Zwaar ondergewaardeerd.... hoe reageren jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Zwaar ondergewaardeerd.... hoe reageren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 15:46

Vandaag weer wedstrijd gehad in de klasse B.
Was het laatste indoorwedstrijdje van het seizoen, met 1 ring en daardoor dezelfde jury voor beide proeven.

Mijn eerste proef liep niet echt lekker; paard maakt zich wat sterk bij enkele onderdelen, en vertoont spanning bij het doorzitten (1onderdeel) en het volgende punt aanspringen in galop. De punten die ik ter waardering kreeg waren 178; precies wat de proef waard was. Mijzelf ging het vnl. om het behoud van de impuls, welke snel wegzakt gedurende de proef. De impuls was deze proef echter erg goed; mocht wat mij betreft echt wel met een 7 worden gewaardeerd, zelfs geheel objectief gezien Knipoog, ipv een 5.
Als ik streng mezelf zou jureren kwam ik op 173punten uit, bij wat milder op 182. De jurywaardering klopte dus met mijn gevoel. Prima.

Tweede proef; echt stukken beter dan de eerste! Middendraf welke echt goed ging, en beiden keren (objectief) voor een 8 door mochten gaan zonder overdrijven. Ik kreeg eenmaal een 7 en eenmaal zelfs een 6je... (zonder commentaar hierbij). Geen verzet of anderzijds tegen de hand, alleen tweemaal onvoldoende buiging in een onderdeel (daar werd meneer ook wat sterk). Ook hier goede impuls, proef op 1 onderdeel na secuur gereden, waardering gemiddeld op ongeveer een 7. Het doorzitten en aanspringen in galop waren in deze proef wederom het zwakste punt, maar al stukken beter dan de 1ste proef. Ik zou het zelf met een 5 of 6 hebben gewaardeerd, itt. de 1e proef, waar het tweemaal een 4 waard was (ik kreeg hier een 5 en een 4).
Als ik deze proef zelf zou waarderen kom ik wanneer ik streng reken, uit op 186punten, en wanneer ik mild reken zelfs op 198punten uit! Ergens ertussenin zou wederom reeël gepunt zijn.
Mijn punten (zelfde jury dus): 177 (!?).

Zowel mijn instructeur als ikzelf waren erg verbaasd hierover. Nauwelijks commentaar en wederom een echt onbegrijpelijke 5 voor de impuls, terwijl de (nauwelijks getoonde) middenstap een 7 kreeg! Ik kan er geen touw aan vast knopen, en vind het eigenlijk balen.
Ik heb met opzet de jury niet gevraagd waarom, maar heb (aangezien het commentaar niet overeenkomt met mijn rijden) "verworpen" en rijd de volgende wedstrijd gewoon zoals ik vandaag ook heb gedaan.
Toch vind ik het eigenlijk niet leuk en heb de (misschien vertekende) indruk dat mijn tweede proef door mijn eerste door de jury anders bekeken is dan dat ik de tweede proef gereden heb.

Hoe gaan jullie hiermee om?

RianneH

Re: Zwaar ondergewaardeerd.... hoe reageren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:50

Of meteen vragen hoe het nou zit. Of opnemen en later terug kijken. Of het erbij laten zitten.
Hier schiet je eigenlijk niets mee op, je gaat jezelf alleen maar opvreten. Ik kan zo niet (uberhaupt niet Tong uitsteken ) beoordelen of het terecht is of niet, maar heb vaak genoeg geschreven om te weten dat er zelden jury's zijn die onderwaarderen. Wat jammer is is dat er soms geen goed of helemaal geen commentaar bij staat. Is vaak niet de jury, maar een trage schrijver Tong uitsteken

Dus in dit geval, van je af zetten. Punten eruit halen die je wilt verbeteren en vooruit blijven kijken. En volgende keer toch even vragen, meestal waarderen ze het wel.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 15:54

Als het begrijpelijk commentaar was geweest had ik er idd. bij de jury naar gevraagd. Nu heb ik er niets mee gedaan, omdat ik geen commentaar kon hebben op het gebrekkige commentaar.
Ga het proberen naast me neer te leggen en het daarmee afdoen. Het lastige is alleen voor mezelf dat ook omstanders zeiden; "Meid, je hebt goed gereden".
Volgende keer beter.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:04

