Hoe gaan jullie om met.. (paardonvriendelijkheid..)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

Hoe gaan jullie om met.. (paardonvriendelijkheid..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 15:56

Ik zie op wedstrijden wel eens ponyruiters met sporen die echt te lang en te scherp zijn omksnopspoortjes genoemd te kunnen worden! Dit mag toch niet?

Ook zie ik heel vaak neusriemen waar toch een bontje onder zit; waarom ckecken juryleden dan niet even of dit uit paardvriendelijkheid is of juist niet omdat de neusriem helemaal afgesnoerd zit??
Mijn idee is dat die paarden hun mond bijna niet meer open kunnen doen, terwijl de mijne dit wel kan en dat dat dan juist ounten kost..

Ludora

Re: Hoe gaan jullie om met.. (paardonvriendelijkheid..)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:58

Het is wel de plicht van de jury, om als deze iets constateren wat niet mag ook te controleren. Zover ik het heb meegemaakt wordt dit ook altijd wel gedaan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:58

En juist dat mond open kunnen doen is belangrijk, omdat het afkauwen van het bit juist bevorderlijk is voor de nageeflijkheid en aanleuning.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:50

Als er een deelnemer in de ring komt die iets heeft/doet wat niet mag, zal ik diegene erop aanspreken c.q. diswalificeren.
Wat er op het inrijterrein gebeurt, kan ik helaas niet in de gaten houden tijdens de wedstrijd.
Gelukkig is er tijdens kampioenschappen altijd een toezichthouder die alles in de gaten houd en harnachement controleerd.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:53

Toch vind ik jammergenoeg dat er te weinig wat van gezegd wordt op wedstrijden. Ik zie nog veels te veel gerop, getrek, etc etc, jury's die er gewoon naar kijken, maar niks van zeggen.
En dan reken ik het 'gewone' geschop en het in elkaar slaan met de zweep na een weigering nog niet eens mee..
Er is toch ook zoiets als een officiële waarschuwing?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:31

Bojangles schreef:
Toch vind ik jammergenoeg dat er te weinig wat van gezegd wordt op wedstrijden. Ik zie nog veels te veel gerop, getrek, etc etc, jury's die er gewoon naar kijken, maar niks van zeggen.
En dan reken ik het 'gewone' geschop en het in elkaar slaan met de zweep na een weigering nog niet eens mee..
Er is toch ook zoiets als een officiële waarschuwing?

Kan me hier helemaal bij aan sluiten!
Soms als ik op een wedstrijd loop krijg ik gewoon de neiging om ruiters van hun paarden af te trekken zo paardonvriendelijk zijn ze soms bezig!
Maarja, zolang de aan-de-teugel-trekkers met het mega voorbeen en de achterhand in Tokie nog 1e en 2e worden zal het ook niet veranderen. Net als dat de rijstijl in het gewone springen niet meetelt, hoeft ook niet, maar wees dan streng tegen ruiters (bijv. door diskwalificatie) wanneer zij paardonvriendelijk het parcours door gaan!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:53

Als je als deelnemer ziet dat er paardonvriendelijk gereden word, en je wilt er iets aan doen, loop dan even naar het secretariaat en meld het. Dan kan er hopelijk iets aan gedaan worden door bijv de jury een seintje te geven, of als er een andere official is kan die ingrijpen.
Dus als je iets ziet wat niet door de beugel kan, niet blijven kijken en jezelf ergeren, maar even melden! Alleen dan kan er iets aan gedaan worden!

Smaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:24

Als ik iets zie wat niet klopt (sporen ondersteboven, verkeerde aankleding, ruwheid etc) zal ik de ruiter/amazone (of evt. moeder, ligt aan de leeftijd van het kind) er zeker op aanspreken.

Vaak krijg ik dan de reactie: Goh, daar is nog nooit iets van gezegd. Daar kan ik dan wel weer erg moedeloos van worden..... Huilen

Zo had ik laatst iemand in de ring met een heel mooi wit sjabrak met het logo van de KNHS en een Nederlandse vlag eronder geborduurd. Toen ik vertelde dat je daar niet mee mag rijden, tenzij je namens Nederland uitgezonden bent naar een buitenlandse wedstrijd, stond de amazone me aan te kijken of ik Chinees praatte. "Ik rij al 2 jaar met dat sjabrakje" was het antwoord. Slapen

mientje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:37

Citaat:
Als je als deelnemer ziet dat er paardonvriendelijk gereden word, en je wilt er iets aan doen, loop dan even naar het secretariaat en meld het. Dan kan er hopelijk iets aan gedaan worden door bijv de jury een seintje te geven, of als er een andere official is kan die ingrijpen.

