hoe een pony moet lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stormpuck

hoe een pony moet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:12

halloo ik rij wedstrijden voornamelijk springen iedereen zegt dat me haflinger heel goed kan springen daar ben ik ook blij om
maar als ik dresuur ga starten staat op de copouns aleen maar hij moet aan de teugel lopen En hij loop niet heelemaal aan de teugel kleinen stukjes enzo maar nou is me vraag moet je in de B dresuur aan de teugel lopen??

maar de vergeuren doe ik netjes rijden wat vinden jullie dat die niet aan de teugel loopt heel erg bestraf word ?
want ik krijg aleen maar 179 want hij loop niet aan de teugel
EN MET EEN HAFLINGER IS HET BEKENT DAT ZE DAAR WAT MEER MOEITE MEE HEEFD

nikitabanana

Re: hoe een pony moet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:15

stormpuck schreef:
halloo ik rij wedstrijden voornamelijk springen iedereen zegt dat me haflinger heel goed kan springen daar ben ik ook blij om
maar als ik dresuur ga starten staat op de copouns aleen maar hij moet aan de teugel lopen En hij loop niet heelemaal aan de teugel kleinen stukjes enzo maar nou is me vraag moet je in de B dresuur aan de teugel lopen??

maar de vergeuren doe ik netjes rijden wat vinden jullie dat die niet aan de teugel loopt heel erg bestraf word ?
want ik krijg aleen maar 179 want hij loop niet aan de teugel
EN MET EEN HAFLINGER IS HET BEKENT DAT ZE DAAR WAT MEER MOEITE MEE HEEFD

zover ik weet hoeft die niet helemaal in de b aan de teugel, wel wat nageeflijk maargoed ben ik niet super bekend in..
maar, dat een haflinger daar bekend om staat, heb ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegt,
die van mij loopt prima nageeflijk, vanaf begin af aan!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:16

ik kreeg juist te horen dat mijn pony niet aan de tuegel moest lopen in de b Verward
ontspannen en netjes daar ging het om, zeiden hun.

raar dat jij er minder punten door krijgt Verward

oja het is mis wel handig om met punten, komma's etc te typen, dat leest veeel makkelijker Knipoog

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:21

Als je met je pony wil starten is het de bedoeling dat je de basis dressuur in orde hebt, daar wil je immers ook op beoordeeld worden. Dit betekend dat de pony op hulpen dient te reageren, ontspannen en nageeflijk moet lopen, jij controle moet hebben en je pony de gevraagde oefeningen beheerst.

Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat je pony met het hoofd in de lucht rondloopt, want dan mist de ontspanning en de controle, waarop je gepunt zult worden. Ook is deze controle nodig om je pony een parcours rond te sturen. Als hij elke keer zijn hals erop zet en niet omlaag te krijgen is heb jij geen controle. Vandaar dat er eerst WP in de dressuur gehaald dienen te worden voordat je in de springring mag starten. Er word wel verwacht dat de pony's vwnw aan de loodlijn lopen.

Indien dit niet correct is zal er allicht wel een jurylid aanwezig zijn om mij op mijn fouten te wijzen Knipoog

EDIT: inderdaad, ras heeft hier bitter weinig mee te maken. Elk paard dat correct gereden word met een passend zadel en zonder lichamelijke blokkeringen kan simpel omlaag gereden worden.
Laatst bijgewerkt door PingWing op 12-08-08 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

stormpuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:24

hallo hij loopt niet echt aan de teugel maar de hoofd doet die niet om hoog.
EN DAN ZEGGEN SOMIGE SURYS OOK ZO DOOD LEUK MEISJE IK HOU NIET VAN HAFLINGERS NOU RIJ IK ALEEN DRESUUR BIJ ONSEN VERENING EN DAAR KRIJG IK WEL WINSPUNTEN

MAAR MET SPRINGEN ZEGGEN ZE DAT IK MOET DRESUUREN DAT DIE ZO MOOI M PACOUR LOOPT DDUS ECHT VAAG

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:27

Caps lock mag van mij wel uitblijven Clown

En over de jury's; Ja, dressuur blijft een jurysport. Als je hier niet mee om kunt gaan zul je het bij springen moeten houden waar je alleen punten krijgt voor de balken die men eraf ziet komen en waar geen twijfel of smaak bij betrokken is. *d

stormpuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:28

ja ik doe aleen bij de eigen verening als ik dan 178 of 179 heb maken ze er 180 van dus dan krijg je nog net een winspunt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:30

Daar heb je ook niet bepaald veel aan lijkt me.
Je moet je punten simpelweg verdienen. Ik vind het niet correct, dat de rijvereniging er dan altijd maar eentje bij geeft om dan een winstpunt erbij te geven.

