Uitgestrekte galop diagonaal met daarna een wissel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Uitgestrekte galop diagonaal met daarna een wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 10:58

Ik heb even een vraagje voor de juryleden.
In de Z2 proeven en hoger, zit de oefening waarbij je uitgestrekte galop moet laten zien op de diagonaal en daarna een vliegende wissel 'bij K' (of M enz.). Nou staat in de regelementen dat de wissel vóór de letter gesprongen moet worden. Dat lijkt me ook logisch, omdat je paard hem dan nog recht kan springen en op de letter (dus in de hoek), niet meer.
Ik vraag me eigenlijk af of alle juryleden die dit mogen jureren, dat weten en dus ook zo beoordelen? Ik rijd nl altijd een mooie uitgestrekte galop met een naar voren gesprongen wissel vóór de letter en krijg dan soms een 6. Dan begin ik te twijfelen of het jurylid vindt dat ik de wissel te vroeg heb gereden of dat er gewoon iets anders verkeerd is (geen commentaar).
Ben benieuwd naar jullie reacties!

patsur

Re: Uitgestrekte galop diagonaal met daarna een wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:02

Waarom ga je na de utreiking van de protocollen niet even naar de betrffende jury toe om meer uitleg te vragen?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 11:06

Ja dat antwoord had ik wel verwacht. Dat ga ik de volgende keer als het gebeurt wel doen, maar de meestal check ik mn coupons pas in de auto, dus dan werkt dat niet meer.
Waar het me om gaat, is of alle juryleden HIER (en dat zijn er volgens mij best wat) dit op dezelfde manier beoordelen.
Ik kan het nl wel aan één jurylid vragen, maar de week erna kom je toch weer een ander tegen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:05

Dat is waar, maar je kunt het toch vragen.. En als het jurylid een goede tip geeft, probeer je die toch de volgende keer uit?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:09

Ik weet uit ervaring(want ik vroeg dit namelijk wel aan veel juryleden ,vanwege de verschillende wijze van jurering van dit punt), dat er inderdaad juryleden zijn die hem beoordelen, zoals hij moet. Dus wegrijden, 2 paardlengtes voor hoefslag terugkomen en dan de wissels 'naar de letter toe' springen. Maar er zijn ook juryleden die dat niet wisten, of gewoon niet graag zagen, die ook echt dachten dat je weg moest rijden, terugnemen en pas als je weer op de hoefslag was, dan je wissel moest rijden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:31

Voorheen dacht ik ook dat de wissel pas op de hoefslag gesprongen moest worden maar nu met de cursus is het idd zo dat de wissel nog op de diagonaal gesprongen moet worden en dat het paard dan na de wissel met de voorbenen landt bij of op de letter.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:35

Wat voor cijfers krijg je voor je andere wissels?
Ik spring ze altijd op het einde van de diagonaal en krijg dan eigenlijk altijd de cijfers die ik ook voor andere wissels krijg. Tenzij de uitgestrekte galop matig is natuurlijk.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:37

Ik heb ook de ervaring dat dit verschillend wordt beoordeeld.
Sommige juryleden willen de wissel exaxt op de letter zien.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 15:37

Katja schreef:
Wat voor cijfers krijg je voor je andere wissels?
Ik spring ze altijd op het einde van de diagonaal en krijg dan eigenlijk altijd de cijfers die ik ook voor andere wissels krijg. Tenzij de uitgestrekte galop matig is natuurlijk.

Ik krijg minder punten dan bij alle andere wissels, terwijl ze net zo recht en doorgesprongen zijn..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:44

Dan weet ik het ook niet meer.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:14

Krijg je voor je uitgestrekte galop ook een goed cijfer? Misschien dat je overgang van uitgestrekte galop en terug te weinig verschil is, omdat je je wissel ook zo naar voren springt? Tong uitsteken Ik zeg maar even wat hoor....kan er helemaal naast zitten Clown Enne...ik rijdt ook niet op dat niveau Tong uitsteken

