wanneer meer dan een zes voor punt 29?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

wanneer meer dan een zes voor punt 29?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 08:02

Punt 29: rijvaardigheid en effect van de hulpen

Dat heb ik nog niet zo vaak gehad. Volgens mij kan ik ze op één hand tellen.

Terwijl ik toch bijna altijd wp (of twee Bloos ) rijd en vaak ook in de prijzen. met ene paard vaker dan met de ander maar punt 29 blijft eigenlijk altijd een zes.

Je kan vanuit de computer natuurlijk niet zien hoe ik rijd maar vraag me af of daar sowieso standaard een zes voor wordt gegeven of zo Knipoog Haha! .

Het lijkt mij toch dat als een paard goed aan de hulpen staat, door de hele proef de oefeningen op het juist moment worden uitgevoerd en je de proef netjes rijdt je hiervoor toch wel minimaal een zeven kan halen? Als alles wat ik genoemd heb een zes oplevert wat moet je dan nog doen voor een hoger cijfer?

En voor de rest iedereen die dit leest, hebben jullie hiervoor dan wel vaak hogere cijfers?

Scum

Re: wanneer meer dan een zes voor punt 29?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:29

Varieert bij mij ook tussen de 6 en de 7. Ik moet bekennen dat ik er zelf ook meestal een 6 of 7 voor weggeef, gewoon omdat het dat waard is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:41

Zevens krijg ik wel, maar een acht heb ik ook nog nooit gehad. Maar goed, ik heb ook nog nooit een proef gereden die ik voor gemiddeld een 8 reed Clown

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:46

Zelf in mn rpoeven dat alles gaat zoals het moet ik er mooi stil op kan blijven zitten heb ik idd nog nooit hoger gehad als een 6 of 7.
maar eigenlijk is dat beetje vreemd, overal hoge punten punten voor behalve die blijft altijd wat lager....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:34

Odessa1 schreef:
Als alles wat ik genoemd heb een zes oplevert wat moet je dan nog doen voor een hoger cijfer?

Als je net een winstpunt hebt, dus gemiddeld net een 6, dan zal je op punt 29 geen 7 scoren. Je kan bijvoordbeeld best een winstpunt scoren terwijl je paard niet echt goed aan je been is, maar dan is het effect van de hulpen geen 7 waard.

Bij mij wisselt het, bij een hogere score heb ik op punt 29 vaak een 7.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:40

Ik heb meestal een 7 de laatste tijd.. Maar ik weet eerlijk gezegd niet waar ze bij dit punt nou precies op letten.

Ik heb wel gehoord dat een jury hier idb een 8 geeft als je zonder sporen rijdt (B tm L2)
Blijkbaar vind die jury het heel goed van je als je zonder sporen rijdt.
Al vind ik het zelf een kleeein beetje onzin.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:43

Zo even coupons door gespit.
Ik heb inderdaad ook vaak 6 of 7-ens gehad, terwijl ik ook toen nog in de L1 dik 204 had.
Dat van de sporen kan ik me niet zogoed voorstellen. Als een paard reageert, reageert hij of niet. Denk niet dat ze heel erg op je sporen letten (Misschien wel als je met mega wielen van 6 cm aan komt)

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:44

Dan kun je in de M en Z er nooit een acht voor halen op het punt sporen wel of niet, want in die klasses is het verplicht, dus vind het ook onzin...

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:53

Santosww schreef:
Dan kun je in de M en Z er nooit een acht voor halen op het punt sporen wel of niet, want in die klasses is het verplicht, dus vind het ook onzin...

Ik heb er ook bijgezet, B tm L2.
Ik heb het gehoord van iemand die had geschreven bij die jury. En hij zei dat hij altijd een 8 gaf dan

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:51

RobinCera schreef:
Ik heb wel gehoord dat een jury hier idb een 8 geeft als je zonder sporen rijdt (B tm L2)

Vreemde jury...

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:43

KarinvdM schreef:
RobinCera schreef:

Vreemde jury...

