onkunde jurylid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uffie

onkunde jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:20

Wij hebben dit weekend concours gehad, en ik als voorleester ga naar de auto van de jury.

Heel leuk en aardig allemaal totdat ze het paspoort opent, zegt ze;

"Hoeveelste wedstrijd is dit?" Ik: "2e, hoezo?
"Ze mag helemaal niet starten, haar paard is niet goed geënt".
"Ik heel rustig nou dat heb ik nog niet eerder gehoord" maar
Ondertussen plukt ze dus de amazone uit de ring (schreeuwend "Kun JIJ even komen), en verteld het ook aan haar, je kunt niet starten, nou gaat over en weer, welles nietus verhaal dus.
Tis omdat het zulk mooi weer is daarom mag je starten maar ik WIL je NOOIT weer zien in de ring met dit paspoort Wow!

Zeg ik op een duur, mag ik het paspoort even, kijk bij entingen en staat de juiste enting er gewoon bij, zit ze gewoon bij overige entingen te kijken Rolleyes Frusty Gestoord Dus ik zeg, hier staat het hoor, keurig in orde allemaal, kijkt ze wat vreemd in het paspoort en beseft zich volgens mij dat ze fout zit.
Tis ff stil.....
Zegt ze tegen de amazone, tis al goed hoor, start maar.
Tis maar goed dat JIJ zo'n goed opletende voorleester hebt.
Pardon dacht ik, maar goed ik bleef heel rustig. Geen ecusses of ik zat fout, nee het was maar goed dat ik zo goed oplette Koe

Maar al met al is amazone helemaal uit haar concentratie, en je begint heel anders je concours.
Waar je de heel lang mee bezig bent, voorbereidingen, trainingen, etc etc.

Ik vindt dit persoonlijk heel erg, dat een jury nog niet eens een paspoort op de juiste manier kan lezen.

Wat zouden jullie doen, erbij laten zitten of toch melding maken bij het KNHS, imo is het gewoon triest, een aanfluiting.

Anoeska

Re: onkunde jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:21

Ach iedereen kan wel eens een fout maken. Beetje lomp dat ze geen excuses aanbood, maar om hier nou helemaal melding van te maken bij de KNHS. Tja, lijkt me allemaal niet zo belangrijk. Misschien elkaar even niet goed begrepen, beetje lomp gecommuniceerd. Maar wat moet de KNHS ermee?

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:24

Anoeska schreef:
Ach iedereen kan wel eens een fout maken. Beetje lomp dat ze geen excuses aanbood, maar om hier nou helemaal melding van te maken bij de KNHS. Tja, lijkt me allemaal niet zo belangrijk. Misschien elkaar even niet goed begrepen, beetje lomp gecommuniceerd. Maar wat moet de KNHS ermee?

Nou ik zou me doodschamen als organisatie als ik zulke mensen liet jureren, tis niet ff snel gekeken ze zat er echt door de bladeren om vervolgens zo'n stampij te maken.

Maar goed ieder zijn mening, en tuurlijk kan iemand wel es een fout maken, maar die geef je wel toe, en blijf je niet theatraal.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:18

uffie schreef:
Wat zouden jullie doen, erbij laten zitten of toch melding maken bij het KNHS, imo is het gewoon triest, een aanfluiting.

......... gewoon met "pek en veren" het dorp door ........... Haha!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:13

Zou best de andere kant van dit verhaal willen horen. Miscommunicatie komt nogal eens voor tijdens wedstrijden, official druk bezig, ruiter gespannen vanwege de wedstrijd, en voor je het weet explodeert iemand.
Maar ach, als je je er goed bij voelt, dan meld je het bij de KNHS. Niet boos/verbaasd zijn als je er niks meer van hoort.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:18

Als ik denk dat er iets niet klopt aan de papieren vraag ik altijd aan de ruiter/voorleester waar dat onderdeel volgens hen staat in het paspoort. Als zij het dan wel kunnen vinden, sta ik wat minder voor paal.

Het arrogante gedrag van deze jury is wat mij het ergst stoort. Wie denken dit soort juryleden wel dat ze zijn.

