Punt 25 de galop, hoe wordt dat beoordeeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daro

Punt 25 de galop, hoe wordt dat beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 20:53

Ik vroeg aan de jury om uitleg waarom ik een 5 kreeg voor mijn galop (punt 25). De reden die ik van haar kreeg is omdat ik bij punt 15 verkeerd was aangesprongen. Dit heb ik hersteld en heb een goede linker en rechter galop laten zien. Ik dacht zelf dat de beoordeling van punt 25 ging om hoe mijn galop is en niks met aanspringen te maken heeft. Hoe zit dit? Het was maar een onderlinge wedstrijd en het maakt me niks uit, maar ik wil wel graag weten hoe zoiets zit.

Marieke1985

Re: Punt 25 de galop, hoe wordt dat beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:13

Het algemene cijfer galop gaat over de kwaliteit van de galop van het paard zoals sprong, regelmaat, onderbrengen achterhand, kadans e.d. Volgens mij wordt je zo dubbel gestraft

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:18

als het aanspringen niet goed is lijkt mij dat het gehele punt minder beoordeeld word omdat het aanspringen er ook bij hoort?

Maar als je bij de andere galop verkeerd aangesprongen bent, hersteld hebt, en bij deze galop gewoon alles goed ging, vind ik het niet terecht dat je ook gestraft word op deze galop..

Hoop dat je snapt wat ik bedoel Knipoog

daro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 23:52

nee, snap het niet helemaal.
rechtergalop goed aangesprongen en linker in eerste instantie verkeerd maar dit goed gecorrigeerd. Reken je dit door bij punt galop onderaan je protocol?

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:57

ik had een keer een 5 op het onderdeel galop maar op de galopoefeningen had ik 6en en 7ens ook zowiets...

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:03

daro schreef:
nee, snap het niet helemaal.
rechtergalop goed aangesprongen en linker in eerste instantie verkeerd maar dit goed gecorrigeerd. Reken je dit door bij punt galop onderaan je protocol?

punt 25 is een punt voor de galop algemeen?
Dan vind ik het idd ook niet reeel dat er zo slecht gepunt word vanwege het verkeerd aanspringen In dat geval moet de galop ook alleen beoordeeld worden

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:08

Het cijfer van de galop gaat puur om de zuiverheid en de kwaliteit.
Verkeerd aanspringen komt terug in het cijfer voor het betreffende onderdeel, niet in het cijfer voor de galop zelf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:39

Ik ben geen jurylid maar in zekere zin snap ik de becijfering wel. Er wordt immers beoordeeld aan de hand van het Skala. Wanneer het paard niet/verkeerd aanspringt op verzoek, staat hij dus of niet helemaal goed aan de hulp, of gespannen, of hij is niet 'losgelassen', of hij is scheef.

daro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 13:59

Tja wie heeft er nu gelijk? KarinvdM of Urielle???? Zo word ik nog niet veel wijzer...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:02

Ik denk dat dat dus van de interpretatie van de jury afhangt Daro Lachen

Ze moeten beoordelen aan de hand van het Skala. Karin beoordeelt alleen de galop zodra het paard aangesprongen is, de jury die jij had betrekt ook het aanspringen bij zijn cijfer.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:47

Het cijfer voor de galop onderaan de coupon is voor de zuiverheid en de kwaliteit. Fouten die een paard maakt straf je af bij het betreffende onderdeel, zoals dus inderdaad verkeerd aanspringen. Onzuiverheden in oefeningen, bijvoorbeeld sprongverlies op een volte waardoor het paard de zuiver 3-tact verliest, die neem je wél mee in het cijfer voor de galop.

Ik ben wel jury.

daro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 22:30

Thanks!!! Ik stond ook heel verbaasd te kijken toen ik dat antwoord kreeg. Kon er niets mee....

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:09

Soms gebeurt het weleens dat een paard maar 1 galop laat zien bijv. alleen de linker, en absoluut niet in de rechtergalop te krijgen is. Dan neem ik het ook mee in het eindcijfer van de galop. Als één paard een keer verkeerd aanspringt en het wordt daarna goed hersteld en het paard heeft een goede galop, dan krijg je daar bij mij een goed cijfer voor.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:29

chantalvdv schreef:
als het aanspringen niet goed is lijkt mij dat het gehele punt minder beoordeeld word omdat het aanspringen er ook bij hoort?

Maar als je bij de andere galop verkeerd aangesprongen bent, hersteld hebt, en bij deze galop gewoon alles goed ging, vind ik het niet terecht dat je ook gestraft word op deze galop..

