Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bambi76

Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:36

Mijn vraag aan juryleden is:

Sluiten jullie een deelnemer uit op een paard wat onregelmatig loopt in draf?
En verder in stap en galop geen onregelmatigheid laat zien.
Paard liep van heel licht onregelmatig tot zeer onregelmatig (kreupel). En soms ook een pas wel goed.
Wat is voor jullie het criteria om een deelnemer op die gronden uittesluiten?

Ik heb afgelopen zondag flink in dubio gezeten.
Ik heb de deelnemer er wel op aangesproken wat mijn bevindingen waren en mijn advies gegeven, maar de beslissing wel of niet starten aan de deelnemer over gelaten. Deze heeft besloten wel te starten.

Graag jullie ervaring/advies.

Djilna

Re: Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:39

En dan wel een laag punt voor tact/regelmatigheid van de gangen gegeven denk ik?
Als een paard zo zichtbaar onregelmatig en zelfs kreupel loopt zou ik (maar goed ben geen dressuurjury, waar je natuurlijk wel juist de vraag aan stelt) het paard niet laten starten..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:41

Uitsluiten natuurlijk, paard is duidelijk niet lekker. Laat ze eerst maar eens naar de DA gaan om te zien wat er aan de hand is voor ze uberhaupt weer aan wedstrijden denkt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:41

Je mag m niet weigeren......zeker als het alleen in draf is en dan ook nog eens niet de hele tijd! Wel straf je de onderdelen zwaar af en je laat je schrijver tig keer tactfouten opschrijven. Onderaan laat je dit ook terugkomen in de cijfers.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:42

Als ik twijfel of een paard te erg onregelmatig loopt, dan vraag ik de deelnemer of hij met het paard linksom en rechtsom met vrij losse teugels in een vlotte draf rond wil gaan. Als het paard dan slechter gaat lopen, dan sluit ik de deelnemer uit.
Of de deelnemer bij een eventuele andere jury zijn 2e proef wil starten, moet hij zelf weten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:42

ik weet niet hoe de regelementen daarover zijn. Maar een paard moet toch zuiver lopen? een paard heeft zoveel vage onregematigheden daar moet de ruiter iets aandoen voordat ze iets van een prestatie aan hem vragen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:44

daffodil schreef:
Je mag m niet weigeren......zeker als het alleen in draf is en dan ook nog eens niet de hele tijd! Wel straf je de onderdelen zwaar af en je laat je schrijver tig keer tactfouten opschrijven. Onderaan laat je dit ook terugkomen in de cijfers.

Waarom zou een jury geen paard mogen weigeren wat onregelmatig loopt?
Lijkt me toch dat op zo'n moment de jury het paard dient te beschermen tegen de ruiter.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:44

daffodil schreef:

Ik sluit me bij Daf aan en zou na de proef de deelnemer bij me roepen om het ook nader toe te lichten.

@ANNELIESDJ Wanneer een dier pijnlijk kreupel is kun je pas gaan weigeren.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:47

Miep, wat is het verschil dan tussen kreupel en pijnlijk kreupel?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:47

Ik heb dit ooit als starter zelf meegemaakt en wat Storm zegt, is een goede maatstaf. Destijds vond die dame dat Harm niet goed liep en ik bood aan m te laten zien op de volte aan de lange teugel om aan te geven dat hij last heeft van spanning en daardoor soms wat teugelkreupel loopt. Dame wilde er niets van weten en adviseerde mij erg dringend om vooral niet te starten.
Aangezien het op zo'n moment echt geen nut heeft om dan toch te starten, ben ik ook gewoon de ring uitgegaan.

Zit ik als jury achter de tafel en ik zie bij het rondje in de ring iets waarvan ik denk oeh wat is dit, wacht ik nog een rondje om te zien of er iets verandert en roep dan die persoon bij me om te vragen of ze zelf voelen dat ie niet helemaal lekker loopt.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:50

miep1979 schreef:
daffodil schreef:

Ik sluit me bij Daf aan en zou na de proef de deelnemer bij me roepen om het ook nader toe te lichten.

@ANNELIESDJ Wanneer een dier pijnlijk kreupel is kun je pas gaan weigeren.

Wat is pijnlijk en wat niet? Als een paard onregelmatig loopt=hinkelen=een been ontlasten dan is dat toch pijnlijk? Anders zou hij niet zo lopen.