Dat winstpunt heb je dus officieel niet verdiend, en dat zal niet voor niks zo zijn.
Op officiele wedstrijden, zijn ze daar wel eerlijk in.

stormpuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:32

ja maar ik rij nu M springen L1 wil ik kunnen starten want die proefen loopt die echt heel mooi aleen de B proef gaat die kloote

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:33

Maar hoe kan je springwedstrijden starten als je nog geen wp in de dressuur hebt gehaalt? Of zijn dit onderlinge wedstrijden?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:33

Ras heeft er niks mee te maken... en zo te horen zijn ze bij jouw vereniging erg soepel, dat soort dingen gebeuren niet op een officiele wedstrijd voor zover ik weet.
Oja, wat zijn vergeuren? bedoel je niet figuren? een beetje fatsoenlijk nederlands typen maakt de boel heel wat beter leesbaar! Punten en witregels ook. Het zou fijn zijn als je daar even op let (en dus tevens op je spelling)

Er zijn hier trouwens volgens mij al meerdere topics over, even zoekfunctie gebruiken? Volgens mij was de conclusie in vrijwel al die topics dat nageeflijkheid wel nodig is, echt "aan de teugel" rijden niet. Maar als jouw pony zn neus echt in de lucht gooit kan ik me voorstellen dat je hier commentaar op krijgt.

stormpuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:34

hallo ik heb al 4 winspunten met dresuur aleen nu kom ik niet verder met dresuur

stormpuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:35

de neus echt omhoog doet die nooit

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:37

Krijg je geen les? Vraag eens aan je instructeur wat er precies fout gaat. Of laat eens iemand filmen als jij rijd, zodat je kunt zien wat de jury bedoeld.

stormpuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:39

halllo ja dat kan ik wel is aan me vader vragen of die dat wil doen
en ik heb 2x per week op de club les en 3x per week prive les dus dan loopt die wel mooi maar op wedstrijden vertikt die dat gewoon om aan de teugel te lopen

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:45

stormpuck schreef:
de neus echt omhoog doet die nooit

mischien een idee,
ben er zelf niet echt weg van,
maar hulpteugeltje eventjes tijdelijk inschakelen, om eventjes te oefenen.
martingaal bijvoorbeeld.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:47

Hoe wil je dan een fatsoenlijke L1 proef neerzetten, als de B niet eens lukt?

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:48

stormpuck schreef:
halllo ja dat kan ik wel is aan me vader vragen of die dat wil doen
en ik heb 2x per week op de club les en 3x per week prive les dus dan loopt die wel mooi maar op wedstrijden vertikt die dat gewoon om aan de teugel te lopen

mischien door de andere omgevingen die de pony daar ziet, mischien eerst even goed laten rond kijken? mijn pony, die moet ik eerst altijd ff laten rond kijken. even wennen aan de andere omgeving.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:02

Silence schreef:
Hoe wil je dan een fatsoenlijke L1 proef neerzetten, als de B niet eens lukt?
Dat was ook wat ik dacht... In de L1 wordt er alleen nog maar meer gelet op nageeflijkheid en 'aan de teugel' dus ik ben benieuwd hoe je dat dan voor je ziet.

Verder is het al meer gezegd maar dat je pony niet nageeflijk loopt heeft niets te maken met het feit dat het een haf is. Wat zegt je instructeur/trice er eigenlijk van?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:11

Je pony moet nageefelijk lopen in de B. Hoe vaak heb jij dat op je protocol staan per wedstrijd? En wat voor punt krijg je dan op dat onderdeel?
Jou redenatie dat ze het er maar mee te doen hebben, omdat je een haflinger hebt en dat dat moeilijker gaat, is nou net de reden waarvan mijn haren overeind gaan staan. Zal best wezen dat sommige haflingers er meer moeite mee hebben, maar dan verschijn je niet op een wedstrijd totdat hij er geen moeite meer mee heeft.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:16

Inderdaad, ik vind het maar een beetje flauw, dat je nu ineens de schuld op je paardje steekt.
Waardoor het niet lukt...dat is puur een rijtechnisch probleem van jou zelf.
Het kan misschien wat lastiger gaan, met een Haflinger, maar ze kunnen het allemaal.
Het is alleen maar de vraag, of de ruiter het wel kan?
En daar twijfel ik in dit geval aan.
De schuld op je paardje steken, daar stop je beter maar gewoon meteen mee.
Ga eerst kritisch naar jezelf kijken en zorg voor goede les.
En dan maar geen wedstrijden tot die tijd.....zorg eerst dat je het in orde hebt.
Dan zul je ook vanzelf wintspunten rijden, omdat de proef dan ook gewoon een wintspunt waardig is.
Iets wat het nu duidelijk nog niet is en daar kan jouw paardje niks aan doen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:26

Laat de capslock maar even uit, en als het kan gooi er ook even een spellingscontrole overheen.
Jammer dat je de schuld afschuift op de Haflinger en dat je niet inziet dat het wss gewoon aan jezelf ligt.
Als je er niet tegen kan zou je eigenlijk geen wedstrijden moeten starten, althans geen dressuur.
Jurysport hè. Ach gut

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:10

Als ik jou was zou ik eerst maar even fatsoenlijk leren schrijven (ik weet niet hoe oud je bent). Ook zou ik pas aan wedstrijden beginnen als je pony en jij er klaar voor zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:21

stormpuck schreef:
ja ik doe aleen bij de eigen verening als ik dan 178 of 179 heb maken ze er 180 van dus dan krijg je nog net een winspunt

Ach ja, ik zou vragen of ze je coupon gewoon invullen met 180 en opsturen, hoef je niet eens te starten. Tsjonge wat een onnozel gekakel.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:25

stormpuck schreef:
ja maar ik rij nu M springen L1 wil ik kunnen starten want die proefen loopt die echt heel mooi aleen de B proef gaat die kloote

Overigens start je in een ander topic L springen en geen M.... Ik ben van mening dat als je niet in staat bent een normale B proef af te leggen, je in een springring ook in de problemen gaat komen. De eerste africhting is toch altijd de dressuur.

En over het veranderen van een coupon, dat doet een vereniging niet hoor, maar een jury en dan heb je echt mazzel gehad, want dat gebeurt zo vaak niet. Winst is winst en niet ach je zit er zo dicht tegenaan, hier heb je er één kado!!!