ben ik te streng als jury, help bit wordt door mond getrokke

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

ben ik te streng als jury, help bit wordt door mond getrokke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 16:00

amazone rijdt een L dressuur proef. gedurende de gehele proef heeft ze al een storende halende binnenhand maar in 1 vd laatste onderdelen worden de bitringen voor mij geheel onverwachts herhaaldelijk heen en weer door de paardenmond getrokken (zagen klinkt nog vriendelijk).
wat hadden jullie medejuryleden hieraan gedaan?
of als ruiter vinden jullie dit acceptabel?

pasdedeux

Re: ben ik te streng als jury, help bit wordt door mond getrokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:02

Ik ben geen jurylid maar ik had zeker de combinatie naar mij toegeroepen en uitgelegd dat dit niet de juiste manier van rijden is. Natuurlijk is dit niet acceptabel en ik vind het zeker de taak van de jury om dit af te straffen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:02

Als jurylid, wat ik niet ben, had ik op de protocol bij opmerkingen neergezet dat ze haar handen stiller moet houden. Ook had ik hiervoor 1 punt aftrek gegeven bij het onderdeel dat ze dat deed of voor het algemene plaatje.

En als ruiter had ik allang luidkeels erover geklaagt zodat zij (ruiter) mij zeker had kunnen horen Nagelbijten / Gniffelen . Tja duidelijke mening.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:23

Ik heb dit ook wel eens meegemaakt, ik stoorde me vreselijk aan een meisje dat haar paard behoorlijk liep te flossen.
Ik heb haar erg lage punten gegeven en ook vooral in de onderste cijfers.
Gevolg; een huilend meisje bij me na de proeven, ze vond zelf dat ze best netjes had gereden namelijk. Ik heb haar uitgelegt dat dit niet de manier is om een paard nageeflijk te krijgen. Haar ouders (en later ook het meisje) hadden er alle begrip dat ik het flink had afgestraft, nu zou ze immers de volgende wedstrijd wel 3 keer opletten voordat ze ging zagen en trekken.

Dus TS, ik vind -als medejury- dat trek en plukwerk flink mag worden afgestraft in de hoop dat de deelnemer er iets van leerd en de volgende keer de handen wel stil kan houden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:28

jury schreef:
amazone rijdt een L dressuur proef. gedurende de gehele proef heeft ze al een storende halende binnenhand maar in 1 vd laatste onderdelen worden de bitringen voor mij geheel onverwachts herhaaldelijk heen en weer door de paardenmond getrokken (zagen klinkt nog vriendelijk).
wat hadden jullie medejuryleden hieraan gedaan?
of als ruiter vinden jullie dit acceptabel?

Wat heb je zelf gedaan in deze situatie? Het klinkt als dieronvriendelijk gedrag, dus ik zou overwegen tot uitsluiting als de bitringen door de mond gaan. In ieder geval bij de cijfers voor rijvaardigheid etc. stevig duidelijk maken dat dit paardensport onwaardig gedrag is. Een 3 of 4 is meer dan genoeg voor zoiets.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:29

verography schreef:
Als jurylid, wat ik niet ben, had ik op de protocol bij opmerkingen neergezet dat ze haar handen stiller moet houden. Ook had ik hiervoor 1 punt aftrek gegeven bij het onderdeel dat ze dat deed of voor het algemene plaatje.

En als ruiter had ik allang luidkeels erover geklaagt zodat zij (ruiter) mij zeker had kunnen horen Nagelbijten / Gniffelen . Tja duidelijke mening.

Maar -1 punt voor zo iets? Ik zou het toch flink afstraffen, gebeurt in mijn ogen vaak nog te weinig. (schoppende/prikkende onderbenen en zagende handen) Beter 1x duidelijk dan van die vage hints.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:14

Bij wreedheid mag een combinatie uitgesloten worden.
Ik had dit als medejury flink afgestraft bij de betreffende onderdelen, maar ook in de onderste punten (nageeflijkheid paard en het geven van de hulpen). Uiteraard voorzien van duidelijk commentaar.