Helaas zijn de omstanders geen jury Knipoog

Snap je punt wel hoor. Nog een reden waarom ik nooit dressuurwedstrijden zal gaan rijden. Het is vooral vervelend wanneer je heel goed hebt gereden en dan gemiddeld wordt gewardeerd. Maar enigste wat je op dat moment kan doen is langs de jury gaan.
Mijn eerste wedstrijd die ik moest schrijven, b, kwam het meisje na de proef nog even langs de auto. Jury waardeerde het heel erg dat ze langs kwam en begon spontaan allemaal tips enz. te geven. Natuurlijk moet je rekening houden met de tijd, maar zo kan iemand net precies de vinger op de plek leggen. Idee?

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:07

Ik blijf het verbazend knap vinden dat je dus tijdens je proef al mee kan punten? Als je op deze manier wedstrijden gaat rijden kan je in de rij aansluiten van gefrustreerde mensen, die vooral de jury blind en infantiel vinden. Het blijkt namelijk in zeer veel gevallen dat het gevoel van de deelneemster en het ervaren inzicht van een jury nog wel eens wil afwijken.
Geniet gewoon van het feit dat je tot twee keer toe heel dicht bij een winstpunt zat, en dat je dus lekker gereden hebt. Volgende keer gewoon beter ( of niet natuurlijk!)
Ik wil je er trouwens ook even op wijzen dat tegen de beoordeling van een jury GEEN beroep mogelijk is. Klagen na een wedstrijd over de punten ( en dus de beoordeling) wordt dus niet op prijs gesteld. Het nodige commentaar zal best wel op je protocol staan, en dik in de 170 is echt nog zo slecht niet.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:21

Je mag een jurylid altijd vragen waarom hij of zij deze punten heeft gegeven, veranderen zullen ze niet maar als je op een video je proef kan laten zien kan je het er wel beter over praten samen met het desbetreffende jurylid.
Ik heb ooit zelf een proef gereden die zeer ondergewaardeerd was en bij het commentaar stonden dingen die mijn paard echt niet had gedaan. Wel mijn voorganger!! bleken ze de coupons op verkeerde volgorde hebben liggen. (dit was op een indoor).
Met een video kan je dit dus recht trekken want je hebt "bewijs".

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 16:21

femiaans schreef:
Ik blijf het verbazend knap vinden dat je dus tijdens je proef al mee kan punten? Als je op deze manier wedstrijden gaat rijden kan je in de rij aansluiten van gefrustreerde mensen, die vooral de jury blind en infantiel vinden. Het blijkt namelijk in zeer veel gevallen dat het gevoel van de deelneemster en het ervaren inzicht van een jury nog wel eens wil afwijken.
Geniet gewoon van het feit dat je tot twee keer toe heel dicht bij een winstpunt zat, en dat je dus lekker gereden hebt. Volgende keer gewoon beter ( of niet natuurlijk!)
Ik wil je er trouwens ook even op wijzen dat tegen de beoordeling van een jury GEEN beroep mogelijk is. Klagen na een wedstrijd over de punten ( en dus de beoordeling) wordt dus niet op prijs gesteld. Het nodige commentaar zal best wel op je protocol staan, en dik in de 170 is echt nog zo slecht niet.

Hihi, moest hier wel om lachen, nee, dat is me nog niet gelukt! Maar ik rij mijn proef wel zo geconcentreerd dat ik achteraf mijn proeven naderhand in gedachten "na" kan rijden; op gevoel en dit onderdeel voor onderdeel (op een enkel punt na dan...). Heb na het ontvangen van de punten mijn eigen versie gemaakt (zo objectief als mogelijk).
Ik verklaar de jury niet als infantiel, maar ik snap het gewoon niet. Zeker omdat de eerste proef de punten zo goed overeenstemden met mijn idee van de gereden proef, itt. tot de tweede. Ben om de reden die jij noemt ook niet naar het jurylid toe gegaan; punten staan toch (had deze ook niet veranderd willen hebben, maar anders beoordeeld tijdens de proef zelf Knipoog )
Maar goed, ik probeer het ook te laten rusten.....'t is gereden en het is klaar.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 16:23

