Indelen van een lesuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tjitx

Indelen van een lesuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 12:46

Hoe delen jullie een lesuur in?

Ik doe het altijd zo, maar ben erg benieuwd naar jullie ideeen en meningen! Pling

Warming up:
- Letten op de houding
- Basistempo
- Rechtrichten
- Veel overgangen en tempo wisselingen
- Lang laag

Kern:
-Blijven letten op bovenstaande
-Iets hoger instellen
-Werken aan het doel van deze les, is voor iedereen verschillend
(altijd eindigen met iets positiefs)
-Tussendoor af en toe even lang laag voor ontspanning

Cooling down
- Ontspannen lang laag en afbouwen naar stap
- Uitstappen lange teugel
- Les bespreken
- Huiswerk mee

Olanca

Re: Indelen van een lesuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:48

ziet er goed uit.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:49

vind het opzich een goed schematje. is zekers een goed idee zo. mijn instructrice doet het ook altijd zo. wel met haar eigen dingetjes erin natuurlijk. meestal ook nog wat specifieke problemen van de combinatie trainen!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:22

Ziet er goed uit. Haha! Maar, geef je nu zelf les, of krijg je zo les? Bloos (of ik kan niet lezen Clown

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:31

ziet er indd, niet verkeerd uit..

ik geef les op een manege, dus kinderen zonder eigen paard. soms wil ik wel eens huiswerk meegeven.. wat vinden jullie daarvan.. not don? of moet kunnen.

mensen met eigen paard kunnen oefenen. maar manege kinderen kunnen best wat oefenen op papier. bijv. alle figuren tekeken. opzoeken op internet hoe het moet.

laatst wel iemand die een paardrijboek meenam, want er stond iets in wat ik niet wist (een vloeiende/gemakkelijke slangenvolte of zo (een gebrokenlijn alleen dan rond)

dus ze zijn er wel mee bezig, maar ik wil het ook weer hobby houden en niet dat het verplicht word.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:34

jolentinus schreef:
ziet er indd, niet verkeerd uit..

ik geef les op een manege, dus kinderen zonder eigen paard. soms wil ik wel eens huiswerk meegeven.. wat vinden jullie daarvan.. not don? of moet kunnen.

mensen met eigen paard kunnen oefenen. maar manege kinderen kunnen best wat oefenen op papier. bijv. alle figuren tekeken. opzoeken op internet hoe het moet.

laatst wel iemand die een paardrijboek meenam, want er stond iets in wat ik niet wist (een vloeiende/gemakkelijke slangenvolte of zo (een gebrokenlijn alleen dan rond)

dus ze zijn er wel mee bezig, maar ik wil het ook weer hobby houden en niet dat het verplicht word.

Je kan ook zeggen: 'Ik ging vroeger altijd de figuren tekenen, en nu is het nog mooier met internet, daar kan je heel veel van leren misschien is het wel handig voor de onderlinge wedstrijden van . . . . als je dat weet.' Knipoog

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:49

@ henkjan: indd met spelletjes dagen en zo doen we ook altijd een quiz met zulke dingen dus ze leren er zeker van. en voor de onderlinge wedstrijd nemen we alles door..

maar weer on-topic

ik vind het een goede indeling. les bespreken is inderdaad ook erg belangrijk. wordt vaak vergeten

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:14

ik vind het wel een goede les indeling .Ik krijg ook ong. zo les op de manege

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:19

Ik bespreek bij het instappen of ervoor ook altijd even hoe het trainen gegaan is sinds de laatste les, welke problemen zijn opgelost en wat nog knelpunten zijn. Die toon/leg ik dan uit tijdens het losrijden en daar werken we dan aan tijdens de les. Eventuele andere (nieuwe) problemen die mijn instructeur tijdens de les opvallen worden ook aangepakt.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:39

Zo deel ik ongeveer ook mijn lessen in, alleen dan wel aangepast op het niveau van de ruiter.
Met beginners doe ik natuurlijk andere dingen dan hetgeen wat jij boven beschreven hebt, maar de insteek blijft wel een beetje hetzelfde.

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:48

Vind het er goed uit zien, wij beginnen de les altijd met kletsen over koetjes en kalfjes.. Maar dit ziet er wel strak uit..

Tong uitsteken

brietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:02

Tjitx schreef:
Hoe delen jullie een lesuur in?

