Kleine dingen om hogere punten te scoren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Kleine dingen om hogere punten te scoren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 11:46

Wij hadden het er gister over op wedstrijd; wat zijn nou van die kleine dingetjes waardoor je net een puntje meer scoort?

Blijven lachen en netjes door de hoeken rijden. Natuurlijk het haar netjes vast Tong uitsteken
Ik heb er nog nooit zo over nagedacht, en verder kwamen we eigenlijk ook niet, ja gewoon goed rijden Vork

shavira

Re: Kleine dingen om hogere punten te scoren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:52

Actief rijden,recht zitten,mooie afgewerkte overgangen rijden,hoeken door en vooral je onderdelen netjes afwerken punt voor punt....Ik denk dat de binnenkomst ook veel doet voor het oog. Correct de ring doorrijden als je binnenkomt wekt al de aandacht van de jury is mijn mening.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:26

Ohh! Ik wou net een topic starten of dit onderwerp maar jij hebt het al gedaan Clown
Mijn pony kan nog niet echt veruimen, hoe kan ik dan wel wat extra punten halen op de rest?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:31

zorg dat het er ontspannen en toch flitsend uitziet.

zorg dat je een perfecte houding hebt, dat toont al ontzettend veel meer dan een kromme banaan op een pony.

laat zien dat je plezier hebt in het rijden, dat is wat een jury wil zien naast correcte oefeningen Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:19

Alles netjes afwerken, doe maar alsof je een uur de tijd hebt om dat proefje te rijden. Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:43

duidelijke overgangen rijden in de middengangen, zowel vooruit als terug.

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:17

Vooral in de B en L wil ik op het bovenstaande nog toevoegen dat er zoooo vaak voltes alles behalve rond worden gereden. Mensen die in een volte bij A of C gewoon de hoeken helemaal mee nemen. Dan wordt je volte nooit rond. word er zo verdrietig van..

Op een rechte lijn netjes rechtrichten, in een gebogenlijn netjes stelling en buiging vragen. vloeiend omstellen indien nodig..
Op letten op uitzwaaien van de achterhand of het begrenzen van een buitenschouder..

Neem overal ruim de tijd voor om je oefeningen voor te bereiden, niet pats boem een overgang rijden maar deze vloeiend laten verlopen.

Bij het wijken niet te veel stelling vragen, je ziet ook zo vaak dat een pony of paard helemaal verbogen wordt, waardoor hij zijn achterhand niet meer mee kan nemen of gigantisch over zijn buitenschouder weg valt.
en in oefeningen in 1 tempo door blijven rijden..

Denk dat je hier wel ff mee vooruit kan geloof ik. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:18

en daarop aansluitend, als je een halve grote volte links gevolgd door een halve grote volte rechts (of vv) rijdt of door een S van hand veranderen, recht maken + stelling/buiging overnemen en niet schuin oversteken.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:20

Als je een pony/paard hebt die mooi stilstaat, moet je dat goed laten zien. Dus lekker lang laten staan bij het groeten en als je achterwaarts moet.

En oefen op het halsstrekken!

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:37

Lielle schreef:
en daarop aansluitend, als je een halve grote volte links gevolgd door een halve grote volte rechts (of vv) rijdt of door een S van hand veranderen, recht maken + stelling/buiging overnemen en niet schuin oversteken.

en: goed verdelen!

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:42

netjes op de letters rijden(zie hier erg veel,vooral de jeugd,pats,boem,scheur en trek,voor en na de letters)
dit kost punten!!!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:46

De middengangen zo opbouwen dat je ook na de x (of op je 2e helft) nog wat over hebt. Je ziet veel mensen aan het begin naar voren knallen, en op de helft is het ineens op of zwakt het zelfs af.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:23

Lielle schreef:

Ik probeer het zo vloeiend mogelijk te doen en stel daarbij het paard wel degelijk om. Echter, daarbij maak ik het paard niet eerst recht, daar word het juist slordig van. Dat is mijn ervaring.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:36

je hoort op X een paar passen recht te draven en niet schuin over te steken. Bij mij leverde dat gegarandeerd puntenaftrek op.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:39

het "viertal principe", 3 tellen op de X als het ware. In de eerste ga je van stelling naar recht, tweede tel ben je recht en derde tel ga je naar de volgende stelling, om daarna weer in te draaien.
Inderdaad dus ook een moment recht zijn.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:10

