Lesgeven zonder allerlei dure cursussen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Lesgeven zonder allerlei dure cursussen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 20:45

Hoi Lachen

Ik ben al een tijdje bezig met wat (dressuur)lesgeven aan de verzorgster van mijn pony, als mijn instructrice geen tijd heeft. Verder geef ik nog een vriendin weleens wat aanwijzingen, en dat helpt haar goed.
(Okee, nu klink ik als een 13-jarige penny Clown maargoed)
Ik heb zelf enorm veel ervaring opgedaan door veel met mijn instructrice mee te kijken, en gewoon zelf goed te luisteren en observeren.
Nu zou ik graag les gaan geven aan mensen die al rijden (dus geen complete beginners) maar ik vind die ORUN cursus zo tijdrovend klinken (ik ga volgend jaar HBO doen in 3 jaar..) en daarbij heb ik van meerdere mensen gehoord dat je er niet zo bijster veel van opsteekt (En ik heb zelf verschillende mensen die ORUN hebben gedaan gehad als instructeur/trice, maar die wisten ook niet zo onwijs veel na mijn mening).
Daarbij heeft mijn huidige instructrice ook geen ORUN of iets dergelijks, en als je naar de verbetering van mij en mijn paard kijkt.. zegt genoeg denk ik Lachen
De dingen die ik dan zou willen leren aan mensen, zijn de basis dingen, zoals voorwaarts houden, op twee teugels rijden, rechtrichten, leren voelen, onafhankelijk zitten, etc.

Wat vinden jullie? Is zo'n ORUN cursus toch cruciaal? Wat is het verschil? Zijn er ook nog andere 'opleidingen' tot instructrice? Wat zijn de mogelijkheden na een ORUN cursus? Wat zijn de mogelijkheden zonder?

Ik wil het als hobby gaan doen, aangezien ik al een opleiding heb, en straks gewoon een baan.
Ik ben gewoon beniewd naar jullie mening Lachen

DL_

Re: Lesgeven zonder allerlei dure cursussen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:47

Ben de orun nu ook aan het doen, en moet ook zeggen dat ik het tot nu toe niet echt spannend vind ofzo, nog niet veel gehoord waarvan ik zeg: Goh, das nieuw. Maargoed, ik denk dat het wel belangrijk is, vooral voor de verzekering. Als er iets gebeurd ben je gewoon lomp gezegt de l*l..

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 20:50

Ja, daar zat ik dus ook al over na te denken. Want tja, stel er gebeurt eens iets..
Maar die ORUN cursus, dan zou ik de instructeursopleiding 2 doen (omdat ik een ramp ben met springen zeg maar) maar dan moet ik eerst nog een x aantal wedstrijden gaan rijden, om L1 te zijn. En dan al dat gedoe..
Maargoed, voor de verzekering zou het dus wel stukken makkelijker zijn dan?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:59

Ja dat zowiezo, je bent verzekerd als er iets gebeurd, anders niet. Dan ben je gewoon persoonlijk aansprakelijk en zal je alles uit eigen zak moeten betalen mocht er écht iets gebeuren.

Ik doe overigens wel de fase 1, ik ben ook een ramp met springen, maar mijn paard is ook een ramp met vreemden Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 21:10

Haha, ja je moet toch ook anderen op je paard laten rijden? Dan maken ze nog wat mee met die van mij, want stel er zit iemand bij die niet zo netjes is met zijn mond, stelt hij dat niet zo op prijs (ik overigens ook niet, maar hij verdedigd zichzelf wel Knipoog )
Enne, ze moeten je paard dan toch ook 'keuren' of lees ik dat verkeerd?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:12

Ja, ze kijken of hij geschikt is (zal vooral zijn of hij gezond is, niet kreupel, niet gemeen, niet atactisch, niet heel dwars, dat soort dingen)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:30

Hoi,

Ik geef zelf les zonder orun. Kan je vertellen dat er maar weinig mensen zijn die moeilijk doen over het niet hebben van een orun. Bij twijfel bied ik ze een proefles aan. De meeste zijn dan evengoed om.
Veel mensen waar ik les aan geef hebben niks met orun, kennen het vaak ook niet. Of als ze het kennen word er niet erg positief over gedaan.