Ik doe het altijd zo, maar ben erg benieuwd naar jullie ideeen en meningen! Pling

Warming up:
- Letten op de houding
- Basistempo
- Rechtrichten
- Veel overgangen en tempo wisselingen
- Lang laag

Kern:
-Blijven letten op bovenstaande
-Iets hoger instellen
-Werken aan het doel van deze les, is voor iedereen verschillend
(altijd eindigen met iets positiefs)
-Tussendoor af en toe even lang laag voor ontspanning

Cooling down
- Ontspannen lang laag en afbouwen naar stap
- Uitstappen lange teugel
- Les bespreken
- Huiswerk mee

poeh mooie lesindeling

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:04

ik vind het wel goed leuk om te doen Haha!

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:13

Het lesschema ziet er inderdaad goed uit.

Ik geef zelf les aan kinderen op een manege. Ik probeer per les een specifiek thema te kiezen om te oefenen. Natuurlijk beginnen met een warming-up en cooling-down.

Voorbeelden van 'thema's':
- caveletti
- springen
- spelletjes
- fnrs oefenen
- galop (op verschillende manieren)
- houding
- gymnastiek op het paard
- zonder zadel rijden

en ga zo maar door!

Ik moet wel zeggen dat ik het soms wel moeilijk vind om de les goed in te delen. Soms ben ik een kwartier eerder klaar omdat wel moeilijke oefeningen hebben gedaan. Dit kun je met die kinderen ook niet te lang achter elkaar doen. Maar om dan nog iets makkelijks te gaan doen vind ik ook zo flauw, dan kom ik in de knoop met m'n opbouw.

Ik vind het leuk om te horen hoe iedereen zijn lessen opbouwd.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:32

@carrylies daar heb ik soms ook last van. met de indeling.

dan denk je.. dan doen we dit en dit.. en dan gaat het super, en dan heb je tijd over. of juist niet en dan weer tijd te weinig.

wat doen jullie met dingen zoals de houding. ik attendeer ze er wel op, maar wil er niet op door hameren. dit is dan voor manege lessen hè..
deze rijden voor hun plezier.. natuurlijk heb je er wel oefeningen voor (armen draaien etc) maar als iedereen wat anders heeft?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:35

Ik ben dan wel geen instructrice, maar ik zou zeggen: wél hameren op houding. Misschien af en toe zelfs een 'houdinglesje' inlassen, niet om de week ofzo, maar misschien eens in de twee maanden een hele les de houding bespreken, de lessertjes één goed en één minder goed punt laten noemen van hun eigen houding (kun je goed checken of ze weten wat belangrijk is), kijken wat er gebeurd als je wat verder naar achter in het zadel gaat zitten, als de handen niet vastgezet worden bij het zadel, maar netjes omhoog gedragen worden, enz.
En tijdens de normale lessen ook gewoon, als iemand aan het stuiteren is, mag daar best wat van gezegd worden. Ik zou willen dat daar tijdens mijn manegelessen meer aandacht aan besteed werd, want de eerste keer op een 'niet-manege-paard' (wat inmiddels ook al 7 jaar terug is, haha, wat gaat 't toch hard Haha! ) zat ik erop als een zak aardappelen.

Ik denk dat als er gewoon gelijk aandacht aan wordt besteed, het veel makkelijker is om het later beter op te pakken.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:51

Ik doe eens in de zoveel tijd een soort van 'houdingles'. Ik probeer het wel op een speelse manier te doen zodat de kids niet in de gaten hebben dat ik ze aan het drillen ben.

Het is dan wel leuk om ze zonder beugels te laten rijden, daar leren ze een hoop van. En als ik lieve paarden in de lessen heb: knoop in de teugels en niet meer aankomen!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:56

Interessant topic dit. Bovenstaande lijkt me een hele goede lesopbouw, al kan je het niet op alle lesniveau's toepassen.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:13

Georgette schreef:
Interessant topic dit. Bovenstaande lijkt me een hele goede lesopbouw, al kan je het niet op alle lesniveau's toepassen.

Dat is wel waar, je moet je steeds opnieuw weer instellen en de oefeningen aanpassen. Wat ik wel bij iedere les doe: warming-up, kern van de les, cooling down. Die kern is dan geheel afhankelijk van het niveau.

