Minder punten door exceem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Minder punten door exceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 21:48

Mijn fjordje heeft erg last van zomer exceem en haar manen en staart zijn dan ook niet bepaalt mooi Tong uitsteken buiten dat gaat het wel super goed met het rijden en had ik het idee dat we best wel een keertje klaar zijn voor een b-proefje!
Nu zegt mijn vriendin, die zelf een zusje heeft die ook wedstrijden rijdt.
Dat de jury minpunten geeft voor afgeschuurde manen!
Is dat dan echt wel zo? Want mensen met een beetje verstand van paarden moeten (in mijn ogen) zien dat er gewoon niet zoveel te doen valt aan zomerexceem!

Dus mijn vraag is: Worden er minpunten gegeven voor afgeschuurde manen en of staart?

xxx eileen

michele

Re: Minder punten door exceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:46

Ik heb er ook 1 met eczeem, maar niet zo heel erg als jouw fjord denk ik, maar toch wat schuurplekken. Ik kan niet ondekken dat ik minder punten krijg. Heb dinsdag nog gestart en 2x een 8 voor verzorging gehad. (misschien had ik een 9 gehad als de manen goed waren Haha! Knipoog )

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:21

Ja, hier kun je aftrek voor krijgen bij het punt voor de verzorging.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:26

Dat is dan toch volslagen oneerlijk?

Als je paard een ziekte heeft die geen enkel rijtechnisch gevolg heeft maar enkel een kosmetisch nadeel mogen ze daar niks voor aftrekken. hetzelfde geldt toch voor paarden met grote littekens ed?

TS, als je staart en manen netjes wast met zilvershampoo zodat ze niet vergeeld zijn, en je knipt de manen voldoende kort zou het niet zo erg mogen opvallen dat je er aftrek voor krijgt. Wees blij dat je geen knotjes nodig hebt Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:26

Als je een paard hebt met afgeschuurde manen en staart heeft hij dus erg veel last van jeuk.

Jouw opmerking dat er niet veel aan te doen valt ben ik het niet mee eens. Een Bucas deken( of ander merk) is misschien veel werk en wat duurder dan geen deken, maar helpt zo'n paard wel.

Dus dan kan je inderdaad minder scoren op verzorging en dan vooral het punt conditie dat daar in mee genomen wordt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:27

Scum schreef:

Vind ik eerlijk gezegd ook helemaal niet eerlijk. Zomerexceem is iets waar zo vaak niks aan kunt doen, overmacht. Als mensen het proberen netjes bij te werken/houden dan vind ik niet dat er punten voor in mindering mogen worden gebracht.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:29

amondi, uit ervaring kan ik je zeggen dat je eczeem echt niet 100% kan vermijden met een deken. Je kan ervoor zorgen dat ze zich niet openschuren ed, maar als ze echt perfect getoiletteerd voor de dag moeten komen heb je toch nog stukjes tekort hoor. Haha!

TS vraagt hier niet wat ze aan dat ZE moet doen, ik ga ervan uit dat ze best weet dat ze dat moet verzorgen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:31

Ik ben het met je eens Klara Ja Onze pony heeft ook heel erg exceem, dit jaar voor het eerst een deken voorkomt zoooveel jeuk bij hem. Maar 100% is het nooit weg en dat lukt bij 99 van de 100 ook niet.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:34

maar ze heeft het zelf over afgeschuurde manen.
Ik vind het juist geen zin hebben om gewoon te zeggen dat ze aftrek krijgt voor kale plekken, niet netjes gevlecht etc. als je de achterliggende gedachte van een jury niet kan verklaren....

Gaat mij ook niet om het uiterlijk maar om de conditie van een pony die altijd jeuk heeft.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:37

Een paard dat de manen wel perfect in orde heeft en er als een plaatje uit ziet, in vergelijking met een paard dat de manen heeft stukgeschuurd mag imo wel degelijk een hoger punt voor de verzorging krijgen.

Het plaatje van het eerste paard is gewoon mooier.
Dat is dus gewoon pech voor degene met het 2e paard.
Je kunt/mag niet overal rekening mee gaan houden.

Anders krijg je straks van dit soort situaties:

Een driejarig paard dat net zo'n goede proef neer zet als een 8 jarige krijgt meer punten. Want ja, dat paard was pas 3. Maar dat is toch niet eerlijk voor degene met het paard van 8 jaar?

Een paard met geweldige gangen scoort hoger voor een proef dan een paard met gewone gangen. Maar dat is niet eerlijk, want de ruiter op het paard met de mindere gangen kan er toch niks aan doen dat het paard mindere gangen heeft?