Ik had er laatst ook 1.
Je kon niet om de ring rijden dus mag je in de ring (M) voordat je proef begint. Ik was de 2e combinatie en hoorde via de ringmeester dat je van de jury niet in de ring mocht.
Ik had dus even de tijd om mijn acties te overdenken, had mijn winstpunt niet echt nodig dus..... ik ben gewoon de ring in gegaan.
Komt mevrouw het hokje uitstormen, "mevrouw wilt u niet de ring betreden voordat ik het zeg". Hokje weer in boem deur dicht.
Ben ik voor het hokje gaan staan. Al balend kwam ze op hoge poten weer het hokje uit en gaf duidelijk te kennen dat de ring niet verkend mocht worden. Ik kon nog net aangeven dat dit volgens de reglementen knhs wel mocht en dat ik op jong paard zit en het toch nooit de bedoeling mocht zijn om hierdoor met veel spanning de ring door te moeten sturen. Ging ze me toch tekeer en het kwam er haast op neer dat ik mocht vertrekken.
Ik had me eigenlijk voorgenomen niet te zeggen dat ik ook jury was maar dit was op een gegeven moment echt nodig om toch nog mijn proefje te kunnen starten. Daarna dimde ze een beetje in (wat een ruggengraat heb je dan).
Al lachend begon ik aan mijn proef wetende dat als deze niet super zou zijn ik zeker geen winst zou hebben.

Toch vond ik dat ik een statement moest maken en dat zal ik ook blijven doen. Ze moeten tenslotte niet denken dat ze God zijn.

Ik roep dan ook iederen op om de betreffende jury op een correcte manier op dit soort gedrag aan te spreken. Wij, ruiters en amazones hoeven dit soort arrogant gedrag gewoon niet te pikken.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:05

jury schreef:
Toch vond ik dat ik een statement moest maken en dat zal ik ook blijven doen. Ze moeten tenslotte niet denken dat ze God zijn.

Wás dat maar zo....... die toont tenminste genade..... (schijnt het)... Knipoog

Maar even serieus: ik heb een grote hekel aan jury's die zich focussen op de regeltjes.
Ga eerst maar eens goed rijden, de rest is bijzaak.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:27

CGJ12 schreef:
Maar even serieus: ik heb een grote hekel aan jury's die zich focussen op de regeltjes.
Ga eerst maar eens goed rijden, de rest is bijzaak.

Moet de jury goed gaan rijden of heb je een hekel aan deelnemers die zich focussen op de regeltjes?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 06:27

Je hoort het verhaal van 1 kant, Het lijkt me logisch dat als je iets in een paspoort niet in orde schijnt, je graag uitleg van de ruiter wilt, daarbij gaf de jury aan dat de ruiter WEL mocht starten, alleen dat ze volgende keer uitgesloten zou worden.....

Al met al vind ik de reactie van TS dus zwaar overdreven!
Zoals CGJ112 al stelt: juryleden moeten meer als God zijn, maar helaas is deze jury dus mens en heeft ze daarom even een vergissing gemaakt...

Tjonge jonge wat een gepiep om niks!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:40

jury schreef:
Moet de jury goed gaan rijden of heb je een hekel aan deelnemers die zich focussen op de regeltjes?

Ik bedoel het andersom, maar deze variant is ook niet gek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:41

Whahaha ja zulke dingen heb ik ook wel meegemaakt.
Was een jurylid die dus ook de ring niet liet verkennen terwijl dit wel reglementair was toegestaan. De ruiters kwamen de ring inrijden en zij stuurde ze eruit met 2 verliespunten. Haha!

Later via zo'n formulier klachten ingediend bij de KNHS, werden alle verliespunten kwijtgescholden. Clown

Maar de houding van juryleden is vreselijk ja, als je niet arrogant het terrein opkomt denkt niemand dat je jurylid bent.
Mensen zijn altijd zo verbaasd als ze horen dat ik de jury ben, dat verwachten ze denk ik niet van een wat jonger blond ding wat vriendelijk lacht... Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:52

Ik heb mijn startkaart in het paspoort zitten op de plek waar de entingen staan, dan kan het niet meer fout gaan. Lachen

