m1 drs toch lichtrijden met de middendraf...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amen

m1 drs toch lichtrijden met de middendraf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 22:16

ik heb mogren 1e m1 wedstrijd...

daar ik altijd al moeite heb met doorzitten in middendraf en ik de laatste tijd last van mn rug heb...

heb ik besloten om morgen in mn 1e m1 proefje gewoon te gaan lichtrijden in de middendraf...

als ik doorzit in middendraf ...en het wil niet en stuiter als een gek( wat ook niet leuk voor mn paard is en mij pijn doet..) dan krijg ik bij voorbaat een 2...en ik denk als ik een nette middendraf laat zien een 6 of 7 en dan min2 ofzo....dus 3 of 4....

wat zouden jullie doen als ruiters en hoe zouden juryleden hier tegen aan kijken?

ben benieuwd....

yvette92

Re: m1 drs toch lichtrijden met de middendraf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:20

Ik vind dat als er gevraagd word middendraf door zitten dat je dat ook moet doen. Een jury kan je ook als je een nette middendraf doet maar niet door zit een 1 of een 2 geven.

Als het je eerste keer is had je ook nog L2 gewoon kunnen starten.. en anders laat je je wedstrijd 1 keer vallen.

Dat is hoe ik er over denk.
wat gevraagd wordt moet je doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:25

je krijgt gewoon een -1 Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:28

Ik heb dat ook wel eens gedaan Sigrid, gewoon doen Knipoog
De ene jury was niks opgevallen, bij de andere stond het wel op de coupon en had ik een 4 en een 5

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:32

Ik zou idd gewoon gaan lichtrijden, dan krijg je wel -1 of-2, maar dat is jammer dan. Anders stoor je, je paard alleen maar en dat kan ook weer ten koste gaan van volgende onderdelen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:51

Ik zit in de L2 altijd door in de middendraf, omdat ik dan mijn paard beter op mijn zit terug kan rijden.
Ze vindt het namelijk moeilijk om terug te komen en wordt anders wat zwaar op mijn handen en valt op de voorhand tijdens de overgang terug. Als ik blijf doorzitten is dit beter op te lossen en komt dit mij ten goede in de rest van de proef.
Alleen krijg ik wel 9 v/d 10 keer een opmerking op mijn coupon en een 5. Hoe net de middendraf ook was gereden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:57

Ik deed in de B heel vaak het doorzitten overslaan. Meestal zag ik daar niks terug van op mijn coupon, maar heb ook een keer een 3 gehad.
Is maar net hoe de jury`s ertegenaan kijken.
Officieel is het gewoon een punt minder voor dat onderdeel.

Ik zou in jouw geval ook gewoon gaan lichtrijden.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:10

runningkawa schreef:

-1 wordt niet gegeven Lachen

Er kan wel een punt worden afgetrokken daarvoor, dus zou je normaal een 7 krijgen wordt het nu een 6 Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:13

nina88 schreef:
Ik zit in de L2 altijd door in de middendraf, omdat ik dan mijn paard beter op mijn zit terug kan rijden.
Ze vindt het namelijk moeilijk om terug te komen en wordt anders wat zwaar op mijn handen en valt op de voorhand tijdens de overgang terug. Als ik blijf doorzitten is dit beter op te lossen en komt dit mij ten goede in de rest van de proef.
Alleen krijg ik wel 9 v/d 10 keer een opmerking op mijn coupon en een 5. Hoe net de middendraf ook was gereden.

Dan kan je toch gewoon lichtrijden en vlak voordat jij je overgang terug gaat rijden ga je vast zitten, daar zal niemand over vallen aangezien je daarna toch weer moet doorzitten Knipoog
Laatst bijgewerkt door _10_ op 03-08-08 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:16

Het is een M1 proef, volgens mij is dat ook doorzitten tenzij lichtrijden word gevraagd, Iedereen doet zijn best om een goeie en correcte proef neer te zetten, die 2 x midden draf doorzitten is ook niet het einde van de wereld, gewoon doorzitten net als elk ander, anders zou ik geen M proef starten

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:19

Joto schreef:
Het is een M1 proef, volgens mij is dat ook doorzitten tenzij lichtrijden word gevraagd, Iedereen doet zijn best om een goeie en correcte proef neer te zetten, die 2 x midden draf doorzitten is ook niet het einde van de wereld, gewoon doorzitten net als elk ander, anders zou ik geen M proef starten