Netjes blijven zitten, doen alsof het vanzelf gaat, en blijf rustig als er iets de mist in gaat. Word niet kwaad op je paard of pony als het even niet wil lukken. Netjes op de letter rijden, en ik denk vooral zélf rustig blijven!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 11:13

Kit_for_ever schreef:
Netjes blijven zitten, doen alsof het vanzelf gaat, en blijf rustig als er iets de mist in gaat. Word niet kwaad op je paard of pony als het even niet wil lukken. Netjes op de letter rijden, en ik denk vooral zélf rustig blijven!

Dat had ik zondag, ze was zooo druk, kon er niet zoveel mee Clown
Ik heb goed om mn zit gedacht en zo rustig mogelijk verder gestuurd.
Het leek wss toch netjes, want we hadden een dikke wp en prijs Tong uitsteken

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:15

Lielle schreef:
je hoort op X een paar passen recht te draven en niet schuin over te steken. Bij mij leverde dat gegarandeerd puntenaftrek op.

Hmm..

volgens mij is je paard altijd een tel recht als je em omstelt. Als je echt een paar passen rechtuit draaft, hoe wil je dat doen? Het punt waarop de twee voltes elkaar overlappen is minimaal. Anders is je volte niet rond.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:23

Nibbit schreef:
Kit_for_ever schreef:

Dat had ik zondag, ze was zooo druk, kon er niet zoveel mee Clown
Ik heb goed om mn zit gedacht en zo rustig mogelijk verder gestuurd.
Het leek wss toch netjes, want we hadden een dikke wp en prijs Tong uitsteken

Had ik 2 weken terug ook. Ik reed er iets te veel aan in het binnenkomen, dus hij galopeerde aan. Ik ben rustig gaan zitten, ik moest er eigenlijk wel hard om lachen. hij was een paar dagen kreupel geweest dus de voorbereiding was niet ideaal. Van de fijnafstelling was dus weinig sprake, normaal galopeert ie niet aan als ik er meer/te veel aan rijd

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:29

Kit_for_ever schreef:

Als er een oefening mis gaat, je gewoon weer concentreren op het volgende punt. Het beste is denk gewoon ook voor jezelf in je hoofd hebben dat je op ieder onderdeeltje kan scoren, en dan is die ene mislukte volte helmaal niet zo erg in dat grote geheel Lachen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:33

Je moet proberen jezelf te onderscheiden van de rest.Rijdt met durf en lef!Je mag je paard ook best tijdens de proef corrigeren!rijd goed de hoeken door en lach altijd.Laat zien dat je er plezier in hebt, dat doet al heel veel.Dit heeft mij tenminste altijd erg goed geholpen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:39

Bij binnenkomst even de jury je naam melden als de startlijst niet helemaal gevolgd wordt (staat netjes en geeft goede 1e indruk) Zorgen dat je paard aan het been is zodat alles vanzelf lijkt te gaan. Je lezer laten opletten zorgt voor minder irriatie bij de jury. Het is heel vervelend als op de lezer gewacht moet worden. Niet stoppen met rijden als je ergens een misser hebt maar blijven doorgaan. Paard en spullen netjes voor elkaar. Correcte figuren rijden en goed afwerken.

Aantal punten zijn niet rijtechnisch maar kunnen de jury wel juist gunstig stemmen of irritaties geven die dan weer (onbewust) de punten beinvloeden.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:43

Passport van de paard even om hoog houden om de jury te laten zien (de lezer dan kan dat doen), . Je bent verplicht om het bij je te hebben maar velen hebben het niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:46

Michelle99 schreef:
Passport van de paard even om hoog houden om de jury te laten zien (de lezer dan kan dat doen), . Je bent verplicht om het bij je te hebben maar velen hebben het niet.

Verward

Dat heb ik nou nog nooit iemand zien doen...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:51

Michelle99 schreef:

Hier moet dat bij het melden aan de bestuurstafel worden getoond en op verzoek van de jury kan dan een steekproef worden gedaan of een paspoort/meetbewijs worden opgevraagd.