Ook het melden helpt soms niet. Ik was een poosje geleden op een wedstrijd. Iemand was naar mijn mening echt dieronvriendelijk bezig (rukken aan de stang en vooruitschoppen met de sporen enz.) Ik heb dit toen gemeld bij het secretariaat, maar werd schaapachtig aangekeken en er werd geen actie ondernomen. Ik heb toen een brief aan de KNHS gestuurd, waarvan afschrift naar de desbetreffende dame en haar vereniging, maar heb tot nu toe (ong. een jaar later) niets vernomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:39

Toch zie ik ook te weinig ingerepen worden aan getrek en gepluk
Ook zie je ooit van een mijl afstand dat er een niet toegestaan bit inzit....
Maar ik heb pas 1x in mijn leven bitcontrole gezien...van mij mag het elke wedstrijd steekproefs gewijs Ja

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:02

Helemaal gelijk RK!
Van mij mogen ze gewoon op elke wedstrijd een 'reglementen-controleur in burger' neerzetten! Die dan ook het secretariaat en de jury's controleert of zij de kennis van de reglementen nog kennen en of zij deze ook toepassen EN natuurlijk niet te min: zal deze persoon dan ook een eind moeten maken aan al dat getrek en geruk en gepluk en noem maar op! (hoop hoop)

Smaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 08:38

Helemaal mee eens RK!! Er zijn veel te weinig jury-leden die op dat soort zaken letten...

Ik vind dat er ook op een voorterrein (en dan niet alleen op kampioenschappen) iemand moet zijn die mensen kan aanspreken op verkeerd gedrag en verkeerde optoming!

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:43

Ik ben zelf springjury en spreek mensen wel aan op overmatig zweepgebruik, oneerlijke behandeling en verkeerde optoming zoals bijv te strakke martingaal. Dat laatste zie je vooral bij de pony's. Vaak zijn die niet te sturen omdat de martingaal te strak zit. Niet altijd zijn de ouders het er mee eens maar een duidelijke uitleg werkt wel. dit kun je alleen doen als je op het voorterrein staat.
verenigen hebben vaak maar 2 jury's waardoor voorterein erbij inschiet. scheelt in de kosten volgens hun. helaas controleert de knhs hier niet echt op geloof ik.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:53

ik vind het vooral bij springen hard aan toe gaan. Zelf ben ik ook springruiter *lees amazone*. Bij ons is nu 3 keer slaan anders gediskwalificeert. Ik rij zonder sporen zonder zweep met martegaal wat zeker niet te strak zit: Helaas is het bij ons zo als je wat ervan zegt lachen ze je in je gezicht uit. er was een jaar geleden een man die sloeg zijn paard omdat die niet goed door de bocht ging. Hij kwam uit de ring en zei: Ja hij kon der eigelijnlijk niks aan doen maar ik moest even slaan. Ja sorry maar dan denk ik waar is die mee bezig. En hetzelfde met altijd wel straffen maar als ze het goed doen weet het paard het niet . Sorry voor het lange verhaal

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:56

Het toch raar dat er zo verschillend gereageerd wordt, bij mennen worden zover ik het heb mee gemaakt zeer vaak bitten gecontroleerd, door een mond te openen van de paarden en de bitten te controleren of er wel de juiste inhangen. Ook wordt er naar overmatig zweep gebruik gekeken, en natuurlijk andere zaken. Maar misschien is dat omdat er op menwedstrijden meer juryleden ook los lopen. Het zou dus ook op andere wedstrijden zo kunnen zijn dat ze daar iemand voor rond laten lopen. Je pakt dan toch misschien wat meer misstanden aan. Ook de veterinair controleert alles en legt zo een staat aan van de paarden die mee doen en dat er bij iedere wedstrijd controle is hoe de paarden het doen kwa gezondheid.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:07

Ik denk dat ze het bij mennen doen omdat het daar echt vies fout kan gaan. Bij springen en dressuur ook. Maar ik denk dat het toch net wat erger is met mennen

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:12

Nou heb niet echt veel misstanden gezien als je op de wedstrijden kijkt naar de springers cq dressuurders naar het geruk en gepluk denk ik niet dat er zoveel verschil is en dan maakt het mij niet uit of ze oud of jong zijn. Maar zo zie ik het en ieder ziet het waarschijnlijk anders.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:14

Ja maar ja de jonge ruitertjes worden meestal gewoon op een pony gezet, na het plezier van de oduers (zo gebeurt het hier echt vaak) Ze kunen de dieren niet aan maar gaan alleen mee ens turen een beetje. En dan de volwassene die gaat het meerendeels alleen om het geld. Ik heb het over springen he

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:33

Mee eens, daarom mogen er strengere controles zijn op amateur gebied als proffessioneel.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:03

Ik was woensdagavond met mijn zusje mee naar oefenparcours, eerste ruitertje dat rondreed viel met een zwiep van de pony, kind begint te janken en te schreeuwen trekt de pony aan de teugel naar zich toe en begint rechtop met de zweep op die pony in te slaan op z'n hoofd!!