Zo zit dressuur gewoon in mekaar. Het paard met de mooie knotjes krijgt een hoger punt voor de verzorging dan het paard met de afgeschuurde manen. Het paard met de betere gangen krijgt voor een vergelijkbare proef hogere punten. Enz.
Als je echt goed rijdt moet dat ene punt voor die verzorging ook niet zoveel uitmaken. Je kunt evengoed bovenaan eindigen.
Het is ook niet voorniks dat de KNHS geen vrijstellingen geeft voor medische aandoeningen (bijv: met peesbeschermers mogen rijden omdat het paard anders wondjes krijgt).

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:43

Citaat:
Het is ook niet voorniks dat de KNHS geen vrijstellingen geeft voor medische aandoeningen (bijv: met peesbeschermers mogen rijden omdat het paard anders wondjes krijgt).

Dit is geen aandoening maar een flauw excuus imo. Daar heeft de KNHS gelijk in.

Citaat:
Zo zit dressuur gewoon in mekaar. Het paard met de mooie knotjes krijgt een hoger punt voor de verzorging dan het paard met de afgeschuurde manen. Het paard met de betere gangen krijgt voor een vergelijkbare proef hogere punten. Enz.

Dat is dan misschien zo bij jury's die niet verder kunnen kijken dan of het voorbeen wel een kilometer wordt uitgezwaaid.

Ik hoop toch echt dat er in de hogere klassen jury's zijn die voorbij de toestand van de manenkam naar de prestatie van het paard kunnen kijken. Want de dingen die jij aanhaalt (jong paard, minder mooie gangen) beinvloeden allemaal de kwaliteit van de proef.

Al dan niet geschuurde manen is een puur kosmetisch probleem dat geen enkele invloed heeft op de manier waarop het paard loopt. Dan kunnen we ook beginnen met mensen met een poepduur zadel en anky-kledij meer punten te geven. Dat ziet er toch ook beter uit?

Als je jezelf als jury serieus neemt doe je daar toch niet aan mee denk ik.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:46

ik denk ook zeker dat je minder punten kan krijgen als je een zadelmarkt springzadel in de dressuur gebruikt....

Scum, met jouw uitleg ben ik het volkomen eens en is ook nog eens veel eenvoudiger dan de mijne.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:50

Als je het van de punten van de verzorging moet hebben, zou ik niet eens gaan starten. Waar hebben we het hier over. Gewoon starten!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:59

amondi schreef:
ik denk ook zeker dat je minder punten kan krijgen als je een zadelmarkt springzadel in de dressuur gebruikt....

Scum, met jouw uitleg ben ik het volkomen eens en is ook nog eens veel eenvoudiger dan de mijne.

Zadelmarkt-zadels zijn rommel, daar spring ik niet voor in de bres Haha!

Maar dat jij hier zomaar zegt dat je het prima vindt dat degene met de duurste spullen ook meer punten krijgt bevestigt weer even alle slechte cliches over wedstrijdruiters, helaas...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:10

amondi schreef:

Ik dressuur nog met VZH, ook in de M en Z en heb er nooit nadeel qua punten van gehad hoor Dus wat dat betreft ben ik het niet met je eens.

Ik vind ook dat de jury door die geschuurde manen moet kijken en echt naar de proef en het paard. Daarnaast vind ik ook dat een minder bewegend paard een betere proef neer zou kunnen zetten dan een onwijze showbink. Helaas kijkt 8 vd 10 juryleden niet door het mooie paard heen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:15

@ leeneliefje
Als jouw paard lekker loopt, zou ik gewoon lekker gaan starten en wedstrijdervaring gaan opdoen.
Je kan met een proef totaal 300 punten verdienen en mocht je een jury hebben die de manen minder mooi vindt, dan krijg je 1 punt minder. Dat maakt op de 300 punten niet zoveel uit. Zorg dat je netjes op de letter rijdt en je figuren mooi afwerkt, daar kan je veel meer punten mee scoren. succes.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:29

rowo schreef:
amondi schreef:

Ik dressuur nog met VZH, ook in de M en Z en heb er nooit nadeel qua punten van gehad hoor Dus wat dat betreft ben ik het niet met je eens.

Ik vind ook dat de jury door die geschuurde manen moet kijken en echt naar de proef en het paard. Daarnaast vind ik ook dat een minder bewegend paard een betere proef neer zou kunnen zetten dan een onwijze showbink. Helaas kijkt 8 vd 10 juryleden niet door het mooie paard heen.

Nou verdraai je mijn woorden rowo Knipoog

Ten eerste ben ik het wel met Amondi eens, in zoverre dat je met een springzadel een minder mooie dressuurzit hebt. Een aangezien je daar ook een punt voor krijgt...