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:20

Ik ben geen jury, maar ik vind het niet kunnen dat mensen zo in een proef rijden! Je ziet het vaak (vind ik zelf) als pony-paard niet aan de teugel wil, dan gaan ze zagen..
I.p.v. dat ze thuis gaan trainen met aan de teugel(natuurlijk dan ook niet zagen) en niet in de proef zitten te zagen!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:25

Ik vind het goed dat dit moet worden afgestraft. Net als dat een combinatie die wél weet hoe het moet word beloont met hogere punten, vind ik dat een ruiter die niet weet hoe het hoort lagere punten uit te rijken met commentaar en na afloop (of tijdens) de proef om uitleg vragen van waar die rijstijl. Ik ben geen jury, maar ik zou toch wel benieuwd zijn naar de uitleg van de ruiter waarom op deze manier. Daarna zou ik als jury mijn eigen visie er eens op los laten, uiteraard op een vriendelijke manier.

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:28

Ik vind het heel terecht dat dit wordt afgestraft! Ben geen jury.
Vind het belang van het paard ten alle tijde voorop staan, en zoals het klinkt is dat hier ver te zoeken...
Zou haar op onderdelen slechte punten en even erbij roepen om uit te leggen wat de rede van deze punten is...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:33

Nee, ik vind dit niet acceptabel. Als je een wedstrijd op L niveau rijdt, dan moet je dat ook rijden. Zonder allerlei gepluk en getrek...
Flink afstraffen in de punten met een duidelijke uitleg waarom natuurlijk.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:20

Esperanza schreef:
verography schreef:

Maar -1 punt voor zo iets? Ik zou het toch flink afstraffen, gebeurt in mijn ogen vaak nog te weinig. (schoppende/prikkende onderbenen en zagende
handen) Beter 1x duidelijk dan van die vage hints.

Tja, ik ben geen jurylid dus ik weet niet hoe dat zit met minpunten e.d. vandaar dat ik niet gelijk min 10 punten neerzet Nagelbijten / Gniffelen het is maar een voorbeeld.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:56

Per onderdeel dat ze dit doet zowiezo een punt lager en constant bij elk onderdeel ook de opmerking over die onvriendelijke hand maken.
Bij het algemene punt voor effect van de hulpen ook een zeer laag punt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:59

Ik ben geen jurylid, maar ik mag hopen dat men dit zeker afstraft. Ja Ja Ja

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:01

Ik heb een keer een combinatie in de baan gehad, L2, die tijdens het baanverkennen redelijk netjes rondstuurde, voor zover ik dat uit mijn ooghoeken kon zien, ik was met de schrijfster het protocol van de vorige combinatie aan het afwerken.
Ik geef een seintje dat ze mag gaan beginnen, amazone ging doorzitten en ik zie ineens een enorm geremd paard. Paard doet erg braaf zijn oefeningen, maar wordt zeer gehinderd door de ruiterhand. Ze reed de hele proef met de handrem erop, dus er kwam sowieso veel commentaar van voorwaarts rijden, loslaten van voren. Op sommige momenten was de hand echt zeer onvriendelijk, hier heb ik heel lage punten gegeven en erbij laten schrijven dat deze zeer grove hulp niet gewaardeerd wordt.
De enige echte voldoendes had ze voor de staponderdelen en de verzorging, omdat ze toen wel de hand losliet en het paard de ruimte die hij kreeg dankbaar gebruikte, waardoor ik op die onderdelen een fijn paard zag lopen.
Gezien de bespiering van het paard en de manier waarop het paard zijn best deed, kon ik me niet voorstellen dat deze amazone haar paard altijd zo reed.
Na het afgroeten heb ik de amazone bij me geroepen en haar gevraagd of ze voor haar volgende proef alsjeblieft wat rustiger met haar hand wilde blijven, haar paard meer ruimte wilde geven van voren en vooral het dier lekker voorwaarts wilde rijden.
Heb haar ook meteen verteld dat ze erg lage punten voor deze proef gekregen had.

Amazone schrok wel, geloof ik, maar heeft het heel erg positief opgevat.
Tweede proef kwam ze weer binnen, voorlezer had haar met losrijden denk ik nog even geholpen en stond nu ook langs de kant, voorwaarts rijden, hand toestaan, etc.
En deze proef was zoveel beter! Was gewoon prettig om naar te kijken, paardje liep veel fijner, als er spanning kwam, zag ik de amazone denken, oja, hand toestaan, en voorwaarts rijden.