Wat ik wel gedaan heb is mezelf verzekeren en een goeie ehbo opleiding gedaan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:29

DresslOver schreef:
Ja dat zowiezo, je bent verzekerd als er iets gebeurd, anders niet. Dan ben je gewoon persoonlijk aansprakelijk en zal je alles uit eigen zak moeten betalen mocht er écht iets gebeuren.
Hou je er wel rekening mee dat je niet automatisch verzekerd bent door de ORUN te doen. Het is alleen makkelijker om een verzekering af te sluiten als je je papieren hebt.
De vraag is alleen of je dat gaat regelen en betalen als je maar een paar lesjes geeft Clown

Ik vind de orun-cursus tot nu toe trouwens zonde van mijn tijd Bloos Had gehoopt om er iets van op te steken, maar dat valt nogal tegen Bloos

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:53

Daar moet ik in mee gaan Gomir, en dan ruim 500 euro.. Pfoe. Nu wil ik wel graag wat meer lessen gaan geven als ik nu doe. En ik moet zeggen, hoe duur ook, en hoe weinig interessant ook op sommige punten, ik vind het toch een fijn idee straks een papiertje te kunnen overleggen als er ooit iets is. Het kan natuurlijk nooit kwaad, en op zich heb je er die 500 euro vrij vlug weer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 07:32

gomir schreef:
DresslOver schreef:
Hou je er wel rekening mee dat je niet automatisch verzekerd bent door de ORUN te doen. Het is alleen makkelijker om een verzekering af te sluiten als je je papieren hebt.
De vraag is alleen of je dat gaat regelen en betalen als je maar een paar lesjes geeft Clown

Ik vind de orun-cursus tot nu toe trouwens zonde van mijn tijd Bloos Had gehoopt om er iets van op te steken, maar dat valt nogal tegen Bloos

Weinig meer aan toe te voegen, ook wb het tweede gedeelte.

Alleen als je onder KNHS-vlag gaat lesgeven is de ORUN verplicht. Als je op titel van je eigen bedrijf priveles geeft hangt het af van de eisen die je verzekering stelt. Instructeur is een vrij beroep, dus het is zeer zeker mogelijk een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten als je geen ORUN hebt.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 22:53

Ik heb geen bedrijf ofzo hoor Lachen
Gewoon particulier.
En dan wilde ik lesgeven aan mensen die al paarden hebben, en ook al rijden.
Ik wil het ook 'erbij' doen, aangezien ik nu een fulltime stageplaats heb het komende jaar, en volgend schooljaar HLO ga doen..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:54

ik lees even mee ben wel benieuwd ernaar

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:57

MissEvil schreef:
Ik heb geen bedrijf ofzo hoor Lachen
Gewoon particulier.
En dan wilde ik lesgeven aan mensen die al paarden hebben, en ook al rijden.
Ik wil het ook 'erbij' doen, aangezien ik nu een fulltime stageplaats heb het komende jaar, en volgend schooljaar HLO ga doen..

Het maakt niets uit al hebben ze eigen paarden en ervaring, oké op een FNRS manege is een gediplomeerd instructeur een voorwaarde. Evengoed ben je als particulier zonder papier nérgens als er iets gebeurd. Zelf vond ik het een (te) groot risico, bovendien is het altijd fijn iets te overleggen indien nodig en om toch iets te hebben om op terug te vallen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:05

of je de cursus nou wel of niet doet, je zal je altijd moeten verzekeren, doe je dit niet dan kan ook het papiertje je niet helpen,

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:06

Het is echter wél een stuk makkelijker, je hebt toch een stukje bevoegdheid wat je kan overleggen.. Knipoog

