Mesten tijdens de proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dancertjje

Mesten tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 14:29

Ik had vandaag wedstrijd (M1-Pony's) en nou ging mijn pony bij de inzet van mijn door een S van hand veranderen, ineens op de noodstop om te gaan staan mesten. Ik dreef wel door maar hij bleef gewoon rustig stilstaan Clown Ik kreeg voor deze oefenig een 2 met erbij als opmerking staat stil. Wat kan je het beste doen op zo'n moment? En wat voor cijfers worden hier voor meestal gegeven?

Groetjes Bloos

laura1987

Re: Mesten tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:31

Ik denk dat het het verstandigste is je paard leren lopend te mesten........ dus ook thuis niet laten stilstaan om te mesten maar gewoon door te laten lopen.....

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:32

Hoe doe je dat als je gewoon aan het rijden bent en je pony moet mesten?
Als je het dan goed vindt dat hij stilstaat om te mesten, is het niet raar dat hij het op wedstrijd ook doet.
Ik zou de pony thuis gewoon doordrijven, lopend mesten kunnen ze huis wel.
Dan is de kans erg groot dat hij het op wedstrijd ook niet meer doet. Knipoog

Op het moment zelf zou ik wel drijven, proberen voorwaarts te krijgen,
dan doe je tenminste nog iets zeg maar. Maar ik vind het niet onterecht als je een onvoldoende krijgt.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:41

Eigenlijk vind ik het wel terecht.
Haar pony heeft nooit geleerd dat je niet mag stilstaan bij het mesten.
Kan zij niks aan doen maar de jury weet ook niet wie hem dat geleerd heeft.
Als ze nou 9 paarden wel lopend zien mesten en 1 niet, denk je dat niet dat de jury vermoed dat dat 10de paard het ook lopend moet kunnen?

hierdoor word de oefening dus wel onderbroken en ziet er veel minder goed uit.
kijk een 2 is wel erg laag maar een 4 ofzo had ik wel gesnapt.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:26

Inderdaad leren dat hij thuis ook moet blijven lopen tijdens het mesten. Ik vind een 2 ook wel heel erg streng.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:28

Ik vind een 2 niet zo raar eigenlijk. Het is M1, dan mag je verwachten dat je pony netjes aan de hulpen is. Stil blijven staan en niet meer vooruit te krijgen is niet bepaald aan de hulpen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:12

laura1987 schreef:

Een 4 is onvoldoende, een 2 is slecht. In dit geval vind ik een 2 niet meer dan verdiend.

TS, heel erg balen! Ik zou thuis hard oefenen om hem lopend te leren poepen. Haha!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:14

of zindelijk maken Haha!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:27

heel erg balen TS

Echter, met het oefenen dus gewoon door blijven rijden en niet stil laten staan Haha!

(al moet ik eerlijk zeggen dat ik volgens mij ook altijd stil ging staan als mijn paard moest mesten....)stilstaan poepen is toch fijner lijkt me...

Wij gaan toch ook lekker zitten.. en lopen ook niet rond Koe

Al moest mijn meneertje amper mesten onder het rijden en volgens mij heeft hij het dus ook nooit gedaan tijdens een proef

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 20:17

Guinevere schreef:
laura1987 schreef:

Een 4 is onvoldoende, een 2 is slecht. In dit geval vind ik een 2 niet meer dan verdiend.

TS, heel erg balen! Ik zou thuis hard oefenen om hem lopend te leren poepen. Haha!

Haha ja, maar had verder mijn oefening wel verder netjes afgereden alleen bij de B (en moest door S van hand veranderen) ging die even stilstaan achteraf moet het echt een maf gezicht zijn geweest en ik drijven Slapen Maarja hij doet eigenlijk nooit tot heel erg af en toe maar poepen tijdens het rijden, maar voortaan zal ik hem gelijk een tik en als ik geen zweep heb even hard naar voren drijven want lopend kan die het ook best wel Duivel

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:22

ik heb dit ook een keer gehad. Bij mij was het tijdens de middenstap. Paard ging niet stilstaan maar ging wel langzamer lopen. Toen had ik een vier met als opmerking: tempoverlies. Tja dat was natuurlijk ook wel zo, maar ik baalde er wel van.

xlovelifex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:24

heleen06 schreef:
ik heb dit ook een keer gehad. Bij mij was het tijdens de middenstap. Paard ging niet stilstaan maar ging wel langzamer lopen. Toen had ik een vier met als opmerking: tempoverlies. Tja dat was natuurlijk ook wel zo, maar ik baalde er wel van.

heb ik ook. dan krijg je meteen een lading commentaar, nu oefen ik dat door beeen been en been te geven en geen reactie dan maar een keer een tik Bloos

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:26

ja dat heb ik toen ook gedaan, maar ja het paard had toen al tempo verlies...