Heb de amazone bij de prijstuitreiking nog gesproken, ze was blij dat ik haar aangesproken had. Ze had door omstandigheden lange tijd geen wedstrijden gereden en ze was zo ontzettend zenuwachtig tijdens die eerste proef, dat ze daarom zo ontzettend de rem erop gezet had (zonder dat zelf eigenlijk door te hebben).
Resultaat: 1e proef 154 punten, 2e proef: 180 punten!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:06

vind dit wel een grappige discussie. Praat wel eens met een amazone uit onze buurt, die op iedereen commentaar heeft qua handen en zelf juist erg ruw en ongecontroleerd rijdt.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:20

Ik zou ze ook erg afstraffen, met het nodige commentaar op de protocol.
Al is het voor mij wel makkelijk om te zeggen, ben tenslotte geen jury.
Jury zijn lijkt me best lastig.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:38

'toevallig' gaan dit jaar de jury bijscholingen hierover. (fairplay)
Zoals CharleyT al zegt mag de jury de combinatie uitsluiten vanwege wreedheid.
Wat ik zelf zou doen is afhankelijk van hoe erg het is: is het zo nu en dan en nihil zou ik alleen opmerkingen plaatsen op de coupons. Is het matig tot redelijk vaak zou ik wellicht de proef stilleggen, de ruiter vertellen dat ze de proef op een 'normale' manier verder mag rijden, wil/kan ze dit niet wordt ze uitgesloten.
Is het zoiezo al té erg wordt ze direct uitgesloten.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:46

_10_ uitgeloten en niet meteen gediscwalificeert? Dus ze mag dan haar 2e proefje wel rijden?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:54

Raar eigenlijk... moet bij mijn weten idd gediskwalificeert zijn, maar tijdens de bijscholing werd er gesproken over uitgesloten Verward

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:41

ik moet dinsdag, ik zal het navragen

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:09

Ben geen jurylid.

Zou een "strenge hand" ook flink afstraffen.
Onacceptabel gewoon.
Onze dochters is vanaf het prille begin ingefluisterd, dat er niet wordt gezaagd.
Jong geleerd is oud gedaan!

Zag onlangs bij een junioren (B kader) combinatie een hand die alleen maar aan het rukken was in de paardenmond. Helaas werd deze amazone hierop niet afgestraft, jammer. Lag misschien in het feit
dat ze getraind wordt op een bekende dressuurstal......

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:15

Ik ben wel benieuwd hoe je het hebt be (of) veroordeeld?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 07:00

fijn om te lezen dat jullie allemaal vinden dat dit niet kan.

ik heb getwijfeld de proef direct te staken. dan had ik haar direct moeten diskwalificeren (uitsluiten is echt niet goed conform regelement in djit soort situaties). ik twijfelde over deze zware maatregel.

na de proef heb ik aangegeven dat dit reden had kunnen zijn voor diskwalificatie ze als ze het in de 2e proef weer zou doen dit ook zeker zou gebeuren.

ik heb een 3 voor betreffende onderdeel gegeven en onderin dit voorval nog meegenomen.
ik moet wel zeggen dat mijn bloed kookte na dit voorval. ik was eigenlijk gewoon kwaad. komt de effectieve communicatie niet ten goede masr ik ben ook maar een mens.

de 2e proef ging beter de halende binnenhand was in mindere mate aanwezig (kan ook niet anders want dit is een ruiterfout en is niet zo maar afgeleerd.

na de 2e proef (net winst) gevraagd hoe ze die nu vond gaan. dan merk je hoe zenuwachtig ruiters kunnen zijn. ze begon alsnog te huilen. best wel zielig maar ze zal dit voorval niet gauw meer vergeten. gelukkig maar voor het paard.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 07:44

Ik zou dit soort rijden idd ook flink afstraffen.
Ik ben zelf geen jury maar ik denk dat je dingen die niet goed gaan gewoon duidelijk laag moet punten of in dit geval inderdaad een minpunt moet geven.

Dan weet je als ruiter ook precies waar je aan toe bent. Ik heb liever een staatje dat varieert van 3en naar 8en als een staatje waar alleen maar 6en en 7ens op staan. Dan weet je ook precies waar je knelpunten liggen (als deze al niet bij je bekend zijn).