@ Daffodil; ik vind dat de jury in jouw situatie juist heeft gehandeld, als je paard teugelkreupel is hoor je imo niet op concours.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:52

Het verschil tussen kreupel en pijnlijk kreupel is niet groot nee, maar er wordt bedoeld het verschil tussen onregelmatig en pijnlijk kreupel en daar zit een heel stuk tussen.

Een paard wat letterlijk op drie benen loopt, zijn oren plat in de nek heeft en niet wil/kan lopen, gaat er uiteraard direct uit, maar ik mag er ook wel van uit gaan dat iedere starter dit zelf ook wel in de gaten heeft!

Een onregelmatig paard kan dat tonen in sommige gevallen, denk aan middengangen, denk aan teveel teugelgebruik van de ruiter, moeizame zit (doorzitten en dan onregelmatig lopen). Dat soort gevallen zijn geen reden tot uitsluiting.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:53

[quote="anneliesdj@ Daffodil; ik vind dat de jury in jouw situatie juist heeft gehandeld, als je paard teugelkreupel is hoor je imo niet op concours.[/quote]

Ja dat is jouw mening, ik probeer daarentegen een paard vertrouwen in de wedstrijdring te laten krijgen en daar hoort soms wat spanning bij. Het ene paard loopt traag vanwege spanning en de andere zet eens een pasje onregelmatig neer. Ik praat over een B wedstrijd destijds dus nee ik ben het er niet mee eens, toen niet en nu nog steeds niet terwijl ik toch echt al een tijdje jureer.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:57

Nagelbijten / Gniffelen Daf is me net voor met reageren.......
En mijn menig is ook als jury zijnde dat wanneer een ruiter met een overduidelijk "Kreupel" paard de ring in komt en toch lekker begint aan de start van het proefje, je het helaas niet zult winnen. Wat ik 1 keer heb gedaan in zo'n twijfel geval dat ik na 3 rondjes de combinatie bij me heb geroepen en gevraagd heb hoe ze het zelf vond gaan en de beslissing aan de ruiter over heb gelaten, noem het laf, tja misschien wel maar ik pas ervoor om een hoop ellende bende over mij heen te krijgen als ik aan het jureren ben, heb 1 x gehad dat een voorlezer me verbaal onterecht behandeld heeft, wat voor rompslomp dat gegeven heeft, tja en dan noemen ze het hobby....

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:57

Ik heb dit zeker wel in de cijfers terug laten komen en ook in het commentaar op het protocol.
Ik heb de deelnemer voor aanvang van de proef aangesproken.
Ik heb de deelnemer ook links en rechtsom nog laten draven om te zien of er een verschil in zat of dat het paard verbeterde.
Ik heb de deelnemer zelf ook gevraagd voel je het?

Een paard wat overduidelijk kreupel loopt zal ik niet laten starten, maar gaat nu net om die grens gevallen..
Laatst bijgewerkt door bambi76 op 23-06-08 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:58

Wat antwoordde ze?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:00

daffodil schreef:
Het verschil tussen kreupel en pijnlijk kreupel is niet groot nee, maar er wordt bedoeld het verschil tussen onregelmatig en pijnlijk kreupel en daar zit een heel stuk tussen.

Een onregelmatig paard kan dat tonen in sommige gevallen, denk aan middengangen, denk aan teveel teugelgebruik van de ruiter, moeizame zit (doorzitten en dan onregelmatig lopen). Dat soort gevallen zijn geen reden tot uitsluiting.

Wat zit daar dan tussen? Als een paard onregelmatig is dan komt dat omdat hij pijn heeft, hij ontlast niet voor niets dat been.

Tuurlijk, een paard wat alleen bij het uitstrekken een been iets gevoelig neerzet hoeft er niet meteen uit, dat is ook niet duidelijk herkenbaar als kreupel maar zoals TS in haar beginpost zegt;
Citaat:
Paard liep van heel licht onregelmatig tot zeer onregelmatig (kreupel). En soms ook een pas wel goed.