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:41

Suzanne F. schreef:
Mensen zijn altijd zo verbaasd als ze horen dat ik de jury ben, dat verwachten ze denk ik niet van een wat jonger blond ding wat vriendelijk lacht... Knipoog

klopt!!! *LOL*

ergens in mijn eigen bekrompen gedachten, zie ik een oud verveeld mannetje voor me als ik denk aan juryleden, dat nog thuis bij zijn ouders woont als 50+ en stierenspermastaafjes spaart (ik heb er ooit zo een persoon gezien bij het tv programma 'de stoel' Haha! )

geen jong blond lekker ding wat lief lacht Kwijl

of een vrolijke lekkere vent...... waar je als voorlezer al voor smelt ... laat staan als ruiter of amazone Kwijl

Suzanne , Hoe kan je!!!!!! Hoe kan je nu normaal zijn ????? Knipoog

Haha! Haha! Haha!

Maar zonder dollen ... ik denk dat iedereen wel eens een fout maakt ... zowel met het lezen van een proef, als met lezen van een paspoort en/of met entingen.....

Het kan altijd gebeuren dat iemand die altijd netjes excuses aan zou bieden nu door de druk op de official, het gewoon vergeten is ... simpelweg niet aan gedacht

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 10:51

CGJ12 schreef:
uffie schreef:

......... gewoon met "pek en veren" het dorp door ........... Haha!

Heerlijk Haha! Maar ja jij was het niet hé Haha!

Maar goed net wat er gezegd wordt, dit is alleen mijn kant van het verhaal.

Tis maar goed dat ik niet zo'n penny ben, die alles wat je meemaakt zo op bokt kwak Haha!

Ik vond dit gewoon echt een stap te ver gaan, en dat je je startkaart op de plek hebt van de entingen tja dat lijkt me logisch die zitten bij ons ook op pagina 15 in het paspoort, maar deze jury vond het lezen van pagina 17 toch interessanter Clown

Haar vreselijk neerbuigende gedrag, sloeg echt alles. Maar goed ik had mss gewoon er iets van moeten zeggen op dat moment, maar dan hoefde ze zekers niet meer te starten gok ik zo.

Maar goed je zal nog wel meer van die ........ tegenkomen, zo erg had ik het in de jaren nog niet meegemaakt, het wordt tijd dat ze de mensen es echt gaan scholen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:38

uffie schreef:
.......... het wordt tijd dat ze de mensen es echt gaan scholen.

In plaats van een "groepsgesprek over Fair Play" of iets ander vaags........... Tong uitsteken

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:03

CGJ12 schreef:
uffie schreef:
.......... het wordt tijd dat ze de mensen es echt gaan scholen.

In plaats van een "groepsgesprek over Fair Play" of iets ander vaags........... Tong uitsteken

Fair play is natuurlijk een politiek correcte actie geweest. De druk van Den Haag en pers werd wat groot en daar moest iets aan gedaan worden.

Het liefst zou ik zien dat men een mystery combinatie de ring insturen en iemand mee laten jureren en/of filmen om dit dan na de wedstrijd te bespreken. Dit houdt de jury scherpt en voorkomt dat ze veel te veel hun eigen ding doen dan ipv jureren volgens regels knhs.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:08

Hoe stel je je dat voor Jury??

De opleiding moet gewoon beter en van mij mag de selectie ook een stuk strenger, laten ze de norm maar verhogen. Aan de andere kant is dat ook weer lastig, er dreigt dan een tekort aan juryleden...

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:13

Ja dat zouden ze moeten doen! Een mystery combinatie!
Ik heb vroeger bij MC Donalds gewerkt en daar had je ook mystery quests! Bleef je goed scherp bij!
Het is zo vervelend, dat je je helemaal klaar maakt, paardje poetsen, vlechten etc etc. en dan zo'n trien! Ik zou van binnen helemaal van slag raken! Ben dan ook vrij zenuwachtig op wedstrijd! Maar je kan vast van binnen erg lachen omdat je uiteindelijk toch gelijk had!