Er wordt helemaal geen lichtrijden meer gevraagd vanaf de M dus het is gewoon: doorzitten Lachen

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:21

Nou nog beter, helemaal geen lichtrijden, ik heb chronische rugproblemen en elke dag 24/7 altijd pijn, heb ook in de M gereden en deed ook gewoon doorzitten, als je het zo graag wilt moet je er ook wat voor over hebben. Maar goed dat is mijn mening.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:22

Ik zou er voor kiezen om te blijven doorzitten!
dan zou ik misschien mijn middendraf iets minder rijden, zodat e het paard beter kunt uizitten.
Maar lichtrijden zou voor mij geen optie zijn.
Ik rijd met mn Z paard, dat is ook de hele proef doorzitten...en ook iets langer stuk voor uitgestrekte draf..
en ik heb vrijwel altijd rugproblemen! Ik haal het niet in mn hoofd om te gaan lichtrijden!
Misschien ook een stukje doorzettingsvermogen....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:27

ik ben er heel pragmatisch in. Lichtrijden waar doorzitten wordt gevraagd betekent een punt lager voor het onderdeel dan het oorspronkelijk zou zijn geworden (7 -1 = 6 , staat zo letterlijk in het reglement; alleen de 6 staat op de coupon) en evt een punt minder bij de algemene beoordeling onderaan. Als ik zelf het idee heb dar de middendraf (en een evt volgend onderdeel) lichtrijdend tenminste een punt beter is dan doorzittend, ga ik dus lichtrijden. En zat juryleden die het niet eens zien Knipoog

Ik reed een paard dat zich enorm spande met doorzitten in de ring, thuis ging het wel goed. Dan kon ik koste wat kost blijven doorzitten, wat resulteerde in 3-en en 4-en, of blijven lichtrijden, wat voor 5-en en hoger zorgde. Overigens was dat in de sgw, ik zou dat niet snel doen in een reguliere proef (althans niet bij alle onderdelen, hooguit bij 1 of 2 zoals de middendraf) omdat je dan IMO gewoon nog niet aan die klasse toe bent.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 03-08-08 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:34

_10_ schreef:
runningkawa schreef:

-1 wordt niet gegeven Lachen

Er kan wel een punt worden afgetrokken daarvoor, dus zou je normaal een 7 krijgen wordt het nu een 6 Knipoog

Dat wat jij omschrijft is wat KW bedoelt. Een -1 is een strafpunt en wordt wel degelijk gegeven Lachen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:39

heb beide proeven gereden..ben toch gaan doorzitten....

dacht probeer gewoon en als t niet gaat, kan ik t lichtrijden altijd inzetten...

het inrijden ging ook fijn en paard was fijn aan eht lopen....dan kan ik ook al beter zitten.....bouwt hij spanning op dan doet t doorzitten mij gewoon zeer...

1e proef 172 en 2e proef 178( 180-2) ging links ipv rechts in mn proefje...beetje slordige gebr lijn met contra galop...maar heb fijn gereden..en die wp komt wel...

@ justbassie...het heeft niets met doorzettinngsvermogen te maken..meer dat het niet fijn is voor mn paard.....en ik hem dus erg stoor en dit dan ook doorwerkt in bv onderdelen er na...

Paard doet alle oefeningen van het M1 netjes...alleen ik kan zelf gewoon slecht doorzitten in de middendraf....ik denk dan gewoon proberen en missch ga ik wel nooit beter zitten..ivm rugproblemen die niet weer overgaan....en kan dus in jou optiek ook nooit promoveren...

volgens de omstander viel t doorzitten erg mee...ik denk dat ik het slechter ervaar dan het er uitziet..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:40

Het wordt niet specifiek als strafpunt gegeven, Pietje maar echt in mindering gebracht op het cijfer. Dit is dus anders dan bv. bij verkeerd rijden -2 in een aparte kolom.

Overigens vind ik dat je hartstikke gelijk hebt, TS. Waarom een 4 of 5 omdat je anders de middendraf niet kunt laten zien, terwijl je met lichtrijden normaal gesproken alleen maar een puntje naar beneden gaat. Ik zou er niet moeilijk over doen als jurylid iig.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:55

sigrid1182 schreef:
@ justbassie...het heeft niets met doorzettinngsvermogen te maken..meer dat het niet fijn is voor mn paard.....en ik hem dus erg stoor en dit dan ook doorwerkt in bv onderdelen er na...