Daarnaast zeg ik nergens dat ik niet door de geschuurde manen heen kijk. De beste proef wint. Maar het topic gaat over de geschuurde manen, en ja. Daar zou ik wel een punt voor in mindering brengen.

En wat betreft het betere paard. Als er 2 gelijkwaardige proeven worden neergezet, waarbij een van de 2 paarden beduidend betere gangen heeft, dan behoort dat paard te winnen. Omdat de kwaliteit van het paard ook meetelt. Dat zou in de praktijk tevens betekenen dat een paard met geweldige gangen zich dus iets meer foutjes kan veroorloven.

De voorbeelden die ik hierboven noem worden ook uit zijn verband gehaald. Ze zijn alleen ter verduidelijking voor de vraagstelling over de manen (om aan te geven of het wel of niet eerlijk is om ergens rekening mee te houden) en hoeven hier niet verder uitgelicht te worden. Ik stel dus voor om wel on-topic te blijven.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:32

Scum schreef:

tuurlijk kan het, maar ik denk nog steeds dat de ts er wel degelijk voor kan zorgen dat het er nog best netjes uitziet en dan is er niets aan de hand imo. En ja anders maar een 6 jammer dan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:41

@ scum: wat het betere paard betreft ben ik het niet helemaal met je eens. Natuurlijk scoort ie ten eerste hoger in gangen ed. Maar ik zie zo vaak een bloedmooi en goed paard door de ring heen gaan, maar die gewoon echt geen goeie proef neer zet en onwijs slordig rijd. Toch wint dit paard het dan van een wat minder mooi en bewegend paard, die toch wel degelijk een hele goede proef neer zet. Dat moet niet kunnen.

Maar dit is idd offtopic.

Wat de afgeschuurde manen betreft vind ik dus dat het uiteraard minder mooi staat. Maar als degene er veel aan heeft gedaan en het er toch redelijk uit ziet, vind ik dat dat niet extreem afgestraft moet worden.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:42

Inderdaad, de ruiter van het eczeempaard dat niet verzorgd is en de kale plekken in zijn hals heeft staan moet anderd beoordeeld worden dan degene die zijn paard wel netjes bijgehouden heeft.

Mee eens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:45

Het VZH of springzadel MOET zelfs minder scoren, heeft iig altijd in de regels gestaan dat een dressuuroptoming de voorkeur verdiend.

En ja, afgeschuurde manen scoren ook minder op verzorging. Paard in wintervacht ook, is ook niet leuk als je van de eigenaar niet mag scheren of met dekens klungelen. Vorige maand hoorde ik nog ergens (geen wedstrijd), dat ik met mijn paard (is mager) zelfs de ring uitgezet mag worden ivm geen wedstrijdconditie, ook al heeft het zijn reden en is hij verder in topconditie.

Sportconditie is sportconditie. Dan maar ergens een 8 rijden om de 6 voor verzorging weer op te halen Knipoog
Enne... vanaf het M is het cijfer eruit Haha!

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:47

Urielle schreef:
Het VZH of springzadel MOET zelfs minder scoren, heeft iig altijd in de regels gestaan dat een dressuuroptoming de voorkeur verdiend.

En ja, afgeschuurde manen scoren ook minder op verzorging. Paard in wintervacht ook, is ook niet leuk als je van de eigenaar niet mag scheren of met dekens klungelen. Vorige maand hoorde ik nog ergens (geen wedstrijd), dat ik met mijn paard (is mager) zelfs de ring uitgezet mag worden ivm geen wedstrijdconditie, ook al heeft het zijn reden en is hij verder in topconditie.

Sportconditie is sportconditie. Dan maar ergens een 8 rijden om de 6 voor verzorging weer op te halen Knipoog
Enne... vanaf het M is het cijfer eruit Haha!

Ook nooit wat gemerkt eigenlijk, maar wil niet zeggen dat ik de spullen niet goed verzorg of iig laat glimmen Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:48

Dat geloof ik graag Michele Haha! Maar is net zoiets als de voorkeursmethoden van vlechten die opgesomd staan.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:49

Urielle: de jury mag dieren die ziek, hoogdrachtig of kreupel (lijken te) zijn weigeren. Maar onvoldoende conditie had ik nog nooit gehoord. is dat officieel?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:50

Klara16 schreef:
Inderdaad, de ruiter van het eczeempaard dat niet verzorgd is en de kale plekken in zijn hals heeft staan moet anderd beoordeeld worden dan degene die zijn paard wel netjes bijgehouden heeft.

Mee eens.

Neem niet weg, dat veel mensen met exceem paarden het gewoon laten voor wat het is.