maar kom de ring in en wel zo`n mega hoefslag van kleigrond dat ik zelf ook bijna niet meer durfde te rijden, mijn paard gleed ook constant uit en raakte zelfs een beetje in paniek,
mijn punten 165 en 171, vond het wat belachelijk, vooral het commentaar.

heb dus wel besloten om never nooit meer op zo`n baan te gaan starten, ( ik had overgens ook 2 juryleden die behoorlijk berucht zijn in onze regios)

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:04

Dobbel, wat voor commentaar had je er dan bij?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:09

Als de bodem dusdanig slecht is dat je je moet gaan afvragen of de jury dat meeneemt in de beoordeling begrijp ik niet waarom de ruiter dan zo egoistisch is om toch te starten. Als ik merk dat mijn paard zou gaan glibberen bij de eerste oefening of struikelt in de modder zou ik accuut afgroeten. Mijn paard is me 1000x meer waard dan zo'n stom lintje en 15 euro.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 05:44

Tja, als het een normale wedstrijd is kan ik me dat goed voorstellen. Maar bij een selectie wil je toch echt nog wel meedoen.

Ik moet zeggen dat ik het lastig vind. Het ene paard is gevoeliger voor een slechte bodem dan de ander die er zo overheen dendert. Aan de andere kant weet je nooit hoe het paard had gelopen als de bodem wel goed was geweest.
Tactfouten op de diagonaal in midden/uitgestrekte draf straf ik met slechte bodem zeker niet af.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:36

Sizzle schreef:
Als de bodem dusdanig slecht is dat je je moet gaan afvragen of de jury dat meeneemt in de beoordeling begrijp ik niet waarom de ruiter dan zo egoistisch is om toch te starten. Als ik merk dat mijn paard zou gaan glibberen bij de eerste oefening of struikelt in de modder zou ik accuut afgroeten. Mijn paard is me 1000x meer waard dan zo'n stom lintje en 15 euro.

Mijn paard is mij ook veel meer waard, maar stel je rijdt op de kampioenschappen en je hebt er maanden voor getraind en je kansen liggen goed, maar de bodem is bagger, wat doe je dan??
Mooi de binnenhoefslag nemen en je paard netjes in balans laten lopen en dan geen punten halen omdat mevrouw de jury je daar op elk punt op afstraft Stoom uit je oren en er dus bij zet niet op de hoefslag gereden. Nee dat niet maar wel een supermooie proef laten zien en het paard heel gehouden.
En op dat punt zouden sommige jury's wel eens wat kunnen leren, wat zien ze liever een paard die mooi in balans loopt op de tweede hoefslag, wat ook al heel knap is, of een paard zien strompelen met allerlei tactfouten door een modderzooi, met ook nog risico op allerlei blessure's.
Zo dat moest er even uit Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:45

Nou ja ik had het dus vandaag nog. Glad terrein en veeeel paarden zonder ijzers en dus glijpartijen. Wat ik heel veel zie is dat overgangen niet van de ruiter meer zijn, maar van het paard. Paarden vallen in draf vanuit de galop en in stap vanuit de draf. Ook voltes zwaaien ze vaak op uit, lopen erg onder de ruiter vandaan of juist heel terughoudend. Dat zijn toch dingen waar je niet omheen kán in je beoordeling. Je kan niet bij alles zeggen jaa maar het is glad..

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:18

Was laatst ook ergens waar de bodem zo slecht was. Er werd bij het inrijden gezegd dat ik om de kuilen heen mocht rijden en toen dacht ik al o jee…..Wel de baan in gegaan maar heb na het binnen komen gelijk weer afgegroet en ben weer naar huis gegaan. Ik begrijp eigenlijk niet dat de wedstrijden als de bodem zo slecht is niet afgelast worden. Moest een eind rijden en mijn proeven betalen en dus allemaal voor niets. Jury hield er ook niet echt rekening mee maar gaf me wel gelijk dat ik niet verder reed.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:20

vind het wel nestjes als juryleden het doen maar niet alles komt door de bodem....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:15

Ik ben gister niet gestart wegens super slecht terein. Na 2 combinaties was er al een mega vertrapte hoefslag in de baan. Mijn merrie was tijdens het los stappen richting baan al buiten adem. Draven kon ze amper op die bodem. En niet alleen ik met mijn kleintje(die van mij is 99 cm), maar ook andere met beestjes van 1.65+ hadden er moeite mee.

Ik wil haar graag heel houden en kwam alleen voor de ervaring, niet voor de punten. Dus heb nog even daar een buitenritje gemaakt zodat ik wel lekker op vreemd terein gereden heb.