Paard was dus merendeel van de tijd duidelijk onregelmatig, ik vind dat je als jury dan het paard moet beschermen tegen de ruiter. Niet alle ruiters hebben zelf zoveel verstand om dan niet te gaan rijden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:01

Trouwens een interessant vraagstuk..
Ten eerste vraag ik me af in hoeverre een jurylid kan bepalen om wat voor soort onregelmatigheid/kreupelheid het gaat. Dat is zaak van een dierenarts.
Dus waar mag of moet een jurylid de grens trekken? dat lijkt me een zware last op schouders van de jury.
Bij de endurance is het wat dat betreft makkelijk, de dierenarts bepaalt of het paard wel of niet mag starten en de jury hoeft alleen in te grijpen als de deelnemer het daar niet mee eens is.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:03

Djilan dat is dus precies het probleem! Een jury mag niet als dierenarts fungeren, sterker nog je mag het woord kreupel niet eens in je mond nemen, je hebt het over onregelmatigheid en tactfouten.....

Iemand de ring uitsturen kan je dus ook echt alleen in die gevallen doen waarin het zo overduidelijk gaat om een paard wat van de pijn niet meer kan lopen....

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 14:03

daffodil schreef:
Wat antwoordde ze?

Daar kwam een half gemompeld mja... uit.
De begeleider van deze combinatie had er een meer uitgesproken mening over Knipoog
Het paard is teugelkreupel en loopt niet de hele tijd onregelmatig.

Volgens mij mag ik als jury niet zeggen dat paard is kreupel, dat behoort door een DA te gebeuren.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:05

Wat natuurlijk wel zo is dat een jury ook het dierenwelzijn in de gaten moet houden. Als zichtbaar is dat het paard wat mankeert zal wel ingegrepen moeten worden. Wat voor richtlijn heeft de KNHS hier zelf voor eigenlijk?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:05

miep1979 schreef:
Nagelbijten / Gniffelen Daf is me net voor met reageren.......
En mijn menig is ook als jury zijnde dat wanneer een ruiter met een overduidelijk "Kreupel" paard de ring in komt en toch lekker begint aan de start van het proefje, je het helaas niet zult winnen. Wat ik 1 keer heb gedaan in zo'n twijfel geval dat ik na 3 rondjes de combinatie bij me heb geroepen en gevraagd heb hoe ze het zelf vond gaan en de beslissing aan de ruiter over heb gelaten, noem het laf, tja misschien wel maar ik pas ervoor om een hoop ellende bende over mij heen te krijgen als ik aan het jureren ben, heb 1 x gehad dat een voorlezer me verbaal onterecht behandeld heeft, wat voor rompslomp dat gegeven heeft, tja en dan noemen ze het hobby....

Ik kan me je gedachtengang voorstellen maar ja, ik vind dit idd laf, sorry. Je bent niet voor niets jury, ik vind dat een jury ook een grote verantwoordelijkheid heeft tegenover het paard, denk niet alleen aan kreupelheid maar ook aan extreem zweep en sporengebruik ed. Ja vaak zijn dat twijfelgevallen, vind jij het teveel, de ruiter waarschijnlijk niet maar daarom hoef je niet weg te kruipen en je mond maar te houden, dan kun je beter stoppen met jureren.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:08

Anneliesdj, je bent zelf geen jury? Je krijgt richtlijnen mee met de jurycursus en daar moet je het mee doen. Zoals Miep zegt, komt het regelmatig voor dat je niet al te netjes behandeld wordt, en ik kan me voorstellen dat je dan wat terughoudend wordt in je besluiten. En eerlijk is eerlijk, het is niet altijd zwart of wit......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:10

Ik ben idd zelf geen jury maar ga het binnenkort wel worden Knipoog

Je hebt volledig gelijk, soms zal het erg moeilijk zijn, zeker als mensen gaan tegenwerken maar als jurylid hoor je een duidelijk standpunt in te nemen en een voorbeeldfunctie te hebben.
Als een jury al een kreupel paard in de baan tolereed, waar moet het dan heen met de paardensport??

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:12

Ik ben trouwens wel jurylid, maar voor endurance en niet dressuur. Ik kan me dan ook zeker indenken hoe lastig het is een lijn te trekken wanneer iemand wel of niet 'wreed' is naar het paard. of dat nou gaat over zweep- en sporengebruik of een kreupelheid.
Daarnaast zijn ruiters net als gewone mensen Knipoog niet direct de makkelijksten in het ontvangen van commentaar of zelfs een uitsluiting..
Ik denk dat je puur vanuit het welzijn van het paard moet denken. Als het paard iets onregelmatig loopt, maar verder wel ontspannen en de oortjes erop zal ik ook minder snel geneigd zijn in te grijpen dan bij een paard dat daarbij duidelijk met de oren in de nek loopt en/of knarsentandend..