Juryleden: te diep lopen niet erg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Juryleden: te diep lopen niet erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:29

Vraag aan de juryleden: ik heb altijd geleerd dat een paard dat correct aan de teugel gaat zijn nek als hoogste punt heeft, waarbij de neus op of iets vóór de loodlijn komt, nooit achter de loodlijn. Als ik op wedstrijden kijk zie ik echter heel veel paarden te diep lopen: de derde nekwervel is het hoogste punt, de neus komt (soms ver) achter de loodlijn. Mijn eigen paard heeft ook lang zo gelopen en doet dat nog wel eens. Ik heb daar echter nog nooit commentaar op gehad. Ook bij andere mij bekende combinaties zie ik hierover eigenlijk nooit commentaar op het protocol.

Tegenwoordig probeer ik mijn paard iets meer op te richten en het neusje er meer uit te rijden. Nu merk ik dat ik vaker als commentaar krijg dat mijn paard ronder moet aan de voorkant. Ook dit zie ik vaker bij anderen. Mij bekruipt nu wel eens het gevoel dat je in de proef maar beter je paard iets te diep kunt laten lopen, dat lijkt door veel juryleden wel op prijs gesteld te worden. Wie oh wie wil hier iets over zeggen?

Ik realiseer me dat opmerkingen op een protocol als "niet voldoende nageeflijk/niet voldoende aan de teugel/etc." op meer zaken dan alleen de hoofd/hals-houding betrekking kunnen hebben, maar het gaat me in dit topic dus om een verkeerde hoofd/hals-houding die eigenlijk niet afgekeurd wordt. Sterker nog: blijkbaar gewaardeerd wordt.
Laatst bijgewerkt door Roxx op 26-07-08 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Re: Juryleden: te diep lopen niet erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:32

Mijn paard komt vaak te diep, vindt hij nog erg lastig en krijg er wel degelijk opmerkingen over Lachen

Maar oude pony kwam er wel eens te veel uit en dat werd imo harder afgestraft

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:36

Het ligt er helemaal aan, als een paard bij mij in de ring in de B of de L iets achter de LL komt en de nek niet het hoogste punt is, maar wél mooi van achter naar voor blijft lopen en goed in aanleuning blijft, vind ik dat geen grote fout en zal ik het ook niet afstraffen, hoogstens even benoemen.

Een paard wat stevast te diep loopt, de aanleuning verliest en de impuls, zal ik wel flink afstraffen.

_Jeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:51

Mijn paard komt ook wel eens wat te diep.. vooral als ze wat langer gelopen heeft. Maar ik krijg daar zelden commentaar over.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:53

Mijn paard wordt door Ginny uitgebracht en op haar protocol staat wel degelijk eens dat Dancer te diep loopt.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:56

Storm76 : Ik ga helemaal met je mee! Geen woorden meer aan toe te voegen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:57

Moet ook wel zeggen dat het mijn fjord al snel lijkt of hij heel erg diep loopt maar dat komt ook deels door zijn bouw!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:01

-> JI

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:02

hangt van klasse af en hoe te diep.
achter loodlijn, even vind ik niet zo erg als takt maar blijft.
te weinig oprichting voor B en L vind ik ook niet zo erg als ze dan maar niet te veel op de voorhand lopen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:53

Storm76 schreef:
Het ligt er helemaal aan, als een paard bij mij in de ring in de B of de L iets achter de LL komt en de nek niet het hoogste punt is, maar wél mooi van achter naar voor blijft lopen en goed in aanleuning blijft, vind ik dat geen grote fout en zal ik het ook niet afstraffen, hoogstens even benoemen.

Idd. Mijn paard liep in de B constant een beetje achter de LL, kreeg het neusje er niet uit. Maar heb er eigenlijk nooit commentaar op gehad, en altijd hoge punten gekregen. Paard heeft van zichzelf wel oprichting, dat scheelt wel denk ik. Als ze ook nog eens de berg af lopen dan zal het eerder afgestraft worden.

Bastiaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:19

Ik denk dat het heel erg van de jury afhangt. Het paardje dat ik rij, komt zeker als ze gespannen is op een wedstrijd, vaak achter de loodlijn. Laatst had ik een jury die zich daar heel erg aan stoorde en stond het er zowat bij elk punt bij. Ze zei na afloop ook dat dat de punten heel erg gedrukt had. Ik heb er nu heel erg aan gewerkt om haar niet meer zo diep te laten komen en vandaag hadden we een 8 voor het 'ontspannen, rechtgerichte en in aanleuning gaande paard', eerder was dat een 5.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:30

Super dat je je paardje nu fijn hebt, en dan heeft het toch zin gehad dat de jury daar zo lette, Bastiaantje. Je hebt je paard nu beter voor elkaar.
Juryleden kunnen wel lief en aardig alles opschrijven en je je wp geven, maar het is beter als iemand zegt wat er mis is en je flink afstraft, pas dan ga je er iets aan doen.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:43

Mijn paard heeft ook de neiging (gehad) om wat achter de teugel te kruipen en dus te diep te lopen (met name doordat ik zelf te weinig ruimte aanbood met mijn handen). Ik moet zeggen dat daar toch wel regelmatig opmerkingen over op mijn protocol hebben gestaan. In sommige gevallen kreeg ik voor de bewuste onderdelen ook lagere punten.
Ik vind dat overigens niet meer dan terecht en ben blij met dit soort commentaar op mijn protocollen, omdat je je daardoor meer bewust wordt van zoiets en er dus ook mee aan de slag kunt. Met als resultaat dat ik de opmerking steeds minder terugzie op mijn protocollen en ik er meestal goed op let om mijn paard de ruimte te geven die hij nodig heeft om zijn neusje netjes eruit te houden.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 21:51

Ik zou het ook terecht vinden hoor, als ik er commentaar op zou krijgen. Daarom verbaast het me ook zo dat ik er eigenlijk nooit commentaar op heb gehad. Maar ik merk aan de reacties van juryleden hier dat ze het, onder bepaalde omstandigheden, in de B en L nog niet zo erg vinden. Dan zal het daar blijkbaar in zitten, want we rijden nu L2.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:56

Storm76 schreef:

Een paard wat stevast te diep loopt, de aanleuning verliest en de impuls, zal ik wel flink afstraffen.

Helemaal mee eens! vooral in de lagere klasses ( B en L)

liever lekker van achter naar voren met ruggebruik en de nek net niet het hoogste punt dan mooi bovenin en vast in de rug! Ik ben zelf voorzichtig het 'bovenin' rijden van een jong paard.
Kleine stukjes zodat het lekker luchtig en ongedwongen blijft!

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:13

Ligt heel erg aan wat de jury wil zien Knipoog
Mijn pony heeft ook de neiging om te diep te lopen.
1x werd ik er heel erg op afgestraft bij elke overgang waar ze begon te duiken kreeg ik een 5 (zelfs een x een 4 Nagelbijten / Gniffelen )
Had toen 175 punten
Anderhalve maand later nog een wedstrijd
Pony liep nog steeds een beetje te duiken af en toe
Deze jury stoorde zich er schijnbaar niet aan.
Want ik had 194 punten Knipoog
(Heb nu 8 proefjes in de B gereden en maar 1 jury rekende er streng op af)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 06:25

Roxx schreef:
Ik zou het ook terecht vinden hoor, als ik er commentaar op zou krijgen. Daarom verbaast het me ook zo dat ik er eigenlijk nooit commentaar op heb gehad. Maar ik merk aan de reacties van juryleden hier dat ze het, onder bepaalde omstandigheden, in de B en L nog niet zo erg vinden. Dan zal het daar blijkbaar in zitten, want we rijden nu L2.