Idd...

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:45

RobinCera schreef:
Santosww schreef:

Ik heb er ook bijgezet, B tm L2.
Ik heb het gehoord van iemand die had geschreven bij die jury. En hij zei dat hij altijd een 8 gaf dan

Ik had er ook bijgezet het punt sporen wel of niet. Als die "vreemde" jury nou M zou mogen jureren en hij ziet een paard binnenkomen die op punt 29 echt een 8 moet scoren (omdat het gewoon super is) en hij geeft geen acht omdat ze sporen omheeft, in dat opzicht bedoel ik het. Snappie???

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:45

Ik moet zeggen dat ik het effect van de hulpen beoordelen moeilijk blijf vinden. Vroeger had je juistheid van de hulpen, daar kon ik voor mijn gevoel toch meer mee...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:15

Joto schreef:
Zo even coupons door gespit.
Ik heb inderdaad ook vaak 6 of 7-ens gehad, terwijl ik ook toen nog in de L1 dik 204 had.
Dat van de sporen kan ik me niet zogoed voorstellen. Als een paard reageert, reageert hij of niet. Denk niet dat ze heel erg op je sporen letten (Misschien wel als je met mega wielen van 6 cm aan komt)

Dat heb ik dus ook, 208 punten en toch een 7..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:33

Een 7 bij 208 punten is nog altijd hoger dan het gemiddelde van de proef (210 punten is 70% dus gemiddeld een 7) en is dan toch goed?

Ik geef trouwens nergens een standaard cijfer voor, maar heb ook nog nooit hoger dan een 7 gegeven voor het effect van de hulpen, ik heb ook nog nooit proeven gezien waar ik alleen maar 7-s en 8-en kwijt kon en als ik ook onvoldoendes gegeven heb in de proef, was er op die punten kennelijk iets mis met het effect van de hulpen (of met de hulp zelf, en daardoor ook indirect met het effect van die hulp) en ben ik geneigd om toch niet meer dan een 6 te geven in zulke gevallen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:21

ik weet dan niet wat je moet laten zien om een 8 te krijgen Tong uitsteken

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:25

xx_Irisje schreef:

Dan zul je in de buurt van 240 punten moeten zitten

melanie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:50

Ik heb een keer een 8 voor punt 29 gehad, terwijl ik 210 punten had. Ook heb ik wel eens een winstpunt gehad en dan voor punt 29 een 5. Ik vind het maar een onduidelijk punt die ze van mij wel weg mogen laten. Als je een winstpunt hebt, heb je toch eigenlijk voor een 6 gereden aan rijvaardigheid en bij meer dan 210 voor een 7?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 07:42

KarinvdM schreef:
Odessa1 schreef:
Als alles wat ik genoemd heb een zes oplevert wat moet je dan nog doen voor een hoger cijfer?

Als je net een winstpunt hebt, dus gemiddeld net een 6, dan zal je op punt 29 geen 7 scoren. Je kan bijvoordbeeld best een winstpunt scoren terwijl je paard niet echt goed aan je been is, maar dan is het effect van de hulpen geen 7 waard.

Bij mij wisselt het, bij een hogere score heb ik op punt 29 vaak een 7.

Waarom zou je dan geen zeven kunnen scoren als je net een wp of zelfs geen wp hebt?

Je paard kan ook een keer ontzettend aan het klieren zijn (of bijv. met een onervaren paard dat nog veel moet leren) en jij rijdt hem daar op de juiste wijze doorheen dan is het effect op je hulpen en je rijvaardigheid toch goed? Ik vind dat je dit punt ook wel los kan zien van de cijfers die je voor je oefeningen hebt gehaald. Ik kan toch ook wel een acht scoren voor houding en zit terwijl ik geen wp heb.