macke schreef:
Je mag een jurylid altijd vragen waarom hij of zij deze punten heeft gegeven, veranderen zullen ze niet maar als je op een video je proef kan laten zien kan je het er wel beter over praten samen met het desbetreffende jurylid.
Ik heb ooit zelf een proef gereden die zeer ondergewaardeerd was en bij het commentaar stonden dingen die mijn paard echt niet had gedaan. Wel mijn voorganger!! bleken ze de coupons op verkeerde volgorde hebben liggen. (dit was op een indoor).

Heb helaas geen filmpje, volgende keer ws wel, is zeker nuttig, ook voor je eigen beeldvorming!
Jou voorbeeld is wel extreem. Maar ook daar hebben ze toch niets meer aan kunnen veranderen denk ik?

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:29

Jawel, niet dat ik in de prijzen viel, maar het ging om een competitie en dat scheelde toch wat punten.
Het is inderdaad extreem maar wel netjes van het jurylid!!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:04

macke schreef:

Natuurlijk mag je altijd je vragen stellen aan de jury, daarom zitten we nog een half uur na de prijsuitreiking te wachten. Maar vragen over de hoogte van de punten is dus reglementer niet toegestaan. Een video opname is idd handig in de gevallen als de protocollen zijn gewisseld, of er valt iemand uit zonder af te melden zodat we op het verkeerde protocol verder gaan. Maar je kan dus nooit protesteren tegen een 6 waarvan jij vindt dat het een 7 moet zijn.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:07

Irma_Maandag schreef:
femiaans schreef:

Hihi, moest hier wel om lachen, nee, dat is me nog niet gelukt! Maar ik rij mijn proef wel zo geconcentreerd dat ik achteraf mijn proeven naderhand in gedachten "na" kan rijden; op gevoel en dit onderdeel voor onderdeel (op een enkel punt na dan...). Heb na het ontvangen van de punten mijn eigen versie gemaakt (zo objectief als mogelijk).
Ik verklaar de jury niet als infantiel, maar ik snap het gewoon niet. Zeker omdat de eerste proef de punten zo goed overeenstemden met mijn idee van de gereden proef, itt. tot de tweede. Ben om de reden die jij noemt ook niet naar het jurylid toe gegaan; punten staan toch (had deze ook niet veranderd willen hebben, maar anders beoordeeld tijdens de proef zelf Knipoog )
Maar goed, ik probeer het ook te laten rusten.....'t is gereden en het is klaar.

Het is jammer dat er betrekkelijk weinig commentaar op je protocol stond, dat zijn net de dingen waar je mee kan gaan oefenen. Zeker als je bij verschillende wedstrijden met hetzelfde commentaar thuis komt. Helaas ligt het idd niet altijd aan de jury, bij een trage schrijfster sla je snel het commentaar bij een 6 over, terwijl dat best tot nut kan zijn.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:12

Ik denk dat maar weinig mensen goed in kunnen schatten op basis van hun gevoel wat voor punten ze zouden krijgen. Daarnaast hoor ik bijna nooit iemand die vindt dat ie te hoge punten krijgt en ik weet zeker dat dat echt gebeurt!!!

Eén keer heeft iemand me gezegd dat ie vond dat ie hoge punten had, maar dat hij er wel heel erg blij mee was. Ook maar één keer kwam er een jongedame vragen hoe het precies ergens mee zat omdat ik haar best pittige punten gegeven had. Verder zit je dat half uur erna altijd voor niks eigenlijk.....

Overigens denk ik dat het gros zichzelf beter voelt rijden dan dat het er zo uitziet en dat maakt het wel makkelijker om te klagen over punten. Ik ben dus iemand die het andersom ziet, vind het al snel heeeeel erg slecht gaan en knijp m regelmatig voor mijn punten terwijl die dus reuze meevallen dan!