Bij mij stond het in de B en L1 ook regelmatig op mijn protocol. Knipoog

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:14

mijn pony loopt ook te diep maar ik vind het nogal lastig om hem dr uit te rijden, maar ik wordt hier wel op afgestraft. niet dat ik dat neit terecht vind maar verder is de hoofd/hals houding wel stil.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:43

laten we geen termen door elkaar gaan halen. het gaat over het achter de loodlijn lopen, tenminste zo begrijp ik de vraag, oprichting is wel wat anders en is een term die in de b t/m m1 eigenlijk helemaal niet zou moeten vallen

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:43

Ik straf het met jonge paarden in de B en L1 nog niet af, in de L2 begin ik er toch meer op te letten.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:53

Roxx schreef:
Maar het gaat me in dit topic dus om een verkeerde hoofd/hals-houding die eigenlijk niet afgekeurd wordt. Sterker nog: blijkbaar gewaardeerd wordt.

Ik merk dit ook op wedstrijden (in het M1). De paarden die veel te rond/diep lopen worden hier idd niet op afgestraft en krijgen in mijn ogen meer punten dan een paard wat netjes met zijn neus op de loodlijn loopt. Zelf reed ik mijn paard altijd netjes met de neus op de loodlijn en reed ook nette proeven maar kreeg vaak mijn punten niet (hoeft natuurlijk niet altijd aan de aanleuning te liggen). Wel stond er soms op de coupon dat ie ronder moest, terwijl hij met de neus op de loodlijn liep. Ben er dus nu maar op gaan trainen dat hij ook dieper gaat lopen, ook al moet dat officieel niet. Heb het idee dat je daar toch meer punten mee krijgt.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:20

Wat mij in dit verhaal juist opvalt is dat ik tegenwoordig erg veel paarden in de ring krijg die niet door de kaak gereden worden, dus juist voor de loodlijn blijven en daarmee te hoog gereden worden.
Dan zie ik ze dus liever iets lager in de hals en wél door de kaak.

prado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:50

De ideale houding van een paard in een proef is inderdaad met de nek op het hoogste punt en de neus op of voor de loodlijn, mits hij natuurlijk nageeflijk en door de kaak is.
Als een paard dus niet helemaal nageeflijk is in deze houding ziet het er heel snel "strak" uit, en dat wordt vaak niet gewaardeerd door juryleden.
Een paard wat wat dieper loopt, ziet er vaak nageeflijker uit en scoort dus beter (wat niet betekent dat het ook beter is!) Bovendien kom je er in het Z, en zeker nationaal niet meer mee weg.
Dus inderdaad bij de basis, liever iets te diep, dan net niet door de kaak.
En daarbij, een paard in een lagere klasse hoeft ook nog niet helemaal die optimale oprichting te hebben, je rijdt dan tenslotte nog geen grand-prix

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:07

Ik zie sommige paarden in de Z ook nog achter de loodlijn lopen hoor.Zie het heel veel op wedstrijd,en heb er zelf ook 1 die het makkelijk doet .Het word niet gezien en ik denk dat "we" het normaler zijn gaan vinden door o.a. het LDR systeem.
Het is eigenlijk een grove fout,een beetje bewust achter de loodlijn trainen kan wel,maar veel paarden lopen echt teveel erachter en dan is er geen verbinding meer.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 03:28

Je hebt gelijk, Elisa2.
Afgelopen zaterdag, bij de provinciale kampioenschappen hier, heb ik dat ook weer in overmaat gezien, tot kin bijna op de borst i.c.m. een sleurende ruiter aan toe (Z2!)
Soms moet je de combinaties die NIET achter de l.l. (en soms ook nog fors op de voorhand) rijden met een lantarentje zoeken tussen de witte hekjes.
Met mijn dochter hebben we zelfs eens mee gemaakt, dat ze bijna verlies reed bij een jury die totaal op de kop lopende, in elkaar getrokken paarden, kin op de borst, hoog waardeerde.
Toen ik de reden van de beroerde punten vroeg, was het antwoord letterlijk:
"Tja, hij loopt NIET ACHTER de loodlijn en dat heb ik overal afgestraft"
Koe

We zijn de desbetreffende persoon later nog wel eens tegen gekomen.
Hoofd 'in de superkrul' gemanouvreerd, op de voorhand rond gehannesd en ja hoor! Winst!
Niet in de B of L1, nee hoor, in dit geval M2.

Zuuuuuuuuuuucht.