Ik was de enige die er wat van zei, de rest staat schaapachtig te kijken of zegt 'vuile rotbok'.

Nog eentje ging ook niet lekker, te roppen en te plukken en te prikken, pony weigert, kind laat de rechterteugel los en trekt met 2 hand dichtbij het bit zo die pony om. Ik dacht eerst nog waarom verliest ze ELKE keer die teugel maar van dichtbij gezien was het dus de bedoeling.

Ik vind echt dat dit soort praktijken niet meer kunnen en dat er echt iets aan gedaan moet worden, maar hoe?

Heb voor mezelf al besloten dat ik naar geen enkele wedstrijd meer wil (kijken, rijden doe ik al niet meer op wedstrijden), ga geen stuiver uitgeven aan dit soort praktijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:05

Hier zou de jury gewoon aan de bel moeten gaan hangen...doei en wegwezen....
Zeker omdat je duidelijk ziet dat de ruiter hier de storende factor is, niet het paard....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:07

Ik ging af en toe mee met mijn zusje, die rijd nog wel op wedstrijd.
En dan zag ik ook kinderen, weigering voor de hindernis: en rop rop rop links rechts links rechts. Getrap met die sporen in de buik. En gewoon geen jury die er wat van zegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:08

En de ouders die dat nog ff aanmoedigen ook, schop hem eronder!

Dat kan ik ook niet snappen...
En nee ik ben geen watje, kan het goed zien als een paard terecht een tik krijgt...maar zoiets. nee

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:16

Ik ben het ermee eens, ik erger me groen en geel als ik zoms het mep-niveau bij jonge ruitertjes en amazones zie. Ze worden volgepompt met spanning dankzij de ouders, pony's luisteren niet meer omdat die kinderen stijf van de zenuwen staan en wie krijgt de knallen ? Ponybeest. Als dit niet gecorrigeerd wordt op jonge leeftijd, krijg je dus later wat je bij de paarden ziet, meppende,trekkende, chaggerijnige mensen die maar 1 ding kunnen; hun wedstrijdfrustratie op het paard afreageren.

Ze moeten van jongs af aan geleerd worden dat respect naar het paard of pony op zn plaats is en niet de frustraties op de pony uitwerken.

Ik heb het afgelopen jaar zelfs al bij vele Bixiewedstrijden gezien dat kleine kinderen van nog geen 10 jaar hun pony afraggen na de proef omdat het niet goed ging. Tevens heb je diverse ouders, die zodra de kinderen de ring uitkomen, roepen wat ze allemaal fout deden. Wat een motivering zeg! Ik heb tegen Annelies gezegd dat als zij 1 keer zich zo op Bas uitwerkt, ze er nooit meer op komt. En nou zou zij dat nooit doen, ze is vaak zelfs te lief voor Bas, maar ze kent mijn standpunt wel.

Mijn idee is dus idd bij het jongere spul strenger te controleren en sancties uit te delen, de ouders erop te wijzen, zodat ze dat meekrijgen voor de toekomst. Want een 8-jarige die een 25-jarige goedzakkige welshpony helemaal de grond inmept heeft met ruitersport niks meer te maken

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:17

Brrr, en nog veel erger om zo'n 'kind' te zien oefenen in de bak en hetzelfde doen. Wij hadden eentje op stal en die pony (lees uitgemergelde sportbeestje, 23 uur p/d op stal) was tijdens de hengstigheid altijd erg hangerig en ging wel eens duwen. Dat meisje sloeg hem dus echt op het hoofd als ze de deken af wilde halen en hij deed een pas op zij...

Blegh, wat wil je dan? Kunnen mensen zich dan niet beheersen? Nou goed, en uiteindelijk ging mijn bijrijdpaard bijna dood omdat haar moeder (ja dat wist ik niet) beschimmeld hooi had gevoerd... 5 dagen doodziek en sorry kon er niet vanaf. Sorry, maar daar word ik wel pissig van!

Dan wil ik die wedstrijden al helemaal niet meer zien! En dan zit ze toch al met een paar winstpunten in de L1.... brr