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:11

nu ben ik misschien heel blond he maar kijk die mensen rijden 7 dagen per week. stel ze hebben 1 dag in de week les maar die andere 6 dagen niet. ben jij dan opeens omdat jij toevallig kijkt(om het zo maar even te noemen) als intstructuer op die ene dag gelijk verantwoordelijk voor alles wat er op die dag gebeurt. Dit natuurljik alleen in het geval van mensen met eigen paard. lijkt mij beetje krom maar dat kan ik zijn.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:12

oke, maar goed waar wil je het vandaan halen dan als je niet verzekerd ben.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:14

ja ik vind dat lesgeven zonder allerlei cursussen moet kunnen.. ik heb ook les gehad van deze madam: http://www.dutchhorse.net . zij heeft volgensmij ook amper of helemaal geen cursussen gehad maar geeft echt heeeel erg goed les! en ja ze heeft ook al veel bereikt met de paarden.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:14

Dat hele Orun zegt me niets. Ik heb er zogenaamde instructreurs van aan het werk gezien en moest er nogal om lachen. Het hele Orun is vreselijk opgeblazen. De helft van de tijd hoeven ze zelf niets eens te kunnen rijden en weten vaak niet eens waar ze het over hebben. Nee, Orun zegt me niets, helemaal niets. Deurne vind ik ff een ander verhaal al is ook dat de laatste jaren ook wel erg losjes geworden.

Zelf ben ik nog een "Vooroorlogse Deurne-Miep" die zich de afgelopen jaren nog op veel andere vlakken heeft verdiept. Heb van al mn opleidingen, ervaringen, instructeurs, stages en werkplekken veel opgestoken en ben van mening dat goed lesgeven niet kan worden aangeleerd. Het zit in je, je kunt het, of je kunt het niet, iets overbrengen. Al rijd jezelf de sterren van de hemel, is dat nog geen garantie voor een goed instructeurschap.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:28

dobbel schreef:
oke, maar goed waar wil je het vandaan halen dan als je niet verzekerd ben.

Ik heb nooit orun gedaan. En ik geef ook gewoon les, beroeps en dus veel uren per week.

Ik heb gewoon een verzekering kunnen afsluiten, zonder orun papieren. Ben er geen fortuinen aan kwijt en het is een heel behoorlijke verzekering.

Overigens vragen de meeste klanten er niet eens om. Niet om het diploma en niet om de verzekering.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:03

dus eigenlijk is het dus gewoon niet nodig. Ik dacht idd vanwege de verzekering maar die kan je alsnog afsluiten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:55

splash1999 schreef:
dus eigenlijk is het dus gewoon niet nodig. Ik dacht idd vanwege de verzekering maar die kan je alsnog afsluiten.

Dat heb ik ook een tijdje gedacht. KNHS laat ons dat ook maar al te graag geloven. Maar instructeur is gewoon een vrij beroep. En verzekeringen beseffen dat iets beter dan wij zelf geloof ik.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:57

klopt ik ben daar in de tussentijd ook al achter gekomen.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:00

als je niet op een manege les geefd lijkt het mij geen probleem.

maar als je wel besluit op een manege les te gaan geven ben je verplicht een diploma in de zak te hebben ,dit is verplicht vanwege veiligheidscertificaten.

creoolfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:23

Lesgeven leer je niet door een cursus te doen. Oke, je word misschien wat bij geschaaft maar je leert het niet. Daar moet je gevoel voor hebben, je moet inzicht hebben en bovenal zelf ervaring hebben. Je moet het gevoel kunnen overbrengen aan je leerlingen.
Ik zie tegenwoordig veel jongen meisjes in de bak staan die zelf op L niveau rijden en ruiters op Z niveau les geven. Je kunt dan nog zoveel cursussen hebben gevolgd, maar als jij nooit op dat niveau hebt gereden kun je deze ruiters niet helpen. In dit geval kan de instructeur het gevoel en zijn ervaring niet overbrengen naar de ruiter en kan ook geen oplossingen verzinnen voor problemen die zich voor doen want deze mist zelf de ervaring.
En dat is de reden dat er weinig goede instructeurs zijn die je kunnen helpen op dubbel Z niveau of hoger.

Mijn punt is dus dat je GOED lesgeven niet ALLEEN via een papiertje kunt leren in een korte periode. Dit komt in de loop der jaren, dus ook met ervaring.