Ik vind dat trouwens sowieso wel met de laatste onderdelen. Ik kan me voorstellen dat de cijfers voor de oefeningen van effect kunnen zijn op de scores van de laatste punten maar dat hoeft toch niet persé? Of zie ik dat verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Odeale op 18-10-07 07:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:44

yvonnepuntnl schreef:
xx_Irisje schreef:

waarom dat?
je kan ook je paard perfect aan de hulpen hebben en toch niet zoveel punten rijden.

ik vraag me af wat een jury wil zien om daar een 8 van te maken.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:27

xx_Irisje schreef:
yvonnepuntnl schreef:

waarom dat?
je kan ook je paard perfect aan de hulpen hebben en toch niet zoveel punten rijden.

ik vraag me af wat een jury wil zien om daar een 8 van te maken.

Ik denk dat dat in theorie ook wel kan, maar meestal wordt daar toch een cijfer gegeven dat overeenkomt met de rest van de cijfers. Als je paard perfect aan de hulpen is, dan rij je nl. ook een perfecte proef denk ik. Dan lukt alles en worden alle oefeningen goed uitgevoerd. Uit het dressuurreglement:
Citaat:
Het andere is ‘rijvaardigheid en het effect van de hulpen’. Met rijvaardigheid
demonstreert de ruiter zijn gevoel voor de inwerking op zijn paard. Hij geeft zijn
hulpen op het juiste moment, in de juiste hoeveelheid en in de juiste samenwerking.
Hierbij is het ‘scala van de africhting’ het na te streven doel. Uit de rijvaardigheid blijkt
dus het ruitergevoel. Het effect van de hulpen is het gevolg dat het paard aan de hulpen
geeft.
Als jury heb je aan deze omschrijving vind ik redelijk houvast voor het te geven cijfer. Als je een ruiter hebt die alle hulpen op een correctie manier geeft, zoals hierboven omschreven en het paard reageert ook nog eens zoals het hoort, dat verdien je inderdaad een 8 of een 9. Toch zal dit in de praktijk niet vaak voorkomen, net zoals het in de praktijk maar heel weinig gebeurt dat er 240 punten gescoord wordt. In bijna iedere proef, hoe netjes ook, heb je wel een kleine storing of een oefening minder goed wordt uitgevoerd. Al is het maar dat je paard eventjes te diep loopt of juist wat nageeflijkheid mist, of net even scheef staat bij het halthouden etc. En dan verdien je in mijn ogen al geen 9 meer voor onderdeel 29.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:57

Odessa1 schreef:
Waarom zou je dan geen zeven kunnen scoren als je net een wp of zelfs geen wp hebt?

Je paard kan ook een keer ontzettend aan het klieren zijn (of bijv. met een onervaren paard dat nog veel moet leren) en jij rijdt hem daar op de juiste wijze doorheen dan is het effect op je hulpen en je rijvaardigheid toch goed?

Een paard dat goed aan de hulpen is loopt niet ontzettend te klieren. Een paard dat goed aan de hulpen is, is gehoorzaam.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:26

Bij mij schommelt het cijfer tussen de 4 en de 7. Hoger kun je hier niet kwijt. Idd omdat er toch meestal wel wat misgaat door de inwerking van de hulpen van de ruiter.
Als je paard loopt te klieren, kun je er gerust vanuit gaan dat je hulpen dus niet doorkomen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:39

Fitzroy schreef:
Bij mij schommelt het cijfer tussen de 4 en de 7. Hoger kun je hier niet kwijt. Idd omdat er toch meestal wel wat misgaat door de inwerking van de hulpen van de ruiter.
Als je paard loopt te klieren, kun je er gerust vanuit gaan dat je hulpen dus niet doorkomen.

Zelfde hier. Ik heb eenmaal een 8 gegeven maar dat was sowieso een proef van heel hoog nivo. Paard stond goed aan de hulpen en er was naar mijn mening gewoon goed en fijn gereden.

Vaak wordt op dit onderdeel laag gescoord door effect van de hulpen. Vaak is dit dramatisch.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:02

Een 8 word dus gewoon zelden gegeven..
Dan gaan we gewoon verder oefenenen, wie weet komt ie dr ooit nog eens.