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 21:00

Dat is gewoon écht zonde! En dan ben je ook nog eens zo machteloos Sigaar

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:16

Die van mij deed dat ook een keer, ik gaf hem de sporen, zei de jury later dat ik hem de volgende rustig had moeten laten poepen en dan pas verder moest rijden....???

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:23

tsja het is jammer als ze gaan mesten , maar ze altijd door laten lopen, stilstaan is een soort van verzet, alleen bij het plassen mogen ze wel stilstaan

Riannneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:46

Mijn paard heeft er ook last van (en is zelfs al 2x Z geweest).. en doet het op de meest ongelegen momenten (net na binnenkomst op de a-c lijn op mijn regio kampioenschap) maar je moet gewoon blijven proberen hem door te duwen, ik had toen 2 juryleden en kreeg van de één een 2 en van de ander een 4... nu lukt het me aardig om hem door te laten lopen maar het is niet een probleem wat je zomaar even eruit kan rijden, succes ermee verder!!

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:58

In het M1 mag hiervoor best een 2 gegeven worden, want paard gaat niet een beetje langzamer, maar valt echt opeens stil en dit betekent dus dat het paard op dat moment totaal niet aan de hulpen van de ruiter is, door welke omstandigheid dit dan ook komt. In de M mag zoiets gewoon eigenlijk niet meer gebeuren, dus snap het punt wel en zou het er zelf denk ik ook voor gegeven hebben.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:51

En hoe leer je een paard dan aan dat hij moet door lopen tijdens het mesten. Ik ga mijn paard niet lopen schoppen en slaan omdat hij stil gaat staan als hij moet mesten.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:19

felicity schreef:
En hoe leer je een paard dan aan dat hij moet door lopen tijdens het mesten. Ik ga mijn paard niet lopen schoppen en slaan omdat hij stil gaat staan als hij moet mesten.

Ik heb dat mijn jonge paard gelijk geleerd. De eerste keer dat hij onder het zadel moest mesten en stil wilde gaan staan gewoon been gegeven en hij snapte dat vrijwel gelijk.
Als dat van begin af aan toegestaan is, is het een stuk lastiger om hem dat af te leren.

Een 2 in de M vind ik trouwens wel terecht. Je pony reageert immers totaal niet op je hulp en dat mag je in de M toch wel verwachten.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:21

dat een pony gaat mesten onder de proef is een teken dat de pony niet lopende oftewel bezig word gehouden.
ook al had je pony niet stilgestaan je had nog een 2 gehad

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:25

Aangezien al het nuttige/verstandige al gezegd is...

kurk erin Clown

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:28

kimmekuh schreef:
dat een pony gaat mesten onder de proef is een teken dat de pony niet lopende oftewel bezig word gehouden.

Dit is een beetje rare opmerking vind ik. Hoezo zou je je pony niet goed bezig houden als hij moet mesten? Verward

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:58

kimmekuh schreef:

wat een klinklare onzin !!!!!

als een pony gaat stilstaan is datongehoorzaamheid,
elke goede ruiter leert zijn paard door te lopen tijdens het kakken,
en jawel een paard kan gewoon makkelijk lopend kakken,springend zelfs!!

manegepaarden gaan ook vaak stilstaan, en waarom? omdat mensen ze niet durven aanpakken.
als een pony gaat stilstaan van iemand die ik lesgeef dan ga ik als een gek erachteraan en roepen, whahaha dat het beestje zo schrikt dat ie er geen tweede keer aan denkt om stil te gaan staan voor de grote boodschap !!

de 2 is meer dan terecht, in die klasse mogen zulke ongehoorzaamheden niet voorkomen.

misschien kun je hem of haar wat ondersteunen door dagelijks een scheutje zonnebloemolie over het voer te doen, mss gaat ze wel stilstaan omdat ze harde keutels heeft, maar dit komt bij paarden niet zo heel vaak voor,
maar wat olie maakt het in elk geval wat makkelijker...

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:24

De manegepaarden bij ons poepen altijd gewoon lopend Tong uitsteken
Die van mij ook, maar als ik bijv. bij het inrijden nog aan het stappen ben, dan ga ik even stilstaan, anders is 't zo vertrapt, en dan kan je het niet makkelijk opruimen Lachen
Als ik al aan het draven of iets ben, dan moet ie gewoon doorlopen hoor Lachen