Probeer gewoon lekker te rijden en laat niet alles van je punten afhangen! Ik vind een fijn gevoel en een lekker lopend paard echt heel veel belangrijker dan dat het een winstpunt is!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:14

Mij is verteld dat juist bij de 6en commentaar zou moeten staan.
Bij een 3 kan ik die zelf wel bedenken. Haha! En bij een 8 ook.

Uitzondering steeks vinger op! Ik heb wel vaker gehad dat ik niet lekker gereden had, maar toch winst reed.
Dan ben ik niet eens heel blij. Wel blij dat ik een wp heb opzich, maar ik heb liever een goed gevoel erbij.
Laatste wedstrijd had ik lekker gereden en een paar dingen verknalt. Dan rij ik 168 maar ben wel super tevreden. Punten kloppen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 17:43

Dat is de andere kant: ook ik heb mijn eerste wedstrijd hogere punten gekregen dan ik verdiend had; ik had toen 185punten en had net géén WP verdiend voor mijn eigen gevoel. Ook ik was toen blij, maar had geen tevreden gevoel over deze proef.
Ach, we zullen deze beide voorbeelden (direct hierboven en beginpost) maar als de uitschieters naar beide kanten beschouwen.

Alle inmiddels andere gereden proeven klopten overigens heel behoorlijk, dus in die zin geen klagen.
Misschien juist daarom dat ik dit onderwerp aansneed; het is zo'n verschil met de andere beoordelingen (welke kant de uitschieter dan ook opgaat) dat ik het "het vermelden waard" vond.

Ben het wel met Needje eens dat ik juist bij de 6-jes eigenlijk commentaar zou willen hebben. De uitschieters zijn -doorgaans- wel helder. Ik heb soieso het liefst een volgeschreven beoordeling terug! Dáár kan ik wat mee...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:47

Tsja, hoe ga ik om met een voor MIJN gevoel ondergewaardeerde proef?
Effies lekker pruttelen tegen mijn groom, paard een klontje extra en hup, over tot de orde van de dag.
Mijn gevoel en het beeld dat ik de jury voorschotel hoeft niet altijd overeen te komen. En dan is het in onze sport heel simpel: de jury bepaalt de punten, dus die heeft gelijk:-)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 17:52

CharleyT schreef:
Tsja, hoe ga ik om met een voor MIJN gevoel ondergewaardeerde proef?
Effies lekker pruttelen tegen mijn groom, paard een klontje extra en hup, over tot de orde van de dag.
Mijn gevoel en het beeld dat ik de jury voorschotel hoeft niet altijd overeen te komen. En dan is het in onze sport heel simpel: de jury bepaalt de punten, dus die heeft gelijk:-)

CharleyT: ook bedankt voor je bijdrage, dit is eigenlijk (hoewel de andere antwoorden ook nuttig zijn) een antwoord op de vraag zoals ik hem bedoelde....."Hoe reageren jullie?"

En vwb de inhoud; klinkt prima, zover (het overgaan tot de orde) ben ik nu overigens ook hoor Knipoog

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:23

Ik vind het heel grappig hoe jezelf omschrijft dat je objectief kan beoordelen over jezelf.
Dressuur/jurysport is HET voorbeeld dat het niet objectief kan!

Als je het heel theoretisch bekijkt kan "de mens" net objectief beoordelen. Omdat 'de mens' ervaring heeft zal de mening àltijd 'gekleurd' zijn. Dat betekend dat je niet objectief kan beoordelen. Niemand niet. Da is niets bijzonders, dat is een eigenschap van het menszijn. (ik geloof Freud)
Een computer is objectief...

Welkom in de wereld van de jurysport! Ergert u niet, verwonderd u slechts. En ik zou zeggen, vooral doorgaan Haha!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 20:39

Diesel54 : hihi Haha!

Laat ik dan zeggen; zo zuiver mogelijk Clown

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 00:29

Nou Irm,

ik zou zeggen, gooi het lekker op je groom (die vlechtjes zaten echt scheef!!!) en een lekker bakkie krachtvoer en blijf verbaasd over het resultaat!!!