Hoop dat je snapt wat ik bedoel Knipoog

en dan wordt je dus dubbel gestraft, en dat is dus niet eerlijk.
maar daar dacht je jury blijkbaar uds anders over!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:09

KarinvdM schreef:
Het cijfer voor de galop onderaan de coupon is voor de zuiverheid en de kwaliteit. Fouten die een paard maakt straf je af bij het betreffende onderdeel, zoals dus inderdaad verkeerd aanspringen. Onzuiverheden in oefeningen, bijvoorbeeld sprongverlies op een volte waardoor het paard de zuiver 3-tact verliest, die neem je wél mee in het cijfer voor de galop.

Ik ben wel jury.

Zo zie ik het ook.

Vriendin van me had een vrijwel gelijke discussie met een jurylid. Ze dacht ook dat de gang op zich beoordeeld zou moeten worden.
En zo zou ik het ook beoordelen. Ja

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:13

Het was in het vorige boekje toch ook "de zuiverheid en regelmaat van de gangen"? Nu beoordeel je iedere gang apart, maar verder is het niet veranderd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:20

Maar bij zuiverheid en regelmaat van de gangen telden dingen als een gespannen paard (mits hij zuiver bleef), de aanleuning en rechtgerichtheid bijv. ook niet mee. Tegenwoordig volgens de KNHS wel, want het hele Skala wordt erop losgelaten, met voor de B en L de verzameling dan wat minder.
En als een overgang van stap naar draf niet fijn gaat telt het wel mee, maar het aanspringen naar de galop zou niet meetellen? Dat vind ik scheef.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:40

Het skala hoort bij de uitvoering van de oefeningen.
Bij de gangen kijk je, nogmaals, naar de zuiverheid en regelmaat; de kwaliteit dus.

Als een overgang van stap naar draf niet fijn gaat (hiermee bedoel je tegen de hand oid?), dan neem je dat mee in de beoordeling van het betreffende onderdeel.
Als het paard in een overgang niet zuiver blijft, dan neem je dat ook mee in de zuiverheid van de betreffende gang.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:06

Is dat letterlijk gezegd bij de bijscholing Karin? Want in de P&S heeft letterlijk gestaan (bij het beantwoorden van de vragen) dat gangen beoordeeld moeten worden naar het Skala, waarbij de jury bij de B en de L minder op de laatste twee punten van het Skala hoefde te letten.

Wrangler heeft bijv. wel eens drie vieren gehad bij de gangen, maar op de onderdelen (dus de oefeningen zelf) zessen en incidentele zevens. Opmerking: spanning. Is niet onregelmatig geweest en hij krijgt vrijwel altijd zevens en achten daar.

Ook heb ik wel eens met een jury staan babbelen over de nieuwe jurering en die stelde dat een paard dat ergens in de proef bij het aandraven tegen de hand kwam al een fabelachtige draf moest hebben om nog op een zeven uit te komen voor de draf.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 30-10-07 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: iets verduidelijkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:26

Dat is mij zo niet geleerd Urielle.
Ik heb de M-cursus nog met de oude proeven gedaan, maar bij de beoordeling van de gangen hebben we ook iedere gang destijds wel apart bekeken.

Hoe en wat er op de bijscholing letterlijk is gezegd, dat weet ik niet meer.

Ik begrijp ook niet wat tegen de hand komen in een overgang te maken heeft met de zuiverheid van de draf...

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:50

Ik ben het volledig met KarinvdM eens. Als een overgang bijvoorbeeld niet helemaal lukt omdat het paard niet nageeflijk blijft en hij is in het algemeen in de draf niet helemaal nageeflijk, dan heeft dat mijns inziens meer te maken met een probleem in de aanleuning en toch niet met de kwaliteit van de draf.
Volgens mij beoordeel je de stap, draf en galop nog altijd naar kwaliteit, zuiverheid, etc. (Ik ga daar op díe onderdelen niet het nageeflijk zijn in meenemen).
Mijn Z paard vertoonde in de oefeningen altijd veel spanning. Dus kreeg ik vaak op het desbetreffende onderdeel alsmede aan het eind bij de ontspanning van het paard, etc. een slecht cijfer, maar toch niet óók nog eens weer op de kwaliteit van de draf, die voor een 8 is ?).

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:41

Ik meld me hier ook even als jurylid Knipoog

Ik vind dat je het verkeerd aanspringen in de galop niet mee moet rekenen in je punt voor galop. IK zou het meenemen in punt 29 bij het effect van de hulpen, want daar luistert hij op dat moment niet naar. Maar als dat het enige is wat mis gaat zou ik er ook daar niet zo zwaar aan tillen.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:37

Ik ben het met Karin eens Haha!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:39

GeJe schreef:
Ik ben het met Karin eens Haha!

ik ook Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:47

Dat is heel fijn voor jullie maar blijkbaar zijn er andere juryleden die het anders opgepakt hebben en zo een heeft TS dus getroffen Knipoog