Het kan zijn: figuren rijden, maar het kan ook zijn: je paard aan het been krijgen, of springen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:46

wat betreft de houding les. dat doe ik ook.
ik laat ze stappen en dan omstebeurten moeten ze iets zeggen waardoor je heel netjes zit. vanaf het moment dat ze het zeggen moeten ze zo rijden natuurlijk. dan zijn ze er zelf goed bij.

dit doe ik ook metfiguren. iedereen noemt een figuur en die gaan we dan rijden.

verder voor het sturen (echte beginners) doe ik o ok wel eens de nummers 1 tot en met 9 rijden (de kinderen weten de cijfers goed en het is soms best lastig sturen)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:16

Ik geef ook les (privé, volwassenen). Meestal 1 keer per 2 weken, dus vandaar altijd het vele geklets... Wij doen het ongeveer zo:

Warming up:
- Overleggen over waar zij zelf mee bezig is geweest
- Instappen, -draven en -galoperen met veel figuurtjes en voltes
- Even weer de houding aanstippen (dan hoef ik de rest van de les alleen nog te roepen 'handen!')

Kern
- Werken aan ontspanning
- Hulpen perfectioneren (figuren zo perfect mogelijk)
- Vaak veel uitleg geven en oefenen
- Bezig met de moeilijke kanten van paard en ruiter
- Minstens om de 10 minuten hals laten strekken (in alle gangen)

Cooling down
- Uitdraven aan de lange teugel
- Vaak veel overleggen en praten over waar ze mee bezig kunnen

Bij kinderen laat ik ze vaak (ik doe eentje tegelijk) zelf rijden en hun ding doen, waarbij ik dan aanwijzingen geef en soms vraag om bepaalde figuren of gangen. Ik wil juist proberen om kinderen onafhankelijker hierin te maken, zodat ze zelf ook lekker kunnen rijden, zonder mijn continue aanwijzingen.
Ik ben ook echt een instructrice die veel werkt met aanmoedigen en supporten. Ik sta 100% achter mijn klantjes en ik kan ze goed helpen om verder te komen als het even niet zo lukt als zij willen. Het gaat tot nu toe erg goed! (btw, ik heb geen ORUN)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:19

hee, ik vind het een goed schematje.
Mijn instructrice doet meestal (ik rij zelf in!) meteen draven veelvoltes en al die dingen.
Ik weet haar schematje eigenlijk niet Knipoog
Maar zelf geef ik eigenlijk nooit tot bijna nooit les.. (jammer genoeg!)

skatja23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:13

Super goed schema! En iid die tip om vooraf te bespreken hoe het is gegaan in de tussen tijd(zonder les) lijkt me een mooie toevoeging!
Ik heb nog nooit gemerkt dat onze instructrice ook een schema heeft. Zouden ze een voorbeeld aan moeten nemen!
Ga zo door!

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:49

Ik vind het schema goed zo. Wat betreft de houding moet je zeker wel gaan hameren. Ik heb 11 jaar op de manege gereden en rij nu zins een paar weken prive les maar ik leer nog zoveel meer. En ja de houding blijft nou eenmaal voor de meesten een probleem maar als je er niet vaak genoeg iets van zegt.. denken de lessers (Wij) er ook veel te makkelijk over en doe je er uit jezelf ook niets aan helaas is dit nou eenmaal zo

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:48

Ik geef een 9 jarig meisje les op mijn eigen pony.
Nu is mijn voordeel dat ik mijn pony natuurlijk door en door
ken en makkelijk de vinger op de zere plek kan leggen.

Dit meisje komt morgen voor de 12e keer rijden daarvoor
had ze geen rij-ervaring.

Ik heb voor elke les een thema maar natuurlijk ook een
warming up en cooling down.
De ene les oefenen we een dressuurproefje, dan gaan
we springen of doe ik haar aan de longeerlijn met een knoop
in de teugels en de beugels eraf. etc.

**Wij beginnen altijd met lekker instappen met een lang
teugeltje maar waarbij de pony wel op de hoefslag moet
blijven lopen. Ik zie dit meisje 1 keer in de week en ze heeft
me dan zoveel te vertellen of te vragen dat we het instappen
gebruiken om bij te kletsen.

**Daarna oefenen we dingen in stap en vraag ik haar dingen
die ze de week daarvoor heeft geleerd.
'Bijv waarom is het belangrijk om op het buitenbeen licht te
rijden en hoe kun je zien of je op het goede been zit?'
**Dan gaan we verder met oefeningetjes in draf nemen we
wat figuren mee die ze de week ervoor geleerd heeft en herhalen
we bekende figuren.
**Hierna volgt een galopje en daar nemen we ook wat figuren
mee.

Na de warming up mogen ruiter en pony even op adem komen
en word de nieuwe 'les-stof' uitlegd om het daarna te proberen.