(if you know what I mean Ach gut ).

x Saar

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:44

Ik zou je punten niet altijd te serieus nemen, want als je dat doet met elk proefje blijf je bezig.. De jury geeft nou eenmaal niet altijd de punten die jij verwacht, of de jury ziet het net niet

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:42

Meestal kan ik me prima vinden in de punten van de jury (winst of geen winst, maakt niet uit), maar soms niet . Vandaag kon ik me bijvoorbeeld echt niet vinden in de punten van de jury voor mijn 1ste proef (en ja het staat op video vanaf dezelfde zijde als de jury en met de 2de proef bij dezelfde was ik het er wel mee eens). Maar goed, je verandert er niets aan dus ik mopper het even lekker van me af, haal vervolgens mijn schouders op en ga de volgende wedstrijd vrolijk verder (no hard feelings (maar ik wil wel even mij ei kwijt Nagelbijten / Gniffelen ), meningen verschillen nu eenmaal Lachen ). Ik heb lekker gereden dat vind ik belangrijker Cool , een volgende keer kan ik wel ruk rijden en ze alsnog cadeau krijgen dan ben ik het er ook niet mee eens maar dat compenseert weer van een vorige keer waarbij het gevoel en de punten andersom waren Knipoog. Het is nu eenmaal een jurysport, dat weet je als je er aan begint.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:05

als je iedere proef die niet beoordeeld word zoals jouw gevoel is je zegt, een heel topic opend dan wens ik je bijdeze succes Knipoog

dit ga je nog heeeeeeeeeeel vaak meemaken.
kan je hier niet mee omgaan dan zou ik stoppen met de wedstrijd sport Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:06

Het blijft idd zoals de meeste al zeggen een jurysport, en dat houdt in dat er nog wel eens verschillen zijn van mening. En dat kan voor de ruiter positief (lees meer punten als gedacht) en negatief (minder punten) uitvallen.
Natuurlijk kan je als je lang meedraait op wedstrijd wel een inschatting maken, maar kunnen altijd uitzonderingen bij zitten. Wat je dan moet doen; jezelf niet druk maken, die wedstrijd vergeten en gaan voor de volgende wedstrijd.
(en, zoals de eigenaar van Nevaad het liefste doet, coupons gewoon verscheuren of verbranden als echt helemaal niet klopt naar je idee Bloos )

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:25

haike schreef:
Het blijft idd zoals de meeste al zeggen een jurysport, en dat houdt in dat er nog wel eens verschillen zijn van mening. En dat kan voor de ruiter positief (lees meer punten als gedacht) en negatief (minder punten) uitvallen.
Natuurlijk kan je als je lang meedraait op wedstrijd wel een inschatting maken, maar kunnen altijd uitzonderingen bij zitten. Wat je dan moet doen; jezelf niet druk maken, die wedstrijd vergeten en gaan voor de volgende wedstrijd.
(en, zoals de eigenaar van Nevaad het liefste doet, coupons gewoon verscheuren of verbranden als echt helemaal niet klopt naar je idee Bloos )

ROFL ROFL heb ik ook wel eens gedaan, maar wel al in de auto toen we weg waren Nagelbijten / Gniffelen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:44

Bij het beoordelen tussen de 0 en de 10 zijn meerdere mogelijke waarderingen mogelijk voor de cijfers. Zo is bij de meeste scholen een 6 voldoende, maar bij de paardensport is een 6 bevredigend en een 5 voldoende, misschien dat dit ook verkeerde zelf-beoordelingen in de hand werkt?
Het zou kunnen werken om eerst het onderdeel te beoordelen volgens de termen en er vervolgens pas een cijfer aan te hangen. Zeker bij de lage cijfers lijkt me dat belangrijk. 'Slecht' hoort de beoordeling van een 2 te krijgen, maar veel vinden een 4 al (klinken als) 'Slecht'.

Even snel het rijtje, zoals deze gewaardeerd horen te worden:
10 - Uitmuntend
9 - Zeer goed
8 - Goed
7 - Tamelijk goed
6 - Bevredigend
5 - Voldoende
4 - Onvoldoende
3 - Tamelijk slecht
2 - Slecht
1 - Zeer slecht
0 - Niet uitgevoerd