Maar igg suc6 ermee!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:03

Ben geen jury, maar doe wel eens schrijven bij de ZZGP, en als daar de wissel pas op de hoefslag wordt gesprongen dan is het een onvoldoende, of hooguit nog een zesje als de rest wel heel erg goed was.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:28

Ik rij hem zelf net voor de hoek en de letter op de diagonaal. Heb er nooit commentaar op gehad. Maar volgens mij is dat per jurylid anders. Ik hoorde van verschillende juryleden dat zij liever een goed gesprongen wissel heb uit ontspanning dan een wissel precies bij de letter met spanning

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:38

caroline78 schreef:
Ik hoorde van verschillende juryleden dat zij liever een goed gesprongen wissel heb uit ontspanning dan een wissel precies bij de letter met spanning

Ja dat sowieso!! Maar een kwalitatief goede wissel op de juiste plaats levert de hoogste punten op he? Knipoog

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 12:06

caroline78 schreef:
Ik rij hem zelf net voor de hoek en de letter op de diagonaal. Heb er nooit commentaar op gehad. Maar volgens mij is dat per jurylid anders. Ik hoorde van verschillende juryleden dat zij liever een goed gesprongen wissel heb uit ontspanning dan een wissel precies bij de letter met spanning

Ja maar dat is nou juist het probleem. Hij MOET niet op de letter. Hij hoort er juist vóór.
Maar goed als ik zo de reacties lees verschilt het inderdaad behoorlijk per jurylid. Mooi klote eigenlijk.
@tarja; ik rijd wel voldoende terug hoor Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:17

Sjaantje dat zegt ze toch?

Voor de letter op de diagonaal. Officieel hoort het paard te landen vanuit de wissel met het voorbeen op de hoefslag-letter.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 12:25

caroline78 schreef:
Ik hoorde van verschillende juryleden dat zij liever een goed gesprongen wissel heb uit ontspanning dan een wissel precies bij de letter met spanning

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 00:00

Ligt erook aan of je het over Z2 hebt of over ZZ-Z bv.
De jury`s waar ik toen bij moest schrijven vonden dat de ruiters het zichzelf veel te makkelijk maakte door hem wat later te springen, op dat niveau hoorde ze met gemak een mooie wissel op het eind van de diagonaal te kunnen springen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 00:08

ZZ l Ja

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:00

liesje23 schreef:
Ik heb ook de ervaring dat dit verschillend wordt beoordeeld.
Sommige juryleden willen de wissel exaxt op de letter zien.

Die juryleden snappen het dan niet. Probeer maar bij de letter(K bijv.) een wissel te springen, je zit dan al op een gebogen lijn de hoefslap op draaiend. Knap als je daar een kaarsrechte wissel kunt springen. Einde van de diagonaal(=rechte lijn) terugnemen, wissel springen en in de juiste galop draai je dan de hoefslag op.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:03

sjaantje schreef:
Ja dat antwoord had ik wel verwacht. Dat ga ik de volgende keer als het gebeurt wel doen, maar de meestal check ik mn coupons pas in de auto, dus dan werkt dat niet meer.
Waar het me om gaat, is of alle juryleden HIER (en dat zijn er volgens mij best wat) dit op dezelfde manier beoordelen.
Ik kan het nl wel aan één jurylid vragen, maar de week erna kom je toch weer een ander tegen.

Antwoord wel verwacht, Hyper!:) leuk! Zou mijn protocollen eens gelijk lezen als je ze uitgereikt krijgt. Dan kun je nog om uitleg vragen, want misschien was je wissel wel een 7 waard, maar de galop ervoor, de verruiming of het terugkomen wat minder, zodat het een 6 gemiddeld werd. Het is maar een tip.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:30

Goeie tip CharleyT!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 07:47

Ja prima, maar dat wist ik dus wel.
Waar het om gaat is dat alle juryleden het hetzelfde moeten beoordelen, maar dat gebeurt dus blijkbaar niet.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:26

Ja als we daar nu weer een hele discussie over moeten gaan voeren........ dat weten we allemaal. Als iedere jury dat wel deed hadden we heel wat "leed" minder als dressuurmuts.... Tong uitsteken

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 20:27

Haha, ja je hebt helemaal gelijk Knipoog