Paard doet alle oefeningen van het M1 netjes...alleen ik kan zelf gewoon slecht doorzitten in de middendraf....ik denk dan gewoon proberen en missch ga ik wel nooit beter zitten..ivm rugproblemen die niet weer overgaan....en kan dus in jou optiek ook nooit promoveren...

volgens de omstander viel t doorzitten erg mee...ik denk dat ik het slechter ervaar dan het er uitziet..

Mijn rugproblemen gaan ook nooit weer over, en ook ik moet soms enorm hard op mn kiezen bijten tijdens de proef.
Ik ga binnenkort Z2 starten en wil graag hogerop komen.
Ik zeg dus ook helemaal niet dat jij niet hogerop kunt komen.
Fijn doorzitten vergt oefening, probeer je paard goed aan te voelen, dit geld ook zeker voor de middendraf(Ik geef toe dat dit lastig is)
Met doorzettings vermogen bedoel ik alleen maar te zeggen, blijf doorgaan en blijf het proberen!
Als je het niet blijft proberen, dan kun je het ook niet verbeteren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:56

op zich zit daar wel wat in. Vaak helpt het om steeds een paar passen door te zitten en dan weer te gaan lichtrijden, en het zo uit te bouwen. En eerst een beetje verruimen, niet meteen alles uit de kast halen, maar mooi opbouwen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:57

Ts super dat je het toch probeerde, maar ik blijf van mening dat als jij niet kan doorzitten je niet moet starten, die winst komt vanzelf wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:01

beetje kort door de bocht Knipoog Als de rest goed genoeg is, kun je je 2 3-en voor de middendraf veroorloven en toch een wp rijden (of 2 Haha! )

amen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 14:04

just_bassie schreef:
sigrid1182 schreef:

Mijn rugproblemen gaan ook nooit weer over, en ook ik moet soms enorm hard op mn kiezen bijten tijdens de proef.
Ik ga binnenkort Z2 starten en wil graag hogerop komen.
Ik zeg dus ook helemaal niet dat jij niet hogerop kunt komen.
Fijn doorzitten vergt oefening, probeer je paard goed aan te voelen, dit geld ook zeker voor de middendraf(Ik geef toe dat dit lastig is)
Met doorzettings vermogen bedoel ik alleen maar te zeggen, blijf doorgaan en blijf het proberen!
Als je het niet blijft proberen, dan kun je het ook niet verbeteren
.

oke dan snappen we mekaar....

ik oefen nl wel veel op...kleine stukjes en dan weer lichtrijden....en gaat al stuk beter...rijd dit paard sinds 1 mei...en ben in L2 gestart...en nu M1....ik wil met dit paard 1 wp halen en dan jurycursus gaan doen....missch ook nog wel doorrijden,. maar dit paard is mij beschikbaar gesteld door vriendin die dit paard iegenlijk te koop heeft.....dus ja....ben al blij dat ik em mag rijden zeg maar....

over paar jaar als mn merrieveulen groot is.. Bloos .wil ik daar verder mee gaan dressuren...en dan missch wel hoger op komen...maar dan zal ik eerst 10 a 15 kilo gewicht moeten verliezen want dat zit me ook in de weg..met rijden....maar daar ben ik ook al druk mee bezig...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:09

nina88 schreef:

Tsja, dat is niet meer dan logisch. Je voldoet niet aan het gevraagde onderdeel en dus is het logisch dat je een 5 krijgt Lachen

TS: ik zou het gewoon proberen, en de rest van de proef dusdanig goed te rijden dat je toch nog een wp rijd Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:14

Aranel schreef:
nina88 schreef:

Tsja, dat is niet meer dan logisch. Je voldoet niet aan het gevraagde onderdeel en dus is het logisch dat je een 5 krijgt Lachen

TS: ik zou het gewoon proberen, en de rest van de proef dusdanig goed te rijden dat je toch nog een wp rijd Lachen

Als dat zo logisch is, waarom staat er dan in het regelement dat je bij lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd of andersom, het punt voor het onderdeel met 1 punt moet verminderen?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:41

ik heb mn briefje net even bekeken...

heb nog 1 keer een 7 gekregen op middendraf doorzitten ook....

dus ga voortaan gewoon doorzitten en kan dan altijd nog overgaan op lichtrijden mocht ik uit balans raken...