Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Zsazsa_ schreef:Heb wel eens andere lesgevers gehad....Die hun eeuwenoude manier blijven handhaven...
Urielle schreef:Mijn instructeur heeft gewoon zo'n bunch ervaring... als de ene manier niet lukt dan leg ik dat voor en dan is er altijd wel een alternatief. Ik heb geen klagen. Geen idee of hij het 'update' of dat het gewoon opgedane kennis van jaren en jaren is.
Suzanne F. schreef:[ Neem John Swaab, best al een oudere man en geeft les volgens het klassieke systeem maar de paarden die ik in de ring krijg " van zijn hand zeg maar " zijn allemaal superfijn en mooi in de aanleuning, staan zeer correct aan de hulpen en het geheel straalt harmonie en rust uit.
Altijd leuk om te zien...
Urielle schreef:Mijn instructeur heeft gewoon zo'n bunch ervaring... als de ene manier niet lukt dan leg ik dat voor en dan is er altijd wel een alternatief. Ik heb geen klagen. Geen idee of hij het 'update' of dat het gewoon opgedane kennis van jaren en jaren is.
en daar leer je toch weer andere dingen van.
) dan proberen we het gewoon op een andere manier. Pas nog een aardige ommezwaai gemaakt in training ( mede dankzij een eye-opener door HAW
) en toen samen naar een methode gezocht die beter werkte. Die hebben we toen gevonden en we schieten weer vooruit. roanda schreef:Mijn mening is nog steeds dat er geen ''1 manier'' van lesgeven/rijden bestaat!
Veel instructies hebben ''een manier'' van lesgeven, en dit werkt niet voor ieder paard!
Hierdoor lopen veel combinaties vast, of gaan zelfs achteruit.
Een goede instructie kijkt elke les weer opnieuw (al les je er al jaren) hoe de combinatie er aan toe is en wat ze nodig hebben deze les!
Ik heb iig gelukkig zo'n instructeur, geen vaste manier van les geven, maar elke week wat anders.
Dus ja, ik heb wel een ''frisse'' instructeur
Fleurtje100 schreef:roanda schreef:Mijn mening is nog steeds dat er geen ''1 manier'' van lesgeven/rijden bestaat!
Veel instructies hebben ''een manier'' van lesgeven, en dit werkt niet voor ieder paard!
Hierdoor lopen veel combinaties vast, of gaan zelfs achteruit.
Een goede instructie kijkt elke les weer opnieuw (al les je er al jaren) hoe de combinatie er aan toe is en wat ze nodig hebben deze les!
Ik heb iig gelukkig zo'n instructeur, geen vaste manier van les geven, maar elke week wat anders.
Dus ja, ik heb wel een ''frisse'' instructeur
Als je goed leest staat dat er ook niet, ik zeg juist dat mijn instructrice geregeld met nieuwe 'dingetjes' komt. Alleen nieuwe aanvullende dingen moeten wel passen bij de manier van trainen van zowel de combinatie als de manier van lesgeven van de instucteur. Het moet wel consequent zijn, dezelfde uitgangspunten hebben en hetzelfde doel nastreven. Paardrijden moet simpel en duidelijk blijven voor zowel ruiter als paard. Een goede intructeur gaat altijd uit van een bepaalde basis waar altijd op terug te vallen is. Na 3,5 jaar lessen bij mijn instructrice kom ik er iedere keer als een bepaalde oefening weer achter dat het echte probleem weer in die basis zit. Als mijn paard dan halverwege de les weer vlug aan het been, nagefelijk op twee teugels en los door zijn lijf is, lukt de rest ook wel.