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 12:28

Fair Play Tong uitsteken
Komen ze daar nu pas mee, net als voetbal een mannetje in een mega kort broekje gesponsord door Specsavers, met oortje. hmm.... klinkt niet zo slecht Duivel geintje

Fair Play in de paardensport, tja dat wordt lastig, sommige mensen zijn niet Fair tegen hun paard en anderen, de ander is niet Fair tegen hun paard maar wel tegen andere ruiters, etc etc, dat wordt een aardige klus Tong uitsteken

Waar ik trouwens nog overna dacht, iets heel anders Bloos , de ringen starten 15 na elkaar, dus kan jury uit ring 2 de helft van de proef van ring 1 meekijken, is die dan al niet bevooroordeeld ten opzichte van de proef die bij hem/haar gereden wordt? Hoevaak heb je dat wel niet dat 1 van de 2 proeven veel beter gaat. In deze situatie zou is het natuurlijk ideaal als je 1e proef goed gaat, maar mocht dat niet het geval zijn.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:29

KarinvdM schreef:
Hoe stel je je dat voor Jury??

De opleiding moet gewoon beter en van mij mag de selectie ook een stuk strenger, laten ze de norm maar verhogen. Aan de andere kant is dat ook weer lastig, er dreigt dan een tekort aan juryleden...

Bv
Gedurende eerste twee jaar na de opleiding wordt je 1 x per jaar bezocht, daarna 1 x per 2 a 5 jaar.
Als ze dit dan doen op een groter concours met meerdere ringen kunnen ze meerdere jury's beoordelen.
Filmen maakt nabespreken makkelijker.
Bij afwijking > x %, verplichte bijscholing of eerst nog extra controle.

Toen ik een keer 40 pnt verschil had met collega jury (zelfde proef) ben ik bv zelf even aangeschoven bij de toen lopende opleiding. Dit zou je ook kunnen doen bij jury's die teveel afwijken.

Daarnaast kan de (bij)scholing naar mijn idee veel efficienter. Duidelijkere meer representatievere voorbeelden en randvoorwaarden meer aangeven waarom nu die 7 of 8.
Ook het aanhalen van enkele reglementen op zo'n avond lijkt me ook een goed plan. Ik word regelmatig op bokt geconfronteerd met vragen waarbij ik toch echt even de reglementen moet naslaan of soms gewoon fout zit. Dan zal ik bij twijfel altijd in voordeel combinatie beslissen maar het is niet goed natuurlijk.

Het probleem te weinig juryleden krijgen op deze wijze lijkt me van tijdelijke aard.
Ik denk dat we nu goede verliezen omdat ze het gerommel en de slechte kwaliteit zat zijn. En dat er mensen zijn die er om deze reden niet aan beginnen.

Uffie,
het meekijken met de 1e proef is lastig, heb je bijna geen tijd voor. En dan nog laat ik mij graag verrassen als het in de 1e niet goed ging en bij mijn ring wel (of andersom natuurlijk).

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:51

jury schreef:
Bij afwijking > x %, verplichte bijscholing of eerst nog extra controle.

Als ik CGJ zoveel afwijkt, wordt het tijd om de referentiejury's Wim Ernes, Jan Peeters en Arie Hamoen bij te scholen.........
Zal ik die ook eens even lichtelijk bijspijkeren..... Nagelbijten / Gniffelen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:00

Je snapt heus wel wat er bedoelt wordt CGJ. Op de cursus weken er altijd wel mensen veel af van de cursusleider en durfden nog in discussie te gaan ook met zo iemand. (internationaal GP jury)
Ook op het examen slaagden er nog mensen met 30 punten afwijk over de 6 proeven. (weet niet meer precies hoeveel je ernaast mocht zitten??)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:10

Suzanne F. schreef:
Je snapt heus wel wat er bedoelt wordt CGJ.

Jury's kunnen dan gelijk ook wel worden bijgespijkerd met d'ees en t'ees........ Nagelbijten / Gniffelen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:13

Ik weet het niet Jury, ik kan het geen geweldig idee vinden.
Beter opleiden en de lat hoger leggen lijkt me beter.

Al die mannetjes van 50+ die al 25 jaar alleen B en L jureren en al jaren zelf niet meer rijden mogen ze er van mij ook uit wippen.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:20

CGJ12 schreef:
Suzanne F. schreef:
Je snapt heus wel wat er bedoelt wordt CGJ.

Jury's kunnen dan gelijk ook wel worden bijgespijkerd met d'ees en t'ees........ Nagelbijten / Gniffelen

Dit zijn de schrijfster denk ik Knipoog
Ik had ook een met meer iNpuls ipv iMpuls, maar dat zijn dan van die tieners die schrijven...